Definitie voor iets toezeggen wat je niet gaat lukken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-05 22:44

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
Ik zit met een complex meningsverschil in mijn maag die behoorlijk veel impact heeft.
Vandaar dat ik de situatie zo algemeen en eenvoudig mogelijk weergeef:

De situatie is als volgt.
Iemand gaat me vragen om te beloven iets naar mijn kunnen te doen.
Vervolgens beloof ik het met de intentie om te doen terwijl ik op dat moment al weet dat het mij niet gaat lukken.

Mijn vraag is: ben ik dan aan het veinzen op het moment dat ik ‘ja’ zeg?
Ben ik dan hypocriet op het moment dat ik ‘ja’ zeg?
Ben ik dan ongehoorzaam op het moment dat het uitkomt dat het mij niet lukt?
Of is hier een andere definitie voor?
Het helpt me als je de gekozen definitie nader beargumenteerd.

Hieronder de definities op een rijtje:
Hypokriet = als je je beter en eerlijker voordoet dan je bent, of als iets daarvan blijk geeft.
-> Hypocriet of schijnheilig geeft aan dat iemand zich anders voordoet dan hij of zij in werkelijkheid is. Hypocriet zijn is huichelachtig, vals of geveinsd gedrag vertonen....

Veinzen = doen alsof
-> Zich onecht voordoen, iemand in de waan trachten te brengen.

Ongehoorzaam = niet bereid te doen wat anderen van je vragen.
-> Wie doet wat niet mag

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • +55 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:25

Yucon

*broem*

Dan ben je dom.

geen dank :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:47
Dat noem ik eerder onhandig, jezelf in een hoek schilderen.

Als je al weet dat het niet gaat lukken, geef dat dan aan met liefst nog een suggestie waardoor het dan wel zou lukken.

Eerlijkheid duurt het langst en kost het minste moeite om vol te houden. Dit helpt ook mee als je vervolgens samen naar een oplossing kan zoeken. Als je zelf al iets toezegd maar al anders weet ontneem je je collega in principe die kans. Als het om een collega gaat natuurlijk.

[ Voor 43% gewijzigd door Schuey op 09-09-2020 22:41 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je bent misleidend / bedrieglijk / onbetrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Onhandig, slapjanus, gebrek aan ruggegraat, etc.

Niet toezeggen, alleen toezeggen wat je kunt leveren.
GlowMouse schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:38:
Je bent misleidend / bedrieglijk / onbetrouwbaar.
Ik lees het als niet kunnen, maar niet durven aan te geven ivm consequenties? In een hierarchische situatie kan dit moeilijk zijn :)

[ Voor 58% gewijzigd door gambieter op 09-09-2020 22:40 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:55

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Hoe weet je zo zeker dat het je niet gaat lukken? Of wil je niet dat het lukt?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Wat is trouwens je intentie om toe te zeggen? In alle bovengenoemde antwoorden zit een element dat uitgaat van een bepaalde drijfveer.

[ Voor 49% gewijzigd door Yucon op 09-09-2020 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Oftewel, hij vraagt je om je best te doen al dan niet met een inspanningsverplichting omdat je ervoor betaald krijgt.
Vervolgens beloof ik het met de intentie om te doen terwijl ik op dat moment al weet dat het mij niet gaat lukken.
Dan ben ik het wel eens met @Yucon .. punt is dat als je van te voren weet dat het niet gaat lukken je dit kenbaar had moeten maken. Desalniettemin, als je dit niet had geweten had je voldaan aan wat ik als eerste schreef en valt je niets te kwalijk te nemen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 10:49
"Vervolgens beloof ik het met de intentie om te doen terwijl ik op dat moment al weet dat het mij niet gaat lukken. "

Hoe kan je de intentie hebben om iets te doen als je al weet dat het je niet gaat lukken?
Dan heb je in het geheel de intentie niet of je twijfelt er nog aan of het gaat lukken volgens mij...

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:56
Ik neig naar veinzen of liegen

Hypocriet is iets subtieler / geniepiger

En ongehoorzaam is in een gezagsrelatie

Ik vind het liegen omdat je toezegt dat het gaat lukken maar je weet al dat het niet lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Karel V schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:31:
Dit lijkt me sowieso al lastig, omdat niemand perfect kan bepalen wat iets naar jouw kunnen is. Maar jouw reactie zou ik eerder subassertief noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-05 13:03
Dit is veinzen / liegen.

Als je iemand iets toezegt om te doen maar je weet op voorhand al dat het niet lukt dan ben je gewoon glashard aan het liegen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:06

bloody

0.000 KB!!

Voor mij zit de nuance in het 'al zeker weten dat iets niet gaat lukken, maar toch toezeggen' of het 'waarschijnlijk (onderbuikgevoel) weten dat wel eens niet zou lukken'.

