Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GTX 3080 voor gamen/development

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BramFokke
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-10-2024
Het is een jaar of 10 geleden dat ik voor het laatst zelf een systeem heb samengesteld. Mijn spaarpotje zit vol en ik begin dankzij MSFS 2020 tegen de limieten van mijn 5-jaar oude systeem aan te lopen. Nu er nieuwe videokaarten uitkomen van het groene en het rode kamp, lijkt het me een mooi moment om een nieuw systeem samen te stellen. Bovendien is het leuke voorpret ;). Hoog tijd om me weer eens in te lezen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Gamen: Vooral strategie en sims. Cities Skylines, Factorio, Satisfactory en natuurlijk MS Flight Simulator 2020.
  • Development: MS Visual Studio, Rider en steeds meer TensorFlow.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb een budget van €2000-2500, exclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als monitor heb ik een LG 38WK95C, een 38" 3840x1600 IPS display. Maximale refresh rate is 75Hz. Speel geen shooters en zie zelf het verschil tussen hogere refresh rates en 75Hz (mits stabiel) totaal niet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nette processor. Heb altijd Intel gebruikt, maar sta open voor AMD, omdat de Ryzen CPUs er aantrekkelijk uitzien voor development. De GPU wordt hoogst waarschijnlijk NVidia, vanwege CUDA ondersteuning.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb geen harde do's en don'ts.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC staat in kantoor grenzend aan de woonkamer dus lage geluidsproductie is prettig. Hoef geen bling/RGB. Kast staat op de vloer onder het bureau. Er is ruimte genoeg.

Heb in het verleden vaak PC's gekocht met het idee ze te upgraden. In de praktijk kwam ik daar dan niet aan toe. Geef dus liever iets meer uit dan over anderhalf jaar weer te moeten upgraden.

Ga je overklokken?
Liever niet.

Wat verwacht je van ons?
Heb al een tijdje niet met dit bijltje gehakt dus ik heb een aantal concrete vragen:
  • Moederbord: Er is veel keuze maar mij is niet altijd duidelijk waar de verschillen zitten. Ik heb de huidige keuze gemaakt op basis van reviews, features en ondersteuning voor PCIe4
  • Hoe werken deze componenten samen? Gaat het passen en werkt het optimaal?
  • Specifiek: Koeling. Is de door mij gekozen koeling afdoende?
  • GPU: Founders edition of toch een AIB?
  • GPU: De GTX 3080 heeft 10GB geheugen. Heb geen behoefte aan extreem hoge framerates, maar wil wel graag het detail omhoog schroeven. Ben ik dan niet beter uit met een eventuele hypothetische 3070 Super/TI?
  • Geheugen: Heb er nu 64GB ingezet. Heb nu 16GB en loop vaak tegen de limieten aan met ontwikkelwerk en modded Cities Skylines. Geheugen kost niet de hoofdprijs, dus het lijkt me goed om een flinke sprong te maken. Is dit verstandig?
  • SSD: Ik heb nu aparte drives voor windows, applicaties en bulk data. Is dat zinvol? Heb ik het juiste moederbord om het optimale uit deze setup te halen?
  • Misschien wel de belangrijkste: timing. Binnenkort komt de 3000-serie uit. Moet zeggen dat het NVidia aardig lukt om mijn FOMO-gevoel op te zwepen. Aan de andere kant: Het lijkt erop dat AMD halverwege oktober met nieuwe producten komt. Maar of ze dan ook direct beschikbaar zijn? Enerzijds wil ik niet misgrijpen. Anderzijds: Volgende maand is het gras altijd groener (en eind oktober heb ik drie weken vakantie :D).
  • En last but not least: Zijn er mogelijkheden om te besparen?
Afijn, dit is mijn huidige keuze:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 424,04€ 424,04
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Pro€ 158,99€ 158,99
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition€ 719,-€ 719,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 85,43€ 85,43
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 115,95€ 115,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 73,89€ 73,89
2Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 96,90€ 193,80
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 367,-€ 367,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 250GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.362,-

Edit 1: Geheugen aangepast op advies van @Kamato.
Edit 2: Kast aangepast op advies van @Kamato en @jvanderneut
Edit 3: Moederbord en HDD aangepast op advies van @Djarune

[ Voor 3% gewijzigd door BramFokke op 09-09-2020 19:56 . Reden: Enkele adviezen doorgevoerd ]

Beste antwoord (via BramFokke op 10-09-2020 19:42)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Moederbord naar pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Pro. Deze heeft ook PCIe 4.0 x16 voor videokaart en PCIe 4.0 x4 voor die 980 Pro. Bovendien is ie goedkoper, geen moederbord fan, betere VRM, 2.5 Gbps ethernet en beter geluid. Lijkt mij dus een no brainer.

Verder is een WD RED meer geschikt voor 24/7 gebruik. Bijvoorbeeld een nas of server. In een desktop kun je beter voor pricewatch: WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB gaan.

