Vraag

• gnarlkin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 09:46
Hallo!

En tijd terug heb ik een Intel NUC (pricewatch: Intel NUC Kit NUC6I5SYH) gekocht en hiervoor de nog missende componenten bij gekocht.
Een van de missende componenten was het RAM geheugen. Hiervoor heb ik destijds dit geheugen gekocht:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21S15D8/16
Ik zou nu nog graag het tweede slot van een geheugenmodule voorzien.
Helaas is de module die ik toen heb gekozen al enige tijd niet meer beschikbaar.
Na wat filteren kom ik op volgende potentiële kandidaten uit die wel verschillen qua snelheid en latency met de reeds aangekochte module:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR24S17D8/16
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR26S19S8/16
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR26S19D8/16

Ik denk dat het het beste is om bij RAM geheugen altijd bij het combineren zo veel mogelijk dezelfde fabrikant aan te houden en dat sneller geheugen wel moet kunnen maar ik ben hierover niet helemaal zeker, daarmee dit topic dus.

Nu is mijn vraag, kan ik dit iets snellere geheugen zo combineren met de reeds aanwezige module?
Wat zijn de eventuele voor- en nadelen en waar moet ik eventueel nog rekening mee houden?

Beste antwoord (via gnarlkin op 10-09-2020 20:44)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
99ruud99 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:43:
Kan wel, maar gaat dan op de langzamere snelheid. (snelheid van 2133) , en de latency van de nieuwe is hoger, dus de oude wordt ook vertraagd.

Waarvoor denk e 32 gb nodig te hebben?
Als je een van die nieuwe dimmen op 2133 draait, dan kan ook de cas naar beneden.

2133 met cas 15 is 14,07 ns
2400 op cas 17 is 14,17 ns
2666 op cas 19 is 14,25 ns

Allemaal te verwaarlozen verschil, maximale verschil is nog geen 1,3%. Problemen zijn echt niet te verwachten.

@gnarlkin Als je de huidige Dimm in het systeem zet en in het 1e geheugenslot doet, dan worden die gegevens uitgelezen en wordt het geheugen daarop aangesproken. Als je dan de 2e Dimm toevoegt, dan draait die daar ook op, ook al kent hij de combi van snelheid met cas misschien zelf niet (dat zijn ook maar wat settings die zijn meegegeven).

Doe je het andersom, dan heb je kans dat er op 2133 MHz wordt gedraaid (niet anders dan nu natuurlijk, want dat is het max van het systeem), maar waarschijnlijk draait de zwik dan wel op de cas die de nieuwe dimm heeft (dus 17 of 19 ipv 15) en dat is zonde (maar het verschil is waarschijnlijk alleen in een benchmark te zien).

Wel kiezen voor een van de 2 met de D (Dual rank) in de naam, je hebt nu namelijk ook al een Dual rank.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:09
Kan wel, maar gaat dan op de langzamere snelheid. (snelheid van 2133) , en de latency van de nieuwe is hoger, dus de oude wordt ook vertraagd.

[ Voor 34% gewijzigd door 99ruud99 op 10-09-2020 15:44 ]

• gnarlkin
Kan wel, maar gaat dan op de langzamere snelheid.

Ik draai ESXi op dit systeem en wou graag nog een beetje meer geheugen tot mijn beschikking hebben om dit te gebruiken in mijn VM's.
Ik ben er me van bewust dat het geheugen niet sneller zal gaan werken dan de traagste module. Ik ben alleen niet zeker of de latency verschillen iets uit maken.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:50
Ik zou zelf het risico eigenlijk niet nemen. Geheugen lijkt me vervelend, omdat het ook nog voor instabiliteit zou zorgen.
Ik hou voor mezelf eigenlijk altijd aan om identieke modules te gebruiken. Dan zou ik er eerder voor gaan om de bestaande module in de V&A te zetten, of om juist een module te zoeken van hetzelfde type, maar daarvan geef je al aan dat dit lastig/onmogelijk is.

Waarvoor 32 GB nodig is lijkt me voor deze vraag niet echt relevant, toch?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:09
Dan zoek minimaal modules met zelfde snelheid en latency. Dat heb je nu niet gedaan.

Of inderdaad, koop 2 nieuwe modules. 16 GB modules zijn goed door te verkopen.

• gnarlkin
SndBastard schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:47:
Ik zou zelf het risico eigenlijk niet nemen. Geheugen lijkt me vervelend, omdat het ook nog voor instabiliteit zou zorgen.
Ik hou voor mezelf eigenlijk altijd aan om identieke modules te gebruiken. Dan zou ik er eerder voor gaan om de bestaande module in de V&A te zetten, of om juist een module te zoeken van hetzelfde type, maar daarvan geef je al aan dat dit lastig/onmogelijk is.

Waarvoor 32 GB nodig is lijkt me voor deze vraag niet echt relevant, toch?
Het is inderdaad wel een risico om het te proberen. Ik ben er me wel van bewust dat modules van verschillende snelheden problemen kan opleveren. Ik heb in het verleden ooit wel eens een laptop getest met verschillende modules en dat leek goed te werken (al heb ik hier geen langdurige ervaring mee).
Gezien het doel moet het wel stabiel zijn.
99ruud99 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:49:
Dan zoek minimaal modules met zelfde snelheid en latency. Dat heb je nu niet gedaan.

Of inderdaad, koop 2 nieuwe modules. 16 GB modules zijn goed door te verkopen.
Bedankt voor jullie inkijk hierin, ik denk dat ik waarschijnlijk een swap zal doen en twee nieuwe modules zal aankopen en de oude dus ga vervangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30

Als je een van die nieuwe dimmen op 2133 draait, dan kan ook de cas naar beneden.

2133 met cas 15 is 14,07 ns
2400 op cas 17 is 14,17 ns
2666 op cas 19 is 14,25 ns

Allemaal te verwaarlozen verschil, maximale verschil is nog geen 1,3%. Problemen zijn echt niet te verwachten.

@gnarlkin Als je de huidige Dimm in het systeem zet en in het 1e geheugenslot doet, dan worden die gegevens uitgelezen en wordt het geheugen daarop aangesproken. Als je dan de 2e Dimm toevoegt, dan draait die daar ook op, ook al kent hij de combi van snelheid met cas misschien zelf niet (dat zijn ook maar wat settings die zijn meegegeven).

Doe je het andersom, dan heb je kans dat er op 2133 MHz wordt gedraaid (niet anders dan nu natuurlijk, want dat is het max van het systeem), maar waarschijnlijk draait de zwik dan wel op de cas die de nieuwe dimm heeft (dus 17 of 19 ipv 15) en dat is zonde (maar het verschil is waarschijnlijk alleen in een benchmark te zien).

Wel kiezen voor een van de 2 met de D (Dual rank) in de naam, je hebt nu namelijk ook al een Dual rank.
Pagina: 1