Hulp bij installeren inductieplaat

Pagina: 1
Acties:

• FlapJacks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-02-2025
Het is zover, de verhuizing is rond en nagenoeg alles werkt. Vandaag dacht ik zo slim te zijn om ook alvast de inductieplaat te installeren, hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen. Er is inmiddels een wereld voor me opengegaan.

Het probleem, de kookplaat werkt.. voor de helft 8)7
Achterzijde werken beide zones, de twee voorste zijden doen niets. Wanneer ik hem aanzet toont hij wel gewoon verlichting + stand maar warmt niet op.

Nu kwam ik erachter dat het verschilt of er een twee- of drie fasen aansluiting aanwezig is. Inmiddels heel YouTube uitgespeeld en grotendeels de fora, maar helaas nog niet veel wijzer geworden. Mogelijk hier iemand die me verder kan helpen _/-\o_

We hebben de spanning gemeten, en vanuit het midden gemeten (perilex) hebben we drie keer 230 volt gemeten, en eenmaal de nul. Hieruit kunnen we wsl concluderen dat we een drie fasen aansluiting hebben?

Bijgesloten de foto's van de huidige aansluiting en meterkast.

Bij voorbaat duizendmaal dank :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ncVA8l7TeOoKGRzeDJ3yMZ7Gps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEhTDd1qrmN9OiGIJiseyn3C.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaiWshx2Vaw7nH9mFyS1kSe-nQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbMNqqi3jxtzZ5ugpQ4I8zjG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1ViIDL2y4iQoASEfVrcXS3oH-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E96zyF5W2VL5lQnjjmfSHsf1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiAQPuoWS-Wqcw7RDBHVd1L7iqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IAtYJrwyxK3wRwq3KAyAJxK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door FlapJacks op 09-09-2020 19:03 . Reden: Niet alles foto's waren geupload ]

Oops, I did it again.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:13
Je hebt dus een krachtgroep, maar de plaat is aangesloten voor een kookgroep.

Misschien is de kookplaat nog heel... dan kun je proberen om hem goed aan te sluiten, volgens het linker aansluitschema.

Meet voor de zekerheid wel even of je inderdaad 400V op de Perilex contactdoos hebt en of dat deze volgens de standaard is aangesloten.

Dan in de stekker:
N - Blauw
L1 - Bruin
L2 - Zwart
(L3 - Grijs)
Aarde - Groen/geel

En in de kookplaat
1 - Bruin
2 - Zwart
3 - Niets
4 - Met een brug doorverbinden met 5
5 - Blauw
PE - Groen/geel

Grijs heb je in de kookplaat niet nodig. Deze zou je kunnen afisoleren met een kroonsteentje ofzo. Of je knipt de grijze draad aan 2 kanten van het snoer (dus ook in de stekker) zo kort mogelijk weg. Je hebt maar 4 aders nodig.

Met dergelijke vermogens is het wel belangrijk om goede verbindingen te maken, dat doe je niet zoals op de foto. Om soepele draad aan te sluiten onder een schroef moet je adereindhulzen gebruiken.

Op de foto lijkt het ook alsof de trekontlasting in de stekker niet goed is gemonteerd.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32
Foto 1 een kook groep. Dus 1 fase met daarop twee groepen (die gekoppeld zijn met het brug) check even of je een enkele of meer fase meter hebt. Check dit eerst. Het maakt nog al wat uit bij de aansluiting. Maak anders
even een foto van de open meterkast.
Niet onbelangrijk hoeveel volt staat er tussen de fasen die je gemeten hebt (400V = 3 fasen 0V is enkele fase)

Die gekoppelde groep gaat naar een stopcontact. Deze is niet gestandaardiseerd. Dus open maken en doormeten zodat je weet wat op welke pin staat.
Bij enkele fase, gekoppelde groep dit aanhouden:
Stekker aansluiten zodat hij hiermee klopt N1 op blauw, L1 op bruin altijd meestal wordt op zwart L2 en op grijs N2 aangehouden. Maakt op zich niet uit als je het maar aan beide kanten doet.
Bij drie fase: pictogram 1 met brug op de nul en één fase afdoppen.

