Vraag

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Als ik ben wezen fotograferen, kom ik meestal wel terug met een paar goede foto’s. In elk geval foto’s waar ik zelf tevreden over ben. Ze zijn goed belicht, scherp op de juiste plekken en met de juiste compositie. Graag wil ik mij verder ontwikkelen als hobbyfotograaf. Mochten jullie tips of bruikbare oefeningen hebben, dan hoor ik dat graag. :)

Er zijn twee punten waar ik op dit moment graag aan wil werken:
- Meer constante kwaliteit. Het percentage bruikbare/goede foto’s vind ik te laag. Dit is vooral het geval bij actiefoto’s. Grofweg de helft is scherp met de juiste compositie, maar net die ene foto waar het onderwerp het mooist op staat uiteraard niet. :+ Hoort dit erbij, of hebben jullie tips waardoor ik aan het einde van de dag met meer bruikbare foto’s thuiskom?
- Ik concentreer me (te?) veel op de technische kant van fotografie. Sluitertijd, diafragma, focus en dergelijke. De foto’s zouden best wat meer creativiteit mogen uitstralen. Weten jullie leuke oefeningen om dit verder te ontwikkelen? De foto’s mogen best wat meer gevoel oproepen, of een verhaal vertellen.

Ik fotografeer overigens met een Canon EOS 80D. De laatste tijd vooral met mijn EF 70-200mm f/2.8L IS III USM.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:37

Chiron

Moderator Discord
Je moet het omdraaien, bedenk wat je wil gaan fotograferen, stel een doel, en bedenk daarna pas hoe je dat doel wil gaan bereiken (maw. bedenk dan pas welke lens je daar het beste voor zou kunnen gebruiken, en andere technische zaken).

Als je doel is om simpelweg 'met meer bruikbare foto's' thuis te komen gaat het om de kwantiteit. Kijk liever naar hoe je de hit/miss ratio kan verbeteren. Bekijk waarom er zoveel foto's afvallen, en hoe je die factoren kunt verbeteren. Ga na waarom een foto niet scherp is. Dat kan bijvoorbeeld een te lange sluitertijd zijn, of je zit ernaast qua focus. Oefening baart kunst.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Squawk
  • Niet online
Chiron schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:53:
Je moet het omdraaien, bedenk wat je wil gaan fotograferen, stel een doel, en bedenk daarna pas hoe je dat doel wil gaan bereiken (maw. bedenk dan pas welke lens je daar het beste voor zou kunnen gebruiken, en andere technische zaken).

Als je doel is om simpelweg 'met meer bruikbare foto's' thuis te komen gaat het om de kwantiteit. Kijk liever naar hoe je de hit/miss ratio kan verbeteren. Bekijk waarom er zoveel foto's afvallen, en hoe je die factoren kunt verbeteren. Ga na waarom een foto niet scherp is. Dat kan bijvoorbeeld een te lange sluitertijd zijn, of je zit ernaast qua focus. Oefening baart kunst.
Terechte opmerking. Hier heb ik zelf ook goed over nagedacht. Het zijn vooral foto's waarbij de focus niet op de juiste plek is. Een gedeelte van de foto's is dus wel scherp, maar niet het onderwerp. Bijvoorbeeld een meter voor of achter de voetballer is het gras wel scherp, maar de voetballer zelf niet. Ik kan wel een concreet voorbeeld geven om te illustreren waar ik tegenaan loop tijdens het maken van actiefoto's.

Neem bijvoorbeeld een sprinter op de atletiekbaan, of een jachthond in het veld tijdens een proef. Allebei staan ze stil tot het startschot of een commando wordt gegeven. Vervolgens schieten ze explosief (en vaak in een voorspelbare lijn) naar voren. De hele setting is van tevoren duidelijk. Het startpunt, het eindpunt en de af te leggen route.

Ik stel mijn camera als volgt in:
- ISO hoog genoeg om snelle sluitertijden te halen, gegeven de omstandigheden.
- Sluitertijd afhankelijk van de snelheid van het onderwerp, maar meestal boven de 1/1500 of sneller.
- Transportmodus: continue opnamen met hoge snelheid.
- Opnamemodus: Tv
- AI servo met Zone AF

Toch is een deel van de foto's niet scherp. Het lijkt alsof de camera er moeite mee heeft om te anticiperen op een onderwerp dat vanuit stilstand accelereert tot een bepaalde snelheid. Als een onderwerp al in beweging is, zoals een vogel, rijdende auto, of langeafstandsloper dan heeft de camera daar veel minder moeite mee.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ah kijk, sportfotografie :) Dan hangt het vooral van de AF unit in de camerabody af, en de snelheid van de motor in je lens. Aan de sluitertijd van 1/1500 ligt het in ieder geval niet.

