Upgrade ik een bottleneck? (DDR3 systeem op het randje)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11
DDR3 systeem te oud of nog net geschikt voor 3 jaar

Ik overweeg een nieuw basis setje hardware of een upgrade van mijn systeem en heb 2 vragen.

Gezien de recente influx van HWI forumleden/hardware techneuten... ben ik toch benieuwd naar jullie mening.

Mijn budget is veranderlijk, ik vind het belangrijker dat de euro's die ik uitgeef ook redelijk efficient ingezet worden, en hier zit ook mijn twijfel. (denk aan 600 euro max als het echt nodig is)

Ik zoek een?
Verbetering in 4k weergave van games..
Ik heb onlangs een 4k monitor aangeschaft, en wil games zoals Anno 1800 op 4k spelen. Ik vind het geen enkel probleem om de rest op LOW te zetten, zolang ik maar de native scherm resolutie kan gebruiken. Ik merk nu dat mijn PC wat moeite begint te krijgen met dit soort games, en ergens dus honger heeft naar een upgrade. Voor deze upgrade wil ik (vast besloten) een nieuw videokaart. Hoogstwaarschijnlijk word dit de 3070.

Wat is nu je vraag
Mijn vraag is of ik deze kaart in onderstaand systeem ga steken. Na veel zoeken blijft namelijk de twijfel of ik niet een te grote bottleneck in het syteem ga krijgen voor deze videokaart.
Ik heb dan 2 opties wat ik mogelijk als oplossing of workarround zie.

1. Ik upgrade het geheugen van het huidigge 666Mhz 16GB, naar 1333Mhz 32GB. Dit kost me 120 euro.
2. Ik upgrade meteen het Mobo/geheugen/CPU naar het DDR4 platform. Dit kost me 500 euro

Ik kan niet goed vinden of ik meer dan 10% prestatie van de videokaart op tafel laat liggen met onderstaande systeem en het snellere 1333Mhz geheugen. Als ik maar 10% van de kaart niet gebruik zou ik dat prima vinden voor de komende 3 jaar. Ik zou dan pas over 3 jaar het mobo/mem/cpu upgraden om zo dus 380 euro aan andere hobby's te besteden. Ik vind het namelijk niet 380 euro waard om van low naar medium settings te gaan in games.

Maar als blijkt dat ik 25% van de videokaart niet gebruik, dan word me dat te veel en zou ik toch het hele systeem upgraden.

De concrete vraag is: Hoeveel % van de videokaart word niet benut als je onderstaand systeem uit gaat voeren met iets sneller geheugen?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor het geheugen niet nee. De upgrade van 666 naar 1333 is al een flinke stap. Die extra procent die ik win door een specifiek merk of type te kopen vind ik niet belangrijk.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4770K Boxed€ 439,95€ 439,95
1MoederbordenGigabyte G1.Sniper Z97€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 (16GB)€ 64,57€ 64,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 504,52

Wat heb je zelf gedaan
Ik heb niet rijkelijk veel geheugen voor handen maar kon toch aan de slag met testen door wat te lenen her en der. Ik heb het gevoel dat 4k games met sneller geheugen een betere prestatie geven. Dan nog moet ik echt alles op bijna low zetten, maar dat is voor mij compleet niet erg. Ik ben gaan testen met wat bechmarks, maar zie niet goed hoe ik de resultaten nu moet vertalen naar een andere videokaart. Alles lijkt een beetje op de grens te zitten van "ja rendabel om up te graden" en "nee zonde van het geld".

Dus ik ben benieuwd naar jullie mening. Het is makkelijk om te zeggen "upgrade het hele systeem", maar ik tweak liever hier nog een jaar of 3 tegenaan, en haal voor het geld een mooie lens voor mijn camera, of een 3D printer of een CNC frees of een Accuschroefmachine :)... hobby's genoeg dus.

Een nieuwe PC is zo gekocht natuurlijk, maar ik zou net zo gelukkig zijn als blijkt dat een geheugen upgrade icm met de videokaart mij weer voorruit gaat helpen de komende 2/3 jaar.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals gezegd is het voornaamst om stabiel te gamen op 4k met LOW settings.
Voor de rest maak ik veel gebruik van de hele Adobe suite. Dit is echter allemaal niet commercieel, dus of ik nu 15min of 60min zit te wachten op een render/export, maakt me niet uit. Ik zoek GEEN upgrade voor deze taken. Enkel dus voor het 4k gamen op LOW.

FreeReef.nl

Beste antwoord (via World Citizen op 10-09-2020 14:44)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap je vraag niet? Je hebt nu toch al DDR3-1600? Waar komen de waarden / uitspraken 666 en 1333MHz ineens vandaan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap je vraag niet? Je hebt nu toch al DDR3-1600? Waar komen de waarden / uitspraken 666 en 1333MHz ineens vandaan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:10

Rannasha

Does not compute.