Eerste is gewoon onhandig, tweede kan gebeuren en zou ik als 'veel te optimistisch' willen neerzetten.

Bij tweede zou ik het ook gewoon eerlijk toegeven en er niet om heen draaien, maar dat de echte situatie is natuurlijk niet goed adhv de OP te beoordelen.

iig veel succes!

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik ben stiekem toch een beetje benieuwd waarom je zo op zoek bent naar de definitie. Probeer je het voor je geweten een plaatsje te geven en hangt het van het labeltje af of dat lukt?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:27:
Ik ben stiekem toch een beetje benieuwd waarom je zo op zoek bent naar de definitie. Probeer je het voor je geweten een plaatsje te geven en hangt het van het labeltje af of dat lukt?
Dat maakt voor de discussie toch helemaal niet uit?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

spone schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:31:
[...]

Dat maakt voor de discussie toch helemaal niet uit?
Omgekeerd kun je ook stellen dat die definitie voor de werkelijke situatie niets uitmaakt.

Beide vragen komen voort uit het feit dat iemand een vraag heeft en nieuwsgierig is naar het antwoord. En geef toe, de vraag van TS is een tikje ongebruikelijk.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Iets beloven met de intentie het te doen, terwijl je (rationeel?) weet dat het niet gaat lukken.

Wat ik er van vind is nogal situatie- en persoonsafhankelijk, maar ik zou het de eerste keer naïef kunnen vinden. Wellicht hoop je dat iets anders sneller loopt dan verwacht zodat je hier toch tijd voor hebt.

Als je het vaker doet verschuift het bij mij van naïef naar onbetrouwbaar/incapabel en kan ik niet meer op je afspraken vertrouwen, wat ik een serieuze deuk in het vertrouwen vind.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:02
Ligt totaal aan toezegging;:

Coach: GAAN WE WINNEN?
Team: JAAAAA
Coach: ZO MAG IK HET HOREN

Als voorbeeld... Intentie is te winnen, maar soms weet je al dat de tegenstander sterker team heeft dus het erg kleine kans is dat je wint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

"Iemand gaat me vragen om te beloven iets naar mijn kunnen te doen." -> Daarmee beloof je toch helemaal geen resultaat? :P

Ik moet dan altijd denken aan een referentiebrief die een collega van mij ooit heeft eens opgesteld voor iemand die ie eigenlijk niet wilde aanbevelen: "He always performed to the best of his abilities". Dat zegt dus helemaal niets over z'n vaardigheden en kun je dus eigenlijk niets mee, maar je liegt niet (per se) en valt er ook niemand mee af. Zo werkt het ook met een belofte om iets te doen "naar je eigen kunnen", toch?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan
  • Laatst online: 26-05 13:58

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

In het bedrijfsleven doet men niet anders 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:24

Roozzz

Plus ultra

Volgens mij kan je beter de definitie van verwachtingsmanagement opzoeken. Dat voorkomt hopelijk dit probleem in de toekomst :+

Nu klinkt het allemaal niet heel handig...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:30

Standeman

Prutser 1e klasse

ocdaan schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:58:
In het bedrijfsleven doet men niet anders 8)
Mhoaw, daar is het vaak iemand anders die iets belooft (marketing/manager), wat jij moet doen met een onmogelijke deadline. En dan is het allemaal jouw schuld ook :')

Been there, done that, didn't got the t-shirt.

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 10-09-2020 11:13 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Karel V :
Doen wat je zegt en zeggen wat je doet! d:)b

Klinkt simpel, maar is het in de praktijk niet. Maar het is wel een nobel streven. En imho altijd nog beter dan wat bijvoorbeeld @Standeman aangeeft: van dat marketingezwets wat nooit veel meer gaat worden dan gebakken lucht. :X
Onze huidige maatschappij is er van vergeven. :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 23:42
Volgens mij doe je een loze belofte.

Van Dale omschrijft belofte als "mondelinge of schriftelijke toezegging om iets te doen (resp. na te laten) of te geven" en geeft daarbij als voorbeeld "een loze belofte: die je niet nakomt".

Verder omschrijft Van Dale loos in de context van uitingen als "niet gemeend" en geeft daarbij als voorbeeld "een loze belofte: die iemand niet nakomt, met name die iemand niet van plan is na te komen".

Be yourself, no matter what they say ...

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Een loze belofte is naar mijn mening ook de beste optie.