Het zou zomaar kunnen dat je wat dat betreft tegen de limieten van je 80D aan loopt (ik heb geen flauw idee hoe de AF in dat model presteert, maar ik weet wel dat Canon voor bijv. sport de 7D serie heeft gemaakt)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Creatief ben je of je bent het niet. Creativiteit valt niet aan te leren. Geforceerd creatief is altijd te zien.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@Squawk Begrijp ik het goed als ik zeg dat het probleem vooral zit in het punt van focus? Er is geen bewegingsonscherpte door de korte sluitertijd. Wellicht dat je camera inderdaad niet snel genoeg opnieuw kan focussen. Volgens mij is je lens snel zat.

Je kunt ipv Zone AF nog single point AF gebruiken. Ik heb laatst ook een aantal keer Zone AF gebruikt op mijn M50, maar deze focust dan vaak net niet op het onderwerp. Het zone gebied is gewoon te groot.

Wat betreft creativiteit:
- Stel je camera één keer in en verander de instellingen niet. Of zet alles op auto. Focus je enkel op het maken van een mooie foto. De techniek is hieraan ondergeschikt.

- Fotografeer je onderwerp eens van een andere plek. Vanaf een lager of hoger standpunt. Van voor, achter of naast je onderwerp. Van ver of dichtbij. Van achter een persoon / object. Zoom ver of minder ver in. Denk na over welk moment je vastlegt. Je kunt een hoop dingen proberen om te kijken of het een interessanter plaatje oplevert. Hiermee dwing je jezelf nieuwe kanten te ontdekken.

- Ook kun je bestaande sportfotografie bestuderen. Noteer welke van de bovenstaande dingen zij veel gebruiken. Zo creëer je voor jezelf een soort handvat waarmee je op pad kunt gaan.

Heb je misschien wat goede en slechte voorbeelden die je wil delen? Dan kun je wat gerichter advies krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Squawk als het gaat om actiefoto's, sta je dan in de lijn van de beweging? Want dat is natuurlijk het moeilijkst om te volgen.

Als het licht het toelaat kan je ook je diafragma nog wat knijpen, meer scherptediepte is makkelijker raak schieten.

Ook bevat het menu van de 80D nog opties om de AF verder in te stellen, bijvoorbeeld meer prioriteit op raak schieten dan op snel schieten. Daar kan je ook nog mee spelen.

En je zou eens kunnen gaan testen of je niet stiekem een beetje micro focus adjustment nodig hebt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Wim-Bart schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:50:
Creatief ben je of je bent het niet. Creativiteit valt niet aan te leren. Geforceerd creatief is altijd te zien.
Dank je voor tip. Ik zal meteen stoppen met fotograferen. :+

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
"Creativiteit" is een mythe. Als je gaat zitten wachten op 'een creatief moment' kun je wachten tot je een ons weegt, not gonna happen.

Stel doelen, probeer die te halen, en als je ze niet haalt blijf net zolang tweaken en oefenen totdat het wel lukt.
Aan het werk dus :)

De tips om de AF verder in te stellen zijn een goeie d:)b

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
Als het gaat om sportfoto's, dan helpt het wel als je iets van de sport begrijpt.
Ik heb in het verleden bij voetbalwedstrijden gefotografeerd, vnl. toernooien van bedrijfsvoetbal.
Als je aan kan zien komen, waar de bal naar toe gaat, dan kan je daar op anticiperen.
Dus niet alleen aandacht schenken aan de fotografie, maar ook het spel volgen. Ook helpt het als je je een poosje concentreert op een speler, deze in het scherptegebied van je lens houden en proberen in te schatten op welke momenten die de bal krijgt.
Of continu de bal volgen en die scherp houden. De spelers zijn dan 'bijvangst'. Zorg ook dat je dan een goede balans hebt tussen scherptediepte en sluitertijd. Bij voetbalfoto's is een beetje bewegingsonscherpte minder storend dan alles uit focus.

In het digitale tijdperk is het overigens niet zo'n ramp als maar 1:20 foto's goed is. Met analoge rolfilm komt dat op ongeveer 2 goede foto's per rolletje.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:07
Wim-Bart schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:50:
Wat een nonsens zeg... als je de spullen beter leert kennen en dus meer mogelijkheden tot je beschikking krijgt neem de creativiteit ook toe. Ook kan je leren door naar anderen te kijken etc. Creativiteit moet je juist ontwikkelen door jezelf uit te dagen, door tijd te investeren en te leren.

Rembrandt heeft de nachtwacht zeker ook zo uit de losse pols geschilderd, niet voor geoefend enzo... die schilderde gelijk al meester kunstwerken.

[ Voor 7% gewijzigd door MicGlou op 10-09-2020 12:21 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MicGlou schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:20:
[...]

Wat een nonsens zeg... als je de spullen beter leert kennen en dus meer mogelijkheden tot je beschikking krijgt neem de creativiteit ook toe. Ook kan je leren door naar anderen te kijken etc. Creativiteit moet je juist ontwikkelen door jezelf uit te dagen, door tijd te investeren en te leren.

