Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vragen over computerbuild en moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vincent13
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik heb voornamelijk een vraag over of het moederbord dat ik wil kopen past met alle onderdelen die ik wil kopen en of jullie vinden dat het een goede of slechte build is. Met name met de voeding heb ik moeite met of die wel of niet past bij het Moederbord. Bij deze zal ik het even op een rijtje zetten:

Moederbord: GIGABYTE Z490 UD, socket 1200 moederbord

GPU (heb ik al in mijn bezit in huidige PC en ik weet zeker dat die past): Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER GAMING OC 6G - Grafische kaart

Voeding: be quiet! System Power 9, 700W voeding. Bij deze weet ik dus niet zeker of dit goed past. Ze hebben het wel over EPS12V 2.9x, maar bij het Moederbord staat er (24 + 8 + 4-Pin) achter en niet bij de voeding (alle onderdelen zijn te vinden op Alternate). Klopt dit of niet?

CPU: Intel® Core i5-10600K, 4,1 GHz (4.8 GHz Turbo Boost) socket 1200 processor OF Intel® Core i7-10700K, 3,8 GHz (5,1 GHz Turbo Boost) socket 1200 processor. Bij deze moet ik nog even kijken of mijn budget het aankan. Ze zouden wel allebei moeten passen toch? Ze hebben beiden 1200 socket, net als de moederbord.

Geheugen: Nog even uitzoeken, maar waarschijnlijk de goedkoopste met 16GB RAM en DDR4. Ik had hierbij nog wel een vraagje. Kan ik op een DDR4 moederboord ook DDR3 plaatsen? Of past dit niet? DDR3 zit namelijk nog in mijn huidige PC en ik wil het uiteindelijk wel vervangen, maar i.v.m. m'n studentenbudget zal ik hiervoor moeten wachten tot een later maandloon.

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn. Ik hoor graag jullie antwoorden en tips! Als er nog iets onduidelijk is hoor ik het ook graag.

Mvg,

Vincent.

Alle reacties

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Over de voeding.
Je kijkt naar 2 compleet verschillende dingen, om de voeding aan te sluiten heb je een 24pin connector nodig die uit de voeding komt.
Zelfde geld voor de 8+4 pin dit is voor de cpu.
Dit hebben alle voedingen aangezien dat een standaard is. Soms heb je alleen een 8pin voor uit de voeding terwijl op het moederbord 8+4 zit, je kan dan gewoon alleen de 8pin inpluggen en het zal gewoon werken. Die extra 4 is voor als je wilt overclocken en wat extra power nodig hebt.

Ddr 3 past niet op een ddr4 moederbord en andersom, dit heeft te maken met de pin indeling, ddr4 gebruikt 288pins terwijl ddr3 240 gebruikt.

Edit, aangezien je nog geen voeding hebt kan je beter deze: pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W
Of
pricewatch: Corsair TX550M V2
Ten eerste heb je bij lange na niet een 700watt voeding nodig voor dit systeem, en ten tweede zijn deze kwalitatief beter. Zover het kan wil je echt niet besparen op een voeding.

Ook kan je misschien even duidelijker aangeven wat je met het systeem wilt doen, welke resolutie en wat je al in bezit hebt. Als je namelijk een geheel nieuw systeem wilt met de 1660 kan ik best een goed gebalanceerd lijstje maken maar dan is een budget ook wel handig.

[ Voor 38% gewijzigd door Fusi0nking op 10-09-2020 17:15 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:38
Neem een Ryzen 3600 op een B550 bord. Vriendelijker voor je budget en presteert vergelijkbaar.

Pure Power 11 is niet interessant. TX550M V2 wel, Bitfenix Formula een 450w ook.

• Vincent13
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-01-2021
Ten eerste bedankt voor de snelle reacties en de hulp en excuus voor mijn trage reactie. Ik was een aantal dagen weg en daarna helemaal vergeten op deze website te kijken.

Bij deze even het systeem dat ik nu heb: Op de GPU na, die ik onlangs gekocht had als éérste stap van m'n upgrade, is het dus heel ouderwets.

moederbord: asrock z68 pro3 gen3
CPU: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz
RAM: 8gb DDR3
voeding: Sharkoon wpm600.
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER GAMING OC 6G

Ik wil er voornamelijk zware single player games op spelen op zo hoog mogelijke resolutie. Ik ben niet zo van de multiplayer dus dat maakt me niet heel veel uit, maar spellen als The Witcher, GTA (singleplayer dus voornamelijk), Assassins creed, Dragon age e.d. speel ik wel veel.

Mijn budget voor nieuwe CPU, moederbord, voeding en RAM is pak m beet 600-700, maar als je bijvoorbeeld een CPU en moederbord hebt die 100€ extra kost maar daardoor wel 1 a 2 jaar langer mee gaat ben ik wel bereid om over dat budget heen te gaan.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en nogmaals excuus voor het late reageren. Alvast ontzettend bedankt voor de hulp!