kzin schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:33:
Op youtube zijn ook veel fotografen te vinden die goede tips given, of (online) cursussen.
- Mike Browne leert je vooral dingen met alledaagse voorwerpen
- Thomas Heaton, Nigel Danson, Simon Baxter richten zich vooral op landschapsfotografie
- Nick Carver, Ben Horne kunnen ook interessant zijn, zij fotograferen niet digitaal, waardoor ze veel meer gefixeerd zijn op goede compositie.
Bedankt voor de tips. Ik zal ervoor gaan zitten om wat video's van ze te bekijken.
Een tijdje geleden heb ik ook gezocht naar goede video's op YouTube. Er is helaas veel kaf onder het koren. Amerikaanse fotografen praten veel, maar hebben naar mijn mening inhoudelijk vaak weinig te vertellen. Veel andere fotografen gebruiken de video's regelmatig als etalage voor zichzelf, waarbij ze altijd nét de belangrijkste informatie achterwege laten en verwijzen naar een betaalde website of cursus. Titels als "5 tips to INSTANTLY become a PRO", tsja....

PageFault schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:31:
[...]
Ik heb er drie gekregen, maar ik ben minder positief, op zich is het wel okay, maar wel alledrie meer van hetzelfde. Voor de auteur heel gemakkelijk geld verdienen, de concepten in elk boek uitschrijven met alleen wat andere foto's en dan nog wat tekst specifiek over het onderwerp.
Wat betreft niet tevreden met je foto's: wellicht moet je zo nu en dan wat voorbeeldfoto's geven waar het mis ging. Ik heb het idee dat je kennis en materiaal ruim voldoende is voor een grote hitrate, maar dat je techniek tijdens het fotograferen nog verbeterd kan worden.
Voor sport kan ik je een workshop van Arnd Bronkhorst (
https://www.paardenfotoworkshop.nl/) aanraden. Waarschijnlijk is paard niet je primaire interesse, maar die man kan wel actiefoto's maken en dat ook overdragen aan anderen.
Vergelijkbare workshops heb je voor (motor)racen en allerlei andere sporten van andere fotografen.
Naar aanleiding van enkele eerdere reacties heb ik afgelopen weekend met een andere mindset actiefoto's gemaakt. Mijn doel was niet om het aantal scherpe foto's te maximaliseren, maar te bepalen met welke foto's ik uiteindelijk naar huis wilde gaan. Dit zorgde voor aanzienlijk meer goede foto's, want:
1. Alle focus (van mijzelf én de camera) gaat naar de juiste momenten, dus geen afleiding van andere acties die eventueel ook de moeite waard zijn om te fotograferen.
2. De foto's die scherp zijn, zijn rondom het juiste moment genomen.
In het verleden heb ik veel gefotografeerd met de EF 24-105mm f/4L IS II USM. Onbewust positioneer ik mijzelf daardoor met de EF 70-200mm f/2.8L IS III USM iets te dicht op het onderwerp. Daardoor maak ik het mijzelf ook onnodig lastig ben ik achter gekomen. Vooral als het onderwerp naar mij toe beweegt.
FordFiasco schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:10:
Ik ben reuzenieuwsgierig naar wat voorbeeldfoto's. Het probleem wordt nu alleen in woorden beschreven, terwijl het juist om de foto's draait
Ik heb het idee dat het grotendeels een kwestie is van doen, reflectie en weer door.
offtopic:
Edit: overigens jammer dat er niet zo'n 'foto-deelcultuur' is op GoT. Misschien is het wel iets des Tweakers om veel over fotografie(techniek) te praten, maar minder over de foto's an sich. De soms eindeloze foto-topics op 'potn' bieden imo veel inspriatie. Om daad bij het woord te voegen zal ik een dezer dagen eens wat content posten in het macro-topic

Ik ben het volledig met je eens dat het delen van foto's en het krijgen van feedback erg waardevol kan zijn. Eerder in dit topic is het ook geopperd. Op de foto's die ik maak, staan vaak mensen die ik persoonlijk ken zoals familie, vrienden en kennissen. Die plaats ik liever niet op een volledig openbaar forum.
Overigens heb ik onlangs een portretfoto opgestuurd naar de redactie van een blad van een landelijke rashondenvereniging. De redactie was zó enthousiast dat is toegezegd dat de foto op de cover van de eerstvolgende uitgave wordt geplaatst. Dat zou wel leuk zijn! Maar eerst zien, dan geloven.