Liander verdeelkast staat in de weg

Pagina: 1
Acties:
  • 7.781 views

• Proxihox
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-04-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9oQsR-El6S6sfM-T9CKI3dpSoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gKlof2nu37ZhGb9rAPG9G5m.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil aan de zijkant van mijn huis de houten boeidelen vervangen maar een verdeelkast van Liander verhindert dat. Deze kast is lange tijd geleden geplaatst maar na het bouwen van mijn huis. Je ziet dat er achter de kast de boeidelen erin zijn getimmerd. Na wat contact met Liander word ik volgende week opgebeld door de juridische afdeling...🤔.
Wat kan ik verwachten? Ik neem aan dat ik in de mogelijkheid moet zijn om onderhoud aan mijn huis te kunnen plegen?

Ernaast staat het kastje van de verlichting van de gemeente....daar wacht ik ook op antwoord...🤔

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
Van wie is de grond waar ze op staan? Gezien het aanblik is die houten gevel vaker vernieuwd/geschilderd dan de straatkast. Dus het is eerder gelukt zonder ze te verplaatsen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proxihox
Grond is van de gemeente. Schilderen lukt maar nu echt vernieuwen is onmogelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:04
Dat klinkt niet heel erg veelbelovend als Liander direct al de juridische afdeling aan het werk zet...

Als het lukt om te schilderen, dan kun je de planken er toch ook wel tussen weg krijgen? Je kan alleen de nieuwe niet vastzetten op de plek van de kast, maar met wat high-tack lijmkit kom je een heel eind.
Proxihox schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:16:
Ik neem aan dat ik in de mogelijkheid moet zijn om onderhoud aan mijn huis te kunnen plegen?
Voor zover ik weet is dat inderdaad zo. Maar ik vraag mij wel af hoe tijdelijk demontabel deze kasten zijn. Ik vermoed dat ze redelijk permanent zijn namelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:15
Deze zit met 4 bouten vast op de voet deze kan makkelijke paar centimeter naar voren als het nodig is maar dat is aan liander.

mvg plet

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
Proxihox schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:16:
Na wat contact met Liander word ik volgende week opgebeld door de juridische afdeling...🤔.
Hoe is dat zo geëscaleerd? Als medewerker/bedrijf moet je mensen toch wel diep haten om een normale praktische vraag bij de juridische afdeling te beleggen.
Ik neem aan dat ik in de mogelijkheid moet zijn om onderhoud aan mijn huis te kunnen plegen?
Ja, maar binnen redelijke grenzen. Toegang verlenen bijvoorbeeld wel maar actief werkzaamheden plegen om het makkelijker te maken gaat verder. En als het redelijkerwijs gevraagd kan worden dan iets het niet onwaarschijnlijk dat je voor de kosten opdraait. Zeker als het ook zonder kan waar het hier wel op lijkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:30
ze mogen die dingen ook weleens schoonmaken :9 foei

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:24

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

pletter schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:51:
Deze zit met 4 bouten vast op de voet deze kan makkelijke paar centimeter naar voren als het nodig is maar dat is aan liander.

mvg plet
Want de sokkel zit natuurlijk maar 10cm in de grond, en verder zit er ook helemaal niets in die kast. Right.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:25
Weet niet voor wat je de boel wil vervangen. Maar is het geen optie de nieuwe boeidelen aan weerszijde van de kast vast te zetten en eventueel nog te verlijmen. Je zou ze dan eerst nog kunnen schilderen als je voor hout gaat. Eraf slopen lijkt me dat wel moet lukken.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:27
Bart ® schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:43:
[...]

Want de sokkel zit natuurlijk maar 10cm in de grond, en verder zit er ook helemaal niets in die kast. Right.
De sokkel zit toch niet in de weg voor de boeidelen? En er zullen inderdaad wat kabels in die kast zitten :+ maar het lijkt me niet onmogelijk om de kast van de sokkel los te bouten, even een stuk naar voren te schuiven of kantelen om ruimte te maken voor de werkzaamheden, en vervolgens weer terug vast te zetten.

