Wordt hyper v meegeleverd met windows server 2019?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderl2006
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-02-2022
Hallo,
Ik ben vanplan een Windows server 2019 licentie te gaan aanschaffen voor mijn nieuwe server.
Nu vraag ik me af of bij de licentie ook hyper v zit?
Ik kan het nergens online vinden.
Iemand ervaring hiermee?

Mocht iemand toevallig een lijstje hebben met standaard geinstalleerde programma's bij deze software laat het even weten.

Beste antwoord (via Xanderl2006 op 10-09-2020 12:42)

Verwijderd

Xanderl2006 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 07:43:
Dit leek mij het makkelijkste in gebruik.
Nogmaals ik heb zelf niet erg veel ervaring en dacht daarom ook dat windows eenvoudiger voor me was dan linux.
Zeker niet het gemakkelijkst in gebruik.

(Ik vraag me overigens af hoe legaal een Server 2019 Standard licentie van 25 euro is. Die zijn doorgaans toch wel minimaal 25 keer zo duur (of ik moet me heel erg vergissen). Oja, hierboven wordt terecht opgemerkt dat je tegenwoordig per core aftikt inderdaad. Voor jouw server heb je er dus 6 nodig inderdaad.

Windows 10 (Pro?) heeft overigens ook gewoon Hyper-V aan boord. Werkt ook gewoon goed voor een beetje spielerij. Ik heb daar bijvoorbeeld een Linux VM beschikbaar op mijn Windows 10 laptop. Voor wat (niet echt noemenswaardige) services heb ik ESXi draaien op een oud desktopje. Is allemaal Linux, dus echt heftige performance heb ik echt niet nodig. Voor simpel thuisgebruik is ESXi gewoon gratis overigens. Pas als je wat meer wil, moet je een licentie kopen.

Ik heb professioneel met verschillende platformen te maken, maar zal er geen geheim van maken dat voor "your average" platform mijn voorkeur absoluut uitgaat naar VMware.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2020 09:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het hangt af van de Windows Server 2019 versie die je wilt gaan aanschaffen, welke editie?
Op Windows Server 2019 Essentials is Hyper-V niet mogelijk.
Maar wil je echt puur virtualiseren op Windows Server 2019 dan is er ook nog gratis Hyper-V server

Hyper-V Server is wel één van de rollen die je op Windows Server 2019 Standard kunt installeren, en wordt dan meegeleverd.

Een lijst van roles en services die meekomen met Server 2019 vind je overigens hier:
https://docs.microsoft.co...r-core-roles-and-services

Licensing is weer een heel ander verhaal en hangt af van welke versie van Windows Server 2019 je aanschaft en wilt gaan draaien. Je VM's (mits Windows) hebben ook weer hun eigen licentie nodig.
https://www.vembu.com/blo...licensing-considerations/

[ Voor 19% gewijzigd door akimosan op 09-09-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderl2006
Ik was van plan om de standaard Windows server 2019 te gaan gebruiken.

Ik heb erg weinig ervaring hiermee.
Zal ik buiten de windows licentie nog andere licenties moeten aanschaffen?
Met uitzondering voor de vms:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ja, indien je ook users en clients gaat verbinden met je Windows Server en files of printers gaat delen, heb je vaak ook client access licenses (CAL) nodig en dan heb je weer keuze uit user cals of device cals.
Maar het hangt echt enorm af van wat je wilt gaan doen met je server, wat ben je van plan?
Want discussies over licenties kunnen echt heel erg gecompliceerd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderl2006
Eigenlijk wil ik er niet heel veel mee doen.
Ik wil een paar python scripts erop gaan draaien en een enkele virtuele machine.
Ik zou de server ook graag op afstand willen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
server 2019 standaard mag je 2x virtueel draaien en je mag 1 host draaien zonder andere rollen. Standaard heeft wel een max aantal van 16 fysieke cores in totaal. Dus je kan een kale 2019 op een server zetten met alleen hyper-v en daarin 2x een server 2019 vm op dezelfde licentie. Je mag 2 systeembeheer remote desktops gebruiken (alleen voor admins).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderl2006
Dat klinkt eigenlijk perfect voor mijn doeleinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Oja er zitten standaard 5 cals bij dus je mag 5 users aanmaken alhoewel dat niet direct gelimiteerd wordt.

Je betaalt dan ook al gauw 600 (oem)/800(retail) euro voor die licentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:33

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik wil een paar python scripts erop gaan draaien en een enkele virtuele machine.
Waarom dan niet iets anders dan Windows ?

Houd ook rekening mee dat 'standard' een 'core-based' licentie is. Oftewel, mogelijk moet je meerdere core licenties erbij aanschaffen.
base_ schreef op woensdag 9 september 2020 @ 23:12:
Oja er zitten standaard 5 cals bij dus je mag 5 users aanmaken alhoewel dat niet direct gelimiteerd wordt.
Zeker weten ? Volgens mij al een tijd niet meer.. misschien bij bepaalde OEM versies ?

Overigens wat veel mensen niet weten is als je device based CAL's hebt, je deze voor IEDER device nodig hebt. Een printer die via de server (queue) loopt, een access point die dhcp van de server krijgt, een NAS die LDAP authenticatie doet.. etc.
Soms is daarom user based handiger tenzij je meer users dan devices hebt (ploegendiensten, thuiswerkers etc.)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Xanderl2006
Heb ik niet genoeg met 1 licentie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6ALoCVLMuKaGU_ECbu4rW7Z6SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXYuohuq17uNCm4IPeFj2qOH.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Waarom Hyper-V en bijv. geen ESXi host?

