Vraag

• l.vaneijck
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-09 16:05
Mijn vraag:
Hallo,
Zou iemand voor mij kunnen kijken naar de items die opstarten bij opstarten? mijn systeem werkt op zich goed, dit zijn screenshots van c cleaner opstart items, vond het opeens erg veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwXAMcfchyYPqBHva9CNGy6q6-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qP7xzeqfKyWdNKfu1yT3joUb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRx8ynlJNnD-XRgXTWO28KS6pH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1XS6bOY9kAbJBzy54DvzHJU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xpc5giTK-NlylXkR8rc2EIud1PQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tlm3dGbte329C9aD5idAdnND.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHoRge34uZFnIIQXBUV3N2kZuY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LV4bz8uvZ1H64rWzBXpz5FgA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOdDcd9xivdt4kI05bn6gVZK3mU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yek7FNsUI8zWHJsuteV0pagW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QEcaCYbbXHiLIBxrsnNkpmeBps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0m0Q5Iw34PPpo43Pa08iPbGy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SRI8talpjZNKSllSFpB26zi3iU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V3H03vU6u18Saz76cpkydIRl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnUQLFUlxOMQhevP8hIHPxb3xY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lxaOTKyEXK81XDsu4uhYQtIG.png?f=fotoalbum_large
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:37
gebruik je AL die software elke keer ?
anders zou je deel ook uit kunnen schakelen, en alleen laten opstarten als je het aanklikt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

98% is van Microsoft; uitzetten / weggooien kan maar hou er rekening mee dat je Windows opnieuw mag instelleren.

Ik zou me focussen op alles van fabrikanten "anders" dan Microsoft en dan kan veel makkelijker een kort lijstje zelf beoordelen of googlen welke taak wat doet voor je

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er prima uit. Ik zou eerder oppassen met een tool als CCleaner die per ongeluk bestanden die je besturingssysteem nodig heeft, soms verwijdert.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je ziet zoveel omdat je 'geavanceerde modus' hebt aangevinkt. Een enkele zou ik niet nodig vinden. Als je echt wil kan je per scheduled task etc. zien wat de concrete taak doet. Maar schrikken doe ik hier niet van.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik zou - in plaats van via CCLeaner - eens in je Taskmanager kijken onder de tab "Start-Up"

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• l.vaneijck
bij sommige staat niets bij de uitgever, dat is dan geen Microsoft?

• l.vaneijck
Jester-NL schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:58:
Ik zou - in plaats van via CCLeaner - eens in je Taskmanager kijken onder de tab "Start-Up"
daar staan 12 items, alleen cortana viel mij op, als ik die opstart vanaf de taakbalk staat er: cortana is niet beschikbaar in jou regio, dus kan ik uit zetten?

maar hoe kan het dat in c-cleaner start dat er zoveel items opstarten, en ik taakbeheer nauwlijks? misschien duid dat er op dat ze heel erg op de achtergrond werken? maar zo veel items die heel erg op de achtergrond werken zou mij toch niet goed lijken? (maar ik heb er geen verstand van)

Verder heb ik alles over family filter etc. uit gezet, opera er af gehaald, en ik had panda verwijderd, staat er niet meer in, want ik gebruik defender.

[ Voor 10% gewijzigd door l.vaneijck op 10-09-2020 16:08 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

l.vaneijck schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:05:
maar hoe kan het dat in c-cleaner start dat er zoveel items opstarten, en ik taakbeheer nauwlijks? misschien duid dat er op dat ze heel erg op de achtergrond werken? maar zo veel items die heel erg op de achtergrond werken zou mij toch niet goed lijken? (maar ik heb er geen verstand van)
Nee, er zijn heel veel manieren van 'startup items'. De startup tab in de task manager laat er slechts een van zien.
Als je helemaal paranoide wil worden, bekijk je de startup lijst van https://docs.microsoft.co...ernals/downloads/autoruns

Maar ga niet alles uitvinken dat je niet herkent!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• l.vaneijck
ik vink niets uit dat ik niet ken, vink het alleen uit als ik daar advies over heb.
Dus als jullie advies is dit programma downloaden en hier het resultaat plaatsen doe ik dat, maar ik las al dat jullie vonden dat het er niet raar uit zag, dus dat is dan misschien niet nodig?