Ik vermoed dat hier ergens de "fout" zit.

Als ik het de pictogrammen lees op de achterkant dan heb je hem goed aangesloten op de plaat. maar de juiste staat er niet tussen. Staan er in de gebruiksaanwijzing mischien meer voorbeelden?

[ Voor 19% gewijzigd door Ikke_niet op 09-09-2020 19:27 . Reden: aanvulling 3 fasen ]

• fabje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:33
Uitgaande dat je in je meterkast een 3-fase groep zit, zou ik zeggen dat je een doorverbinding mist...

Tussen aansluiting 4 en 5 op de kookplaat om precies te zijn :)

Dus: kabel van 4 afhalen (ook corresponderende kabel uit stekker loshalen!) en intern doorverbinden 4 met 5

En zoals altijd: durf/vertrouw je het niet -> iemand met verstand erbij halen...

• Xander
Zie jij een andere foto dan ik?

Dat is toch overduidelijk een 3P+N automaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFQSOhEy0OLzVwP0mYYjXXhEyBI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7srlLNMJWCEHLM0M8bZXsoQR.jpg?f=user_large

Zou kunnen dat iemand hem misbruikt heeft om een kookgroep te maken natuurlijk, maar dat zou raar zijn... :+
fabje schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:22:
Uitgaande dat je in je meterkast een 3-fase groep zit, zou ik zeggen dat je een doorverbinding mist...

Tussen aansluiting 4 en 5 op de kookplaat om precies te zijn :)

Dus: kabel van 4 afhalen (ook corresponderende kabel uit stekker loshalen!) en intern doorverbinden 4 met 5
En dan zit de blauwe draad in de stekker nog steeds op L1 verbonden... Als de plaat nu half kapot is dan krijg je hem zo helemaal kapot. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 09-09-2020 19:29 ]

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32
[quote]Xander schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:26:
[...]

Zie jij een andere foto dan ik?

Dat is toch overduidelijk een 3P+N automaat:
[Afbeelding]

Zou kunnen dat iemand hem misbruikt heeft om een kookgroep te maken natuurlijk, maar dat zou raar zijn... :+

Je hebt gelijk. Die 'brug' zette mij op het verkeerde been.

• FlapJacks
Ontzettend bedankt voor de snelle reacties!

@Xander onze multimeter loopt tot 250V, we konden los alles meten tot 230V, maar ik begrijp dat we dus echt een meter nodig hebben die de 400V haalt?

Oops, I did it again.

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-01 12:51
Vermoed ook dat de grijze als L3 word gebruikt. Aan de 3fase groep te zien in je meterkast.
Deze heb je bij de kookplaat op N2 gezet.

Dus inderdaad wat Xander zegt. Grijs er af halen en de nul doorverbinden naar klem 4.

Verwijderd

Ik heb er laatst een opgeblazen door hem verkeerd aan te sluiten, 3 fase ipv 2. Doe met die kennis wat je wil

• Xander
FlapJacks schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:33:

@Xander onze multimeter loopt tot 250V, we konden los alles meten tot 230V, maar ik begrijp dat we dus echt een meter nodig hebben die de 400V haalt?
Hoe bedoel je dat je los alles kon meten tot 230V? Heb je op de contactdoos 3 contacten die 230V meten ten opzichte van nul / aarde?

Het is een krachtgroep op de foto, maar het zou leuk zijn om te weten dat deze correct is geïnstalleerd, in een 3-fasen installatie. Dat zou wel moeten, maar ja... Als je ook 400V tussen de fasen meet weet je dat in ieder geval zeker.

Een foto van de hele groepenkast, de hoofdzekeringen (indien zichtbaar), de meter en eventueel de groepenkast met deksel geopend vertelt wellicht ook wat meer.
nllight schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:37:
Dus inderdaad wat Xander zegt. Grijs er af halen en de nul doorverbinden naar klem 4.
En de nul in de stekker dan ook even daadwerkelijk op de nul aansluiten. Niet geheel onbelangrijk. :P

En de stekker aansluiten zoals het hoort (met adereindhulzen).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:23
Met krachtstroom knutselen zonder kennis is tamelijk gevaarlijk.

