Nieuwe Upgrade - Processor, Moederbord & RAM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rob_Borgman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-01 13:55
Hallo iedereen,

Ik ben al enige tijd in bezit van mijn desktop en vraag me af of het ook tijd word om componenten te upgraden. Ik ben een redelijke hardcore gamer en speel graag MMORPG's, shooters en horror's.

Ik zou graag de volgende generatie games zonder problemen willen spelen, uiteraard hoeft dit niet op ultra. Maar vind ik kwaliteit toch wel enigszins belangrijk. Vorig jaar heb ik mijn voeding en grafische kaart vernieuwd, echter merk ik soms dat mijn processor op 100% werkvermogen zit. Met het vervangen van mijn processor zou ik ook graag mijn RAM en moederbord willen vervangen. Hebben jullie hier ook tips voor mij omtrent de juiste samenstelling? ik ben bereid om rond de 500-550 euro uit te geven.

Mijn desktop bestaat uit de volgende componenten;
Videokaart: NVIDIA GGIGABYTE GeForce RTX 2060 OC 6G 2.0 grafische kaart
Processor: Intel(R) Core(TM) I7-6700 CPU @ 3.4 GHz
Ram: 16GB
Motherboard: ASUS Q170M2
Voeding: CORSAIR RMx Series RM750x - 2018 Edition
Opslag: 1 SSD 250GB, 2TB HDD
Opslag: 2 Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB - 3.5

Alvast hartelijk bedankt en met vriendelijke groet,

Rob :)

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-01 18:57
merk je die 100% load ook in framedrops oid? Op zichzelf is 100% load geen probleem.

Standaard voor gaming is een Ryzen 3600 setje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 131,05€ 131,05
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 367,43

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
Ik zou het nog iets goedkoper doen. Je hebt immers nu ook een micro-atx bord.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenGigabyte B550M Aorus Pro€ 108,90€ 108,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,28

Wellicht dat je eind dit jaar de RTX 2060 wil verkopen om er een RTX 3060 in te zetten. Je hebt immers nog budget over ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 09-09-2020 22:05 ]

• Rob_Borgman
Goedemorgen,

Allereerst bedankt voor de informatie, de prijzen vallen mij erg mee.
Bovenstaande set-up is voldoende om de eerst komende tijd mee te kunnen draaien?

Bedankt,

Rob

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
@Rob_Borgman ja, wat @Djarune suggereert is voorlopig prima. het laat nog ruimte om 1 generatie cpu te upgraden (B550 is compatible met ryzen 4*** zodra die uitkomt), het heeft PCIe 4.0 dus kan het maximale halen uit RTX 3*** series kaarten mocht je die upgrade later willen maken.
tevens heb je DIMM-slots over, dus je kan ook je RAM oip termijn simpel verdubbelen door een tweede setje identieke sticks aan te schaffen.
kortom, prima specs voor nu, en ruimte zat voor de (nabije) toekomst.

• Djarune
Wat je nog eventueel kan aanschaffen is een wat grotere en snellere ssd. 250GB is wat weinig voor de AAA games en de HDD gebruik je liever niet.

pricewatch: Kingston A2000 1TB

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
Het Intel 10-platform is iets sneller, wat voor shooters nog wel kan uitmaken. Je zou eens kunnen kijken naar een intel i5-10600K wat een goede kandidaat is en goede ruimte laat voor overklokken, maar het zal je budget waarschijnlijk oprekken, want je wil er ook een fatsoenlijk Z490 moederbord voor hebben. Check deze review in elk geval om te zien wat voor verschillen je kan verwachten, want de de verschillen met de 3600 zijn met een procent of 10 niet wereldschokkend, en zullen waarschijnlijk wel meer dan 10% extra kosten voor de set:

Intel Core i5-10600K CPU Review & Benchmarks: Gaming, Overclocking vs. 3700X, 3600, More

Een interessant resultaat is dat het overklokken van een 10600K nog wel wat verbetering oplevert, wat je met een 3600 wel kan vergeten. Een beetje tijd en een goede koeler zijn dan wel vereisten.