• l.vaneijck
Nog iets hierover, er staan (delen van) programma's op dit systeem die niet in de sofwarelijst staan, en ook niet in de softwarelijst van Revo, is er een manier om die op te sporen? anders dan een schone installatie?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Nee laat Autoruns maar zitten, is meer voor power users. Hooguit is het automatisch scannen via Virustotal handig maar dat kan handmatig.

Resten van oude applicaties: als je zeker weet dat het kan, kan je handmatig de betreffende directories weggooien. Al kan je afhankelijk van hoeveel het is ook denken: zit niet in de weg, doet niets, laat maar.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-10 13:33
l.vaneijck schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:05:
[...]

daar staan 12 items, alleen cortana viel mij op, als ik die opstart vanaf de taakbalk staat er: cortana is niet beschikbaar in jou regio, dus kan ik uit zetten?

Cortana is de "assistant"/zoekmethode binnen Windows, volgens mij kan je dit zelfs ergens in de reguliere settings uitzetten.

Dat er meer items in het lijstje staan van CCleaner dan van Taakbeheer lijkt me puur de om de gebruiker te beschermen. Taakbeheer filtert waarachijnlijk standaard de essentiële items eruit, deze uitzetten kan ervoor zorgen dat het systeem niet meer opstart - redelijk onwenselijk. CCleaner filtert deze essentiële items er blijkbaar niet uit.

Ik zou het bij Taakbeheer laten, zeker wanneer je niet precies weet wat alles is of doet, dan is dat meer dan voldoende.

• l.vaneijck
F_J_K schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:29:
Nee laat Autoruns maar zitten, is meer voor power users. Hooguit is het automatisch scannen via Virustotal handig maar dat kan handmatig.

Resten van oude applicaties: als je zeker weet dat het kan, kan je handmatig de betreffende directories weggooien. Al kan je afhankelijk van hoeveel het is ook denken: zit niet in de weg, doet niets, laat maar.
virustotal is een app die naar start up items scant?

Hoe weet ik of ik oude directories kan weggooien? uiteraard gaat het om directories van programma's waarvan ik zeker weet dat ik ze niet gebruik.ik had via bestanden scannen in verkenner naar een virusscanner gezocht die ik had gedeinstalleerd, maar op die manier alles weggooien was geen goed idee volgens degene die mij adviseerde

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Virustotal: nee: zoeken bij google naar 'virustotal'.

Weten: uitzoeken wat het is, wat er nog staat. Verschilt geval per geval, is 'maatwerk'.
Bij twijfel afblijven :) Of goede backup-images maken van de hele machine en proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 12-09-2020 13:13 ]

• l.vaneijck
ik heb de website van virustotal gezien, ik zie daar choose file, daar heb ik een paar files gekozen in c:program files, en dan is het resultaat : no engines detected this file, en daaronder heel veel undetected,

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Mooi, dan weet je dat daar ws. geen malware in zit :P

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht een lastige vraag maar waar gaat dit ondertussen nog over? Van een paar opstart-taakjes naar "random" directories / files weggooien omdat @l.vaneijck denkt / weet dat ze niet meer gebruikt worden.

Mogelijk nog iets korter door de bocht maar
was geen goed idee volgens degene die mij adviseerde
dus omdat je iemand anders "in dienst hebt" die jou dingen adviseert die je dan niet snapt / begrijpt, kom je het hier vragen maar dan zonder te posten wat je exact aan advies / opruim-aktie hebt?

Als je heel snel heel clean wil beginnen: formatteer je disk, installeer je OS opnieuw en ga daarna (desnoods op een papiertje) zelf opschrijven wat je extra installeert en deinstalleert. Weet je in ieder geval als je na een jaar <random directory> ergens tegenkomt, of je dat zelf hebt geinstalleerd of al hebt gedeinstalleerd en het niet goed opgeruimd is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1