Electricien bellen dus?

Als de kleuren juist aangesloten zijn is de blauw de nul, groen/geel de aarde, en de andere drie zijn verschillende fases.

Je moet die aansluiten zoals het meest linker plaatje op de kookplaat. Dus één fase linksonder, één linksmidden, en de nul rechtsboven en met brugje doorverbonden naar rechtsmidden. Aarde rechtsonder. Een fasedraad houd je over, lasklemmetje op zetten.

Dit veronderstelt verder dat de perilex-doos net zo bedraad is als de stekker, iets dat je moet controleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 09-09-2020 19:50 ]

• FlapJacks
@Verwijderd ben er stiekem een beetje bang voor dat dit inmiddels het geval is X-D
Heb je het bewust opgemerkt (geur/geluid oid) of deed de helft het gewoonweg niet meer?

Oops, I did it again.

Verwijderd

Xander schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:26:
[...]

En dan zit de blauwe draad in de stekker nog steeds op L1 verbonden... Als de plaat nu half kapot is dan krijg je hem zo helemaal kapot. ;)
Ik zie op basis van de gegeven info niet waar zijn N zit in het Perilex stopcontact, maar als die nu op grijs zit zou het verwijderen van die ader niet zo'n goed idee zijn ja :P

Als je de kap van de groepenkast er af hebt wordt e.e.a. ook wel duidelijk. Als je 3x 230 hebt gemeten tov PE weet je in ieder geval dat je niet vanuit twee pennen van de stekker naar de N van de kookplaat moet. Zoals aangesloten heb je ofwel 400V (indien het een echte 3-fase groep is) aan de tweede helft van de plaat gegeven of 0V (indien die groep als kookgroep misbruikt wordt).
Xander schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:39:
[...]

En de nul in de stekker dan ook even daadwerkelijk op de nul aansluiten. Niet geheel onbelangrijk. :P

En de stekker aansluiten zoals het hoort (met adereindhulzen).
Dat dus. Of gewoon niet de nietjes die er waarschijnlijk standaard aanzaten er af knippen ;(

• FlapJacks
Heel erg bedankt voor de reacties iedereen, gezien de toch boven-mijn-pet materie, gaan we voor de optie: elektricien bellen. Mocht er een hier aanwezig zijn in regio Utrecht, je bent van harte welkom

Oops, I did it again.

• FlapJacks
Rechtsbovenin is inderdaad de nul

Oops, I did it again.

• Xander
Verwijderd schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:42:
[...]

Ik zie op basis van de gegeven info niet waar zijn N zit in het Perilex stopcontact
Ik ging uit van de standaard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG8tMZfkz7trIqW-paNqiTVPSpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vayeWe4a2yCkvhDQHHcvnV7F.png?f=user_large
Rechtsboven op de contactdoos?

Dat is dus niet standaard...

Verwijderd

Xander schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:54:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Behalve de plek van de PE is er niks standaard; dat is nu juist de grap (..) met Perilex. Van mij mag het ook gewoon uitsterven die Perilex. Als er iets verwarrend is, dan zijn het wel stekkers die 'passen' en op het ene stopcontact een werkend resultaat opleveren, op een ander stopcontact de nul aan het overbelasten zijn en op een derde stopcontact je plaat naar de gallemiezen helpen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2020 20:03 ]

• nllight
Ik weet ook niet hoe het stopcontact is aangesloten, maar zie dat in de stekker de kleuren ook niet op de goede klemmen zitten. Bruin zit op L2 en zwart op L3

Normaal is het L1 bruin L2 zwart L3 grijs N nul

Om het goed aan te sluiten allereerst in de meterkast kijken. Ik vermoed dat grijs fase 3 is. Dit kun je meten tussen grijs en aarde of nul, als daar 230v op staat is grijs een fase. Meet voor de zekerheid ook bruin en zwart naar aarde of nul, ook deze moeten 230v zijn.

Vervolgens maak je stopcontact open en sluit je L1 bruin L2 zwart L3 grijs en N nul aan en de aarde.