Rembrandt heeft de nachtwacht zeker ook zo uit de losse pols geschilderd, niet voor geoefend enzo... die schilderde gelijk al meester kunstwerken.
Nouja er zit wel een deel van waarheid in. Je moet wel een bepaalde creativiteit in je hebben maar dat wil niet zeggen dat dit direct tot uiting komt. Naarmate je meer ervaring opdoet met iets zal je dus ontdekken of je die creativiteit hebt of niet en in welke mate.

Dit is ook niet in een paar maanden te bekijken, creativiteit komt en gaat en heeft met een hoop factoren te maken :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicGlou
Ventieldopje schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:28:
[...]

Nouja er zit wel een deel van waarheid in. Je moet wel een bepaalde creativiteit in je hebben maar dat wil niet zeggen dat dit direct tot uiting komt. Naarmate je meer ervaring opdoet met iets zal je dus ontdekken of je die creativiteit hebt of niet en in welke mate.

Dit is ook niet in een paar maanden te bekijken, creativiteit komt en gaat en heeft met een hoop factoren te maken :)
Het gaat vooral om de NOGAL demotiverende toon... voegt echt niets toe. Als je passie en interesse hebt dan kom je al een heel eind. Uiteraard zal aanleg/talent bepalen op wat voor een niveau je bezig kan zijn, maar een mens kan ook al met een heel stuk minder tevreden zijn.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Mijn tip: probeer voorbeeldfoto's te vinden die jou aanspreken. Je kan daar bijvoorbeeld pinterest voor gebruiken. Foto's die je inspireren. Elke fotograaf heeft inspiratie nodig voor creativiteit, anders ga je echt van alles en nog wat proberen om nergens te komen.

Je moet een doel hebben, weten wat voor soort foto je wilt hebben in je hoofd, voordat je de daadwerkelijke foto maakt. Inspiratie helpt om dat doel te vinden.
Als je richting dat doel gaat, dan kun je altijd nog bepalen of het bij je past of niet. Dan kun je je eigen creativiteit inbrengen om zo jouw eigen stijl te creëren.

[ Voor 3% gewijzigd door guillaumemay op 10-09-2020 13:01 ]

• Squawk
  • Niet online
Tk55 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:57:
@Squawk Begrijp ik het goed als ik zeg dat het probleem vooral zit in het punt van focus? Er is geen bewegingsonscherpte door de korte sluitertijd. Wellicht dat je camera inderdaad niet snel genoeg opnieuw kan focussen. Volgens mij is je lens snel zat.

Je kunt ipv Zone AF nog single point AF gebruiken. Ik heb laatst ook een aantal keer Zone AF gebruikt op mijn M50, maar deze focust dan vaak net niet op het onderwerp. Het zone gebied is gewoon te groot.

Wat betreft creativiteit:
- Stel je camera één keer in en verander de instellingen niet. Of zet alles op auto. Focus je enkel op het maken van een mooie foto. De techniek is hieraan ondergeschikt.

- Fotografeer je onderwerp eens van een andere plek. Vanaf een lager of hoger standpunt. Van voor, achter of naast je onderwerp. Van ver of dichtbij. Van achter een persoon / object. Zoom ver of minder ver in. Denk na over welk moment je vastlegt. Je kunt een hoop dingen proberen om te kijken of het een interessanter plaatje oplevert. Hiermee dwing je jezelf nieuwe kanten te ontdekken.

- Ook kun je bestaande sportfotografie bestuderen. Noteer welke van de bovenstaande dingen zij veel gebruiken. Zo creëer je voor jezelf een soort handvat waarmee je op pad kunt gaan.

Heb je misschien wat goede en slechte voorbeelden die je wil delen? Dan kun je wat gerichter advies krijgen!
Klopt, het betreft geen bewegingsonscherpte. Mijn lens is snel genoeg, dus ik hoop dat het in de instellingen van mijn camera zit. Of in mijn eigen werkwijze.

Ik kan eens proberen om gebruik te maken van één focuspunt tijdens het maken van actiefoto's. In de guidebooks van Canon wordt overigens wel geadviseerd om bij actiefoto's gebruik te maken van een AF-gebied in plaats van een enkel AF-punt. Bij het maken van portretfoto's gebruik ik wel één AF-punt.

Het kan inderdaad geen kwaad om een keer tijdens het fotograferen niet de hele tijd na te denken over de instellingen, maar gewoon te blijven fotograferen en vooral te letten op het maken van een mooie foto. :)
Gonadan schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:05:
@Squawk als het gaat om actiefoto's, sta je dan in de lijn van de beweging? Want dat is natuurlijk het moeilijkst om te volgen.

Als het licht het toelaat kan je ook je diafragma nog wat knijpen, meer scherptediepte is makkelijker raak schieten.

Ook bevat het menu van de 80D nog opties om de AF verder in te stellen, bijvoorbeeld meer prioriteit op raak schieten dan op snel schieten. Daar kan je ook nog mee spelen.

