Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem is als volgt:
Ik gebruik deze configuratie voornamelijk om te gamen, maar de computer wordt ook gebruikt voor videobewerking, photoshop en als HTCP (rechtstreeks aangesloten op mijn AVR).
Het nieuwe systeem zal voor dezelfde zaken gebruikt worden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
< €3.000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, mijn Logitech K120 toetsenbord en Razer Deathadder Chroma muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Beeldscherm opties:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar een Gigabyte moederbord. Mijn huidige en vorige builds hadden allemaal een Gigabyte moederbord. Ik heb hier goede ervaringen mee.
Voor de grafische kaart neig ik naar een model van Nvidia. DLSS lijkt vaker net beter te presteren dan CAS en ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met Nvidia drivers (7800GS+/8800GTX/GTX 770/GTX1070).
Voor de rest voel ik mijzelf niet gebonden aan een merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De insteek van de build moet zijn het maken van een (comfortabele) overstap naar 1440p144 gaming.
Daarnaast wil ik aan de slag met ARGB.
Momenteel heb ik een Eizo EV2450. Ik ben erg tevreden over de beeldkwaliteit en de kleurweergave. Ik wil geen TN paneel en ik ben huiverig voor een VA paneel. In het kader van 144hz zou ik wel graag een G-sync / Freesync (compatible) monitor willen.
Ga je overklokken?
Ik verwacht alleen (en alleen als het zinvol blijkt) een lichte overclock te doen op het geheugen van de GPU.
Wat verwacht je van ons?
Ik maak in mijn samengestelde systeem een aantal mogelijk gewaagde aannames over de prijzen van de aankomende Zen3 processoren en X670 chipset. Ik ga er even voorzichtig vanuit dat dit haalbaar is en dat ik hiermee een gebalanceerd 1440p144 gaming systeem heb samengesteld.
Ik heb echter een aantal twijfels en ik zou het fijn vinden om wat inzichten te krijgen van een aantal Tweakers.
N.B. Het idee is om het systeem rond kerst of net na kerst aan te schaffen.
Ik durf bijna te stellen dat een goede 1440p144 IPS monitor voor <€700 niet bestaat.
Samsung Oddysey's G7 lijken last te hebben van G-Sync flickering (mogelijk opgelost in de nieuweste firmware) en zijn in vergelijking erg duur.
Voor de LG geldt dat er erg veel klachten lijken te zijn m.b.t. het lage contrast, extreme IPS glow en een mindere voet.
Het Gigabyte scherm lijkt ook geen zaligmakend IPS paneel te hebben en is daarnaast duur.
De Dell is prijstechnisch interessant en *zou* een redelijk scherm moeten zijn, maar ik vind praktisch geen uitgebreide review.
Ik heb ook een aantal andere schermen van o.a. ASUS en Acer bekeken, maar ook daar hoor ik vaak de term "IPS Loterij" voorbij komen.
Is het echt zo erg gesteld met dergelijke schermen of laat ik me gek maken door de reviews? Mijn veronderstelling was dat ik voor €500-€600 een vrijwel probleemloos 144Hz scherm kon kopen (ik heb ~€300 betaalt voor mijn 1080p60 Eizo), maar kennelijk ligt dat toch anders.
Vragen:
- Waar doe ik nu goed aan?
Verder wil ik de AIO radiator als top exhaust gebruiken. Ik ben niet zo bang voor de CPU temperatuur. Als we de GPU meerekenen hebben we dus 5x intake, 4x exhaust. Er zou dus een licht positieve druk moeten ontstaan in de kast.

Vragen:
- Ligt het in de lijn der verwachting dat we hiermee de wat mindere koelprestaties van de Fractal kast kunnen overwinnen of compenseren?
- Zou het eventueel de moeite zijn om de LL-140s om te wisselen voor ML-140s? Deze fans presteren beter, maar zijn qua looks net iets minder.
N.B. Ik heb ook nagedacht over een alternatieve opstelling waarbij ik kies voor een GPU met een AIO closed-loop oplossing, vergelijkbaar met de Gigabyte 2080 Waterforce. De meegeleverde fans zou ik dan kunnen vervangen door ML-120s. De vraag is alleen of een dergelijke optie door AIBs aangeboden worden en voor hoeveel.
N.B. Een goed alternatief voor de Fractal Define 7 leek mij de meshify, totdat ik er achter kwam dat de front I/O aansluitingen vast zitten aan het front panel. Een enorme design misser en voor mij onacceptabel!