Misschien off-topic, maar als je bij voorbaat zegt dat het niet gaat lukken dan gaat het ook nooit lukken :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wat jij beschrijft is wat wij zien als het verschil tussen:
  • Inspanningsverplichting
  • Resultaatverplichting

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben niet de enige die nieuwsgierig is naar het daadwerkelijke 'complexe meningsverschil' van TS, toch? :+

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:20
Waarom zou je iets beloven wat je niet ken waarmaken. Of is het een werkgever die je opdraagt iets te doen waarvan je weet dat het niet gaat lukken.

Het eerste geval is dom van jou, het tweede geval is dom van je werkgever

Het leven is te kort om te testen

Anoniem: 42763

Wim-Bart schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:47:
Wat jij beschrijft is wat wij zien als het verschil tussen:
  • Inspanningsverplichting
  • Resultaatverplichting
Dit impliceert TS wel, maar doordat hij aangeeft al te "weten" dat het niet gaat lukken, vind ik dit niet toepasbaar op de geschetste situatie.

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-05 08:32

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Okay, lekker vaag maar letterlijk gezien...

Het verzoek om het naar je kunnen te doen...
En jouw intentie om het naar je kunnen te doen

Als je faalt heb je het nog steeds voldaan aan de intentie om het naar je kunnen te doen (als in, meer dan dat kan je niet doen en dat zegt niets over het uiteindelijke resultaat). In principe ben je dan gewoon eerlijk geweest.

Alleen voor de duidelijkheid zou ik het natuurlijk anders communiceren. Nee, dat gaat mij niet lukken omdat...

Ninety percent of everything is crap.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Als je van te voren weet dat het niet gaat lukken dan kan je nooit zeggen dat het intentie is geweest om het naar je kunnen te doen.
Ik neig ook naar liegen.Je weet dat je het niet kan maar zegt wel toe. Voor mij een reden om iemand die dit bewust doet nooit meer te vertrouwen maar zelfs als iemand onbewust te veel hooi op zijn vork neemt en te vaak meemaakt dat hem niet lukt zakt mijn vertrouwen in die persoon.

Festina lente

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

sOid schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:50:
Ik ben niet de enige die nieuwsgierig is naar het daadwerkelijke 'complexe meningsverschil' van TS, toch? :+
Waarschijnlijk is TS ook nog eens de persoon die vroeg of persoon x het naar zijn beste kunnen zou kunnen doen.

Festina lente

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03:48
Tja iemand vragen iets naar beste kunnen te doen.
Persoon antwoord daar ja op want hij/zij kan dat best doen naar zijn kunnen. Ook als blijkt dat het helemaal niet goed is/ af is heeft die persoon naar kunnen gewerkt.
Als dan de verwachting was dat het goed zou zijn of af is dan snap ik dat er een meningsverschil ontstaat.
Het ligt dus aan de interpretatie van de eerste vraag of ja zeggen dan wel of niet als fout/scheinheilig moet worden gezien.
Zelfs als die persoon al wist dat ze er niet goed in zouden zijn.

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-05 08:32

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Honesty schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:36:
Als je van te voren weet dat het niet gaat lukken dan kan je nooit zeggen dat het intentie is geweest om het naar je kunnen te doen.
Daarvoor missen we denk ik context. Ik kan een paard tekenen, dus als iemand mij vraagt of ik dat kan, dan is mijn antwoord ja. Ik heb nooit gezegd dat het een mooi paard is. Maar ik heb het naar mijn kunnen gedaan en geleverd.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Iedereen is heel negatief naar de TS toe maar ik heb ook wel eens een situatie meegemaakt waarin er enorme druk op me werd gelegd om "ja" te zeggen op iets waar ik me niet comfortabel bij voelde.
Ik ben toen onder de druk gezwicht en dat gaf achteraf ook een heleboel gezeur.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is toch makkelijk?

Dan zeg je dat je denkt dat het niet gaat maar dat je het wel wil proberen?

Of het werk of privé is maakt wel uit. Op je werk zullen ze dan vragen waarom je denkt dat het niet gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door Marzman op 10-09-2020 12:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 10:50
... beloven iets naar mijn kunnen te doen
Wat ik hierin lees is dat men jou vraagt om zo goed mogelijk je best te doen. De vraag is of de ander jouw compententies kent/in kan schatten.

"Ja, ik ga m'n best doen om zo ver mogelijk onder water te zwemmen". Jij weet dat je 1 meter kunt, maar probeert zo ver als mogelijk (1 meter 10). Een probleem onstaat als de ander verwacht dat je minstens 10 meter kunt.

Jouw les: sowieso aangeven hoe ver je zelf denkt te komen. Met de intentie dat je je stinkende best gaat doen om verder te komen.

