Accespoint zonder kabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim Jong-Tom
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-01-2024
Hallo,

Ik zou graag wifi hebben in mijn uitbouw. Is het mogelijk om een versterker te plaatsen in mijn uitbouw zonder een kabel te hoeven graven in mijn tuin?

Ik vind niet direct een accespoint zonder kabel. Of heet dit dan iets anders?

Alvast bedankt.

Mvg Tom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:14

Detmer

Professioneel prutser

Het heet dan een repeater maar dat is af te raden. De repeater ontvangt namelijk hetzelfde (slechte) signaal als je telefoon nu ook doet.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 22:22

lier

MikroTik nerd

Je zoekt een repeater. Bedenk wel dat er veel haken en ogen aan zitten (je throughput halveert) en dat je hem op een plaats moet hangen waar je voldoende signaal hebt en waar hij nog voldoende bereik geeft.

Aangezien hij toch gevoed moet worden, pak een PoE model (en zorg dat het netwerkverkeer over de kabel loopt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 00:19
zou een powerline adapter kunnen? Dat heb ik voor de tuin gebruikt. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:40

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je echt geen mogelijkheid hebt om een kabel te trekken, een repeater is zoals eerder genoemd ook niet echt een oplossing, zou je eens kunnen proberen of een AP via powerline een optie is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De enige repeateroptie zou er dan één zijn met dual band ondersteuning.
Die pikt op de ene band het signaal op ( 2.4Ghz ) en zend dan het nieuwe signaal weer uit op de 5Ghz

Het blijft sub optimaal, maar als je niet kan/wil graven is dat een leefbare optie.
Je moet alleen geen megasnelheden verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:40

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

FreshMaker schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:19:
De enige repeateroptie zou er dan één zijn met dual band ondersteuning.
Maar als er signaal zou zijn dan heb je geen repeater nodig.. beetje kip/ei verhaal.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Nee, niet echt. Dan kan je beter op 4G draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim Jong-Tom
Bedankt voor de reacties.

Ben ik iets met het volgende? Zou ook kunnen worden gebruikt als repeater.
https://www.wifishop.nl/z...oe-access-point/pid=54918

Eventueel betere types mogen worden voorgesteld.
Moet ik dan iets bijplaatsen bij mijn modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Als je een access point draadloos gaat gebruiken, dus als een extender / repeater dan versterk je niet het signaal maar je access point herhaald het signaal dat hij ontvangt van je huidige wifi ontvangst.

In huis- tuin en keukentaal:
Dus als je wifi signaal in je tuin nu 20% is dan zal je access point het signaal van 20% verder verspreiden. En in bepaalde gevallen wordt dit nog eens gehalveerd omdat de access point het signaal naar de modem moet maken dus 10%. Als je momenteel niet tevreden bent met het ontvangst, dan zal een draadloze access point niet helpen (welke dan ook).

(voor de techneuten: modem is natuurlijk router etc. maar probeer de termen te gebruiken vd t/s)

Powerline zou eventueel een oplossing kunnen zijn, zodat er via het electra net een verbinding wordt gemaakt. Maar ook hier zijn de prestaties erg afhankelijk van je persoonlijke situatie.

[ Voor 12% gewijzigd door heiyu op 09-09-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:00
Ik zou zeggen. Bespaar de frustraties, leg een kabel, ook al is het een beetje graven maar gegarandeerd een goede verbinding.
Je hebt er niks aan als straks je toch enige problemen ervaart en gefrustreerd raakt omdat het weer niet zo goed werkt. Doe het beter in een keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik ga hier vast commentaar op krijgen maar.... overweeg een mesh setje

Dat zijn eigenlijk repeaters maar ze kunnen best prima werken, afhankelijk van je wensen. Kunst is wel dat ze elkaar moeten zien met goed bereik, anders heeft het geen zin. Dus bv 1 halverwege de main node en de uitbouw, niet in 1x Ook weer niet te dicht op elkaar want dan gaat je device op het verkeerde ap. Zie plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJPNCLd20eRAbqfe80LCVU5oSg0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AoLKSIWSE9DamqVnvB40Jfnp.jpg?f=user_large

Heb je geen hoge bamdbreedte clients/eisen, overweeg een deco m4. Bij ziggo pik je 3 nodes op voor 100 euro

Wil je harder, kijk naar een deco m9, netgear orbi of linksys velop.