• Xanderl2006
Nogmaals ik heb zelf niet erg veel ervaring en dacht daarom ook dat windows eenvoudiger voor me was dan linux.

• Xanderl2006
Geen idee hoe jullie er over denken.
Maar wat is het makkelijkst?
Ik zag via key sites een windows server key 2019 voor 25euro.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xanderl2006 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 07:43:
Zeker niet het gemakkelijkst in gebruik.

(Ik vraag me overigens af hoe legaal een Server 2019 Standard licentie van 25 euro is. Die zijn doorgaans toch wel minimaal 25 keer zo duur (of ik moet me heel erg vergissen). Oja, hierboven wordt terecht opgemerkt dat je tegenwoordig per core aftikt inderdaad. Voor jouw server heb je er dus 6 nodig inderdaad.

Windows 10 (Pro?) heeft overigens ook gewoon Hyper-V aan boord. Werkt ook gewoon goed voor een beetje spielerij. Ik heb daar bijvoorbeeld een Linux VM beschikbaar op mijn Windows 10 laptop. Voor wat (niet echt noemenswaardige) services heb ik ESXi draaien op een oud desktopje. Is allemaal Linux, dus echt heftige performance heb ik echt niet nodig. Voor simpel thuisgebruik is ESXi gewoon gratis overigens. Pas als je wat meer wil, moet je een licentie kopen.

Ik heb professioneel met verschillende platformen te maken, maar zal er geen geheim van maken dat voor "your average" platform mijn voorkeur absoluut uitgaat naar VMware.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2020 09:25 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat wil je uberhaupt gaan draaien? Je hebt het over wat VM's en python scripts maar ook dat is nog niet heel expliciet. Is het hobby werk? Dan is een docker omgeving misschien een stuk interessanter. Is het voor zakelijk gebruik? Dan moet je eigenlijk niet gaan aanrommelen met iets waar je weinig verstand van hebt.

Het lijkt er op dat je al een richting gekozen hebt maar weinig onderbouwing hebt waarom je die richting op gaat. Wellicht handig om eens terug naar de basis te gaan en te kijken of een Hyper-V server met VM's uberhaupt wel de beste oplossing is?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Xanderl2006
Windows 10pro zou inderdaad ook wel een goede keuze zijn.
Ik ga dat eens overwegen.

• Xanderl2006
@Tsurany
Het zal veel hobby werk zijn en puur om wat dingetjes te leren.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Xanderl2006 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:20:
@Tsurany
Het zal veel hobby werk zijn en puur om wat dingetjes te leren.
Maar wat wil je leren?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:18
Xanderl2006 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:02:
Geen idee hoe jullie er over denken.
Maar wat is het makkelijkst?
Ik zag via key sites een windows server key 2019 voor 25euro.
Ik verwacht dat dat grijze licenties zijn. Een Server licentie kost al snel opver de 1000 euro.

• Xanderl2006
Ik heb een windows 10 pro key aangeschaft bedankt voor alle reacties.

• Xanderl2006
Hi,
Ik heb zojuist mijn server binnen gekregen maar kan hier niet 123 windows 10 pro op zetten?
Moeten hier drivers voor geïnstalleerd worden van te voren?
Dit hoorde ik via een kennis.
Iemand tips?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Xanderl2006 Afhankelijk van de configuratie van de R410 zijn voor windows 10 niet alle drivers beschikbaar

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 10-09-2020 17:30 ]

• Xanderl2006
Ik krijg namelijk de melding media not found wanneer ik het probeer te installeren.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Xanderl2006 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:30:
Ik krijg namelijk de melding media not found wanneer ik het probeer te installeren.
Wat voor installatie media heb je ? En geef je wel aan dat je daar van wilt opstarten ?

• Xanderl2006
Ik ben richting UEFI Gegaan en daar kon ik een OS Wizerd starten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLqsRwWMZnjHNwZD7yqzkBF_6OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZOaJhoPp3VKMX0P2t0NXc19.jpg?f=fotoalbum_large

• Xanderl2006
Hierboven zie je de melding van windows server 2008 Dit is de zelfde melding die ik krijg met windows 10 pro :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Spul terugsturen, "gewoon" een Threadripper-systeempje in elkaar zetten met 12 cores, Windows 10 installeren, klaar.

Snap niet precies waarom je een dual Xeon Dell aanschaft met EoL CPU's voor iets "simpels" als Hyper-V draaien.

Moet je niet gewoon de Dell deployment media gebruiken overigens?

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 10-09-2020 17:38 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Xanderl2006
Ik ga niks terugsturen.
Ik wil graag dit systeem gebruiken.
Ik zit nu in dit scherm zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QqqKBIZUOqNNG4KjBzUoqbzisc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmYMG18NhppI1ygbR73CrFy8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:25

ResuCigam

BOFH

Ik zou gewoon opstarten van de installatie usb stick en die OS wizard niet gebruiken.

We do what we must because we can.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Xanderl2006 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:41:
Ik ga niks terugsturen.
Ik wil graag dit systeem gebruiken.
Want volgens https://www.dell.com/supp...ct/poweredge-r410/drivers zijn er geen drivers voor Server 2016. En ook niet voor 2019. En voor geen enkel ander Windows consumenten-OS.

Dus allicht stel ik domme vragen, de enige supported optie is Server 2012R2 en die is al in Extended Support dus...

Oftewel, hoe wil je nu exact Hyper-V gaan gebruiken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je ook al een RAID set gemaakt van je schijven? Anders krijg je straks in Windows setup geen schijven te zien. Ook moet je mogelijk RAID kaart drivers bij de hand houden, Server 2012 drivers kunnen in W10 werken, maar misschien niet. Op een 10 jaar oude server is dat altijd lastig.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1