Stekker weer open maken en het zelfde aansluiten als in het stopcontact. L1 bruin L2 zwart L3 grijs N nul en de aarde.

Dan de kook plaat. Grijs afdoppen, bruin op klem 1 is L1 bruin klem. 2 is L2 zwart klem. 3 niks. Klem 4 nul en deze doorverbinden naar klem 5. en de aarde.

Zo zou het moeten werken.

• Xander
Verwijderd schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:00:
[...]

Behalve de plek van de PE is er niks standaard; dat is nu juist de grap (..) met Perilex.
Er is geen standaard om een kookgroep aan te sluiten op een Perilex contactdoos.

Voor een krachtgroep is deze er zeker wel. Op alle componenten (contactdoos, stekker etc.) staan ook gewoon coderingen.

Die zie je bijvoorbeeld op deze foto van @FlapJacks ook terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk6Nr8KfhW5OT6eVKjRVvwm4I2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HJuh9ud3MI1Gl52WQBE9Nng2.jpg?f=user_large

Kan alleen geen N ontcijferen, komt misschien door de hoek van de foto.

[ Voor 30% gewijzigd door Xander op 09-09-2020 20:09 ]

Verwijderd

FlapJacks schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:42:
@Verwijderd ben er stiekem een beetje bang voor dat dit inmiddels het geval is X-D
Heb je het bewust opgemerkt (geur/geluid oid) of deed de helft het gewoonweg niet meer?
Ik zette hem aan, hij deed het zo'n 15 seconden en toen knalde de boel. Daarna een plasticgeur.

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
FlapJacks schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:42:
Heel goed mogelijk, omdat er op een van de nullen een fase aangesloten zit. De helft van de kookplaat heeft dus 400V gehad.

[ Voor 31% gewijzigd door Chaos op 09-09-2020 20:09 ]

• FlapJacks
@nllight @Xander in principe komt ik met jullie uitleg eigenlijk al een heel eind. Het enige waar de twijfel zit is de 'brug' leggen, dit klinkt redelijk gevorderd en foutgevoelig

Oops, I did it again.

• Xander
FlapJacks schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:12:
@nllight @Xander in principe komt ik met jullie uitleg eigenlijk al een heel eind. Het enige waar de twijfel zit is de 'brug' leggen, dit klinkt redelijk gevorderd en foutgevoelig
Er zitten gewoon 3 koperen bruggetjes aan de zijkant van het aansluitdoosje, hier pak je er één uit en die steek je in klem 4 en 5. Dat is niet het moeilijkste. ;)

Adereindhulzen aanzetten is misschien het lastigste, als je daar geen tang voor hebt.

Misschien kun je dan beter een kant en klaar Perilex snoer met de adereindhulzen er al aan kopen... Dat is goedkoper dan een goede krimptang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPR7OdemDLrr6mJ-sZwJqVbEMDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HxxV1ZU8vnVEejuSqrufRxm6.jpg?f=user_large

• FlapJacks
[...]

[Afbeelding]

[...]

Linksboven, excuus :+

Oops, I did it again.

• nllight
@FlapJacks
Maak ander even een foto met de kap van de groepenkast op dan word het een en ander veel duidelijker.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De perilex lijkt juist, alleen het is een zijwaarts model?

Grijs (L3) is aangesloten op klem 4 van de kookplaat in plaats van de brug tussen 4 en 5 te leggen.
Grijs hoeft in de kookplaat helemaal niet aangesloten te worden.
Waardoor èèn unit nu 400V heeft gekregen en waarschijnlijk een nieuwe zekering nodig heeft.

Voordat je hem aansluit, controleer in de aansluiting op de muur of de pin waarop blauw uitkomt in de stekker nul volt tot aarde heeft. Bij de andere drie maakt verwisselen niet uit. Tenzij de balans tussen de fases in het geding komt in het totaalplaatje van je huis.

edit: het moet wel 3p+n zijn, anders kun je geen 3x230V naar aarde meten. Of het is heel erg beun.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 09-09-2020 21:47 ]

• Xander
jeroen3 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:45:
De perilex lijkt juist, alleen het is een zijwaarts model?
Nee, het is gewoon een rechte stekker en deze is niet juist...
edit: het moet wel 3p+n zijn, anders kun je geen 3x230V naar aarde meten. Of het is heel erg beun.
Eens. Maarja, heel erg beun dingen komen ook voor. Beter even nameten just to be sure. :)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
[...]