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Je zou eens naar de interviews van Jordan Peterson kunnen kijken. Hij legt vaak uit waarom eerlijkheid een belangrijke karaktereigenschap is dat het misschien nadelig is op korte termijn maar op lange termijn het alleen maar voordelen heeft.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheZenMeister schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:19:
Je zou eens naar de interviews van Jordan Peterson kunnen kijken. Hij legt vaak uit waarom eerlijkheid een belangrijke karaktereigenschap is dat het misschien nadelig is op korte termijn maar op lange termijn het alleen maar voordelen heeft.
Als bijna alles wat je zegt waar is, soms pijnlijk waar, en vaak verifieerbaar waar, dan is het ook makkelijker om af en toe met een leugen weg te komen. :D

Dus mijn eerlijkheid maakt mij een betere leugenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 23:42

Part

Helemaal niets.....

Ik heb iets degelijks meegemaakt met een narcistische leidinggevende.
Voor zieken huisbezoek van mijn dochter van 1 jaar had ik een halve dag vrij nodig. Van personeel zaken mocht ik hiervoor geen calamiteitenverlof opnemen want het bezoek aan het ziekenhuis van een 1 jarig kind kon je toch ook prima uitbesteden.
Van de leidinggevende kon ik alleen vakantie uren opnemen als ik beloofde dat het project op tijd af was.

Voor mij een no brainer. Gezondheid kind gaat voor werk dus: Ja hoor het project is op tijd af.
Terwijl ik wist dat het project nooit op tijd af kon zijn door externe factoren. Dit had ik ook al meerdere malen aangegeven maar kwam niet over bij de leidinggevende.

De afweging die ik gemaakt heb is wat zijn de gevolgen.
-Kind niet naar het ziekenhuis kon haar leven zwaar negatief beïnvloeden.
-Belofte niet nakomen, mogelijk ontslag met ontslag vergoeding en ander werk zoeken.

Over de definitie heb ik mij nooit druk gemaakt en dat zou ik je ook willen aanraden niet te doen. Maak je meer druk om de gevolgen en weeg dit goed af.

Eerste insteek moet natuurlijk goed overleg zijn maar als dat niet meer mogelijk is maak je zelf de afweging.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:24
Wat gaat je niet lukken? Je best doen, of het beloofde opleveren?

Daar zit al een verschil, ook qua naamgeving.

Kun je deze stoel netjes schilderen?
Vervolgens lever je niets
je levert een stoel waar je een pot verf overheen gooit
je verft netjes zonder schuren
je schuurt grondig, verft, schuurt lichtje op en verft nogmaals

Voor al deze fases heb ik verschillende bewoordingen. en dan heb je ook nog de vraag of je dit als vriendendienst doet of betaald krijgt.

Kun je dus iets meer info geven?

PS
Waarom wil je jouw eigen falen zo graag nauwkeurig omschrijven? Liegen/oplichting of wat dan ook, het is allemaal niet netjes >:)

Mijn vraag is dus of je iets duidelijker kunt zijn.

Hattrick: Thorgal Eagles

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:19
downtime schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:26:
[...]

Als bijna alles wat je zegt waar is, soms pijnlijk waar, en vaak verifieerbaar waar, dan is het ook makkelijker om af en toe met een leugen weg te komen. :D

Dus mijn eerlijkheid maakt mij een betere leugenaar.
Reputatie, wat je daar mee wilt doen onderscheidt je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:12
Als deze vraag in de context van een relatie is dan zou ik op zoek gaan naar een andere vriendin. :+

Maar even serieus. Het is een ongelooflijk cliché, maar de waarheid komt altijd boven tafel. Het is enkel uitstel van executie. Hoe vervelend het ook is, het wordt vaak alleen maar erger als je er langer mee wacht.

Als ik op m'n werk tegen dat soort zaken aanloop dan zeg ik dat ik het ga onderzoeken of dat ik m'n best ga doen, maar niet een succes kan garanderen. Maar beloftes doen die je niet waar kunt maken daar heb je vooral jezelf mee te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Sorry, we hebben hier een discussie over definities. Maar volgens mij is de syntax van deze zin niet correct. Kun je die herformuleren?

Edit: Begrijp ik het zo goed?

Iemand gaat mij vragen bepaalde verantwoordelijkheden over te nemen, en te beloven ze uit te voeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Helixes op 10-09-2020 14:56 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:07
Je laat iemand in de waan. En dat is soms best lief, in elk geval diplomatiek. Het ligt er een beetje aan wat de gevolgen voor de ander zijn als je de verwachting niet kunt waarmaken. Achteraf een excuus bedenken voor iets wat niet zo belangrijk is, is vaak makkelijker dan vooraf botweg nee zeggen. Van de andere kant: nee zeggen tegen een ander is eigenlijk ja zeggen tegen jezelf ;).