En je zou eens kunnen gaan testen of je niet stiekem een beetje micro focus adjustment nodig hebt.
De AF micro adjustments heb ik al eens naar gekeken. Dat is volgens mij het probleem niet.

De trackinggevoeligheid heb ik ook al eens ingesteld toen ik nog gebruikmaakte van een andere zoomlens. Het kan echter zeker geen kwaad om nog eens kritisch te kijken naar deze instellingen. Ik zie nu bijvoorbeeld dat de gevoeligheid meer richting 'locked on' staat in plaats van 'responsive'. Dat zou (een deel van) de verklaring van mijn probleem kunnen zijn. _/-\o_
Chiron schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:12:
"Creativiteit" is een mythe. Als je gaat zitten wachten op 'een creatief moment' kun je wachten tot je een ons weegt, not gonna happen.

Stel doelen, probeer die te halen, en als je ze niet haalt blijf net zolang tweaken en oefenen totdat het wel lukt.
Aan het werk dus :)

De tips om de AF verder in te stellen zijn een goeie d:)b
Naar aanleiding van enkele reacties in dit topic ga ik dit weekend maar eens een moodboard maken met foto's die voor mij creativiteit uitstralen. Dan kom ik er snel genoeg achter wat zij gemeen hebben en wat ik nog mis in mijn foto's.

[ Voor 13% gewijzigd door Squawk op 10-09-2020 13:16 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Even voor mijn beeldvorming, naast sport foto's, wat wil je nog meer voor foto's maken? Sport is nou niet bij uitstek geleend voor veel creativiteit. Wil je je dan meer gaan richten op portret foto's of waar wil je heen? :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Squawk
  • Niet online
JukeboxBill schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:20:
Als het gaat om sportfoto's, dan helpt het wel als je iets van de sport begrijpt.
Ik heb in het verleden bij voetbalwedstrijden gefotografeerd, vnl. toernooien van bedrijfsvoetbal.
Als je aan kan zien komen, waar de bal naar toe gaat, dan kan je daar op anticiperen.
Dus niet alleen aandacht schenken aan de fotografie, maar ook het spel volgen. Ook helpt het als je je een poosje concentreert op een speler, deze in het scherptegebied van je lens houden en proberen in te schatten op welke momenten die de bal krijgt.
Of continu de bal volgen en die scherp houden. De spelers zijn dan 'bijvangst'. Zorg ook dat je dan een goede balans hebt tussen scherptediepte en sluitertijd. Bij voetbalfoto's is een beetje bewegingsonscherpte minder storend dan alles uit focus.

In het digitale tijdperk is het overigens niet zo'n ramp als maar 1:20 foto's goed is. Met analoge rolfilm komt dat op ongeveer 2 goede foto's per rolletje.
Dit zet mij wel aan het denken. Eerder las ik ook dat Chiron schreef dat het slim is om doelen te stellen. Mijn doel was, even gechargeerd, om op locatie zo veel mogelijk goede foto's te maken. Dan weet je zeker dat die ene foto van hét moment er ook tussen zit. Misschien moet ik die gedachte loslaten en me meer richten op het maken van de actiefoto die ik aan het einde van de dag het liefst wilde hebben.
MicGlou schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:42:
[...]

Het gaat vooral om de NOGAL demotiverende toon... voegt echt niets toe. Als je passie en interesse hebt dan kom je al een heel eind. Uiteraard zal aanleg/talent bepalen op wat voor een niveau je bezig kan zijn, maar een mens kan ook al met een heel stuk minder tevreden zijn.
Helemaal mee eens. Toen ik begon met fotograferen was ik vooral gericht op het maken van scherpe foto's. Naarmate ik dat een beetje in de vingers had, ging ik me veel meer richten op compositie. Het is ook niet zo dat er geen enkele creativiteit in mijn foto's zit. Zo zwart-wit is het immers niet. Neem bijvoorbeeld foto's op Flickr. Vaak maken fotografen foto's van dezelfde bekende locaties. Van de 100 foto's op Flickr spreken er grofweg 10 mij aan. Dit zijn de foto's waar ik langer naar blijf kijken. De rest is vaak ook prima, maar mist net dat beetje extra. Dat is wat ik bedoelde met creativiteit. Dat is waar ik naar op zoek ben. :)
guillaumemay schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:00:
Mijn tip: probeer voorbeeldfoto's te vinden die jou aanspreken. Je kan daar bijvoorbeeld pinterest voor gebruiken. Foto's die je inspireren. Elke fotograaf heeft inspiratie nodig voor creativiteit, anders ga je echt van alles en nog wat proberen om nergens te komen.