[Afbeelding]

[...]

Perilex en standaard :(
Ik doe zelf niet veel meer kwa installatie werk en bepaalde installateur proberen nog enigszins de "standaard" te volgen maar heb al enkele keren beunwerk mogen aanschouwen waarbij er werkelijk geen houtje van klopte en er zelfs wago klemmen tussen de perilex stekker kabel en aansluitsnoer gemonteerd was :'(

Kookplaat heeft het heel dapper 2 weken uitgehouden maar toen was de maat toch vol haha.

Aan ts als je je inductie plaat nog niet opgeblazen hebt doe jezelf een lol en bel een installatie monteur die weet waar hij mee bezig is.

Het feit dat je multimeter niet meer dan 250 volt kan meten doet mij er al denken dat dit een meter is waar je in principe niet eens mee in de buurt van een krachtgroep wil komen.

Ik zie al scenario's van uit elkaar spottende meters welke niet voldoende geïsoleerd is met alle gevolgen van dien.

Ooit eens een beer van een kerel 3 meter van een perilex aansluiting zien vliegen omdat de kookplaat in sluiting stond.

En ik zei nog zo dat het de zekering was nadat ik deze vervangen had maja effe testen die kookplaat :+
Gelukkig is het gebleven bij een gekneusde hand.

Met 220 aansluitingen maak ik me niet zo snel sappig maar zonder de juiste gereedschappen kan krachtstroom echt gevaarlijk zijn.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Xander schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:56:
[...]

Nee, het is gewoon een rechte stekker en deze is niet juist...

[...]

Eens. Maarja, heel erg beun dingen komen ook voor. Beter even nameten just to be sure. :)
Is dan de markering in de plug onjuist?

Ik zou het overigens gewoon direct bedraden, geen geneuzel. Lasdoosje en wat wago klemmetjes, en dit hele probleem is foetsie. Om nu een stekker te gebruiken voor iets wat je toch nooit loskoppelt is gewoon zonde van de moeite.

Verwijderd

Xander schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:03:
[...]

Er is geen standaard om een kookgroep aan te sluiten op een Perilex contactdoos.

Voor een krachtgroep is deze er zeker wel. Op alle componenten (contactdoos, stekker etc.) staan ook gewoon coderingen.

Die zie je bijvoorbeeld op deze foto van @FlapJacks ook terug:

[Afbeelding]

Kan alleen geen N ontcijferen, komt misschien door de hoek van de foto.
Oooh. Maar doet eigenlijk weinig af aan het punt dat je er toch niet vanuit kunt gaan.

De C karakteristiek helpt hier ook niet mee om dingen heel te houden als er sluiting is

Verwijderd

jeroen3 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:45:
Er was hier in dit subforum laatst wel iemand die dat had. Zie;
Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2020 22:23 ]

• Xander
jeroen3 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:16:
[...]

Is dan de markering in de plug onjuist?
Nee? :?

Maar de blauwe draad zit op "L1"...

Snap niet helemaal hoe dit een zijwaarts model zou moeten zijn. Kijk eens naar de plek van de verschillende nokken en de oriëntatie van de aardpen. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 09-09-2020 22:42 ]

• FlapJacks
De inductieplaat-soap continues :-) Gelukkig zijn we niet zijn gaan doktoren, maar hebben een goede elektricien in de arm genomen. Blijkbaar is de meterkast een dusdanige zooi, dat de krachtgroep maar 1 fase is, ondanks de Perilex aansluiting. De hele boel wordt nu vervangen en we hebben gelukkig de plaat niet op kunnen blazen, aangezien hij maar door 1 fase gevoed werd.

@nllight @Xander bedankt voor alle hulp!

