b550 / 570 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-01 14:57
Ik zoek een?
Ik wil een nieuw systeem gaan bouwen waar ik hoop de toekomstige ryzen 4700/4900 inte plaatsen. alleen kom ik niet uit de moederbord doolhof aangezien elke leverancier nu al een stuk of 8 verschillende versies heeft waar ik uit kan kiezen,

Wat is je budget?
heb niet echt budget ervoor maar zoek wel een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
nieuwe 3080 systeem. Hoef geen wifi. overklokken misschien maar geen prioriteit. gamen
Ik probeer het wel een stil systeem te maken

Het probleem is dus met welk moederbord ik een goede prijs kwaliteit krijg. en voor bijvoorbeeld de x570 gigabyte aorus elite heeft waarschijnlijk alle ik nodig heb... dus de pro versie is de upgrade ervan heeft wat extra dingetjes erop zitten enzo maar is de kwaliteit van de onderdelen ook dermate beter dat het de prijs waard is?

om het nog leuker te maken. het voorbeeld van de aorus x570 kom van toen ik een half jaar geleden aan het kijken was en dat zon beetje de aanrader was. nu zijn er ook nog de B550 borden bij gekomen waarbij de pro versie van de B550 versie ongeveer dezelfde prijs heeft als elite versie de x570

Ik hoop dus advies te vinden welke richting ik het beste verder kan kijken - reviews enzo of een advies welke jullie aanraden (iets in de zin van als je gaat overklokken hoef je echt niet de super delux versie te hbben dus tot dat prijsniveau heb je nog meerwaarde.

alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door pedra op 10-09-2020 16:43 ]

Alle reacties

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
als je niet van plan bent om (serieus) te gaan overclocken kun je prima uit de voeten met een B550-bord. Daarna is het een kwestie van kijken wat je nodig denkt te hebben, bijvoorbeeld:
- hoeveel fans wil je in je behuizing, en dus: hoeveel fan-headers zitten er op het bord?
- heb je een behuizing met een usb-c in de front i/o, en dus: zit er een usb-c header op het bord?
- enzovoort...
en tweakers heeft toevallig afgelopen weet al een aanzetje gegeven:
reviews: AMD B550-moederborden - Negen borden tot 200 euro op de testbank
dat zou voldoende inspiratie moeten zijn.

• pedra
eigenlijk helpt dat helemaal niks.
die hele review valt eigenlijk heb je een usb-c header nodig. dat is het enige intressante verschil
dan kom je volgens deze review dus bij msi terecht

ATX dus de tomahawk. maar heb je dan kwaliteit ?

[ Voor 19% gewijzigd door pedra op 10-09-2020 20:46 ]

• MijnGameNaam
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-11-2025
op sommige x570 zitten meer m.2 sloten (2 of 3)
maar ze zijn vooral mooier afgewerkt de duurdere mobo's

dus als je ook naar de looks van je mobo kijkt dan zou het misschien wel aantrekkelijker zijn

bij vragen reageer gerust of laat een dm achter

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eerst naar wat je nodig hebt op je bord. Er zijn er zat te vinden, allen met vrijwel dezelfde config, maar net iets afwijkends. Maar als je kijkt naar wat je echt wilt hebben, dan vallen er waarschijnlijk al een hele zooi af, zodat je een mooie shortlist kan maken.
En voldoen die ook allemaal, dan pak je gewoon de goedkoopste, of degene met het mooiste kleurtje.

• pedra
TERW_DAN schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:02:
Kijk eerst naar wat je nodig hebt op je bord. Er zijn er zat te vinden, allen met vrijwel dezelfde config, maar net iets afwijkends. Maar als je kijkt naar wat je echt wilt hebben, dan vallen er waarschijnlijk al een hele zooi af, zodat je een mooie shortlist kan maken.
En voldoen die ook allemaal, dan pak je gewoon de goedkoopste, of degene met het mooiste kleurtje.
ik heb geprobeerd een "shortlist" te maken. dan houd ik er 32 over die varieeren van 144 tot 300 euro (denk dat dat toch wel een beetje het max is wat ik eraan wil uitgeven.)
als we lux doen met bluetooth op het bord houd ik er 14 over.
14 borden die op elkaar lijken maar tot 100 euro verschillen. wat ik dus wil weten waar die 100 euro in gaat en of het het waard is om dat te inversteren en welke dat dan het beste doet
gaat dat in kwaliteit geluid / geluidisolatie, stroom voorziening, koeling

b550 en x570 is dan nog te onderscheiden door de fan die aanwezig, hoewel ik dan lees dat in de praktijk deze minimaal of op een silent profiel gebruikt kan worden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

B550 en X570 zijn 2 compleet verschillende chipsets, dat is juist een van de makkelijke dingen om onderscheid op te maken. Heb je de features van een X570 nodig? Dan zou ik die pakken, maar als je die niet nodig hebt, dan kun je met de goedkopere B550 ook prima uit de voeten.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
Als je niet weet of je een B550 of een X570 nodig hebt, heb je waarschijnlijk genoeg aan een B550. De X570 biedt wat meer bandbreedte voor de I/O en PCI-e 4.0, maar beide heb je eigenlijk niet nodig tenzij je een heel I/O intensieve opstelling aan het bouwen bent, en dat weet je dan meestal wel van tevoren. De meeste mensen kunnen bijvoorbeeld toe met slechts een enkele M.2 drive, "maar" 4 SATA poorten en "maar" 2 10Gbps USB poorten. Ik zou er geen toepassing voor hebben in elk geval.

Mocht je de details willen weten is hier een mooi overzicht van hoe de X570 en B550 zich verhouden tot elkaar en de andere/oudere chipsets:

In veel gevallen kan je zelfs toe met een A520 chipset, want het valt op zich best mee met de limiteringen die je daar hebt omdat een groot deel van de functionaliteit van het moederbord van de CPU zelf komt. Overklokken kan op de laatste chipset niet, maar dat is voor veel mensen geen nadeel. De B550 is in elk geval niet te duur.

Je zou eens naar dit overzicht van B550 borden kunnen kijken:

De auteur is nogal gericht op overklokken, dus hij noemt overal hoe goed de VRM (voltage regulation module) is, maar je kunt dat eigenlijk allemaal negeren omdat als je niet overklokt met een >12-core processor of minder zal je niet snel problemen krijgen met oververhitting.

MSI moederborden schijnen wel een goede geheugenlayout te hebben waardoor ze meer marge hebben voor sneller draaien, maar als je niet overklokt hoeft dat geen ding te zijn en er is geen garantie. Ik heb zelf een goedkope Asrock en daar is het BIOS wat sullig in gebruik en er is geen flashback functie, wat voor stabiliteitstests lastiger is. Dan moet je als je een instabiele instelling hebt ingeklopt de hele BIOS resetten en alles opnieuw invoeren als hij niet boot.

[ Voor 20% gewijzigd door Involvement op 10-09-2020 21:30 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik staarde me ook blind op x570. Als je stille pc wilt,..misschien niet de handigste oplossing. Bijna ieder mobo met x570 heeft een chipset fan. De B550 borden hebben 2x m.2, echter, een is direct op cpu met pcie 4.0, de ander met pcie 3.0 via chipset. Hoeft geen issue re zijn. Ook uitbreiden is geen probleem met een pcie adapter kaart, lijkt mij.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Pagina: 1