Usb-c monitor op laptop zonder usb-c

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een usb-c monitor met ingebouwde hub op het oog. Voor in gebruik in combinatie met 3 verschillende laptops. 2 daarvan zijn recenter en hebben ook usb-c. Dus dat komt goed.
Maar mijn werklaptop is wat ouder en heeft alleen nog usb-a connectoren. Wel volgens de usb3 specificatie.

Ik ben dus op zoek naar een verloopstuk hiervoor, zodat mijn werklaptop ook op de usb-c monitor gaat werken, zonder meer dan één kabel om te hoeven leggen.

In de pricewatch zoeken op usb-c naar usb-a levert vooral hubs op. De enkele kabel met usb-c aan de ene kant en usb-a aan de andere heeft als specificatie usb-2.0. Ik vraag me af of dat werkt.

Kan iemand me een verloopstuk aanraden van usb-c naar usb-a die werkt met usb-c monitoren?

Liefst in combinatie met pricewatch: Lenovo ThinkVision P27h-20 Zwart

Gaat dit werken?
https://maxict.nl/microco...type-c-wit-p10518129.html

[ Voor 6% gewijzigd door Jelte op 09-09-2020 19:38 ]

Alle reacties

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-01 11:53
Fysiek gaat het passen. De snelheid van deze converter is slechts USB 3.1 gen1, maar dat is de monitor ook. Of het gaat werken is een heel andere vraag helaas. De monitor wil beeld ontvangen via DP alt mode, dus moeten de laptops dat ondersteunen. Bij nieuwe laptops met usb-c connectors heb je een aardige kans, met ouder spul, helemaal met een type-a connector, is het denk ik een probleem. Specs doorpluizen...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf een laptop uit het jaar kruik (2013) en daar de Asus zenscreen op aangesloten.

De Zenscreen heeft alleen usb c, de laptop heeft (ook) een USB 3.0 poort.

Bij de zenscreen zat een simpele usb A -> usb c adapter en een usb c kabel.

Dit werkt gewoon op de 1920x1080 resolutie die de zenscreen heeft.

• Jelte
  • Niet online
@jvanderneut een oudere Dell usb-hub doet het wel (met drivers). Dus de Dell laptop (7470?) kan het aan (is van eind 2016).
Zou het hier dan ook werken?

• jvanderneut
Waarschijnlijk werkt die met DisplayLink wat fundamenteel anders is dan de DP Alt Mode. Bij Dell vond ik dit verhaal: https://www.dell.com/comm...nd-WD15/m-p/5915465#M1482

• Jelte
  • Niet online
@jvanderneut Kan het kloppen dat andere zaken van de hub wel werken (usb-hub dus vooral). Want voor stroom en beeld kan ik dan wel kabels in de laptop pluggen. Dat zou wel te overzien zijn, tot ik een nieuwe laptop krijg (ergens komende maanden ofzo).

• jvanderneut
Ja, ik verwacht dat de normale usb dingen wel werken.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:19
Je laptop heeft toch wel een HDMI uitgang @Jelte. Waarom dan moeilijk doen?

• Jelte
  • Niet online
@Uszka Ja die heeft hdmi, maar dan heb je nog muis toetsenbord, webcam en utp kabel. Ik heb geen zin om die allemaal om te pluggen als ik mijn werklaptop ga gebruiken (wat zeer regelmatig voorkomt).
Via die hub werkt alles behalve stroom en beeld. Dus dan is het beperkt tot twee kabels.

Ik ga ervoor :)

• Jelte
  • Niet online
En zoals verwacht, werkt het scherm niet. De utp poort lijkt wel herkent te worden (ik zie een apparaat), maar ik heb er nog geen kabel in gestoken. Geluid wordt niet wel herkent, maar ben ik niet van plan te gebruiken.

Belangrijker, mijn Surface Go herkent alles gelijk en werkt prima (na het uitzetten van wat beeldverbeteringen, want ghosting). En deze Dell werkt met HDMI wel prima.

Al met al tevreden.
Pagina: 1