Oops, I did it again.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:56
FlapJacks schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:19:
De inductieplaat-soap continues :-) Gelukkig zijn we niet zijn gaan doktoren, maar hebben een goede elektricien in de arm genomen. Blijkbaar is de meterkast een dusdanige zooi, dat de krachtgroep maar 1 fase is, ondanks de Perilex aansluiting. De hele boel wordt nu vervangen en we hebben gelukkig de plaat niet op kunnen blazen, aangezien hij maar door 1 fase gevoed werd.

@nllight @Xander bedankt voor alle hulp!
Da's knap, dan hebben ze wel heel erg lopen prutsen... Maar mooi dat het zo opgelost wordt, dit hadden we via het forum nooit kunnen vinden :)

[removed]

• nllight
Ah dan hebben ze vermoedelijk de 3fase groep als kookgroep misbruikt. En deze bedraad aan de onderkant van de automaat met 2x de nul op de grijze en blauwe. En 2x 1fase. Op de bruine en zwarte

Als de perilex stopcontact en stekker hetzelfde waren bedraad, en je had in de kook plaat de grijze op klem 4 (de 2e nul)
Dan had het wel gewerkt. Maar dat is alleen maar gissen want ik heb de 3fase groep niet bedraad gezien op een foto.

Goed dat je een elektricien erbij heb gehaald, dan komt het hopelijk helemaal goed.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Dat is wel echt een hoog prutser gehalte!

Daarnaast, gaat de elektricien ook de automaat vervangen ? Er zit nu een C16 automaat in, dat is er een voor professionelere toepassingen. In huisinstallaties komen we normaal alleen B automaten tegen.

Het verschil:
Een B automaat slaat sneller uit bij een te hoge stroom. Elektro motoren heb een hoge aanloopstroom (het op toeren komen van de motor). Een C automaat is toleranter voor dit soort hoge aanloopstromen, vandaar dat je die in huisinstallaties niet tegen komt aangezien een gemiddeld huishouden geen 3 fasen zaagmachine/freesbank/whatever heeft ;)

PS. voor de kortsluitingsbeveiliging maakt het niet uit, dat doen ze allebei!

[ Voor 6% gewijzigd door Mike2k op 11-09-2020 13:13 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• nllight
@Mike2k er moet inderdaad een kookgroep geplaatst worden voor deze kookplaat. En je heb helemaal gelijk over de B en C karakastieken

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

nllight schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:16:
@Mike2k er moet inderdaad een kookgroep geplaatst worden voor deze kookplaat. En je heb helemaal gelijk over de B en C karakastieken
Het feit dat ze blijkbaar een 3fase automaat op 1 fase hebben gehangen is wel écht super nasty.
Als je die kookplaat werkend had gekregen (die trekt intern alle fasen naar nul en maakt geen gebruik van 400V) had je die fase dus compleet overbelast...

Iets met brandgevaar etc.

Overigens, als taalnazi en autist:
FlapJacks schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:57:
Nu kwam ik erachter dat het verschilt of er een twee- of drie fasen aansluiting aanwezig is. Inmiddels heel YouTube uitgespeeld en grotendeels de fora, maar helaas nog niet veel wijzer geworden. Mogelijk hier iemand die me verder kan helpen _/-\o_
Een 2 fasen aansluiting bestaat niet. Het is of 1 fase of 3 fasen. Je kunt wel 1 fase 2 keer gebruiken, dat is de kookgroep. De heeft te maken met het totaal opgenomen vermogen.

P = U * I vertel dat: 230V * 16A = 3680 Watt. Dit is wat je maximaal per groep kan gebruiken aangezien je automaten, aansluitmateriaal en alles hier op is berekend.

Met een kookgroep, 2x 1 fase, ga je dus naar maximaal 7360 Watt.

Met 3 fasen ligt het verhaal iets anders aangezien je dan gebruik kunt maken van de faseverschuiving en dus 400 volt hebt. (niet dat je kookplaat daar gebruik van maakt ;) )

[ Voor 48% gewijzigd door Mike2k op 11-09-2020 13:29 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Pagina: 1