Gigabyte GC-WBAX200
De huidige X570 ATX-moederborden van Gigabyte bieden geen BT/Wi-Fi of zijn slecht vast te krijgen in Nederland.
G.Skill Trident Z Neo F4-3200C16D-32GTZN
Betaalbare 32GB-kit met normale timings. Ik maak de aanname dat dit ook voor Zen3 voldoende is en dat deze op de QVL komen van het uiteindelijk te kiezen moederbord.
Corsair RM750x (2018) Zwart
De 2018 versie is hardware-technisch beter dan de 2019 non-x versie. 750W zou meer dan genoeg moeten zijn voor deze opstelling. Is de Fractal Design ION+ 660W voor deze build misschien een beter alternatief (let op: slecht leverbaar)?
Samsung 970 Evo Plus 2TB
Meer dan voldoende storage voor het OS en games. Uitstekende performance. Tegen de tijd van aanschaf is er misschien een 2TB 980 Evo beschikbaar, maar dat zien we dan wel weer.
Mijn huidige systeem is als volgt:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 179,- | € 179,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 179,- | € 179,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Netwerkadapters | Gigabyte WB867D-I | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitoren | Eizo Flexscan EV2450 Zwart | € 280,72 | € 280,72 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,68 | € 49,68 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK | € 79,- | € 79,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic G-Serie 550Watt | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 1TB | € 108,38 | € 108,38 |
| 1 | Solid state drives | Plextor PX-256M5S 256GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 875,78 | ||
Ik gebruik deze configuratie voornamelijk om te gamen, maar de computer wordt ook gebruikt voor videobewerking, photoshop en als HTCP (rechtstreeks aangesloten op mijn AVR).
Het nieuwe systeem zal voor dezelfde zaken gebruikt worden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
< €3.000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, mijn Logitech K120 toetsenbord en Razer Deathadder Chroma muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 Zen3 Processor (AMD Ryzen 7 3700X equivalent) | € 289,- | € 289,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte X670 Moederbord (Gigabyte X570 Aorus PRO equivalent) | € 237,99 | € 237,99 |
| 1 | Videokaarten | Nvidia Geforce RTX 3080 / AMD Big Navi equivalent | € 799,- | € 799,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Tempered Glass Light Tint Zwart | € 152,50 | € 152,50 |
| 1 | Netwerkadapters | Gigabyte GC-WBAX200 | € 39,- | € 39,- |
| 1 | Waterkoeling | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | € 140,02 | € 140,02 |
| 2 | Ventilatoren | Corsair LL140 RGB 140mm Dual Light Loop RGB LED PWM Fan - Single pack, 140mm | € 31,90 | € 63,80 |
| 1 | Ventilatoren | Corsair LL140 RGB 140mm Dual Light Loop RGB LED PWM Fan - Twin pack + Lighting Node PRO, 140mm | € 76,05 | € 76,05 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Neo F4-3200C16D-32GTZN | € 137,90 | € 137,90 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) Zwart | € 124,90 | € 124,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 367,- | € 367,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.427,16 | ||
Beeldscherm opties:
| 1 | Monitoren | Dell S2721DGF Zwart | € 406,56 | € 406,56 |
| 1 | Monitoren | Gigabyte Aorus FI27Q-P (DisplayPort 1.4 High Bit Rate 3) Zwart | € 599,- | € 599,- |
| 1 | Monitoren | LG UltraGear 27GL850 Zwart | € 447,49 | € 447,49 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.453,05 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar een Gigabyte moederbord. Mijn huidige en vorige builds hadden allemaal een Gigabyte moederbord. Ik heb hier goede ervaringen mee.
Voor de grafische kaart neig ik naar een model van Nvidia. DLSS lijkt vaker net beter te presteren dan CAS en ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met Nvidia drivers (7800GS+/8800GTX/GTX 770/GTX1070).
Voor de rest voel ik mijzelf niet gebonden aan een merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De insteek van de build moet zijn het maken van een (comfortabele) overstap naar 1440p144 gaming.
Daarnaast wil ik aan de slag met ARGB.
Momenteel heb ik een Eizo EV2450. Ik ben erg tevreden over de beeldkwaliteit en de kleurweergave. Ik wil geen TN paneel en ik ben huiverig voor een VA paneel. In het kader van 144hz zou ik wel graag een G-sync / Freesync (compatible) monitor willen.
Ga je overklokken?
Ik verwacht alleen (en alleen als het zinvol blijkt) een lichte overclock te doen op het geheugen van de GPU.
Wat verwacht je van ons?