Alle reacties

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Corsair geheugen bevat wat verschillende geheugenchips, iets wat je niet kan afleiden aan de productcode, maar alleen aan een stickertje op de stickjes. sommige daarvan werken niet altijd lekker samen met Ryzen, dus er wordt hier vaak aangeraden om voor Crucial of G.skill te gaan. bijvoorbeeld deze:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
zelfde specs qua Mits en CL en ook nog iets goedkoper.
wat de kast betreft, de Meshify lijn is geoptimaliseerd voor airflow, niet voor stilte. nou kan dat goed een winnend argument zijn met een 3900X en een 3080 erin. als je echt voor stilte wil gaan kun je van dezelfde fabrikant beter kijken naar de Define-lijn:
serie: Define
maar zoek even uit of je dan genoeg airflow overhoudt, want het zou zonde zijn om een superstille pc te bouwen die vervolgens zichzelf oververhit.

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 11:07
Ik heb deze cpu + mobo in een Define R6, met een Scythe Mugen koeler. Dat kan alles goed en stil koelen. Jouw voorgestelde cpu koeler is nog beter.

Qua hoeveelheid ram: 64 GB doen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Moederbord naar pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Pro. Deze heeft ook PCIe 4.0 x16 voor videokaart en PCIe 4.0 x4 voor die 980 Pro. Bovendien is ie goedkoper, geen moederbord fan, betere VRM, 2.5 Gbps ethernet en beter geluid. Lijkt mij dus een no brainer.

Verder is een WD RED meer geschikt voor 24/7 gebruik. Bijvoorbeeld een nas of server. In een desktop kun je beter voor pricewatch: WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB gaan.

• BramFokke
Dank voor de adviezen! Is er een manier om na te gaan of behuizing, componenten en koeling bij elkaar passen?

• WTeubl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-11 16:12
Misschien is het in jouw geval beter om een AIB gpu te kiezen aangezien de founders edition lucht dicht langs de cpu koeler blaast. Je hebt ook nog eens een grote cpu koeler dus dan zal die lucht ook weer warmer worden. (Als ik dit fout zeg, verbeter me dan alsjeblieft ;) )

• jvanderneut
Qua kast zou ik ook nog even de Define R7 serie bekijken. De normale variant is enorm, de compact versie is misschien wel interessant.

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:13
Misschien beetje biased advies:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 130,52€ 130,52
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 360€ 104,95€ 104,95
1VentilatorenArctic P12 PWM PST (Zwart/Zwart) (5 stuks), 120mm€ 25,95€ 25,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,42

Lian li grote aanrader in mijn boek. Arctic ook, fantastische prestaties voor 100-110 euro.
P12 fans zijn heel goed, heb ze zelf ook.

PS: factorio samen? :p

• BramFokke
@jvanderneut Wat zijn de beperking van een compacte behuizing? Kan ik daar 3 harde schijven, een moederbord en een GTX 3080 in kwijt?
@agittunc Wat is het voordeel van deze behuizing/koelercombinatie? Is dat ook nodig als je niet gaat overclocken? Als als je wel zou overclocken, hoeveel extra performance kan je dan verwachten?

En voor wat betreft Factorio: We hebben net een kleine dus ik ben niet heel flexibel in mijn game tijden helaas :'(. Wel jammer, want ik kan niet wachten om de spidertron uit 1.0 uit te proberen :D.

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:13
@BramFokke bij de RTX3080 is het een flowthrough design waarbij warme lucht naar boven wordt geduwd. in andere worden rechtstreeks in de CPU koeler.

AIO zal dan wat aangenaamder zijn voor dat soort configuraties.

Performance is lastig bij dit soort producten. De lian li Case is gewoon hardstikke fijn om in te bouwen en de prestaties zijn altijd goed als je beetje degelijke fans in duwt. Je bent iets duurder uit maar in zon kast past ook alles. Kijk maar eens naar custom builds en normale builds. Ik heb er zelf nu ook 1 ( razer edition ). Ik ben er erg blij mee.

Factorio: je mag me toevoegen als je een keer speelt kan je me keertje berichtje sturen :)

• jvanderneut
BramFokke schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:35:
@jvanderneut Wat zijn de beperking van een compacte behuizing? Kan ik daar 3 harde schijven, een moederbord en een GTX 3080 in kwijt?
Alles is wat krapper, wat minder plek voor harde schijven vooral. Op zich past alles in de Compact.
Wel is het met de deze cpukoeler vrij krap, dus i.c.m. een GTX 3080 is een normale versie wel de betere keus.

• BramFokke
@agittunc Dank voor de tip, maar die Li Case is me iets te veel bling.

Heb het antwoord van @Djarune gemarkeerd als 'beste antwoord', omdat dat antwoord leidde tot de grootste besparing.

Bedankt iedereen voor de hulp!
Pagina: 1