Het lijkt me wel onwaarschijnlijk dat ze daar aan mee gaan werken, zeker als het onnodig is. Als er een kwast tussendoor past moet het toch ook lukken om die boeidelen te vervangen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Proxihox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBDiY5zRrGrcb9cFumgLQ9PJKKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EFqJREEsHmbpsdjKsvhiE8E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:09
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je ze nu niet kunt vervangen. De boeidelen maak je toch van boven naar onder los? Op het moment dat je bij het kastje komt, kun je van bovenaf de spijkers met bv een multitool doorzagen. Dan kun je ze via omhoog weghalen, of achterlangs wegtrekken.

Of mis ik nu iets in de constructie? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zwartoog schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:02:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom je ze nu niet kunt vervangen. De boeidelen maak je toch van boven naar onder los? Op het moment dat je bij het kastje komt, kun je van bovenaf de spijkers met bv een multitool doorzagen. Dan kun je ze via omhoog weghalen, of achterlangs wegtrekken.

Of mis ik nu iets in de constructie? :?
Misschien spijkers op laag water zoeken om zo die lelijke kasten weg te krijgen bij zijn woning? Nee heb je, ja kan je misschien krijgen (dat ze weg moeten / verplaatst worden). Ik zou misschien heel stiekem ook zoiets proberen, erg mooi is het niet (maar dan moet je geen bakken zelf er naast zetten...)

Verder, als dit al er stond, voordat de woning gekocht is, dan heb je dit bij kopen gezien en (hoogstwaarschijnlijk) staat er dan iets in de koopakte.

Een iets ouder topic over een Ziggo kastje :)

https://ziggoforum.nl/top...sen-aansluitkastje.65005/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:24

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Xander schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:55:
[...]

De sokkel zit toch niet in de weg voor de boeidelen? En er zullen inderdaad wat kabels in die kast zitten :+ maar het lijkt me niet onmogelijk om de kast van de sokkel los te bouten, even een stuk naar voren te schuiven of kantelen om ruimte te maken voor de werkzaamheden, en vervolgens weer terug vast te zetten.

Het lijkt me wel onwaarschijnlijk dat ze daar aan mee gaan werken, zeker als het onnodig is. Als er een kwast tussendoor past moet het toch ook lukken om die boeidelen te vervangen...
Sowieso moet die hele kast spanningsloos als je hem tijdelijk even wil kantelen. Dat zijn 2 a 3 straten als het tegenzit. Denk niet dat Liander daar aan gaat beginnen...

Cunning linguist.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dyxn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 18:55

Dyxn

🔧

Bart ® schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:06:
[...]

Sowieso moet die hele kast spanningsloos als je hem tijdelijk even wil kantelen. Dat zijn 2 a 3 straten als het tegenzit. Denk niet dat Liander daar aan gaat beginnen...
Dat is afhankelijk of de aanvrager de kosten wil betalen. Voor de beeldvorming heb ik een foto van de binnenkant van een soortgelijke laagspanningskast. (Enexis).
Dat het naar de juridische afdeling is gestuurd is waarschijnlijk om advies te winnen, niet om de klant te frustreren. Men weet op de uitvoeringsafdeling ook niet hoe dit zit.

Kast kan zeker gekanteld worden om de planken te verwijderen. Alleen zal daar, afhankelijk van de risico, wel of niet spanningsloos gaan. Om de kast te kantelen zal er aan de voorkant van de kast een gat worden gegraven. Dit kost geld (KLIC/vervuilde grond onderzoek/Kosten grondroeiring gemeente). Voor het graven als spanningsloos brengen van de kast is er waarschijnlijk 2 monteurs voor nodig á €65,- per uur.

