Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username1234
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-10-2020
Hoi,

Twee jaar geleden heb ik me via een traineeship om laten scholen tot software developer. Ik heb qua studie Hbo bedrijfseconomie gedaan, dus heb nooit een formele ICT studie gedaan, maar alleen trainingen en cursussen. Mijn werkgever is vrij flexibel qua opleidingen, dus ik kan op hun kosten (wss wel met studiekostenregeling) een deeltijd studie doen en krijg daar dan 1 verlofdag p/w voor.

Ik heb verder redelijk brede interesses. Front-end webdev/design vind ik erg leuk, combinatie front/backend ook (fullstack) en data analytics/science lijkt me ook erg tof. Volledig backend lijkt me niks.

Vroeg me af of mensen hier ervaringen of tips hiermee hebben.

[ Voor 67% gewijzigd door Username1234 op 10-09-2020 09:36 ]

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-04 09:54
Ik heb hier een tijdje naar gekeken. Ik zat toen te denken aan de Open Universiteit. Ik heb uiteindelijk besloten om het niet toen ivm kosten(ik heb al een WO master), tijdgebrek(heb een kind) en daarnaast twijfelde ik heel erg of het het nou wel waard was.

Ik denk dat iedereen hier een andere afweging in zal maken, maar ik had van tevoren niet het idee dat de investering tegen het resultaat zou opwegen. Als ik op een ander moment in mn leven zat had ik daar misschien anders over gedacht.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:13
Ik snap de vraag niet helemaal. Je bent al software developer maar je zoekt nu een formele IT studie? Dus een parttime bachelor of master?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Als je toch al een bachelor of master hebt zou ik persoonlijk sterk afraden om "naar school" te gaan.

Udemy, Coursera en soortgelijke platformen hebben geniale cursussen. Voor een fractie van de prijs en op eigen tempo, met moderne inhoud.

Zo heb ik afgelopen jaar een Machine Learning/Big Data training met Pyton gedaan, een Spring/Maven/Java training, een Patterns in C# training en een Angular training met PHP backend.

Let wel op dat er redelijk wat kaf tussen het koren is. Doe voor iedere training even de uitprobeer les en als het ook maar een beetje meh lijkt, zoek dan de volgende. Ik kan John Thompson op Udemy sterk aanraden evenals 365 Careers.

Het belangrijkste: Ga vooral op zoek naar wat je leuk vindt. De IT markt is nogsteeds booming dus wat je ook aan kennis op doet, als je het leuk vindt kun je er een baan in vinden.

• Username1234
Trapezoid schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:00:
Ik heb hier een tijdje naar gekeken. Ik zat toen te denken aan de Open Universiteit. Ik heb uiteindelijk besloten om het niet toen ivm kosten(ik heb al een WO master), tijdgebrek(heb een kind) en daarnaast twijfelde ik heel erg of het het nou wel waard was.

Ik denk dat iedereen hier een andere afweging in zal maken, maar ik had van tevoren niet het idee dat de investering tegen het resultaat zou opwegen. Als ik op een ander moment in mn leven zat had ik daar misschien anders over gedacht.
Snap ik heel goed ja. Zat eerst aan de master software engineering te denken op OU, mag las in een andere thread dat je geen vrije tijd meer over hebt als je zoiets deeltijd doet en ik zou dan ook nog eens zo'n klote premaster moeten doen |:(

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb ook wel eens zitten zoeken naar een dergelijke opleiding en kwam bij de open universiteit een Java opleiding tegen. Misschien is het iets voor jou.
https://www.ou.nl/-/certi...en-app-programmeur-deel-1
Bestaat uit 2 delen van 11 maanden.
Ze hebben ook zoiets voor python voor als dat meer in jouw straatje ligt.

[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 10-09-2020 22:19 ]

• Username1234
retoohs schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:39:
Ik snap de vraag niet helemaal. Je bent al software developer maar je zoekt nu een formele IT studie? Dus een parttime bachelor of master?
Pretty much ja. Aan de ene kant hoor je vaak dat je als programmeur geen diploma's nodig hebt, maar andere kant heb ik het gevoel dat je jezelf wel 2x zo hard moet bewijzen als je een keer voor een andere baan gaat solliciteren (weet niet zeker of dat zo is althans, maar kijk af en toe wel vacatures en er wordt 90% van de tijd om ICT opleiding gevraagd). Daarnaast merk ik dat mensen met diploma's als Computer Science of software engineering wel overal wat van afweten qua IT (kan ook ervaring zijn). Dus was vooral benieuwd of mensen hier een deeltijd opleiding in deze richting hebben gedaan en zo ja welke en of dat aan te raden is.

• Username1234
Croga schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:50:
Als je toch al een bachelor of master hebt zou ik persoonlijk sterk afraden om "naar school" te gaan.

Udemy, Coursera en soortgelijke platformen hebben geniale cursussen. Voor een fractie van de prijs en op eigen tempo, met moderne inhoud.

Zo heb ik afgelopen jaar een Machine Learning/Big Data training met Pyton gedaan, een Spring/Maven/Java training, een Patterns in C# training en een Angular training met PHP backend.

Let wel op dat er redelijk wat kaf tussen het koren is. Doe voor iedere training even de uitprobeer les en als het ook maar een beetje meh lijkt, zoek dan de volgende. Ik kan John Thompson op Udemy sterk aanraden evenals 365 Careers.

