Koelkast deur heeft weerstand bij openen.

Pagina: 1
Acties:

• NexussJR
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 15:38
Hallo Tweakers,

Sinds gisteren merk ik dat de deur van mijn koelkast halverwege het openen een stuk meer weerstand biedt.

Informatie over de koelkast:

Merk: Whirpool
Winkel: Ikea
Type: Koel vries combinatie (allebei een eigen kastdeurtje) (kan helaas geen typenummer vinden)
Deursysteem: sleep

De koelvriescombi is minimaal 5 jaar oud, ik denk zelfs meer dan 10 maar weet niet of de vorige bewoner hem overgenomen heeft van de bewoner daar weer voor of ooit zelf vervangen heeft.

Wat heb ik zelf al gevonden?

Helaas kom ik op internet alleen video's tegen van hoe je een dergelijk systeem monteert. Dus heb ik niks gevonden om mijn probleem op te lossen.

Ik denk te weten waar het probleem zit, de koelkastdeur glijdt over 2 geleiders welke naarmate de deur verder open gaat in hoogte veranderen (zie foto's voor hopelijk een duidelijker beeld). Helaas heb ik mijn handigheid geërfd van Buurman & Buurman en niet van mijn vader ;)

Ik denk dat de kastdeur niet waterpas is (heb zelf geen waterpas maar dit kan ik meten zodra ik thuis ben), dit ook omdat het kastdeurtje van de vriezer vaak blijft hangen tegen de onderkant van de kastdeur van de koelkast (geen foto van gemaakt, indien nodig kan ik dit later toevoegen).

Nu is mijn vraag, hoe los ik dit op en is dit te doen door iemand met een kleine hoeveelheid gereedschap (lees: zo'n simpel gereedschapsdoosje met een aantal schroevendraaiers, tangen en een hamer) en 2 linkerhanden? Het liefst zonder de hele koelkastdeur eraf te halen maar als het niet anders kan dat zal ik er toch aan moeten geloven (gelukkig heeft mijn vader vaak tijd dus die wil ongetwijfeld helpen)

Hieronder in ieder geval de foto's ter verduidelijking!
Nu alleen de bovenste geleider gefotografeerd (telefoon wilde niet lekker scherp stellen dus kwaliteit is niet super). De situatie is hetzelfde bij de onderste geleider

Bovenste geleider, deur een klein beetje open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78b7aC6PLjHYeTyDqy2G6UoAtFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4JFAtm5lAAqAZxCX5EEZVIN.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenste geleider, deur bijna helemaal open

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwBGM3Mg3guAusU9-UQ3KtBmXxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gZ55HCLQuP2B0fde1o7nHao.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk is alles een beetje duidelijk, mochten er vragen zijn hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor alle hulp

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:04
WD40!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:22
Het 'middelste' deel van de 'rails' zit vast met een kliksysteem. Als je die er uit haalt, dan zouden daar schroefjes moeten zitten. Als je die een beetje los draait kun het geheel een klein beetje stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NexussJR
Dit was ook mijn eerste poging :) Het heeft iets geholpen maar ben toch bang dat mocht ik er niks aan doen ik het toch een keer kapot maak.
NESFreak schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:18:
Het 'middelste' deel van de 'rails' zit vast met een kliksysteem. Als je die er uit haalt, dan zouden daar schroefjes moeten zitten. Als je die een beetje los draait kun het geheel een klein beetje stellen?
Schroefjes had ik ook gevonden, kwamen er gisteravond laat achter en had toen de energie niet meer om iets te proberen. Zal zeker kijken of ik daar wat mee kan. Blijft wel het probleem van de vriezer kastdeur die achter de koelkast kastdeur blijft hangen. Denk zelf dat de koelkast kastdeur recht hangen alles op zou moeten lossen, er zit namelijk als de koelkast dicht is wat speling bij de geleider (niet bijzonder veel) aan de bovenkant (millimeter werk op foto 1), alleen ben ik dus bang dat hiervoor de hele boel uit elkaar moet!

In ieder geval beide bedankt voor de snelle tips! Ga er vanavond maar eens werk van maken

• NexussJR
Nou, dat viel allemaal reuze mee :D

Met de tip van NESfreak aan de slag gegaan, als eerste de geleiders van de koelkast deur gehaald om zo bij alle schroefjes van bijna rails te komen.

Vervolgens maar even goed de koelkast deur zelf bekeken, Ik had redelijk snel het echte probleem gevonden.

Het bleek dat het schroefje dat de koelkast en het draaipunt aan de onderkant met elkaar verbind losgedraaid was en 'kwijt' was. Gelukkig had ik even alles uit de deur gehaald want na het openen van de koelkast deur stond ik ineens met een koelkastdeur in mijn handen :)

Schroefje teruggevonden in een afdek klepje, deur op zijn plek gezet, schroefje vast gedraaid en tadaa, en koelkast deur die weer helemaal soepel over zijn rails loopt.

@NESFreak Bedankt voor je tip, als ik daar niet mee was begonnen had ik het echte probleem waarschijnlijk niet gevonden!