• Splorky
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:26
Als je Ja zegt heb je dan daadwerkelijk de intentie om je uiterste best te doen om 'iets' tot een succes te brengen?

> Je zegt dat je de intentie heb maar eigenlijk heb je dat niet.
Dan is het een loze belofte, een leugen, onder emotionele dwang gemaakte keuze?

> je zegt ja, en desondanks je denkt het niet te kunnen ga je je best doen om 'iets' toch tot een goed einde te brengen.
Dit is misschien naïef, te hoog gegrepen, een nieuw inzicht dat je meer kan dan je dacht?

> Als de ander weet dat het ver boven je kunnen uitstijgt wat gevraagd wordt en dwingt een toezegging af.
Tja Wat wil je bereiken. Eer aan je zelf houden is het beste, maar niet altijd makkelijk.

Normaal gezien is dit geen gezonde situatie en zou verwachtingsmanagement beter zijn dan beloftes afdwingen.
Context is ook niet helemaal duidelijk. Bij een studie heb je weinig te kiezen, bij een werkgever wordt het tijd om iets ander te zoeken als je je gedwongen voelt tot zulke beloftes, waarbij geen dialoog meer gehouden kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Ben wel heel benieuwd door welke situatie je jezelf deze vragen stelt. Zal wel niet iets heel luchtigs zijn als je er zo over in zit, neem ik aan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

"Iemand gaat me vragen om te beloven iets naar mijn kunnen te doen."

Ik begrijp dat je een sollicitatiegesprek hebt? Of trouwen?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1031525 op 10-09-2020 17:20 ]

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Grappig...

doet mij denken aan mensen die ik iets vraag en die dan reageren met 'ik ga mijn best doen!'.

Ik heb dan altijd de neiging om die mensen te corrigeren door te vragen of ze het nou wel of niet gaan doen (en daar duidelijk over te zijn). Aan een half antwoord heb ik immers niets.

• Lamarrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-05 06:54
Afhankelijk van het verhaal, waar ik zoals een aantal met mij wel een idee bij hebben, voelt het voor mij als confrontatie ontwijken of kop in het zand steken.

Termen als misleiden, bedriegen of onbetrouwbaar vind ik gelijk vrij heftig als je de context niet weet.

[ Voor 49% gewijzigd door Lamarrr op 10-09-2020 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Sdreeg schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:31:
Grappig...

doet mij denken aan mensen die ik iets vraag en die dan reageren met 'ik ga mijn best doen!'.

Ik heb dan altijd de neiging om die mensen te corrigeren door te vragen of ze het nou wel of niet gaan doen (en daar duidelijk over te zijn). Aan een half antwoord heb ik immers niets.
Tja. Weer een heel andere discussie, maar dat zeg ik ook best vaak. Ik ga mijn best doen.
Komt omdat ik iets te exact ben denk ik.
Je kan namelijk niet met 100,0000oneindignullen% zekerheid zeggen dat de klus gaat lukken.
Misschien vergaat de wereld wel als je bezig bent.
Alles kan. Als je maar lang genoeg wacht 😉

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:10

Kheos

FP ProMod
Grappig...

Dan stel je de foute vraag of heb je de foute verwachtingen.

Als ik met een dobbelsteen in mijn hand sta en jij vraagt: "ga je een zes rollen" kan ik daar onmogelijk met ja of nee op antwoorden. Ik ga gooien en ik ga proberen om een zes te gooien maar als je me dwingt om ja of nee antwoorden over iets waar ik zelf geen controle over heb, stel je dus de foute vraag of heb je foute verwachtingen.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Part schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:28:
Van de leidinggevende kon ik alleen vakantie uren opnemen als ik beloofde dat het project op tijd af was.
Sorry, maar wat een l*l van een leidinggevende is/was dat? :?
Hij/zij zal toch op zijn klompen aanvoelen dat de gezondheid van een kind voor zijn medewerkers ALTIJD voor alles gaat?
Als iemand genoeg uren heeft: vrij geven, zorg maar voor de thuissituatie. Mensen die op kantoor zitten maar zich daar alleen maar af zitten te vragen hoe het met kind/moeder/broer/zus/vul-maar-in gaat heb je niks aan. Als de medewerker te weinig uren heeft: vrij geven en afspreken dat er later gekeken wordt hoe dat gecompenseerd gaat worden. Werknemer blij, werkgever weet tenminste waar hij aan toe is en scoort loyaliteitspunten bij de werknemer.

