Vraag betreft vloerverwarming nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimz_rush
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09-2020
Mijn vraag

In 2019 zijn we onze sociale nieuwbouw in getrokken, de woning is voorzien van vloerverwarming, zo genoemde natboue, in de woonkamer zit een verdeler, en in de meterkast zit de warmtepomp. Vorige winter uiteraard de verwarming uit geprobeerd, maar notem ons maar gek, de vloer wordt niet warm,

Monteur van kemkens op bezoek gehad, en die geeft aan dat de vloer nooit helemaal warm wordt, dit lees ik niet op het web.
Ik merk wel dar langs de wanden de vloer wel warm wordt maar in het midden totaal niet.

Nou is mijn vraag.

1 heeft de monteur van kemkens gelijk?
2 kan het zijn dat de woningbouw voor een goedkoop systeem is gegaan, door alleen langs de muur te leggen?
3kan ik op de verdeel unit, nog een tweak uitvoeren? Kan natuurlijk een foto maken.

Alvast bedankt voor de replys.

Groet richard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat is je aanvoertemp? Wat is de flow over de verschillende zones? LW of WW WP? Wat geeft die aan als totale flow?

Enig idee van vloeropbouw, heb je bouwtekeningen?

Maar het bleef wel warm afgelopen winter?
Kun je ook koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimz_rush
bbbrumbrum schreef op woensdag 9 september 2020 @ 23:15:
Wat is je aanvoertemp? Wat is de flow over de verschillende zones? LW of WW WP? Wat geeft die aan als totale flow?

Enig idee van vloeropbouw, heb je bouwtekeningen?

Maar het bleef wel warm afgelopen winter?
Kun je ook koelen?
De temps, zal ik morgen even kijken,,
Bouwtekeningen heb ik niet, maar mijn vermoeden is dat het natbouw is, dus betonplaten,vloerverwarming en dan dekvloer,
Koelen, kan ik niet.
En afgelopen winter was inderdaad warm, echter zou dat niks aan de vloerverwarming doen , als ik de temp op de thermostaat 4 graden hoger zet dan wat hij aangeeft, zou de vloer warmer moeten worden na een dag of 2?

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Wat is precies het probleem zolang je de ingestelde ruimtetemperatuur haalt? Dan moet de vloerverwarming wel werken, of heb je ook radiatoren?

Ik kan mij voorstellen dat een huis uit 2019 dusdanig goed geisoleerd is dat de warmtebehoefte erg klein is. Dan kan je vloer ook slechts 'niet koud' zijn ipv 'warm'.

Als je de thermostaat omhoog zet zou je dat na ongeveer een halve dag wel echt moeten merken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Bij slecht geïsoleerde woningen met vloer verwarming voelt de vloer inderdaad warm aan als de kachel aanstaat. De vloerverwarming staat de hele dag te buffelen om de ruimte op temperatuur te krijgen.

De nieuwbouw woningen van deze tijd zijn veel beter geïsoleerd. Hierdoor hoefd de verwarming meestal maar twee of drie keer per dag, als het erg koud is, aan te springen. De warme vloer ervaring is er dus niet of nauwelijks meer.

Vloerverwarming zit er niet in om hete voeten te krijgen. Maar om de ruimte binnen een bepaalde tijd op een bepaalde temperatuur te krijgen.

Dus zolang je woonkamer gewoon op temperatuur komt zeg 20 graden dan is het goed. Als daarbij de vloer niet warm aanvoelde maakt dat niets uit. Eigenlijk alleen maar beter want dit betekend dat met een heel klein beetje warmte je kamer al op temperatuur is. En het je dus weinig energie kost.

En vloer die altijd warm aanvoelt geeft dus aan dat deze heel lang aan moet staan om de ruimte op temperatuur te krijgen en dit kost natuurlijk veel energie en geld.

Daarbij heb je tegenwoordig ook vaak modulerende ketels. Als het al 19 graden is in je woning zal hij ook maar 25 of 30 graden water je woning insturen. Die warmte voel je amper aan je vloer. Pas als het 10 graden in je woning is en je wil naar 20 graden zal de ketel 40 tot 50 graden warm water wegsturen en zal je waarschijnlijk wel tijdelijk een warme vloer voelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 316442 op 10-09-2020 09:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je huis is waarschijnlijk zodanig goed geïsoleerd dat de vloer nauwelijks warm hoeft te worden om de kamer op temperatuur te houden. Als de vloer echt warm zou voelen, zou het zomaar 25+ graden worden in huis.

Dus: zolang de ingestelde temperatuur (binnen redelijke grenzen) gehaald wordt is er niets aan de hand.

• nimz_rush
Bedankt voor de reacties, schept wat duidelijkheid, alleen vrouwlief vindt het maar niks, die vindt toch een radiator fijner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05 13:00
ik zie hier een hoop reacties welke vermoedelijk wel bij het rechte eindt hebben.
wat je wel kan doen is even een foto van de verdeler. en pomp unit. etc. soms is er nog wel wat te tweaken.

hiernaast kan je ook inderdaad de thermostaat in de woonkamer hoger zetten om te kijken of de vloer wel warm wordt. echter dit zal vooral aan het begin zijn het opstoken kost namelijk vooral energie/warmte.
dit moet je vooral zien als test. wil je de vloer testen moet je gewoon 5 graden omhoog gaan.