Mijn ervaring leert dat de kosten rond de €900,- zijn als je het echt wilt dat de kast gekanteld dient te worden voor het onderhoud van je planken. Probeer met je netwerkbedrijf in gesprek te blijven en te vragen of de laagspanningskast niet beter kan worden verplaatst. Vaak is dit wel mogelijk door de good-will van het netwerkbedrijf, maar het is geen garantie dat het nu ook gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcki4maAhck0Lnw5eUdHbtbiSQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chYaz2BA5UAR9gZtYSOZJb8f.jpg?f=fotoalbum_large

Passie voor technologie en een nieuwsgierige geest die nooit stopt met vragen stellen! 💡🔧

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:37
Dyxn schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:56:
[...]
Mijn ervaring leert dat de kosten rond de €900,- zijn als je het echt wilt dat de kast gekanteld dient te worden voor het onderhoud van je planken. Probeer met je netwerkbedrijf in gesprek te blijven en te vragen of de laagspanningskast niet beter kan worden verplaatst. Vaak is dit wel mogelijk door de good-will van het netwerkbedrijf, maar het is geen garantie dat het nu ook gebeurt.
Ik heb hier echt nul verstand van maar valt zoiets niet onder een stukje erfbaarheidsdienst?
Als je zo'n kast zo dicht tegen een huis aan zet mag je toch wel verwachten dat je eens mee mag werken aan groot onderhoud. Tuurlijk niet elk jaar, maar elke 15/20/30 jaar zal een huiseigenaar er toch wel eens echt goed bij moeten kunnen. Daar kan je dan niet zomaar 900 euro extra tegenover zetten lijkt me.

Maarja, ik heb hier nul verstand van. Dus misschien werkt het in Nederland wel zo. Maar dat zou ik dan enigszins jammer vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:40

TommyGun

Stik er maar in!

bie100 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:38:
ze mogen die dingen ook weleens schoonmaken :9 foei
Zelf even met de hogedruk erover, als er dan kortsluiting optreedt kunnen ze 'm meteen even kantelen :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:52
Ik denk niet dat je weet wat de effecten zijn bij een kortsluiting in zo'n kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:40

TommyGun

Stik er maar in!

Out.of.Control schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:51:
Ik denk niet dat je weet wat de effecten zijn bij een kortsluiting in zo'n kast.
Oh ik was de /s vergeten :|

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
Yankovic schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 01:35:
[...]

Ik heb hier echt nul verstand van maar valt zoiets niet onder een stukje erfbaarheidsdienst?
Als je zo'n kast zo dicht tegen een huis aan zet mag je toch wel verwachten dat je eens mee mag werken aan groot onderhoud. Tuurlijk niet elk jaar, maar elke 15/20/30 jaar zal een huiseigenaar er toch wel eens echt goed bij moeten kunnen. Daar kan je dan niet zomaar 900 euro extra tegenover zetten lijkt me.
Waarom noem je dit extra? Het zijn werkelijke kosten voor werkelijk werk.

Kijk je bijvoorbeeld naar het ladderrecht voor onderhoud van de woning of een verbouwing dan draait degene die van dat recht gebruik maakt ook op voor de schade / kosten die dat met zich meebrengt.

In zekere zin kun je ook betogen dat dit eenmaal het risico is dat komt kijken bij een houten constructie op een plek die ontoegankelijk wordt als een derde op het naastgelegen perceel ook iets bouwt.

In de praktijk ben je het beste af met een praktische regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:08

Tens

let me drink about it

Yankovic schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 01:35:
[...]

Maarja, ik heb hier nul verstand van. Dus misschien werkt het in Nederland wel zo. Maar dat zou ik dan enigszins jammer vinden
Ben bang dat er ooit (naar de staat van de kast geoordeeld 20-30 jaar geleden?) een overeenkomst getekend is voor de overlast vanwege de plaatsing.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:02
Vanuit een loder kun je die dingen makkelijk over het hoofd zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
Het vervangen van de boeidelen met de Liander kast op zijn plek kan prima. Is ook veel minder werk dan het hele verhaal dat nu wordt opgestart met Liander.