Je moet een doel hebben, weten wat voor soort foto je wilt hebben in je hoofd, voordat je de daadwerkelijke foto maakt. Inspiratie helpt om dat doel te vinden.
Als je richting dat doel gaat, dan kun je altijd nog bepalen of het bij je past of niet. Dan kun je je eigen creativiteit inbrengen om zo jouw eigen stijl te creëren.
Dit sluit wel goed aan bij mijn reactie op de bovenstaande quote. Ik zal dit weekend eens een moodboard maken met foto's die mij aanspreken. Ter inspiratie, en om te kijken welke elementen in deze foto's ervoor zorgen dat ik ze creatief vind.
Ventieldopje schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:19:
Even voor mijn beeldvorming, naast sport foto's, wat wil je nog meer voor foto's maken? Sport is nou niet bij uitstek geleend voor veel creativiteit. Wil je je dan meer gaan richten op portret foto's of waar wil je heen? :)
Klopt, zelf zie ik het ook als twee verschillende vragen. Naast het maken van actiefoto's, houd ik me op dit moment vooral bezig met portret- en reisfotografie.

[ Voor 6% gewijzigd door Squawk op 10-09-2020 13:35 ]

• MicGlou
Squawk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:30:
Helemaal mee eens. Toen ik begon met fotograferen was ik vooral gericht op het maken van scherpe foto's. Naarmate ik dat een beetje in de vingers had, ging ik me veel meer richten op compositie. Het is ook niet zo dat er geen enkele creativiteit in mijn foto's zit. Zo zwart-wit is het immers niet. Neem bijvoorbeeld foto's op Flickr. Vaak maken fotografen foto's van dezelfde bekende locaties. Van de 100 foto's op Flickr spreken er grofweg 10 mij aan. Dit zijn de foto's waar ik langer naar blijf kijken. De rest is vaak ook prima, maar mist net dat beetje extra. Dat is wat ik bedoelde met creativiteit. Dat is waar ik naar op zoek ben. :)
Dat is uiteraard ook een kwestie van smaak en voorkeur, niet perse talent en creativiteit. Neem alleen maar als voorbeeld hoe men tegen kleuren aankijkt, de ene persoon trekt meer naar een foto die er wat meer uitgewassen uitziet, een ander kan het bijna niet bont genoeg zijn. Invalshoeken zijn ook heel bepalend voor de persoonlijke ervaring, belichting etc...

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:16
Qua kadering kan je wellicht wat minder inzoomen en die thuis op je computer nog in orde maken zodat je inderdaad geen goede foto's hoeft weg te gooien die je net iets te ver hebt ingezoomd.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Squawk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:30:
[...]

Dit zet mij wel aan het denken. Eerder las ik ook dat Chiron schreef dat het slim is om doelen te stellen. Mijn doel was, even gechargeerd, om op locatie zo veel mogelijk goede foto's te maken. Dan weet je zeker dat die ene foto van hét moment er ook tussen zit. Misschien moet ik die gedachte loslaten en me meer richten op het maken van de actiefoto die ik aan het einde van de dag het liefst wilde hebben.
[...]
Denken is goed :) Met het stellen van doelen, komt ook het bedenken wat voor criteria je wil hanteren; Immers aan de hand van die criteria bepaal je of je doel gehaald is, of niet.

Je doel is om op locatie zo veel mogelijk goede foto's te maken; Maar wat definieert in jouw ogen een 'goede' foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Bedankt voor de tip, interessant boek! In één van de reviews staat ook letterlijk:
Een eye-opener schreef op 19 juni 2018 op Bol.com:
Over sluitertijden, diafragma's en iso-waarden is is al veel geschreven (en dat is natuurlijk ook belangrijk). Dit boek gaat over hoe een de 3 dimensionele wereld op een 2 dimensionele foto komt te staan. En hoe je als fotograaf keuzes kunt maken om dat te beinvloeden en een goed beeld te maken. Echt een super boek.
Of deze:
Nicholas schreef op 6 juli 2017 op Amazon:
This is a really important book. Most photography books are solely concerned with cameras and lenses, but this book focuses (pun intended) on the psychology of the way images are interpreted and understood by people, which I think is far more important than equipment.
Er is trouwens ook een nieuwer boek van dezelfde auteur: https://www.bol.com/nl/p/...n1LBA.1_4.21.ProductTitle

[ Voor 25% gewijzigd door Squawk op 11-09-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik heb de hele serie staan ;)

En dat boek is een verademing als je iets anders wil dan het standaard fotoboek wat alleen maar over technische details gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 10:48

zomertje

Barisax knorretje

Ik mis nog voorbeelden in dit topic eigenlijk.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nice, in de zelfde trant (gok ik van de omschrijving van dat boek) is Photography Composition & Design van Tavis Leaf Glover (https://www.amazon.com/Ph...tists-ebook/dp/B01MTNJTIK).

Erg leuk boek dat veel uitlegt over compositie en inderdaad dus hoe ons brein dit interpreteert, allemaal aan de hand van zijn ogenschijnlijk saaie vakantie foto's. Toch blijken die foto's een stuk interessanter dan je denkt ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Ventieldopje schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:17:
[...]

Nice, in de zelfde trant (gok ik van de omschrijving van dat boek) is Photography Composition & Design van Tavis Leaf Glover (https://www.amazon.com/Ph...tists-ebook/dp/B01MTNJTIK).

