WIFI zender in desktop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mr.Aman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-01 21:21
Ws domme vraag, maar ik weet 't niet en vind 't ook niet zo snel.

Ik ben bezig met opbouwen van een pc, dat lukt allemaal wel (met wat tweakershulp), maar nu wil ik graag dat die pc een wifi-signaal zend, zodat je met i-pad of mobiel van een extra wifi-netwerk gebruik kunt maken.
De pc zelf zit met een netwerkkabel vast aan modem/router/internet.

Welk kaartje / component moet ik dan inbouwen & werkt dat dan 'gewoon'?

Ik neem aan dat dit ding niet is wat ik nodig heb:
Asus PCE-N15,
omdat die zou zorgen voor wifi-ontvangst... maar niet zenden. Right?

Kán wat ik wil eigenlijk wel?

Ik denk aan een paar tientjes, ik draai win10 op een AMD 5 3600, er zit 'n pci slot en ook een M2 slot op het mobo. Geen zin in verbinden van extra antennes, moet liefst outofthebox draaien.

Alle reacties

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Waarom koop je niet gewoon een simpel AP?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

Is er een reden dat je de wifi van je router niet wilt gebruiken ?

wifi doet zowel zenden als ontvangen. anders heb je er niet veel aan :0
Maar wat jij wilt is dat je pc ook nog router gaat spelen.
daar is software voor.
Maar dat is omslachtig en werkt alleen als je pc ook aanstaat.

Beter koop je een losse Accespoint/switch en leg je die ergens in een hoekje van je kamer.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

WiFi is toch "twee weg"? Je ontvangt nooit alleen maar, je stuurt ook weg. Als jij op je WiFi-laptop intikt "www.tweakers.net" stuur je toch het request naar je modem / router / AMS-IX om de site van Tweakers op te halen?

/edit: je hebt Is dit een redelijk gebalanceerd systeem? nog niet gekocht; als je al WiFi zou willen, kan je toch ook je moederbord omwisselen voor eentje met als WiFi aanwezig?

[ Voor 31% gewijzigd door MAX3400 op 10-09-2020 15:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:37
't kan wel, gewoon via internetsharing, maar dan werkt het uiteraard alleen als je PC aanstaat.

• Mr.Aman
Dames en heren, dank u.
Ik denk dat de richting me wel duidelijk is...
mijn pc staat op zolder, waar de wifi vd router belabberd is. Wifi versterker kopen is een optie, maar ik dacht ‘als ik toch een pc aanschaf, misschien kan t via een steekkaartje’. Idd alleen als de pc aanstaat. Das best vaak...
mobo met wifi is idd een optie, maar een apart kaartje is volgens mij bijna net zo duur en beter. En niet wat ik nodig heb.

Met ‘zenden’ bedoel ik dat externe apparaten vd wifi gebruik kunnen maken. Routerfunctie idd.
En ik ga mn pc niet via software als router inzetten, ik heb nog een leven naast mn pc.
@Brummetje en @heuveltje hebben t over een AP. De oplossing zal idd die kant op zijn.
De terminologie om goed te zoeken ontbrak mij, maar met jullie antwoorden kom ik al een heel eind verder:

Ik denk nu aan n switch plaatsen en dan aan 1 uitgang de pc en aan een andere een AP.
Zo’n switch, voor die prijs maakt t allemaal weinig uit:
TP-Link LS1005G
En als AP iets als dit
TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point

Wel beetje goedkope meuk allemaal, maar als het werkt.... voor mij is het geen essentiele apparatuur, maar wel nice to have.

(Ik voel me wel van klok en klepel, hoop dat dit de goeie oplossing is).
Die switch doe ik omdat ik niet nog een kabel van 13 meter wil trekken.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56
Je kunt ook een goedkope wifi router (wel met Gb poorten) halen en deze instellen als AP: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Voordeel is dat je op de drie overgebleven LAN aansluitingen een of meerdere apparaten (bv je pc) weer aan kunt sluiten, werkt dan gewoon als switch.

• Mr.Aman
Ahh... deze bijvoorbeeld?
TP-Link TL-WR841N-300Mbps Wireless N Router

Ik vermoed, na bekijken van die howto, dat ik deze wel als switch en AP kan instellen. Krijgt erg goeie rewiews voor zo’n goedkoop dingetje.
Tenzij specs te slecht zijn voor nu, ik weet niet wat @Nielson met ‘Gbpoorten’ bedoeld. Googlen / zoeken levert gaan antwoord. GrootBrittannie heeft alle poorten dicht, dat kan m niet zijn. Gigabyte? Ik heb geen gigawifi nodig. Ik wil gewoon n internetsignaal dat niet continue wegvalt. Ik ga er niet over gamen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gbpoorten....gigabit poorten. Meeste routers / switches hebben dat tegenwoordig standaard, maar soms heb je nog een verdwaald dingetje dat slechts 100Mbit ondersteunt.

Anyway, goedkoopste oplossing is idd een router in AP modus zetten en de ingebouwde switch gebruiken. Heb je meteen wat extra poortjes voor een printer etc. Protip: goed lezen en de router die je in AP modus wilt NIET via de WAN aansluiting aansluiten. Je zou de eerste niet zijn die die fout maakt ;)

Overigens is het onder windows prima mogelijk om softwarematig een AP te maken. Moet je alleen iedere keer zelf aan en uit zetten en das niet handig. Zeker niet als je voor een paar tientjes een extra AP koopt en toch al een kabel hebt liggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56
Daarmee bedoelde ik de bekabelde LAN poorten, die zijn bij het model dat je linkt 100 Mb terwijl je voor je interne netwerk liever 1000 Mb oftwel Gigabit (Gb) poorten hebt. Voor je internetverbinding zal het waarschijnlijk niet uitmaken, tenzij je een snellere verbinding hebt dan 100 Mb, maar mocht je bijvoorbeeld ook een NAS hebben dan is het fijner als je iterne netwerk overal Gigabit is.

• Mr.Aman
@Nielson @The Eagle dank heren. Zo moet het lukken en heb ik weer stof tot knutselen.
Weer wat geleerd vandaag.:)
Pagina: 1