Het is een jaar of 10 geleden dat ik voor het laatst zelf een systeem heb samengesteld. Mijn spaarpotje zit vol en ik begin dankzij MSFS 2020 tegen de limieten van mijn 5-jaar oude systeem aan te lopen. Nu er nieuwe videokaarten uitkomen van het groene en het rode kamp, lijkt het me een mooi moment om een nieuw systeem samen te stellen. Bovendien is het leuke voorpret
. Hoog tijd om me weer eens in te lezen!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Heb een budget van €2000-2500, exclusief monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als monitor heb ik een LG 38WK95C, een 38" 3840x1600 IPS display. Maximale refresh rate is 75Hz. Speel geen shooters en zie zelf het verschil tussen hogere refresh rates en 75Hz (mits stabiel) totaal niet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nette processor. Heb altijd Intel gebruikt, maar sta open voor AMD, omdat de Ryzen CPUs er aantrekkelijk uitzien voor development. De GPU wordt hoogst waarschijnlijk NVidia, vanwege CUDA ondersteuning.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb geen harde do's en don'ts.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC staat in kantoor grenzend aan de woonkamer dus lage geluidsproductie is prettig. Hoef geen bling/RGB. Kast staat op de vloer onder het bureau. Er is ruimte genoeg.
Heb in het verleden vaak PC's gekocht met het idee ze te upgraden. In de praktijk kwam ik daar dan niet aan toe. Geef dus liever iets meer uit dan over anderhalf jaar weer te moeten upgraden.
Ga je overklokken?
Liever niet.
Wat verwacht je van ons?
Heb al een tijdje niet met dit bijltje gehakt dus ik heb een aantal concrete vragen:
Edit 1: Geheugen aangepast op advies van @Kamato.
Edit 2: Kast aangepast op advies van @Kamato en @jvanderneut
Edit 3: Moederbord en HDD aangepast op advies van @Djarune
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gamen: Vooral strategie en sims. Cities Skylines, Factorio, Satisfactory en natuurlijk MS Flight Simulator 2020.
- Development: MS Visual Studio, Rider en steeds meer TensorFlow.
Heb een budget van €2000-2500, exclusief monitor.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als monitor heb ik een LG 38WK95C, een 38" 3840x1600 IPS display. Maximale refresh rate is 75Hz. Speel geen shooters en zie zelf het verschil tussen hogere refresh rates en 75Hz (mits stabiel) totaal niet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nette processor. Heb altijd Intel gebruikt, maar sta open voor AMD, omdat de Ryzen CPUs er aantrekkelijk uitzien voor development. De GPU wordt hoogst waarschijnlijk NVidia, vanwege CUDA ondersteuning.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb geen harde do's en don'ts.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC staat in kantoor grenzend aan de woonkamer dus lage geluidsproductie is prettig. Hoef geen bling/RGB. Kast staat op de vloer onder het bureau. Er is ruimte genoeg.
Heb in het verleden vaak PC's gekocht met het idee ze te upgraden. In de praktijk kwam ik daar dan niet aan toe. Geef dus liever iets meer uit dan over anderhalf jaar weer te moeten upgraden.
Ga je overklokken?
Liever niet.
Wat verwacht je van ons?
Heb al een tijdje niet met dit bijltje gehakt dus ik heb een aantal concrete vragen:
- Moederbord: Er is veel keuze maar mij is niet altijd duidelijk waar de verschillen zitten. Ik heb de huidige keuze gemaakt op basis van reviews, features en ondersteuning voor PCIe4
- Hoe werken deze componenten samen? Gaat het passen en werkt het optimaal?
- Specifiek: Koeling. Is de door mij gekozen koeling afdoende?
- GPU: Founders edition of toch een AIB?
- GPU: De GTX 3080 heeft 10GB geheugen. Heb geen behoefte aan extreem hoge framerates, maar wil wel graag het detail omhoog schroeven. Ben ik dan niet beter uit met een eventuele hypothetische 3070 Super/TI?
- Geheugen: Heb er nu 64GB ingezet. Heb nu 16GB en loop vaak tegen de limieten aan met ontwikkelwerk en modded Cities Skylines. Geheugen kost niet de hoofdprijs, dus het lijkt me goed om een flinke sprong te maken. Is dit verstandig?
- SSD: Ik heb nu aparte drives voor windows, applicaties en bulk data. Is dat zinvol? Heb ik het juiste moederbord om het optimale uit deze setup te halen?
- Misschien wel de belangrijkste: timing. Binnenkort komt de 3000-serie uit. Moet zeggen dat het NVidia aardig lukt om mijn FOMO-gevoel op te zwepen. Aan de andere kant: Het lijkt erop dat AMD halverwege oktober met nieuwe producten komt. Maar of ze dan ook direct beschikbaar zijn? Enerzijds wil ik niet misgrijpen. Anderzijds: Volgende maand is het gras altijd groener (en eind oktober heb ik drie weken vakantie :D).
- En last but not least: Zijn er mogelijkheden om te besparen?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed | € 424,04 | € 424,04 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 Pro | € 158,99 | € 158,99 |
| 1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition | € 719,- | € 719,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB | € 85,43 | € 85,43 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 Black | € 115,95 | € 115,95 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 73,89 | € 73,89 |
| 2 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 96,90 | € 193,80 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) Zwart | € 124,90 | € 124,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 367,- | € 367,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 250GB | € 99,- | € 99,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.362,- | ||
Edit 1: Geheugen aangepast op advies van @Kamato.
Edit 2: Kast aangepast op advies van @Kamato en @jvanderneut
Edit 3: Moederbord en HDD aangepast op advies van @Djarune
[ Voor 3% gewijzigd door BramFokke op 09-09-2020 19:56 . Reden: Enkele adviezen doorgevoerd ]