wil je comfoort dan moet je 1 of zelfs een halve graad omhoog gaan. en 2 dagen wachten.
bekijk of het je bevalt. en lekker laten staan.vaak is die halve of ene graag genoeg.
je installatie staat nu gewoon stil waardoor het huis wat kouwelijk aanvoelt. dat valt in de winter weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:14
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom in een nieuwbouw huis de verwarming nu al aan moet?
Ik zit hier 's avonds met T shirt en draaikiep de hele dag en avond open, is hier overdag 22,5 graden en 's morgens 20,5 in een huis uit 1978. Thermostaat staat op 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Vloerverwarming moet er (in de winter) voor zorgen dat de vloer warmer is dan de kamertemperatuur, om de kamer op temperatuur te houden.
Bij weinig warmteverlies, zoals het geval is bij een nieuwbouwwoning die volgens de geldende eisen is geïsoleerd, hoeft de vloer echter maar een paar graden warmer te zijn dan de kamertemperatuur om toch voldoende warmte af te geven. Bij een kamertemperatuur van 20 graden hoeft de vloer dan niet warmer te worden dan een graad of 25. En omdat onze lichaamstemperatuur 37 graden is, voelt een vloer van 25 graden toch nog vrij koel aan.

Bij een ouder huis met minder isolatie is meer warmteverlies. Om de kamer dan toch op temperatuur te houden terwijl het buiten vriest, moet de vloer dan ook een stuk warmer worden. Het kan dan zomaar zijn dat de vloer tot 35-40 graden opgewarmd moet worden. En dat voelt wél warm aan.

Dat je vrouw deze vorm van lage temperatuur verwarming 'niks vindt', is een psychologisch ding: als ze de verwarming aan zet, wil ze meteen voelen dat er ergens in de kamer een oppervlak is wat voelbaar warm wordt. Helaas een overblijfsel uit de tijd dat kachels en radiatoren loeiheet werden, maar terwijl het door de slechte isolatie en ongelijke verdeling van warmte aan de andere kant van de kamer nog steenkoud was.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:02
nimz_rush schreef op woensdag 9 september 2020 @ 23:04:

Monteur van kemkens op bezoek gehad, en die geeft aan dat de vloer nooit helemaal warm wordt, dit lees ik niet op het web.
Ik merk wel dar langs de wanden de vloer wel warm wordt maar in het midden totaal niet.
Ik heb ervaring met vloerverwarming in een vooroorlogs huis en met een nieuwbouwhuis. In het oude huis was de vloer lekker warm, want je moest daar flink stoken. Bij de nieuwbouwwoning voel je eigenlijk nauwelijks dat de vloerverwarming aan is. Je merkt het verschil eigenlijk alleen als je op bepaalde plekken staat waar geen vloerverwarming ligt (bv waar het kruipluik is). Dan merk je dat dat toch kouder is dan de iets minder koude gewone vloer. Als je woning wel gewoon warm wordt, dan lijkt het mij dat er dus niet zo veel mis is. Echt warm wordt een nieuwbouwvloer dus niet.

Dat de vloer langs de wanden wel warm wordt, kan het zijn dat daar de aan- en afvoerleidingen van de verwarming in de vloer zijn meegestort? Als je ook radiatoren hebt, dan zal de aanvoer naar die radiatoren een stuk warmer zijn dan de gewone vloerverwarming en dan zul je daar dus ook een écht warme vloer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:54
nimz_rush schreef op woensdag 9 september 2020 @ 23:04:
1 heeft de monteur van kemkens gelijk?
2 kan het zijn dat de woningbouw voor een goedkoop systeem is gegaan, door alleen langs de muur te leggen?
3kan ik op de verdeel unit, nog een tweak uitvoeren? Kan natuurlijk een foto maken.
1. De vloer zal niet heel erg warm worden, maar zou wel een redelijk gelijkmatige temperatuur moeten hebben.
2. Alleen langs de muur zal niet, daarmee is er te weinig oppervlak om sowieso te kunnen werken, maar er zijn wel verschillende patronen om het te leggen: meanderen of een slakkenhuispatroon. Bij meanderen (de slangen zigzaggen door de vloer) wordt inderdaad het begin van de ruimte warmer dan verderop. Bij een slakkenhuispatroon liggen aan- en afvoer om en om, waardoor de vloer gelijkmatiger warm wordt.
3. Ja, je kunt proberen te ontluchten. Lucht in het systeem kan de doorstroom van een of meerdere groepen van de vloerverwarming beperken (of zelfs stoppen). Je kunt ook tijdelijk alle groepen behalve 1 dichtzetten (en dan steeds een tijdje een andere groep proberen). Dat kan helpen met ontluchten en met het voelen of de vloer nu op een andere plek warm wordt.

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/vloerverwarming/meanderslakkenhuis.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 10:50
Ivow85 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:13:
Dat je vrouw deze vorm van lage temperatuur verwarming 'niks vindt', is een psychologisch ding: als ze de verwarming aan zet, wil ze meteen voelen dat er ergens in de kamer een oppervlak is wat voelbaar warm wordt. Helaas een overblijfsel uit de tijd dat kachels en radiatoren loeiheet werden, maar terwijl het door de slechte isolatie en ongelijke verdeling van warmte aan de andere kant van de kamer nog steenkoud was.
Ik denk dat het ook vooral is wat je fijn vindt. Ik kan echt genieten van de intense warmte van hout- en gasvuur. Radiatoren vind ik geen fijne warmte geven. Vloerverwarming heb ik te weinig ervaring mee, maar ik moet er niet aan denken dat het altijd overal even warm is :/
Pagina: 1