On-topic:
Ongehoorzaam is het niet. Volgens mij ligt dat meer in de hoek van een opdracht die je krijgt bewust niet te doen.
Maar verstandig om dingen toe te zeggen waarvan je weet dat het niet kan is het ook niet. Het is beter om gewoon open kaart te spelen. Geeft vooraf misschien gezeur, maar dat is beter dan gezeur achteraf, want dan komt er ook een stempel "onbetrouwbaar" bij. En dat is niet fijn.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22

Reptile209

- gers -

Ach, ik heb wel eens toegezegd op mijn werk dat ik een bepaalde aquisitie-rol wel wilde opnemen. Terwijl ik wist dat ik voor 95% zeker tegen die tijd aan een andere baan zou zijn begonnen. Maar zonder die laatste 5% zekerheid kon ik geen open kaart spelen, maar ook geen goede reden geven waarom ik het niet zou doen... Dus dan maar braaf knikken :+. Later wel aan die persoon persoonlijk de situatie uitgelegd en excuses voor de leugen aangeboden, dat is dan weer het minste dat je kunt doen vind ik.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Grappig...

Je kunt drie antwoorden van mij krijgen: Ja, nee of misschien (ik doe m'n best).

Als misschien voor jou niet goed genoeg is, dan krijg je nee te horen, want dat is het enige resultaat wat ik kan garanderen. Daar hoef ik immers niets voor te doen 8)

• makato2003
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 15:00
Gewoon categorie liegen.
Oprecht intentie hebben iets te doen betekent dat je van te voren tijd en ruimte ziet om het gevraagde te doen.

Wees betrouwbaar en oprecht; geef aan dat je het gevraagde graag zou doen, maar op dit moment geen mogelijkheid daartoe ziet.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:58

lordsnow

I know nothing

Zolang je je normaal inzet om hetgeen uit te voeren wat je gevraagd wordt, dan lijkt dit geen probleem. Dat wil zeggen, je verteld geen leugen.
Schep je daarmee valse verwachtingen? Of is het feit dat je uberhaupt gevraagd wordt om te beloven een indicatie dat men al twijfelt? Is het resultaat belangrijk, of gaat het hier om je inzet wat beproeft wordt?

Het lijkt mij veel makkelijker om gewoon nu al aan te geven dat het niet gaat lukken. Scheelt mischien ook gezeik achteraf. Dan kan diegene mischien iemand anders vragen?

Daar naast, welk voordeel haal jij er uit om iets te gaan beloven van wat je nu al weet dat niet gaat lukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:58

lordsnow

I know nothing

Anoniem: 1031525 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:20:
"Iemand gaat me vragen om te beloven iets naar mijn kunnen te doen."

Ik begrijp dat je een sollicitatiegesprek hebt? Of trouwen?
Of het is een belofte aan vriend / vriendin om kinderen te krijgen. TS is onvruchtbaar, maar belooft plechtig om zich volledig in te zetten tijdens het maken van kinderen. :P

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lordsnow schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:08:
[...]

Of het is een belofte aan vriend / vriendin om kinderen te krijgen. TS is onvruchtbaar, maar belooft plechtig om zich volledig in te zetten tijdens het maken van kinderen. :P
Ik begin steeds meer te vermoeden dat het over het schoonmaken van de badkamer gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Anoniem: 42763 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:24:
[...]
Dit impliceert TS wel, maar doordat hij aangeeft al te "weten" dat het niet gaat lukken, vind ik dit niet toepasbaar op de geschetste situatie.
Het duivelse dilemma. Ik kom het vaak tegen. Vooral wanneer je een inschatting maakt en een aantal posten voor onvoorzien op neemt, zijnde uren, geld en middelen (bijvoorbeeld extra medewerkers) en daarbij ook nog eens een veiligheidsfactor zet van pak hem 20%. Dan zijn er verkopers, projectleiders, managers welke opeens zeggen: hmmm, uren, moet ook kunnen in de helft, ja 2 extra FTE maken we 1,5 van, die 4 Ton is overdreven hoppa 3 Ton en de scope? die stellen we wat flexibeler.

In dat geval, inspanningsverplichting want, hoe goed je team is of jij bent, je weet dat je het niet gaat redden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
De topicstarter blijft misschien wat onduidelijk, maar daar kan hij alle redenen voor hebben, ben echter wel van mening dat er hier best hard over geoordeeld wordt.