Erg leuk boek dat veel uitlegt over compositie en inderdaad dus hoe ons brein dit interpreteert, allemaal aan de hand van zijn ogenschijnlijk saaie vakantie foto's. Toch blijken die foto's een stuk interessanter dan je denkt ;)
Bedankt voor de tip! Ik zie wel dat dit een e-book is, vanavond even kijken of er ook een gedrukt exemplaar van te krijgen is.

Het boek van @Chiron spreekt mij ook nog steeds erg aan. Vandaag maar eens een knoop doorhakken en een boek bestellen, want ik vermoed dat zo'n boek mij een zetje in de goede richting kan geven.

Edit: inmiddels 'The Photographer's Eye Remastered 10th Anniversary' besteld. Ben erg benieuwd. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Squawk op 15-09-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:09
Op youtube zijn ook veel fotografen te vinden die goede tips given, of (online) cursussen.

- Mike Browne leert je vooral dingen met alledaagse voorwerpen
- Thomas Heaton, Nigel Danson, Simon Baxter richten zich vooral op landschapsfotografie
- Nick Carver, Ben Horne kunnen ook interessant zijn, zij fotograferen niet digitaal, waardoor ze veel meer gefixeerd zijn op goede compositie.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Chiron schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:32:
Ik heb de hele serie staan ;)

En dat boek is een verademing als je iets anders wil dan het standaard fotoboek wat alleen maar over technische details gaat.
Ik heb er drie gekregen, maar ik ben minder positief, op zich is het wel okay, maar wel alledrie meer van hetzelfde. Voor de auteur heel gemakkelijk geld verdienen, de concepten in elk boek uitschrijven met alleen wat andere foto's en dan nog wat tekst specifiek over het onderwerp.

Wat betreft niet tevreden met je foto's: wellicht moet je zo nu en dan wat voorbeeldfoto's geven waar het mis ging. Ik heb het idee dat je kennis en materiaal ruim voldoende is voor een grote hitrate, maar dat je techniek tijdens het fotograferen nog verbeterd kan worden.

Voor sport kan ik je een workshop van Arnd Bronkhorst (https://www.paardenfotoworkshop.nl/) aanraden. Waarschijnlijk is paard niet je primaire interesse, maar die man kan wel actiefoto's maken en dat ook overdragen aan anderen.

Vergelijkbare workshops heb je voor (motor)racen en allerlei andere sporten van andere fotografen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-09 21:45
Ik ben reuzenieuwsgierig naar wat voorbeeldfoto's. Het probleem wordt nu alleen in woorden beschreven, terwijl het juist om de foto's draait :)

Ik heb het idee dat het grotendeels een kwestie is van doen, reflectie en weer door.

offtopic:
Edit: overigens jammer dat er niet zo'n 'foto-deelcultuur' is op GoT. Misschien is het wel iets des Tweakers om veel over fotografie(techniek) te praten, maar minder over de foto's an sich. De soms eindeloze foto-topics op 'potn' bieden imo veel inspriatie. Om daad bij het woord te voegen zal ik een dezer dagen eens wat content posten in het macro-topic :Y)

[ Voor 45% gewijzigd door FordFiasco op 23-09-2020 17:10 ]

• Squawk
  • Niet online
kzin schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:33:
Op youtube zijn ook veel fotografen te vinden die goede tips given, of (online) cursussen.

- Mike Browne leert je vooral dingen met alledaagse voorwerpen
- Thomas Heaton, Nigel Danson, Simon Baxter richten zich vooral op landschapsfotografie
- Nick Carver, Ben Horne kunnen ook interessant zijn, zij fotograferen niet digitaal, waardoor ze veel meer gefixeerd zijn op goede compositie.
Bedankt voor de tips. Ik zal ervoor gaan zitten om wat video's van ze te bekijken. :)

Een tijdje geleden heb ik ook gezocht naar goede video's op YouTube. Er is helaas veel kaf onder het koren. Amerikaanse fotografen praten veel, maar hebben naar mijn mening inhoudelijk vaak weinig te vertellen. Veel andere fotografen gebruiken de video's regelmatig als etalage voor zichzelf, waarbij ze altijd nét de belangrijkste informatie achterwege laten en verwijzen naar een betaalde website of cursus. Titels als "5 tips to INSTANTLY become a PRO", tsja.... :+
PageFault schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:31:
[...]

Ik heb er drie gekregen, maar ik ben minder positief, op zich is het wel okay, maar wel alledrie meer van hetzelfde. Voor de auteur heel gemakkelijk geld verdienen, de concepten in elk boek uitschrijven met alleen wat andere foto's en dan nog wat tekst specifiek over het onderwerp.

Wat betreft niet tevreden met je foto's: wellicht moet je zo nu en dan wat voorbeeldfoto's geven waar het mis ging. Ik heb het idee dat je kennis en materiaal ruim voldoende is voor een grote hitrate, maar dat je techniek tijdens het fotograferen nog verbeterd kan worden.