De kabel wint het altijd (ook in kosten) maar een “mesh” setje kan je een best prima dekkend wifi netwerk geven zonder kabels

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:39
Ja hoor, met een gerichte antenne aan beide kanten is dit geen enkel probleem. Er bestaan oplossingen 1+GBPS over 200km kunnen overbruggen, dus een kleinere oplossing werkt ook voor in je tuin.

Unifi heeft hier oplossingen voor, zoals bijvoorbeeld de Nanobeam M5.

Maar belangrijker is wat voor afstand er overbrugt moet worden, heb je een tekening of schets?

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kim Jong-Tom schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:08:
Hallo,

Ik zou graag wifi hebben in mijn uitbouw. Is het mogelijk om een versterker te plaatsen in mijn uitbouw zonder een kabel te hoeven graven in mijn tuin?

Ik vind niet direct een accespoint zonder kabel. Of heet dit dan iets anders?

Alvast bedankt.

Mvg Tom
Kun je de situatie (misschien mbv plaatje) toelichten?

Geef ook aan:
- waar je huidige AP staat
- waar muren van gemaakt zijn
- of er sprake is van HR+(+) glas
- welke andere infra wel naar uitbouw loopt (electra? TV-kabel? telefoonkabel?)
- waarmee je met WiFi wilt verbinden (een high-end laptop is iets anders dan een minimale IoT-apparaat)
- welke eisen je aan de WiFi stelt (minimale throughput, stabiliteit etc)

Het is mij iig niet duidelijk waarom je door de tuin zou moeten om een uitbouw van je huis te bereiken. Wat mogelijk cq zinnig is hangt sterk af van de situatie. Ik sluit me wel aan bij alle eerdere opmerkingen over repeaters, met de kanttekening dat je - mits je geen performance-eisen hebt - wel degelijk betere verbinding kunt krijgen dan op die plaats zelf als je je repeater goed plaatst, oftewel halverwege het signaalverloop tussen AP en waar je dekking wilt. Dat zou echter buiten kunnen zijn in deze situatie, dus of je daar iets mee opschiet is een tweede.

Oslik blyat! Oslik!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:49
Detmer schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:11:
Het heet dan een repeater maar dat is af te raden. De repeater ontvangt namelijk hetzelfde (slechte) signaal als je telefoon nu ook doet.
Dat is waar als je de repeater plaatst waar je ook je clients wilt gebruiken. Als je de repeater "Half way"plaatst heeft deze een veel beter inkomende signaal dan je clients op de doel plek hebben.

Dus repeaters kunnen wel degelijk goed helpen , maar plaatsing in zoals met alle Wifi apparatuur van enorm hoog belang.

En zoals de meeste repeaters uitgevoerd zijn, direct in het stopcontact is het vragen om sub optimale plaatsing. 30Cm van de grond naast de kast is nu eenmaal niet de ideale plek als line of sight het advies is voor de beste signaal waardes.

En uiteraard al zeker niet als het de hoofd wifi aansluiting in de meterkast op het plankje tussen de schoenen en de bloempotten staat.

En daarom is er eigenlijk zo goed als altijd sprake van compromis plaatsing in woningen.

EN dat kan heel behoorlijk werken maar eerlijk is eerlijk het is altijd een trial en error proces en meestal geen educated guess.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
helemaal eens.

Daarbij is het te kort door de bocht om te zeggen: als je met je telefoon een zwak signaal hebt, dan gaat je (mesh) repeater ook een zwak signaal hebben en dit zwakke signaal uitzenden. Het kan zeker beter worden maar nooit zo goed(koop) als een kabel

- Een repeater heeft doorgaans een betere antenne dan bv een telefoon. Daarbij vervang je (bij mesh) ook de centrale node die hopelijk ook een betere antenne heeft
- Je hoofd node kun je vaak strategischer plaatsen dan je router (waar alle kabels samenkomen). In de praktijk betekent dit dat je de hoofd node uit de meterkast kunt plaatsen wat al veel doet voor het bereik. Moet je wel je hoofd node in AP mode zetten (maar waarom zou je dat niet doen?)
- Je ontvangende node kun je ook beter positioneren dan bv een telefoon. Een telefoon beweegt, hou je horizentaal/vertikaal.

