Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• kajvans
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 31-01 12:49
Mijn vraag
mij computer restart elke keer zonder een reden dit gebeurt als hij onder load is. ik heb in logboek gekeken maar ik zie alleen kernal-power error.

ik heb alleen mijn ram naar zijn xmp profile gehaald voor de rest heb ik niks overclockt kan het misschien aan mijn Ram liggen. Hoe kan ik zien wat de restart veroorzaakt.

mijn computer

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 190,-€ 190,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 72,39€ 72,39
1VideokaartenPowercolor AXRX 5700 XT 8GBD6-3DH€ 398,01€ 398,01
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 55,56€ 55,56
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
1Voedingenbe quiet! System Power 9 500W€ 48,04€ 48,04
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 35,01€ 35,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.163,76

het gebeurt trouwens niet continu een paar keer per dag restart hij ineens zonder een zichtbare reden.

Beste antwoord (via kajvans op 12-09-2020 08:00)

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Check de temp van je CPU eens, kan zijn dat je de heatsink+koeler niet goed hebt aangesloten waardoor die rap heet wordt. Verder eventueel nagaan of je geheugenreepjes goed in het slot zitten, dus misschien even eruit halen en opnieuw erin steken. En loop meteen alle andere aansluitingen na. LET WEL! Doe dit allemaal alleen als je de computer/voeding uit hebt gezet en de stekker eruit hebt gehaald. Better be safe than sorry!

note: Als je de cpukoeler wilt demonteren, wacht even tot 3-5min nadat je pc hebt uitgezet. Scheelt met het kracht zetten en eventueel schade.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan geheugen zijn, maar als het ook gebeurd zonder load zou ik eerder die voeding verdenken. Heb je die al eens vervangen?

• kajvans
heb een nieuwe pc dus denk niet dat het mijn voeding is. heb ook geen 2e voeding rond liggen

• kajvans
kan het misschien zijn dat hij in een stekkerdoos zit. de stekkerdoos geeft aan dat hij 2500 watt kan en er zit alleen nog een monitor op aangesloten dus lijkt me ook sterk.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kajvans schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:57:
heb een nieuwe pc dus denk niet dat het mijn voeding is. heb ook geen 2e voeding rond liggen
Alles kan kapot. Dus ook je voeding. Dat die nieuw is is geen enkele garantie.

Stekkerdoos lijkt me sterk dat daar het probleem ligt, maar zou kunnen als dat ding gewoon rot is. Maar dat is makkelijk te testen door dat ding er tussenuit te halen.

• kajvans
hoe ga ik testen of het mijn voeding is heb namelijk nergens een 2e voeding.

• kajvans
kan ik misschien zien wat er fout gaat want ik zie niks in logboek verschijnen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je zult dingen moeten uitsluiten, dus testen met een andere voeding ga je denk ik niet onderuit komen (of je voeding testen in een andere PC om eea uit te sluiten kan natuurlijk ook).

• kajvans
oke dankjewel voor je hulp. ik ga ook kijken of misschien iemand die er meer verstand van heeft kan nakijken of alles goed zit want is ook nog eens eerste keer pc bouwen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
Zou sws een andere voeding halen want System Power 9 is door het interne design niet geschikt voor een RX 5700 XT. De transient spikes van de videokaart zijn veel te hoog voor die voeding.

• kajvans
welke voeding zou jij dan doen @Uszka

• Uszka
pricewatch: Corsair TX550M V2 als goedkoopste en pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W of pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum als beste keuze. Wil je de voeding voorbereid hebben op high-end videokaarten di gaan komen dan zou je de 650w versie kunnen nemen.

• kajvans
maar ik begrijp het probleem van de voeding niet helemaal. wat is er mis met de voeding die ik nu heb. @Uszka ik zie nergens iets staan bij elke voeding over wat jij zegt dus hoe had ik hier ook rekening mee kunnen houden.

[ Voor 37% gewijzigd door kajvans op 10-09-2020 13:25 ]

• Uszka
Aan de primaire kant is je voeding voorzien van een double forward design. Een dergelijk design kan niet goed omgaan met de snel wisselende vermogensvraag van high-end videokaarten. Daar is dat design veel te traag voor. Voor een budget gamebakje gaat het nog wel maar niet voor een videokaart die alleen al in een fractie van een seconde naar een verbruik van 300w kan schieten.
De rest van het platform levert ook niet de beste prestaties. De spanningsregeling is niet erg stabiel wat stress geeft op de componenten met een lagere levensduur tot gevolg. De kwaliteit van de voeding is laag. Maak je een redelijk high-end systeem dan is het onverstandig om te gaan besparen op de voeding.

• kajvans
Waar moet ik naar kijken bij kenmerken om te verkomen dat ik weer zo een voeding koop. @Uszka
is de pricewatch: Corsair VS550 (2018) ook goed of is deze ook niet goed.

[ Voor 50% gewijzigd door kajvans op 10-09-2020 16:54 ]

• Uszka
Die is niet goed. Kijk naar de voedingen die ik voorstel een paar reacties hierboven.