Sommige mensen hebben - om wat voor reden dan ook - heel veel moeite met nee zeggen. Zeker wanneer er gevraagd wordt om iets te doen wat binnen hun capaciteiten ligt, maar op dat moment gewoon niet lukt. Daar hebben ze vaak persoonlijk al genoeg moeite mee, maar omdat er nog veel meer sociale horken zijn die daar geen enkel begrip voor hebben, wordt dat alleen maar steeds lastiger voor ze. Wat minder (hard) oordelen misstaat niemand.

Begrijp overigens niet helemaal waarom TS’er er graag een definitie aan wil hangen, maar maar moet ik die toch geven, dan is het voor onprettig dat je in zo’n situatie zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuey
  • Laatst online: 13:47
lateef schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:26:
[..], maar omdat er nog veel meer sociale horken zijn die daar geen enkel begrip voor hebben, wordt dat alleen maar steeds lastiger voor ze. Wat minder (hard) oordelen misstaat niemand.
De klant heeft hier geen boodschap aan. Als hier een deadline door gemist wordt, lekker dat begrip, dit gaat er niet in bij je projectleider/leidinggevende. Begrip gaat maar zo ver, als dit een patroon wordt, nouja. Dan hoef je na verloop van tijd ook geen beloftes meer te maken, dan lig je er gewoon uit.
[...]maar op dat moment gewoon niet lukt.
Waarom dat niet gewoon zeggen dan? Hoe kun je dat nu niet zeggen maar wel van binnen kapot gaan tijdens zo'n gesprek :X

Ik snap niet waarom dit zo moeilijk blijkt, je collega's informeren lijkt me toch een basis vereiste voor een goede samenwerking? Erger nog, je wordt er zelf achteraf op aangegekeken dat iets niet gelukt is of af is, of nog erger is dat een collega de wind van voren krijgt.

Als dit echt zo lastig/moeilijk is voor TS, is een assertiviteitscursus een idee?

Wederom ga ik er hier van uit dat dit werk gerelateerd is. Het kan nog steeds net zo goed een project groep op een HBO zijn of de vrouw/partner van TS vraag kook jij iets lekkers vanavond en hij eindigt bij de frietzaak. Wat meer duidelijkheid lijkt me gewenst, desnoods kan het topic naar een ander forumgedeelte.

[ Voor 45% gewijzigd door Schuey op 11-09-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lordsnow schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:08:
[...]

Het zou kunnen :P Ik heb geen idee. Maar ik snap dit hele topic niet. Er wordt bij mij, zowel in de relatie met mijn vrouw als met mijn kinderen, als dagelijks op het werk, van me gevraagd naar beste kunnen te doen wat ik moet doen.

Waarom doet TS daar zo geheimzinnig over? Waar gaat dat enorme conflict over waar hij het over heeft? Ik vind het best wel een beetje een pauperreactie om te zeggen dat je niet kan beloven dat je iets doet naar je kunnen. TS wil kennelijk graag een onderpresteerder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeker wanneer er gevraagd wordt om iets te doen wat binnen hun capaciteiten ligt, maar op dat moment gewoon niet lukt. Daar hebben ze vaak persoonlijk al genoeg moeite mee, maar omdat er nog veel meer sociale horken zijn die daar geen enkel begrip voor hebben, wordt dat alleen maar steeds lastiger voor ze. Wat minder (hard) oordelen misstaat niemand.
Zolang TS niet aangeeft een beperking te hebben waardoor het voor hem moeilijk is om te presteren naar zijn eigen kunnen, mag je iemand hier best op aanpakken. Als TS een beperking heeft, zet dat er dan bij. Dat lijkt me nogal wezenlijke informatie als je zo'n vraag stelt. Ja, als TS autistisch is ofzo, dan kan ik me voorstellen dat hij zich al snel overvraagd voelt en dan zal hij heel andere reacties krijgen van mensen. Maar aangezien TS er niet bij zegt waarom het voor hem niet te doen zou zijn om te presteren naar zijn kunnen (kortom, je wordt niet overvraagd) zie ik niet in waarom ik daar rekening mee zou moeten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-05 22:44

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
Het is een flinke klus om op iedereen persoonlijk te reageren vandaar dat ik jullie bij deze allemaal wil bedanken voor de geplaatste reacties.

Ik heb geprobeerd de reacties zover als mogelijk op te lijsten en dat helpt me om uit de trend van de onderstaande, door jullie gekozen, definities een conclusie te trekken:
5 x liegen
4 x onhandig
3 x onbetrouwbaar
3 x loze belofte
2 x naïef
2 x dom
2 x veinzen
1 x subassertief
1 x incapabel
1 x slapjanus
1 x misleidend
1 x bedrieglijk
1 x eerlijk
Ongehoorzaamheid en hypocriet worden in het topic niet genoemd. Wel wordt er een keer gezegd dat het niet onder ongehoorzaamheid valt.

