Netwerk nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• perjan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-01 15:44
Recent heb ik een nieuwbouw huis laten bouwen hierin zit extreem veel betonstaal en isolatie. Bereik met wifi gaat een probleem worden. Tevens is het een grote woning dus dat help ook niet mee qua bereik. Vandaar dat ik al Cat6 bekabeling heb laten leggen voor AP's en waar mogelijk ook naar tv's, warmtepomp, solaredge, e.d.. Wij werken echter met name met laptops, telefoons en ipads. Met name zonder bedrade aansluitingen dus.

Ik zoek een volledig nieuw netwerk vanaf router tot AP's
In ons huidige huis heb ik een Asus RT-AC66U (10 jaar oud) dat redt het qua bereik al niet in ons huidige huis daarom heb ik er range extenders aanhangen via powerline.... :'(

We gebruiken ons netwerk veel voor normaal internet verkeer, streamen van hd-films via eigen server en netflix, radio via tunein, spotify, facetime, zoom meetings en webinars.

Budget
Hoe minder hoe beter natuurlijk maar maximaal €900

Merk
Niet zozeer een voorkeur. Een centraal gemanaged systeem lijkt mij erg handig. Unifi of Omada lijken mij wel mooi te werken.

Systeem
In de meterkast zit de internet aansluiting. Hier komen ook alle cat6 kabels uit. 8 Stuks hier komen bovenop de domotica server (Mac mini) (1xrj45) en de Synology nas (2xRJ45). Verder lijkt het mij handig om daar wat extra rj45 aansluitingen hebben mocht ik in de toekomst nog willen uitbreiden met ip camera's oid.

We beginnen hebben we iets van een router nodig. Ik dacht eerst om een edgerouter x te gebruiken. Dan op de domotica server ook de unifi controller software te laten draaien. De edgerouter x is echter al 10 jaar oud en zal dus wellicht ook niet zo lang te updaten zijn. Tevens integreert deze niet zo mooi met het unifi systeem.
Andere optie is om een Unifi Dream machine te gebruiken. Wat mooi hieraan is dat hij ook een geintegreegde controller heeft. Deze heeft een echter ook een ingebouwd wifi punt (wat onhandig is in een meterkast die zo druk bedraad is dat het bijna een kooi van faraday is).
Wat in mijn ogen beter zou zijn is een UDM pro. Heb ik meteen de eerste 9 RJ45 poorten en een controller. IPS lijkt mij ook wel mooi. Deze is echter wel behoorlijk aan de prijs.

Nu had ik bedacht om 2 AP's op te hangen en die via PoE te voeden. Hiervoor had ik de Unifi NanoHD in gedachten.
Dan mis ik nog wat RJ45 poorten en PoE. Ik wil toekomst bestendig zijn en dus een switch met IEEE 802.3at capaciteit zodat ik over een aantal jaar makkelijk mij AP's zou kunnen vervangen voor Wifi 6 AP's. Als switch had ik een had ik daarom een UniFi US-8-150W in gedachten.

Dan zou ik nog 5 rj45 poorten over hebben. Wat ik in nood zou kunnen uitbreiden door de backhaul op sfp over te zetten

Er mooi natuurlijk. Maar ook erg duur: €900. Mijn gevoel zegt dat dit een beetje overkill is... Wat denken jullie?

Alle reacties

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

met 900 kun je klaar zijn. Afgezien van het merk, als je op iedere verdieping een AP zet heb je overal goed bereik. Ik zet ze beide kanten om en om. Nadeel van Unifi is dat je aparte controller nodig hebt en of de PoE injector gebruiken of een switch met PoE.

De controller is ook wel weer handig, maar vind het niet altijd in alle situaties prettig.

Ik heb3x nano HD en 1x een oude LR, maar achteraf had ik toch denk ik een lite moeten kopen en een paar extra. Dacht dat ik met 2 klaar zou zijn, helaasch,...

als je ook synology erbij wilt (gelijk als router oid) dan gaat het wellicht al krapjes.

verder kan het prim denk ik wat je wilt. Unifi is wel verder een mooi systeempje. Dream Machine heeft nog wat kuren en rare dingetjes als ik mij niet vergis, maar scheelt je wel een hoop andere dingen...

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Ik denk ook dat je nog een AP in de tuin wilt hebben, bijv. een AC Mesh. Moderne ramen dempen wifi signalen uitstekend.

• perjan
  • Laatst online: 03-01 15:44
Ik zat te denken kan ik de modem van ziggo niet gebruiken als router, WiFi dus uitschakelen. Er dan een 16 poorts poe switch tussen hangen. En de controller op de Mac draaien. Dat zou enorm in de kosten schelen... wat zijn de nadelen hiervan?

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:53
perjan schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:32:
Ik zat te denken kan ik de modem van ziggo niet gebruiken als router, WiFi dus uitschakelen. Er dan een 16 poorts poe switch tussen hangen. En de controller op de Mac draaien. Dat zou enorm in de kosten schelen... wat zijn de nadelen hiervan?
Als je laptop gejat wordt ben je je controller kwijt. Daarnaast kan je je controller niet centraal managen.

[ Voor 6% gewijzigd door CuBras op 11-09-2020 10:35 ]

• MAX3400
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Extreeeem domme vraag (en ja, ik baseer het ook even op oude technologie).

- beneden een Asus 68U inzetten als router / DHCP / blaat
- op elke etage een 66U of 68U inzetten als AP (en dus met nog 3 Gbit poorten over)
- klaar

En ik zeg het nu kort en zeker omdat je aangeeft "nog" geen echte behoefte te hebben aan 802.11ax maar bovenstaande oplossing had ik in mijn vorige huis.

Ja, je hebt geen seamless handover en al die andere hele mooie (dure) technieken maar met een beetje V&A heb je 3x 68U voor 200 Euro.

Vanzelfsprekend kan dit met nieuwere routers / merken / modellen ook :)

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 11-09-2020 10:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Zet gewoon een AP op elke verdieping en je bent klaar. Als je geen zin in veel tijd eraan besteden hebt dan gewoon een eenvoudig iets als een TPlink M4/5 en als je het wel leuk vindt om ermee te spelen iets als Unifi.

Past allemaal prima in je budget.

En kies gewoon wel voor goede roaming, wel zo prettig als je aan de wandel gaat door je huis. Geen enkele reden tegenwoordig waarom je met oude meuk of verschillende netwerk id's aan de slag zou moeten.

En als je gaat voor Unifi, ook geen reden om een UDM in de meterkast te verstoppen. Daar een switch en je UDM gewoon op een plaats waar je zowel de AP als switch functie kan gebruiken. De ingebouwde switch, zonder POE, is toch te krap voor je meterkast. Ergens als een werkkamer of bij je AV spullen. Kan zelfs met wat trucen op een enkele UTP maar ik zou altijd dubbele draden trekken. Zo draait het bij mij en met één AP per verdieping (UDM + 2 IW's) en een switch in de meterkast heb ik overal op 3 verdiepingen en in de tuin+dakterras prima wifi en poorten waar ik ze nodig heb.

Maar ik was met iets als een TPlink M5 waarschijnlijk net zo goed afgeweest, zo spannend is het niet om goede wifi dekking te regelen. Voldoende AP's en goed geplaatst en je bent klaar. De rest is vooral persoonlijke voorkeur.

[ Voor 71% gewijzigd door Yowzawood op 11-09-2020 14:51 ]

Pagina: 1