World Citizen schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:48:
1. Ik upgrade het geheugen van het huidigge 666Mhz 16GB, naar 1333Mhz 32GB. Dit kost me 120 euro.
Weet je zeker dat je niet al 1333 MT/s geheugen hebt? Geheugen tegenwoordig (en al vele jaren) is "DDR", oftewel Double Data Rate. Per kloktik wordt er 2 keer data verzonden. Vaak wordt geadverteerd met het aantal transfers per seconde (in MT/s, al wordt heel vaak ook de eenheid MHz gebruikt voor deze grootheid), maar in de technische specs zie je vaak de daadwerkelijke kloksnelheid terug.

Geheugen met een kloksnelheid van 666 MHz heeft een transfer-rate van 1333 MT/s.

En ik vermoed dat zowel het geheugen dat je nu hebt, als je beoogde upgrade beiden van dit type zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Wat zijn je overige onderdelen want met die 4 partjes die er nu staan heb je geen werkend systeem.

• World Citizen
MAX3400 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:50:
Rannasha schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:57:
[...]

Weet je zeker dat je niet al 1333 MT/s geheugen hebt? Geheugen tegenwoordig (en al vele jaren) is "DDR", oftewel Double Data Rate. Per kloktik wordt er 2 keer data verzonden. Vaak wordt geadverteerd met het aantal transfers per seconde (in MT/s, al wordt heel vaak ook de eenheid MHz gebruikt voor deze grootheid), maar in de technische specs zie je vaak de daadwerkelijke kloksnelheid terug.

Geheugen met een kloksnelheid van 666 MHz heeft een transfer-rate van 1333 MT/s.

En ik vermoed dat zowel het geheugen dat je nu hebt, als je beoogde upgrade beiden van dit type zijn.
Edit
Moment laat me dat nog een keer dubbel checken

@MAX3400 @Rannasha Ja ik denk dat ik de klassieke fout heb gemaakt (ben te lang uit de hardware wereld denk ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iD7yHaiyGp8Bi-rmmQYiraEi7-U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1M1lxMuS12Rwbh1yFb7CYcOC.png?f=user_large

Ik moet even gaan nadenken of ik nu niet een onnodige vraag aan het stellen ben. Ik ga vanavond nog eens wat testen want ik kan me niet voorstellen dat de bechmark resultaten die ik kreeg enkel door een verhoging van geheugen kwam.
Uszka schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:57:
Wat zijn je overige onderdelen want met die 4 partjes die er nu staan heb je geen werkend systeem.
Die waren niet echt van toepassing. Er zit een Samsung 850 Pro SSD in, en een Corsair rm850x.

[ Voor 84% gewijzigd door World Citizen op 10-09-2020 14:10 ]

FreeReef.nl

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Waarom zet je het ram in het bios niet op XMP1600?

• World Citizen
Uszka schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:12:
Waarom zet je het ram in het bios niet op XMP1600?
Ik ben niet zo fan van XMP, en stel het dan liever zelf hard in... maar ja, ik ga vanmiddag nog eens kijken. Ik krijg met geen mogelijkheid via software het merk en type geheugen uit de machine, dus moet wachten tot ik straks fysieke toegang heb.

Excuus hiervoor, want ik had dit beter op orde moeten hebben alvoor een topic te openen.

FreeReef.nl

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Denk dat eerder de cpu(Quadcore) zal bottlenecken dan de snelheid van het RAMGeheugen. De hoeveelheid is overigens ook nog steeds voldoende over het algemeen(denk enkel voor FS2020 dat je meer geheugen zou kunnen gebruiken.

http://specs.tweak.to/16567

• World Citizen
Oke via een WMIC commando heb ik hem...

CML16GX3M2A1600C10
pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10

En inderdaad...dit is al het juiste geheugen.
En dan ben ik eigenlijk ook wel weer klaar gezien de upgrade van 16 naar 32 het voor mij niet gaat brengen denk ik.
@skelleniels Een upgrade naar de 4790k leek me ook niet rendabel, dus heb die niet vermeld.

FreeReef.nl

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
World Citizen schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:44:
Oke via een WMIC commando heb ik hem...

CML16GX3M2A1600C10
pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10

En inderdaad...dit is al het juiste geheugen.
En dan ben ik eigenlijk ook wel weer klaar gezien de upgrade van 16 naar 32 het voor mij niet gaat brengen denk ik.
@skelleniels Een upgrade naar de 4790k leek me ook niet rendabel, dus heb die niet vermeld.
Eigenlijk houdt het hier al op. Grootste bottleneck zal die cpu zijn, maar gezien je al voor dat platform 1 van de snelste cpu's hebt en het nog DDR3 is, zal je niet veel kunnen verbeteren dan het volledige platform (cpu, mobo en ram) te vervangen om die RTX 3070 voldoende te kunnen voeden.