Een correct argument bij Wifi is dat je zendvermogen opschroeven geen zin heeft omdat je client niet zo hard kan terugschreeuwen. Dat klopt. Echter als ze hetzelfde en dus in balans zijn, dan kunnen beide nodes harder en even goed "schreeuwen" en "luisteren". In dat geval kun je met 2 mesh nodes echt wel beter bereik krijgen op exact dezelfde locaties als een standaard AP + telefoon.

Ik ben zelf ook een beetje lost net als @dion_b , wat heeft een tuin te maken met een uitbouw?
Gaat het nl om signaal krijgen naar een tuinhuisje dan is de use case heel anders. Dan moet je namelijk naar buiten en kom je met een beetje pech dubbelglas tegen die het hele signaal verstoord.

Duidelijk verhaal met hoe en wat gaat dus helpen :)

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 10-09-2020 13:47 ]

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Is het een apart gebouw? Kun je een draadloze point-to-point verbinding aanleggen?

De informatie die je geeft is nogal summier, dus lastig om te zeggen wat dan helpt.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim Jong-Tom
Sorry voor mijn late reactie.

Het gaat dus inderdaad om een losstaand gebouw. Zeg maar een poolhouse maar dan zonder pool.
Dit gebouw bevindt zich zo'n 20m van de router en zal ook toen zijn. (Ramen en deuren)
Als ik nu met mijn gsm in mijn poolhouse loop, heb ik echter slechts 2 blokjes meer qua ontvangst. En er zitten nog niet eens ramen en deuren in.

De bedoeling is dat we er kunnen tv kijken, weliswaar ook aangesloten zonder coax/utp kabel. Enkel stroomkabel dus. Met chrome cast of iets dergelijks mijn netflix account casten is de bedoeling.
Ik verwacht inderdaad sowieso geen uitstekende prestaties ivm internet. Mijn enigste wens is dat we er kunnen gezellig tv kijken en eventueel tokkelen op de pc/smartphone zonder al te veel frustraties.

Mijn tuin opengraven voor enkel een paar utp'tjes lijkt mij te zot werk. Zou ik echt wel willen vermijden.

Eventjes opgezocht. Een point-to-point verbinding is misschien nog niet zo'n slecht idee.
Iemand enige ervaringen?
Ik zag deze op de site van Ubiquiti.
https://www.wifishop.nl/u...zzjeXUShQCzBoC1CEQAvD_BwE
Wat denken jullie?

Mvg Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

mash_man02 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:25:
Dat is waar als je de repeater plaatst waar je ook je clients wilt gebruiken. Als je de repeater "Half way"plaatst heeft deze een veel beter inkomende signaal dan je clients op de doel plek hebben.
Dit idee is ook een mogelijke oplossing als het wel bedraad is. Niet dat je dat met het doorgeven zit maar afhankelijk van de situatie kan het best zo zijn dat je om fysieke redenen een bedraad accesspoint niet goed in het tuinhuisje kunt plaatsen maar wel prima ergens halverwege.

Wat bij ons trouwens flink geholpen heeft is een repeater op zolder van het huis zetten. De afstand huis/tuin was niet het probleem, maar wel de afstand tuin tot de plaats waar de oorspronkelijke router staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 11-09-2020 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Kim Jong-Tom point to point gaat zeker werken maar realiseer je wel dat ze voor het beste resultaat aan de buitengevel moeten Hangen en er dus ergens een utp kabel naar binnen moet.

Als je geluk hebt dan gaat powerline misschien wel werken. Is bijna onmogelijk te voorspellen maar als je daar stroom hebt en je zit op dezelfde fase dan zou het wel eens kunnen werken

Zoiets?
https://www.coolblue.nl/p...c-1-wifi-starter-kit.html

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 11-09-2020 08:53 ]

Pagina: 1