Hoe krijg ik die beamer mijn huishouden in?

Pagina: 1
Acties:

• MatthijsZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-03 07:20
hoi Tweakers!

We hebben momenteel geen tijd voor tv/films ivm jonge kinderen. Maar dat gaat veranderen en ik zou graag mijn wederhelft alvast voorbereiden op de komst van een beamer :*)

Ik heb altijd al een hekel gehad aan het "zwarte gat aan de muur" (onze tv). Ik vind het lelijk en bovendien zorgt het direct voor een soort 'vaste indeling' van de kamer. Liever kijk ik niet 'hersenloos' televisie, maar kies ik zelf wat ik wil zien en neem daar de tijd voor.
Hersenloze content kan altijd nog op de iPad of telefoon worden geconsumeerd.

Maar een beamer is zo'n 3-5x duurder dan een televisie, je moet ook een apart scherm hebben (of reflecterende verf op de muur) en het moet donker zijn wil je er echt plezier van hebben.

Wat zijn wat jullie betreft echt de belangrijkste argumenten van een beamer over een tv?
En wat is de meest gangbare setup? Vervangt de beamer de televisie? Heb je er een aparte kamer voor?

Edit: mijn intentie was niet mijn wederhelft als de kijker van hersenloze content neer te zetten of als iemand die geen zegje heeft in de wel/niet aanschaf van beamer, LOL. Zowel zij en ik willen toe naar een echt leuke kijk-ervaring: bewust kijken, kaasplankje, mooie series, etc. Ik ben degene die daarvoor denkt aan de beamer, maar dan wel alléén als tv-vervanger (wil niet twee schermen in huis) en ben daarom op zoek naar ervaringen daarmee.

[ Voor 19% gewijzigd door MatthijsZ op 10-09-2020 17:18 . Reden: verduidelijk nav terechte opmerking Drardollan ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:06
Een beamer vervangt geen televisie aangezien het bij lichtinval gewoon niet fijn kijkt, de kwaliteit is dan een stuk minder.
Een beamer werkt perfect als het donker is en je wilt een film kijken bijvoorbeeld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maar een beamer is zo'n 3-5x duurder dan een televisie
Allicht kijk ik verkeerd maar mijn nieuwe TV moet 3400 Euro kosten; jouw beamer dus 18K?
ovendien zorgt het direct voor een soort 'vaste indeling' van de kamer.
Dat is met een projectiescherm toch niet anders? Je hebt een vrije "afmeting" nodig om te kijken en projecteren?
Vervangt de beamer de televisie?
Nope. Sterker nog, met een beamer ben je (vaak) beperkter hoe snel je nieuwe dingen aansluit. Of je moet een ultra short throw aanschaffen (die zet je vaak laag neer). Maar als ik een beamer koop, hang ik die graag aan het plafond en dus zitten je kabels ook ingefreesd / vast.
Liever kijk ik niet 'hersenloos' televisie
Ook een beamer kan je hersenloos aanzetten en <insert random zender> aanzetten tot je ogen smelten.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 10-09-2020 13:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:06
Ik zie niet in waarom een beamer ervoor zorgt dat je geen 'vaste indeling' van de kamer hebt. Ook zie ik de link met 'hersenloze content' niet en waarom dat niet via een beamer geprojecteerd kan worden. In 2020 heeft een TV ook geen vaste plek meer nodig bij de kabelaansluiting, een stopcontact en wifi kunnen al voldoende zijn.

Mijn inziens is er voor een woonkamer een TV de beste keus. TV's zijn er in alle soorten, maten en vormen. Er zijn TV's die zich als een schilderij gedragen bij uitschakelen en doorzichtige TV's komen er ook aan.

Een beamer en scherm zijn ook lelijk en hangen ook altijd in het zicht. Een beamer maakt bovendien lawaai en is zoals @Ora et Labora aangeeft enkel nuttig in donkere ruimtes.

Persoonlijk zou ik een TV zoeken die je wel vindt passen in je kamer. Als het je echt zo tegenstaat dan zou je kunnen overwegen om de TV te verstoppen in een kastje en alleen zichtbaar te laten zijn bij gebruik.

Een beamer is leuk voor in de mancave, paar bioscoopstoelen en goede audio erbij. Dan heb je geen last van het lawaai van de beamer en heb je een donkere ruimte.

En dat is dan allemaal nog los van de manier hoe je je wederhelft hier wegzet. Die mag blijkbaar niet via de beamer kijken want het is enkel hersenloze content? En ook schijnbaar geen inspraak, ze moet voorbereid worden op jouw wens zonder inhoudelijke discussie?

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 10-09-2020 13:09 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Er komen steeds meer goede short-throw beamers. Die zet je dus op de kast waar je ook je hypothetische receiver, tv kastje, console e.d. in zou zetten. Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCs3u3DKJ0MRDv659eT_Pf8dPKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6fEgV6osiTQSPdSHMHTFlGk.jpg?f=fotoalbum_large

De mensen hierboven hebben duidelijk geen (nieuwer model) beamer in huis. Want de nieuwste beamers zijn stil en produceren minder geluid dan er uit jouw speakers gaat komen. Lichtsterke beamers zijn steeds goedkoper. Hoewel natuurlijk waar blijft dat échte donkere tinten pas mogelijk zijn als de ruimte zelf ook donker is.