Maar als je nu bvb op full hd met je huidige videokaart/setup die game goed kan draaien, dan zal op 4k met die 3070 dat ook goed lukken omdat hogere resolutie enkel de videokaart meer belast.

http://specs.tweak.to/16567

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:50
je mobo heeft PCI-e 3.0 x16, dus kort door bocht gaat je RTX 3070 gewoon z'n data kwijt kunnen

mssn is het wel een idee om je psu een update te geven. weet je welk merk/type dit is ?

reviews: De invloed van een cpu bij gaming - Waar zit de bottleneck?

[ Voor 36% gewijzigd door xtrme op 10-09-2020 14:54 ]

• World Citizen
:F Ik heb de klassieke fout gemaakt door mijn DDR rate niet dubbel te tellen. Erg dom.

Maar dan is het wel duidelijk inderdaad. Buiten het verdubbelen van geheugen en de minimale upgrade van de CPU die evt mogelijk is, is dit systeem nu echt te oud.

Toch handig om even je gedachtegang door een topic te gooien ;).

Ik zal nog een poging doen om de nieuwe videokaart in dit systeem te steken, maar zal alvast gaan zoeken naar een nieuw systeem.

Dank

FreeReef.nl

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:39
Als het iets helpt, ik heb een 2e hands 2080ti op een 3770k op een 1440p scherm (60hz) en haal bij de meeste games strak 60fps.Flight Sim2020 heeft soms zakkers maar heb niets op low staan :)

• World Citizen
Hennie-M schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:13:
Als het iets helpt, ik heb een 2e hands 2080ti op een 3770k op een 1440p scherm (60hz) en haal bij de meeste games strak 60fps.Flight Sim2020 heeft soms zakkers maar heb niets op low staan :)
Ik game veel te weinig om mijn eisen daar naar aan te passen. Sinds Anno1800 uit is speel ik het af en toe, maar verder eigenlijk niks. En voor Anno is framerate ook niet echt belangrijk. Het probleem is meer dat het spel begint te stotteren door alle objecten die ingeladen worden.

Details en graphics maken me niet zo veel uit voor die spellen omdat ik toch ver uitzoom en voornamelijk in het statistieken scherm rondhang. Ik heb nu dus ook de game vrijwel op het laagst staan, met 4k resolutie.

Voor al mijn andere taken is deze PC meer dan geschikt. Enkel om 4k zonder stotter te draaien moet ik dus upgraden, en vandaar dat ik zocht naar een andere oplossing dan het hele systeem te vervangen.

FreeReef.nl

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:39
World Citizen schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:22:
[...]

Ik game veel te weinig om mijn eisen daar naar aan te passen. Sinds Anno1800 uit is speel ik het af en toe, maar verder eigenlijk niks. En voor Anno is framerate ook niet echt belangrijk. Het probleem is meer dat het spel begint te stotteren door alle objecten die ingeladen worden.

Details en graphics maken me niet zo veel uit voor die spellen omdat ik toch ver uitzoom en voornamelijk in het statistieken scherm rondhang. Ik heb nu dus ook de game vrijwel op het laagst staan, met 4k resolutie.

Voor al mijn andere taken is deze PC meer dan geschikt. Enkel om 4k zonder stotter te draaien moet ik dus upgraden, en vandaar dat ik zocht naar een andere oplossing dan het hele systeem te vervangen.
Ik heb er dus voor gekozen om een 2080ti te kopen,voor een goede prijs btw :)
En nu kan ik alles weer prima doen. En als dat niet goed genoeg was, dan kan ik alsnog een andere pc kopen en heb ik alvast een dikke videokaart. Dan kan ik zeker nog wel een tijdje vooruit!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Maar waar zit nu de bottleneck dan?
Bij je videokaart, geheugen, opslag, processor (single/multicore)?
Draai naast de game eens MSI afterburner en kijk wat er op/tegen 100% zit op het moment van stotteren.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 10-09-2020 22:44 ]

• World Citizen
mitsumark schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:44:
Maar waar zit nu de bottleneck dan?
Bij je videokaart, geheugen, opslag, processor (single/multicore)?
Draai naast de game eens MSI afterburner en kijk wat er op/tegen 100% zit op het moment van stotteren.
Ik ben inderdaad wat aan het testen, en zal dat hier vermelden.

Ik moet zeggen dat het overclocken van geheugen snelheid tot nu toe het beste werkt. Hetgeen waar ik last van heb (stotteren tijdens het rondvliegen in Anno) lijkt veroorzaakt te worden door traag geheugen en niet door weinig geheugen. En gezien ik de settings op low laat staan, werkt een videokaart overclock ook niet heel goed.

Ik moet nog wat meer testen.

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 10-09-2020 23:43 ]

FreeReef.nl

Pagina: 1