Het upgraden van een socket 1200 is een beetje mistig, er gaan geruchten dat het kan en dat het niet kan, maar in alle eerlijkheid denk ik dat een upgrade van een 10-serie processor naar een 11-serie net zo veel gaat helpen als van een Zen 2 processor naar een Zen 3 processor. Een enkele generatie is niet voldoende voor een betekenisvolle verbetering en de volgende generatie komt waarschijnlijk op een nieuwe socket. Koop nu gewoon hetgeen kosteneffectief is en doe daar een paar jaar mee en vervang dan het geheel weer zoals je nu ook wil. Als je het kan opbrengen kan je natuurlijk even wachten op de kerstdagen, want het lijkt er wel op dat AMD zijn nieuwe serie rond die tijd beschikbaar wil hebben en dat kan interessant zijn, of de prijzen drukken van de huidige generatie (ik denk namelijk niet dat de Ryzen 4000 serie zo scherp geprijst zal zijn als bijvoorbeeld de 1000-serie).

Als het maar enigszins zou kunnen zou ik wel prioriteit geven aan een SSD als ik jou was. Als je nu op een pure harddisk setup werkt zal je daar veel meer plezier van beleven dan je denkt. Koop ook meteen een NVME van fatsoenlijke grootte, ik denk dat je dankbaar gaat zijn voor elke euro die je er in steekt.

• Djarune
Involvement schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:12:
Het upgraden van een socket 1200 is een beetje mistig, er gaan geruchten dat het kan en dat het niet kan, maar in alle eerlijkheid denk ik dat een upgrade van een 10-serie processor naar een 11-serie net zo veel gaat helpen als van een Zen 2 processor naar een Zen 3 processor.
Rocket Lake (opvolger van Comet Lake) zal ook op LGA 1200 draaien. Wel blijft het een processor reeks op het verouderde 14nm procedé, terwijl Zen 3 op een verbeterd 7nm (ook wel 7nm+ genoemd) procedé uit gaat komen. Mijn verwachting is dat de stap van Zen 2 naar Zen 3 groter zal worden dan die van Comet Lake naar Rocket Lake. Maargoed, het blijft glazen bol kijken.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
Ja dat klopt inderdaad, dus we zien wel wat het precies gaat doen. Mijn inschatting is dat de stap niet groot genoeg zal zijn om een upgrade van een enkele generatie te plannen (zou wel leuk zijn als het loonde), en daarom suggereerde ik om waar mogelijk te wachten tot de kerst zodat je in elk geval meer informatie hebt. Anders gewoon rücksichtlos nu iets nieuws kopen, anders ga je kosten maken of compromissen sluiten die niet nodig zijn. Je doet lang genoeg met een systeem om redelijkerwijs te vermoeden dat je nu niet twee generaties achter elkaar gaat upgraden.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Wat ik zou doen is het moederbord en de cpu vervangen, en de videokaart in eerste instantie behouden. Heb je je voeding zelf eens vervangen? Die zou ik denk ik nog blijven gebruiken. Het geheugen mogelijk ook. Welke kast gebruik je? Je kunt de SSD ook bewaren als je wil.

...

• Rob_Borgman
Vorig jaar heb ik zelfstandig de voeding vervangen en deze was toen ook nieuw aangeschaft, deze zal naar mijn idee nog wel even mee gaan. Met betreft de kast had ik de - be quiet! Pure Base 600 Black - Towermodel aangeschaft welke nog zeer netjes is. Betreft de vele opties hierboven gegeven en ik zelf niet zeer technisch ben aangelegd ben ik geneigd om te kiezen voor de veilige keuze;

1 Processors AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed € 179,- € 179,-
1 Moederborden Gigabyte Aorus B550 Elite € 131,05 € 131,05
1 Geheugen intern G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB € 57,38 € 57,38
Pagina: 1