De TS kan niet klussen of wil die lelijke kasten weg hebben. Beide niet erg maar daar kunnen we ook gewoon eerlijk over zijn en er een passende oplossing bij zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door leecher op 11-09-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
leecher schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 21:53:
Het vervangen van de boeidelen met de Liander kast op zijn plek kan prima. Is ook veel minder werk dan het hele verhaal dat nu wordt opgestart met Liander.

De TS kan niet klussen of wil die lelijke kasten weg hebben. Beide niet erg maar daar kunnen we ook gewoon eerlijk over zijn en er een passende oplossing bij zoeken.
Tussen uit krijgen zal het probleem niet zijn, aan de tegels te zien is de kast ongeveer 120cm breed daar moet de nieuwe Gevelbekleding ook vast gezet worden. Lijmen/kitten geniet misschien niet de voorkeur.

Die onderste voeg mag ook wel hersteld worden, word ook een uitdaging zo te zien..

[ Voor 6% gewijzigd door Mapro op 11-09-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
Mapro schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:31:
Tussen uit krijgen zal het probleem niet zijn, aan de tegels te zien is de kast ongeveer 120cm breed daar moet de nieuwe Gevelbekleding ook vast gezet worden.
Vastzetten kan ook buiten die 120cm. Als je gevelbekleding te slap is doe je wat versteviging aan de achterkant. Of je schroeft ze eerst op een balkje en laat die achter je kast zakken. Of je bedenkt iets met haakjes waar je de bekleding van bovenaf op hangt achter dat specifieke deel. De enige belasting die op dat stukje gevel komt te staan zijn de kaboutertjes die zich achter de kast verstoppen. Je kan echt 1001 dingen denken die sneller en minder omslachtig te zijn dan wachten op de klantenservice van de Liander die eerst met een juridische afdeling moet gaan praten omdat ze het ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
leecher schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:40:
[...]
Vastzetten kan ook buiten die 120cm. Als je gevelbekleding te slap is doe je wat versteviging aan de achterkant.
Mijn idee ook, de huidige bekleding zit vast op latten/blokken
Dat lijkt me dat er een raamconstructie is, daar kan je ook een verkleind raam / extra staander in monteren ( net naast de kasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 22:33
Ik zie het probleem niet, die planken trek je er zo af en plaatst nieuwe of komt het zaakje verder naar voren.
Maar een kast verplaatsen is niet even gedaan, dat gaat flink wat centen kosten.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 11-09-2020 22:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:03

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Dat kastje van de gemeente is al helemaal geen probleem natuurlijk! Beetje vreemde actie dit van TS.

Do { Ping } while ( LOL )

Anoniem: 39993

Aan TS natuurlijk de keuze: omheen werken of de rekening betalen. Dat is het nadeel als je perceel tot de laatste cm bebouwd is aan een kant die aan straat grenst.

Een beetje creatief er omheen werken zal goedkoper zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proxihox
Dank voor al jullie reacties.
Ik ben nu weer een stuk verder in iets waar ik geen enkele ervaring en kennis in heb ( zowel de kast en het vervangen van de delen). Maar dat is ook de opzet van het forum dacht ik...kennis vergaren van vele mensen met de juiste ervaring en inzicht.
Mijn opzet is zeker niet Liander en mijn wijkbewoners te frustreren maar meer uit nieuwsgierigheid wat er mogelijk is en wat ik kan verwachten.

Ik heb nog geen contact gehad met Liander en wacht rustig af. Er is geen haast, meer het verkennen van mijn opties.
Daarom nogmaals dank voor alle reacties en hou jullie op de hoogte. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:39
@Proxihox Wat is hier uiteindelijk uitgekomen. Ik loop nu een beetje tegen hetzelfde probleem aan met een Ziggo kast vanwege reinigen en voegen van onze gevel.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TimDJ schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:24:
@Proxihox Wat is hier uiteindelijk uitgekomen. Ik loop nu een beetje tegen hetzelfde probleem aan met een Ziggo kast vanwege reinigen en voegen van onze gevel.
wat is het probleem van er gewoon omheen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
Na 3 jaar mag een topic wel Down Under blijven...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.