Ik maak in mijn samengestelde systeem een aantal mogelijk gewaagde aannames over de prijzen van de aankomende Zen3 processoren en X670 chipset. Ik ga er even voorzichtig vanuit dat dit haalbaar is en dat ik hiermee een gebalanceerd 1440p144 gaming systeem heb samengesteld.
Ik heb echter een aantal twijfels en ik zou het fijn vinden om wat inzichten te krijgen van een aantal Tweakers.
N.B. Het idee is om het systeem rond kerst of net na kerst aan te schaffen.
1. Beeldscherm
Ik ben nog nooit zo gefrustreerd geweest om het uitzoeken van een geschikte monitor.Samsung Oddysey's G7 lijken last te hebben van G-Sync flickering (mogelijk opgelost in de nieuweste firmware) en zijn in vergelijking erg duur.
Voor de LG geldt dat er erg veel klachten lijken te zijn m.b.t. het lage contrast, extreme IPS glow en een mindere voet.
Het Gigabyte scherm lijkt ook geen zaligmakend IPS paneel te hebben en is daarnaast duur.
De Dell is prijstechnisch interessant en *zou* een redelijk scherm moeten zijn, maar ik vind praktisch geen uitgebreide review.
Ik heb ook een aantal andere schermen van o.a. ASUS en Acer bekeken, maar ook daar hoor ik vaak de term "IPS Loterij" voorbij komen.
Is het echt zo erg gesteld met dergelijke schermen of laat ik me gek maken door de reviews? Mijn veronderstelling was dat ik voor €500-€600 een vrijwel probleemloos 144Hz scherm kon kopen (ik heb ~€300 betaalt voor mijn 1080p60 Eizo), maar kennelijk ligt dat toch anders.
Vragen:
- Waar doe ik nu goed aan?
2. Koeling en airflow
De gekozen Fractal kast staat niet bekend om haar koelkwaliteiten. Hij wordt geleverd met drie Fractal GP-14 140mm fans. Twee daarvan wil ik als bottom intake gebruiken. Daarnaast wil ik vier LL-140 fans aanschaffen. Drie als front intake, één als rear exhaust.Verder wil ik de AIO radiator als top exhaust gebruiken. Ik ben niet zo bang voor de CPU temperatuur. Als we de GPU meerekenen hebben we dus 5x intake, 4x exhaust. Er zou dus een licht positieve druk moeten ontstaan in de kast.

Vragen:
- Ligt het in de lijn der verwachting dat we hiermee de wat mindere koelprestaties van de Fractal kast kunnen overwinnen of compenseren?
- Zou het eventueel de moeite zijn om de LL-140s om te wisselen voor ML-140s? Deze fans presteren beter, maar zijn qua looks net iets minder.
N.B. Ik heb ook nagedacht over een alternatieve opstelling waarbij ik kies voor een GPU met een AIO closed-loop oplossing, vergelijkbaar met de Gigabyte 2080 Waterforce. De meegeleverde fans zou ik dan kunnen vervangen door ML-120s. De vraag is alleen of een dergelijke optie door AIBs aangeboden worden en voor hoeveel.
N.B. Een goed alternatief voor de Fractal Define 7 leek mij de meshify, totdat ik er achter kwam dat de front I/O aansluitingen vast zitten aan het front panel. Een enorme design misser en voor mij onacceptabel!
3. Toelichting keuze overige componenten
In dit hoofdstuk zou ik graag een korte toelichting willen geven over het waarom ik heb gekozen voor de overige componenten.Gigabyte GC-WBAX200
De huidige X570 ATX-moederborden van Gigabyte bieden geen BT/Wi-Fi of zijn slecht vast te krijgen in Nederland.
G.Skill Trident Z Neo F4-3200C16D-32GTZN
Betaalbare 32GB-kit met normale timings. Ik maak de aanname dat dit ook voor Zen3 voldoende is en dat deze op de QVL komen van het uiteindelijk te kiezen moederbord.
Corsair RM750x (2018) Zwart
De 2018 versie is hardware-technisch beter dan de 2019 non-x versie. 750W zou meer dan genoeg moeten zijn voor deze opstelling. Is de Fractal Design ION+ 660W voor deze build misschien een beter alternatief (let op: slecht leverbaar)?
Samsung 970 Evo Plus 2TB
Meer dan voldoende storage voor het OS en games. Uitstekende performance. Tegen de tijd van aanschaf is er misschien een 2TB 980 Evo beschikbaar, maar dat zien we dan wel weer.
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.