Nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-01 21:35
Ik zou graag een nieuwe monitor willen aanschaffen. Het liefst voor zowel gamen als beeldbewerking, maar daar moet je toch wel vaak compromissen mee sluiten. Ik heb nu een BenQ GW2765 met gekalibreerd 97% sRGB, dus bijna alles zou toch wel een vooruitgang zijn :P (alhoewel dit scherm wel 8 bit + FRC heeft, zichbaar 10 bit)

Is het voor beeldbewerking belangrijker om een grotere Adobe RGB kleurruimte te hebben of zou het belangrijker zijn om te kiezen voor een 10 bit paneel met bijv. 80% Adobe RGB ipv een 8 bit paneel met 99% Adobe RGB?

Voor gamen is het wat makkelijker denk ik, kies een scherm met zo min mogelijk input lag, 1ms GtG en hoge refreshrate.

Zelf kom ik op de AG273QXP, enige minpunt voor zover ik zie is dat het paneel 8 bit is (als dat echt een minpunt is)

Wat raden jullie mij aan? Moet toch wel minimaal 27 inch zijn en 1440p (heb ik nu ook)
GPU zit wel goed die kan alles aan.

Mvg Jeroen

[ Voor 3% gewijzigd door DutchEZmoder op 09-09-2020 21:53 ]

https://www.flickr.com/photos/jeroenvanderwardt/albums www.instagram.com/jeroen.van.der.wardt

Alle reacties

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-01 22:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kies een van de twee, nagenoeg alle goed geschikte monitoren voor beeldbewerking zijn 60Hz.

www.maartendeboer.net

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
De belangrijkste vragen zijn denk ik; doe je nu ook aan beeldbewerking en loop je tegen problemen aan? En ga je in de toekomst meer de pro kant op?

Voor internet en Social media heb je in principe geen adobe RGB nodig, daar ligt de focus nog steeds op sRGB.

Voor afdrukken voor eigen gebruik, heb je Adobe RGB ook niet echt nodig. De kleurruimte van een printer (ook in een fotolab) is dacht ik nog veel kleiner dan sRGB.

Waar Adobe RGB wel prettig voor kan zijn, is wanneer je het maximale uit je foto's wilt halen tijdens de nabewerking. Het geeft je een beter idee van subtiele kleurverschillen. De 10 bit geeft je volgens mij fijnere kleurgradaties.

Persoonlijk denk ik dat je iig zeker voor 100% sRGB moet gaan. De adobe RGB coverage en zeker de 10 bit zijn secundair.

Zelf ben ik onlangs van een oude HP LP2475w naar een BenQ Sw270c gegaan. Beiden hebben echter 100% sRGB en nabij 100% adobe RGB coverage, dus het is eigenlijk wel logisch dat ik geen significante verbetering kon zien.

De juiste kalibratie settings zijn belangrijker, zeker wanneer je gaat (laten) afdrukken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit hoort in CAA

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.