Voor sport kan ik je een workshop van Arnd Bronkhorst (https://www.paardenfotoworkshop.nl/) aanraden. Waarschijnlijk is paard niet je primaire interesse, maar die man kan wel actiefoto's maken en dat ook overdragen aan anderen.

Vergelijkbare workshops heb je voor (motor)racen en allerlei andere sporten van andere fotografen.
Naar aanleiding van enkele eerdere reacties heb ik afgelopen weekend met een andere mindset actiefoto's gemaakt. Mijn doel was niet om het aantal scherpe foto's te maximaliseren, maar te bepalen met welke foto's ik uiteindelijk naar huis wilde gaan. Dit zorgde voor aanzienlijk meer goede foto's, want:
1. Alle focus (van mijzelf én de camera) gaat naar de juiste momenten, dus geen afleiding van andere acties die eventueel ook de moeite waard zijn om te fotograferen.
2. De foto's die scherp zijn, zijn rondom het juiste moment genomen.

In het verleden heb ik veel gefotografeerd met de EF 24-105mm f/4L IS II USM. Onbewust positioneer ik mijzelf daardoor met de EF 70-200mm f/2.8L IS III USM iets te dicht op het onderwerp. Daardoor maak ik het mijzelf ook onnodig lastig ben ik achter gekomen. Vooral als het onderwerp naar mij toe beweegt.
FordFiasco schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:10:
Ik ben reuzenieuwsgierig naar wat voorbeeldfoto's. Het probleem wordt nu alleen in woorden beschreven, terwijl het juist om de foto's draait :)

Ik heb het idee dat het grotendeels een kwestie is van doen, reflectie en weer door.

offtopic:
Edit: overigens jammer dat er niet zo'n 'foto-deelcultuur' is op GoT. Misschien is het wel iets des Tweakers om veel over fotografie(techniek) te praten, maar minder over de foto's an sich. De soms eindeloze foto-topics op 'potn' bieden imo veel inspriatie. Om daad bij het woord te voegen zal ik een dezer dagen eens wat content posten in het macro-topic :Y)
Ik ben het volledig met je eens dat het delen van foto's en het krijgen van feedback erg waardevol kan zijn. Eerder in dit topic is het ook geopperd. Op de foto's die ik maak, staan vaak mensen die ik persoonlijk ken zoals familie, vrienden en kennissen. Die plaats ik liever niet op een volledig openbaar forum.

Overigens heb ik onlangs een portretfoto opgestuurd naar de redactie van een blad van een landelijke rashondenvereniging. De redactie was zó enthousiast dat is toegezegd dat de foto op de cover van de eerstvolgende uitgave wordt geplaatst. Dat zou wel leuk zijn! Maar eerst zien, dan geloven. :)

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:24
Ik kan je waarschijnlijk niet helpen, maar ik zit toevallig soort van in het zelfde schuitje zoals jij. Enkele weken nu serieus bezig met deze hobby, ook met een 80D.

Mijn focus ligt nu min of meer op straatfotografie / landschap. Heb al meerdere historische dorpen en steden bezocht om o.a. het mooie historische architectuur erop te zetten. Soms speciaal vroeg erheen voor zonsopgang licht wat het meteen veel leuker en interessanter maakt. En ja, ik zit ook af en toe zonder ideeën rond te lopen en heb dan geen idee wat ik moet vast leggen, inspiratieloos. Ook ik kom thuis met, bijvoorbeeld, 100 foto's en dan gooi ik er 80 weg omdat ze een saaie compositie hebben, en dan zijn er 5 tot 10 waar ik echt blij mee ben. Tot nu heb ik slecht een enkele keer naar me beeldscherm gestaard met een "ooh shit" gevoel van die is goed gelukt.

Ik wil dus ook zeker nog door oefenen en o.a. meer inspiratie opdoen om niet veel onderwerpen te hoeven overslaan omdat ik simpelweg geen leuke compositie weet.

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-09 21:45
@Westland1940 een 5 of 10% keeper rate is niks mis mee hoor :)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Westland1940 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:48:
[...] Ook ik kom thuis met, bijvoorbeeld, 100 foto's en dan gooi ik er 80 weg omdat ze een saaie compositie hebben, en dan zijn er 5 tot 10 waar ik echt blij mee ben. Tot nu heb ik slecht een enkele keer naar me beeldscherm gestaard met een "ooh shit" gevoel van die is goed gelukt.

Ik wil dus ook zeker nog door oefenen en o.a. meer inspiratie opdoen om niet veel onderwerpen te hoeven overslaan omdat ik simpelweg geen leuke compositie weet.
Precies, in plaats van weg mikken vanwege de compositie gewoon die foto's bewaren en analyseren. Wat had je anders moeten doen voor een spannendere compositie? Daarbij nagaan of het puur de compositie is of ook het licht en nabewerking. Als het dat laatste is dan is dat vaak nog wel te fixen of je gaat de volgende keer op een later tijdstip.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Westland1940 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:48:
Ik kan je waarschijnlijk niet helpen, maar ik zit toevallig soort van in het zelfde schuitje zoals jij. Enkele weken nu serieus bezig met deze hobby, ook met een 80D.