Het belangrijkste: Ga vooral op zoek naar wat je leuk vindt. De IT markt is nogsteeds booming dus wat je ook aan kennis op doet, als je het leuk vindt kun je er een baan in vinden.
Dit heb ik dus aan het begin ook veel gedaan toen ik nog niet vol op in een team aan het werk was. Moet eerlijk zeggen dat ik denk dat dit soort online cursussen veel beter zijn dan een formele opleiding. Ben toevallig vandaag begonnen met fullstackopen.com om React, redux en NodeJs te leren. Zat vooral aan een formele opleiding te denken omdat het toch wel heel goed staat op je CV (voor mijn gevoel iig) en het wel een stok achter de deur is om het ook echt door te zetten, want heb best vaak dat ik aan een online cursus begin en er dan halverwege mee kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Username1234 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:27:
Dit heb ik dus aan het begin ook veel gedaan toen ik nog niet vol op in een team aan het werk was. Moet eerlijk zeggen dat ik denk dat dit soort online cursussen veel beter zijn dan een formele opleiding. Ben toevallig vandaag begonnen met fullstackopen.com om React, redux en NodeJs te leren. Zat vooral aan een formele opleiding te denken omdat het toch wel heel goed staat op je CV (voor mijn gevoel iig) en het wel een stok achter de deur is om het ook echt door te zetten, want heb best vaak dat ik aan een online cursus begin en er dan halverwege mee kap.
Ja, dan moet je er dus niet mee kappen heh :-p

Mijn CV staat ondertussen vol van dit soort cursussen en ik krijg daar altijd positieve reacties op. Zeker ook omdat ik het vrij breed ingestoken heb. Onder andere ook NLP Master Practitioner en Intelligence Analysis (van de CIA). De hele combinatie vertelt het verhaal van iemand die kritisch heeft leren denken, in staat is te communiceren en ook nog een technische basis heeft. Juist die combinatie van online cursussen verteld een veel gedetailleerder verhaal dan één opleiding.

Don't get me wrong, er is waarde in een bachelor of master op je CV. Maar buiten afstudeerprojecten wordt het vaak niet gezien als relevante ervaring; het papiertje is goed, wat er achter het papiertje zit wordt niet heel erg naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-04 09:54
Ik denk dat als je een vervanging wilt voor wat je leert op WO niveau in een IT opleiding je het toch meer moet zoeken in de theorie. Dat is in ieder geval wat ik wilde leren. Ik denk ook dat je daar op de lange termijn meer aan hebt dan cursussen over frameworks of talen (hoewel die ook zeker handig kunnen zijn).

If so, dan zou ik je aanraden bijv. te kijken op teachyourselfcs.com. Er zijn kwalitatief zeer goede colleges online te vinden en dat is imo een goede vervanging van een echte WO opleiding met papiertje.

Het argument dat je een meer gestructureerd programma hebt met een opleiding en wellicht ook wat meer motivatie en natuurlijk ondersteuning om door te gaan lijkt me op zich een prima argument om wel te kiezen voor een opleiding. Zeker als je de tijd hebt en de baas betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:13
Username1234 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:21:
[...]
Pretty much ja. Aan de ene kant hoor je vaak dat je als programmeur geen diploma's nodig hebt, maar andere kant heb ik het gevoel dat je jezelf wel 2x zo hard moet bewijzen als je een keer voor een andere baan gaat solliciteren (weet niet zeker of dat zo is althans, maar kijk af en toe wel vacatures en er wordt 90% van de tijd om ICT opleiding gevraagd). Daarnaast merk ik dat mensen met diploma's als Computer Science of software engineering wel overal wat van afweten qua IT (kan ook ervaring zijn). Dus was vooral benieuwd of mensen hier een deeltijd opleiding in deze richting hebben gedaan en zo ja welke en of dat aan te raden is.
Duidelijk!

Een bachelor zou ik niet doen. Je hebt er al een en het is weer minstens 4 jaar part time in de schoolbanken.

Op een IT WO op een reguliere universiteit komt je niet binnen met een niet revelante HBO bachelor, zelfs niet met een schakelprogramma.
De OU is wel vrij flexibel. Je moet dan wel een schakelprogramma doen maar de Master is 2 jaar parttime. Het is wel meer theoretisch dan de interesses die je noemt. Je zal geen frameworks en tooling enzo gaan leren. Dat moet je wel interressant vinden uiteraard, ik zou het niet alleen om het papiertje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username1234
retoohs schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:19:
[...]

Duidelijk!

Een bachelor zou ik niet doen. Je hebt er al een en het is weer minstens 4 jaar part time in de schoolbanken.

Op een IT WO op een reguliere universiteit komt je niet binnen met een niet revelante HBO bachelor, zelfs niet met een schakelprogramma.
De OU is wel vrij flexibel. Je moet dan wel een schakelprogramma doen maar de Master is 2 jaar parttime. Het is wel meer theoretisch dan de interesses die je noemt. Je zal geen frameworks en tooling enzo gaan leren. Dat moet je wel interressant vinden uiteraard, ik zou het niet alleen om het papiertje doen.
Er is bij Novi wel een bachelor software development die je volgens de site binnen 2,5 jaar in deeltijd kan halen (wat ik wel een beetje louche vind klinken), maar zag in een andere thread niet al te positieve berichten erover helaas.

Denk dat een master Software Engineering bij de OU met schakelprogramma toch wel de optie is voor mij als ik een deeltijd opleiding ga doen. Ik ga er nog maar eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbino
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-04 12:35
@Username1234 Mag ik vragen wat je uiteindelijk bent gaan doen en wat je ervaring is bij OU mocht je daar begonnen zijn?
Ik bevind me op eenzelfde soort kruising: Ik heb een technische HBO bachelor (geen ICT) gehaald en ben al jaren werkzaam in de IT. Ik overweeg om de premaster + master aan de OU te gaan doen.

Hoor graag over je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-05 16:07
Ik zou iets doen waarin je huidige bedrijf ook een toekomst in heeft.
Pagina: 1