• kajvans
oke ik zou die aanhouden. dankje voor je hulp. denk je dat ik de voeding die ik nu heb kan verkopen en zo ja hoeveel kan ik er ongeveer voor vragen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Check de temp van je CPU eens, kan zijn dat je de heatsink+koeler niet goed hebt aangesloten waardoor die rap heet wordt. Verder eventueel nagaan of je geheugenreepjes goed in het slot zitten, dus misschien even eruit halen en opnieuw erin steken. En loop meteen alle andere aansluitingen na. LET WEL! Doe dit allemaal alleen als je de computer/voeding uit hebt gezet en de stekker eruit hebt gehaald. Better be safe than sorry!

note: Als je de cpukoeler wilt demonteren, wacht even tot 3-5min nadat je pc hebt uitgezet. Scheelt met het kracht zetten en eventueel schade.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Verwijderd

kajvans schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:33:
oke ik zou die aanhouden. dankje voor je hulp. denk je dat ik de voeding die ik nu heb kan verkopen en zo ja hoeveel kan ik er ongeveer voor vragen.
Ze lopen de deur niet plat voor een simpele 500 watt voeding, je moet maar een gek vinden die hem 2ehands van je wil overnemen. Daarnaast is er een subforum voor watisditwaard-vragen en zou je je vraag eigenlijk daar moeten stellen. Succes :P

• kajvans
dan ga ik binnenkort maar gewoon een nieuwe voeding kopen. bedankt voor de hulp allemaal.

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:49
Overweeg ook om de GPU aan te sluiten met 2 aparte kabels ipv 1 met splitter.

Een 5700xt trekt aardig wat sap en met 2 aparte kabels speel je op safe.

• kajvans
@Gummiebeer ik heb niet 2 aparte kabels maar ik ga gewoon de pricewatch: Corsair TX550M V2 alleen weet ik niet of ik daar kabels bij geleverd krijg en of ik dus dan 2 aparte kabels heb. die van mij nu heeft geen kabel er meer voor over.

• Uszka
kajvans schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:53:
@Gummiebeer ik heb niet 2 aparte kabels maar ik ga gewoon de pricewatch: Corsair TX550M V2 alleen weet ik niet of ik daar kabels bij geleverd krijg en of ik dus dan 2 aparte kabels heb. die van mij nu heeft geen kabel er meer voor over.
TX550M V2 heeft één kabel met 2 connectors. Dat werkt probleemloos icm een RX5700XT.

• kajvans
oke, top! mogmaals bedankt voor jullie hulp.

• kajvans
@Uszka ik heb met be quiet! gebeld en die zeiden dat het niet aan de voeding ligt aangezien mijn systeem restart en niet compleet afsluit ook hoef ik de kabel er niet eerst uit te halen terwijl dat wel zou moeten als het aan de voeding ligt. dus mijn voeding kan het niet zijn, maar wat dan wel.

• kajvans
kan het misschien zijn dat mijn systeem te heet wordt aangezien ik maar 2 case fans heb die zijn meegeleverd en voor de cpu heb ik de stockcooler.

• kajvans
ik denk dat ik erachter ben gekomen zonder load was een ander probleem maar het resetten onder load is dat mijn componenten heet wordt. dus ik ga nieuwe case fans en een nieuwe cpu koeler kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door kajvans op 11-09-2020 22:25 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:00
kajvans schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:23:
ik denk dat ik erachter ben gekomen zonder load was een ander probleem maar het resetten onder load is dat mijn videokaart te heet wordt. dus ik ga nieuwe case fans en een nieuwe cpu koeler kopen.
Je videokaart wordt te heet, dus ga je een nieuwe processorkoeler kopen? Wat is daar de logica van?

The devil is in the details.

• kajvans
de cpu koeler was ik al van plan wegens luidde pc maar ik ga dus ook goede case fans kopen voor een betere airflow. en ben bang dat het ook stiekem mijn cpu is die te heet wordt, het is dus meer voor de zekerheid.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56
Als je toch bezig bent dan kun je ook een nieuwe pc halen.

Even zonder dolle, waarom test je niet en ga je van daaruit conclusies trekken?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• kajvans
ik heb zelf net getest en zag vrij hoge temperaturen bijvoorbeeld 90 graden op mijn cpu en 88 graden op mijn gpu daarom trek ik de conclusie dat mijn pc te heet is aangezien het dichtbij de limieten ligt.

• Uszka
Als de videokaart crasht door hoge ripple of te afwijkend voltage en het systeem herstart zonder dat de voeding in een beveiliging is gegaan kan het gewoon aan de voeding liggen.

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

kajvans schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:48:
ik heb zelf net getest en zag vrij hoge temperaturen bijvoorbeeld 90 graden op mijn cpu en 88 graden op mijn gpu daarom trek ik de conclusie dat mijn pc te heet is aangezien het dichtbij de limieten ligt.
88 voor de gpu is behoorlijk hoog maar hoeft niet desastreus te zijn, de temp(90) van je cpu daarentegen wel. Dan is er iets mis met het contact tussen je cpu en de heatsink. Dit moet haast wel de oorzaak zijn.
Gebruik je een standaard in-boxed koeler of een customkoeler? Waarbij je de koelpasta bijvoorbeeld zelf moet aanbrengen.

• kajvans
ik heb zelf met het bedrijg gebeld en zij zeiden dat hij in de beveiliging zal gaan zodra er iets niet goed is maar ik zal kijken @Uszka ik zal morgen nog een keer bellen.

[ Voor 16% gewijzigd door kajvans op 11-09-2020 22:17 ]

• kajvans
@Xadeon ik gebruik gewoon de amd stock koeler dus koelpaste zit al op de koeler. ik ben van plan om de hyper 212 black edition te kopen, lijkt mij een goede koeler.

[ Voor 33% gewijzigd door kajvans op 11-09-2020 22:15 ]

• Uszka
kajvans schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:14:
ik heb zelf met het bedrijg gebeld en zij zeiden dat hij in de beveiliging zal gaan zodra er iets niet goed is maar ik zal kijken @Uszka ik zal morgen nog een keer bellen.
Ander dingetje. System Power 9 is een dualrail voeding. Rail 12V1 doet cpu, atx, molex en sata. PEG zit aangelsoten op 12V2 en 12V2 is gespecificeerd op 20A ofwel 240w. Daar wil jij een videokaart met een piekverbruik van over de 300w mee voeden.
Pagina: 1