Ik kan me in bijna alle reacties wel vinden en heb het woord liegen ook al eerder in de mond genomen. Daar heb ik met de persoon die mij de vragen gaat stellen al eerder over gesproken en die vind het woord liegen en hypocriet onjuist. Deze persoon heeft kennis, is bekwaam en is sterk in denken en formuleren. Ik moet het meer hebben van een onderbuik gevoel.
Wat mij overblijft is mijn standpunten nogmaals en scherper op tafel te leggen en dat is precies wat ik ga doen.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt je beter afvragen waarom die persoon "het beloofde met de intentie om te doen terwijl hij op dat moment al wist dat het hem niet ging lukken".
Daar is een reden voor geweest.
Misschien door de druk die er op hem gelegd werd.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Karel V schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:08:
Het is een flinke klus om op iedereen persoonlijk te reageren vandaar dat ik jullie bij deze allemaal wil bedanken voor de geplaatste reacties.

Ik heb geprobeerd de reacties zover als mogelijk op te lijsten en dat helpt me om uit de trend van de onderstaande, door jullie gekozen, definities een conclusie te trekken:
5 x liegen
4 x onhandig
3 x onbetrouwbaar
3 x loze belofte
2 x naïef
2 x dom
2 x veinzen
1 x subassertief
1 x incapabel
1 x slapjanus
1 x misleidend
1 x bedrieglijk
1 x eerlijk
Ongehoorzaamheid en hypocriet worden in het topic niet genoemd. Wel wordt er een keer gezegd dat het niet onder ongehoorzaamheid valt.

Ik kan me in bijna alle reacties wel vinden en heb het woord liegen ook al eerder in de mond genomen. Daar heb ik met de persoon die mij de vragen gaat stellen al eerder over gesproken en die vind het woord liegen en hypocriet onjuist. Deze persoon heeft kennis, is bekwaam en is sterk in denken en formuleren. Ik moet het meer hebben van een onderbuik gevoel.
Wat mij overblijft is mijn standpunten nogmaals en scherper op tafel te leggen en dat is precies wat ik ga doen.
Tel je de 54 +-jes op “dom” ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:28
Tja, als een bedrijf belooft dat ze Marco Borsato gaan regelen voor je bruiloft maar al van tevoren weten dat het niet gaat lukken, dan noemen we het oplichting.

Maar als het om een persoon gaat dan gaan we het anders noemen. Schijnheilig, oneerlijk, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Karel V schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:08:

5 x liegen
4 x onhandig
3 x onbetrouwbaar
3 x loze belofte
2 x naïef
2 x dom
2 x veinzen
1 x subassertief
1 x incapabel
1 x slapjanus
1 x misleidend
1 x bedrieglijk
1 x eerlijk

Het zou kunnen helpen om wat duidelijker te zijn over de situatie. De verschillen in reactie hebben minstens evenveel te maken met verschillen in gokwerk over waar het hier exact om draait.

Trouwens, voor mooi voorbeeld uit de politiek afgelopen week, kijk eens naar het VK. Paar maanden terug hebben EU en VK een akkoord bereikt over de 'scheiding' waarbij het uit de EU vertrekt. Vorige week kondigde Britse regering een wet aan dat dat akkoord ondermijnt. De reacties liegen er niet om:

https://ec.europa.eu/comm...tail/en/statement_20_1607
of wat minder juridisch/diplomatiek:
https://www.theguardian.c...er-lamentable-brexit-bill
https://www.politico.eu/a...ver-breaking-brexit-deal/
https://www.churchtimes.c...ill-undermine-trust-in-uk

Het gaat hier even niet om de inhoud en wat je mening daarover zou kunnen zijn, maar om de toon van de reacties. Die komen rechtstreeks vanuit het onderbuik, omdat hier vertrouwen geschaad is. Jij bent misschien niet met internationale betrekkingen bezig, maar diezelfde scala aan negatieve onderbuikreacties kun je verwachten als je A zegt en vervolgens niet doet. Nu, hoe erg dat is hangt af van hoe betrokken mensen bij A zijn. Dat is voor ons nog een raadsel hier, maar feit dat je het vraagt, dat je blijkbaar niet gewoon "gaat niet lukken, punt" kan zeggen, doet vermoeden dat het best heftig is. Dan gaan de reacties als je het vervolgens niet doet even heftig zijn. Moge duidelijk zijn dat ik dat geen goed idee vind. De schade die dat je gaat berokkenen is te allen tijde meer dan wat je overkomt als je gewoon voet bij stuk houdt vooraf dat je het niet kunt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1