Mijn focus ligt nu min of meer op straatfotografie / landschap. Heb al meerdere historische dorpen en steden bezocht om o.a. het mooie historische architectuur erop te zetten. Soms speciaal vroeg erheen voor zonsopgang licht wat het meteen veel leuker en interessanter maakt. En ja, ik zit ook af en toe zonder ideeën rond te lopen en heb dan geen idee wat ik moet vast leggen, inspiratieloos. Ook ik kom thuis met, bijvoorbeeld, 100 foto's en dan gooi ik er 80 weg omdat ze een saaie compositie hebben, en dan zijn er 5 tot 10 waar ik echt blij mee ben. Tot nu heb ik slecht een enkele keer naar me beeldscherm gestaard met een "ooh shit" gevoel van die is goed gelukt.

En daar helpt een betere camera of objectief niks mee. Neem af en toe een inspirerende workshop of sluit je aan bij een actieve fotoclub voor meer feedback en blijf er vooral op uit trekken.

Soms moet je gewoon even geen foto maken en vooral kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:24
@FordFiasco Misschien is het nog wennen om zomaar het merendeel de prullenbak in te gooien en slechts 5 tot 10% over te houden waar ik tevreden mee ben. Het is bijna een verslaving om meer een meer mooie plaatjes te verzamelen.

@Ventieldopje Zeker, heb ik in het begin ook veel gedaan. Instellingen stonden bijvoorbeeld totaal verkeerd, slecht licht etc. Ik denk dat ik vooral aan mijnl composities moet blijven werken, iets leuks en origineels verzinnen. Ik was bijvoorbeeld in Dordrecht en daar heb je een straatje wat veel is vast gelegd
(https://www.google.com/ma...lH9iZw!2e0!7i13312!8i6656) Daar heb ik die dag ook de leukste foto's geschoten, maar ik zit dan met originaliteit. Hoe kan je nou andere plekken in Dordrecht vastleggen die er op het 1e gezicht minder leuk uitzien. Dat je in een willekeurig straatje loopt en dan alsnog leuke composities ziet waar andere langs zouden lopen.

Ik kijk ook op verschillende YouTube kanelen die tips en tricks geven etc.

@PageFault Ik ben ook zeer te vreden met mijn gear. Wellicht dat ik hier misschien later is een paar platen deel op het forum om te laten zien wat ik heb en waar ik op moet letten in de toekomst. (als ik maar niet afgebrand word :P). Ik heb ook nog geen een foto nabewerkt, platen schieten is blijkbaar leuker om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Westland1940 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:18:
@FordFiasco Misschien is het nog wennen om zomaar het merendeel de prullenbak in te gooien en slechts 5 tot 10% over te houden waar ik tevreden mee ben. Het is bijna een verslaving om meer een meer mooie plaatjes te verzamelen.

@Ventieldopje Zeker, heb ik in het begin ook veel gedaan. Instellingen stonden bijvoorbeeld totaal verkeerd, slecht licht etc. Ik denk dat ik vooral aan mijnl composities moet blijven werken, iets leuks en origineels verzinnen. Ik was bijvoorbeeld in Dordrecht en daar heb je een straatje wat veel is vast gelegd
(https://www.google.com/ma...lH9iZw!2e0!7i13312!8i6656) Daar heb ik die dag ook de leukste foto's geschoten, maar ik zit dan met originaliteit. Hoe kan je nou andere plekken in Dordrecht vastleggen die er op het 1e gezicht minder leuk uitzien. Dat je in een willekeurig straatje loopt en dan alsnog leuke composities ziet waar andere langs zouden lopen.

Ik kijk ook op verschillende YouTube kanelen die tips en tricks geven etc.

@PageFault Ik ben ook zeer te vreden met mijn gear. Wellicht dat ik hier misschien later is een paar platen deel op het forum om te laten zien wat ik heb en waar ik op moet letten in de toekomst. (als ik maar niet afgebrand word :P). Ik heb ook nog geen een foto nabewerkt, platen schieten is blijkbaar leuker om te doen :)
Ik brand niks af, dus kom maar op.

Nabewerking: doodzonde van je tijd en gaat ook nog eens van je kostbare tijd af die je beter buiten of in de studio had kunnen besteden, zorg dat de foto in eerste instantie al goed is. Scheelt je heel veel werk. Ik ken Photoshop van binnen en van buiten, maar liever heb ik daar zo min mogelijk werk. Ik ga echt geen 50 foto's uit een serie bewerken, ook niet met Lightroom of CaptureOne. Belichting goed regelen, storende elementen voorkomen.
Pagina: 1