• escoru
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-08 10:13
Hallo allemaal,

Ik zit op het ogenblik in het laatste jaar van de master Bioinformatica en vind naast de biologie ook programmeren erg leuk. Voordat ik officieel afstudeer moet ik nog een stage van 3 tot 6 maanden doorlopen. Het lijkt me leuk om qua programmeer meer ervaring op te doen en technieken te leren die veelal worden toegepast op het gebied van software engineering.

Binnen Bioinformatica heb ik voornamelijk scripts geschreven in Python en daarnaast een periode gebruik gemaakt van Java. Ik zou me graag verder willen ontwikkelen en aangezien de nadruk binnen Bioinformatica stages meer ligt op data analyse dan echt programmeren, geef ik voor mijn stage de voorkeur aan een bedrijf of instelling waar de nadruk op programmeren ligt.

Nu vraag ik me af of er anderen zijn die net als ik niet helemaal thuis zijn in de software engineering wereld (ik heb bijv. geen ervaring met agile etc.) maar wel zo'n overstap hebben gemaakt. Ging dit goed? Daarnaast vraag ik me ook af of bedrijven wel zitten te wachten op een student die zo'n stage wil lopen. Ik weet dat er dat gebied wel veel vraag is, maar ik moet nog wel wat 'gevormd' worden (juiste gebruiken aangeleerd krijgen bijvoorbeeld).

Het lijkt me zeer interessant om zelf bij te dragen aan het maken van een programma (en alles wat daarbij hoort natuurlijk) en ik hoor graag ervaringen en suggesties van jullie! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 12:38

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Het is op zich vrij simpel voor een bedrijf, als jij de wil hebt om het te leren kan je bij ze werken.

Afhankelijk van het bedrijf wanneer je zo productief bent dat je geld voor ze op gaat leveren maar software stack leren is één, maar daarnaast moet elke developer domein kennis leren hoe goed deze developer ook is.

Dus ja je zult een achterstand hebben ten opzichte van bijvoorbeeld een senior maar je kost daarom ook minder als een senior. Ik zou gewoon bedrijven waar je wilt werken bovenstaande uitleggen dat je graag wilt leren en vragen of dat mogelijk is bij hun in dienstverband (geen stage), er hoeft maar een bedrijf dit te accepteren en dan ben je binnen.

Let wel dat inwerken nu even lastiger is als voor Corona maar goed het is niet onmogelijk, duurt wellicht iets langer.

Daarnaast kan het je helpen door in je vrije uren alvast een programmeertaal te leren door zelfstudie en bijvoorbeeld hobby projecten of opensource projecten.

[ Voor 19% gewijzigd door xleeuwx op 10-09-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:26
Ik zou het een bedrijven vragen die een stage vacature open hebben staan. Dus bellen, je vraag stellen en aanvullend je verhaal vertellen. Als ze er open voor staan dan kan je meteen solliciteren.

Nu is het wel zo dat ze iets aan je moeten hebben. 3 maanden zal te kort zijn als je nog veel moet leren dus reken maar op 6.
Als je nog een aantal maanden de tijd hebt voordat je moet starten dan zou ik alvast wat meer voorbereiding doen: een webframework leren, zorgen dat je OOP onder de knie hebt (ik weet niet wat je niveau is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• escoru
@retoohs @xleeuwx bedankt voor jullie reacties! Ik heb Python wel aardig onder de knie (kan natuurlijk nog erg veel bijleren maar ik ken de basics). Zelf lijkt het me interessant om een lower-level taal te begrijpen. Ik ben begonnen met C++: uitdagend maar erg leerzaam. Ik vraag me alleen af hoe nuttig het is om deze programmeertaal te leren als het niet om gamedesign o.i.d. gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikbenmeereendje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-07 00:17
Ik werk samen met wat bioinformatici en kom zelf uit de software engineering. We hebben soms andere woorden voor dezelfde dingen als het gaat om bijvoorbeeld databases of stukjes infra, zoals je zegt :)

Ze zijn seriously goede programmeurs die absoluut niet onder doen voor de SE'ers. Mogelijk zelfs beter omdat hun perspectief wat breder is. Dat bredere perspectief is dus ook jouw voordeel.

Kijk anders naar een plek als data engineer? Veel Python, maar ook veel lol. Absoluut redelijk wat plekken open. Misschien kan je kijken naar een bedrijf in healthcare?

Verder zou je kunnen kijken naar bijleren over design patterns, maar dat kan ook via een cursusje of een boek.

Ik weet niet of linken naar vacatures toegestaan is, maar zag van de week wat plekken langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
De taal die je kiest heeft dus wel een redelijke impact op wat voor soort ontwikkel werk je zal gaan doen.
Python wordt veel gebruikt voor data science / engineering. Java veel voor backend web development en web services. C++ voor embedded devices, fintech, high frequency trading, games etc.

Ik kan je wel aanraden om een keuze te maken qua taal en daar voorlopig een focus op te houden. Dus als je de basis van een taal onder de knie hebt niet gaan switchen naar een andere taal maar doorgaan met meer geavanceerde onderwerpen.
escoru schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:55:
@retoohs @xleeuwx Ik ben begonnen met C++: uitdagend maar erg leerzaam. Ik vraag me alleen af hoe nuttig het is om deze programmeertaal te leren als het niet om gamedesign o.i.d. gaat.
C++ wordt genoeg gebruikt buiten game development. Doe maar een kleine zoektocht naar vacatures. Game development is maar een klein aandeel (hoewel game dev vacatures waarschijnlijk minder geadverteerd worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• escoru
@Ikbenmeereendje data engineering klinkt interessant! Zijn er bepaalde skills die extra belangrijk zijn voor zulk werk? Ik heb wat ervaring met SQL en nosql (mongodb) en een vak machine learning gevolgd maar dat was eigenlijk meer toepassing dan uitgebreid ingaan op de achterliggende wiskunde.

@retoohs Dus als ik het goed begrijp is het beter om een taal echt goed te kunnen dan om een tweede taal aan te leren? Ik denk dat ik met Python al wel goed zit, maar binnen de Bioinformatica wordt C++ gebruikt als snelheid noodzakelijk is, vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
escoru schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:41:
@retoohs Dus als ik het goed begrijp is het beter om een taal echt goed te kunnen dan om een tweede taal aan te leren? Ik denk dat ik met Python al wel goed zit, maar binnen de Bioinformatica wordt C++ gebruikt als snelheid noodzakelijk is, vandaar...
Inderdaad. Als een tweede taal een ander doel heeft is het wel een ander verhaal dus neem het niet te letterlijk.
Pagina: 1