Echter...
Er zijn een aantal factoren die afbreuk geven aan het gebruik van een beamer. Lichtruis is bijvoorbeeld een groot probleem als je geen grote kamer hebt. Het licht van de beamer wat op de wanden wordt gereflecteerd vanaf het beamerscherm zorgt ervoor dat de ruimte wordt verlicht, wat de kwaliteit van het beeld weer slechter maakt, zelfs in een perfect verduisterde ruimte. De muren van een bioscoop zijn om dit te voorkomen altijd zwart, maar ik kan me voorstellen dat je vriendin niet op een zwarte woonkamer zit te wachten. Lichtruis is in meerdere of mindere mate een probleem. Het is onder andere afhankelijk van hoe groot de kamer is, de kleuren van je wanden en de afstanden van de randen van het scherm tot de muren/plafond.

TL;DR:
Als je een ruimte hebt die:
-goed verduisterd kan worden
-groot genoeg is om een groot scherm in te hangen zonder dat deze te dicht bij de muren komen die links en rechts van het scherm staan

Dan is een beamer een goede optie. Het formaat beeld compenseert wat mij betreft alle nadelen van de beamer.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Drardollan Een beamer hoeft natuurlijk niet direct in het zicht te hangen. Je hebt modellen die vlak tegen het plafond aan zitten en amper op hoeven te vallen of modellen die juist vlak voor het scherm staan. Het scherm kan je op laten rollen waardoor die mooi in een koofje weggewerkt kan worden. Wat led spotjes er in en je hebt niet eens door dat er een beamer scherm in zit. Of een perfect gladde muur waardoor je geen scherm nodig hebt.
Daarnaast vind ik persoonlijk een 65" TV enorm lelijk staan. De enige reden dat ik hem tolereer is omdat het beeld prachtig is en ik er overdag naar kan kijken. Maar het liefst zou ik die ook keurig wegwerken.

@MatthijsZ omdat een beamer echt wat meer eisen stelt aan de omgeving qua licht zou ik eerder een andere kamer kiezen. Ik weet zeker dat mijn vriendin enkel een beamer beneden niet zou accepteren omdat ze gewoon overdag iets wilt kunnen kijken op haar vrije dagen zonder dat alle gordijnen meteen dicht moeten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Drardollan
Tsurany schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:45:
@Drardollan Een beamer hoeft natuurlijk niet direct in het zicht te hangen. Je hebt modellen die vlak tegen het plafond aan zitten en amper op hoeven te vallen of modellen die juist vlak voor het scherm staan. Het scherm kan je op laten rollen waardoor die mooi in een koofje weggewerkt kan worden. Wat led spotjes er in en je hebt niet eens door dat er een beamer scherm in zit. Of een perfect gladde muur waardoor je geen scherm nodig hebt.
Daarnaast vind ik persoonlijk een 65" TV enorm lelijk staan. De enige reden dat ik hem tolereer is omdat het beeld prachtig is en ik er overdag naar kan kijken. Maar het liefst zou ik die ook keurig wegwerken.
Een TV kan je ook prima onzichtbaar wegwerken. Dat is geen pré voor een beamer en scherm.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Drardollan schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:08:
[...]

Een TV kan je ook prima onzichtbaar wegwerken. Dat is geen pré voor een beamer en scherm.
Klopt, maar is lastiger. Een tv kan je (nog) niet goed oprollen waardoor je met liften en kasten aan de slag moet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Tsurany schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:15:
[...]

Klopt, maar is lastiger. Een tv kan je (nog) niet goed oprollen waardoor je met liften en kasten aan de slag moet.
Die kasten kan je compleet met lift kopen. Dat is minder werk dan een scherm ophangen, koofje timmeren, elektra aanleggen en spots erin proppen.

En je kan ook denken aan deurtjes of een opzij schuivend schilderij. Ik noem maar wat.

Maar of je nu een scherm/beamer ophangt of een TV neerzet, als je niets doet zitten ze allebei vervelend in het zicht.

• r_kluft
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

r_kluft

Hmmmmmm

• Badpete
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-05 19:28
Je kan ook nog denken aan die samsung tv welke net een schilderij lijkt als hij uit staat.
Samsung the Frame heet het geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-03 07:20
Wauw! Wat een hoop nuttige reacties 🤩

De Samsung Frame vind ik erg mooi en die krijg ik er ook sneller door in het gezin.
Dat er kasten zijn die de tv automatisch omhoog schuiven wist ik niet. Maar wel logisch. Is de moeite waard voor mij om te onderzoeken.
Ik vind deurtjes voor de tv prima, maar de wederhelft niet.

Wat ik qua beamer voor mij zag was dat het een oprolbaar scherm is, met de beamer tactisch uit het zicht geplaatst. Dat betekent dat ik op de muur gewoon een schilderijtje hang en dat het scherm daar overheen rolt. Veel nuttige opmerkingen over de condities waar ik dan rekening mee moet houden (gordijnen en lichtruis)

Andere optie is dat ik de beamer&scherm gebruik om een kamer (bijv. de gastenkamer) een dubbelrol te geven als thuisbioscoop

@Drardollan mijn wederhelft kijkt zeker geen hersenloze content, LOL. Ik zal me even verduidelijken: het heeft enorm geholpen dat ik (uit pure luiheid, niet uit bewuste overweging) de kabel nog niet heb aangesloten op de tv. Sindsdien maken we een bewuste keuze (mijn vrouw én ik) over welke content we gaan kijken. We zijn daar _allebei_ heel blij over. Liefst maken we "kijken" écht iets speciaals - kaasplankje, wijntje, popcorn - en dus een mooi groot beeld. We zijn namelijk allebei wel erg fan van mooie series en films. Het is een persoonlijke zwakte dat dat pas is gelukt na het killen van de kabel.
Anyway, teruglezend kan mijn eerste post inderdaad flink verkeerd uitgelegd worden, heel terecht dat je me daarop wijst!

[ Voor 4% gewijzigd door MatthijsZ op 10-09-2020 17:13 ]

Pagina: 1