Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 18:41
Hallo allemaal,

ik zit al een tijdje te worstelen met een geluidsprobleem en dacht ik post het hier.
ik heb laatste een nieuwe game-pc aangeschaft en hij draait prima, echter mijn 5.1 Logitech set krijg ik met geen mogelijkheid goed het betreft de volgende set:
pricewatch: Logitech Z-5500 Digital
als ik youtube, spotify of wat dan ook draai hoor ik uit alle 5 de boxen en sub gewoon geluid.
als ik de geluidstest doe komt er alleen uit de front right en front left zo'n pling geluid en de rest niet.

wat ik nu dus in games heb is een directional probleem lijkt het..

in cut-scenes heb ik helemaal geen stemgeluid en in game (Horizon Zero Dawn maar ook andere games) dan maakt het enorm uit vanuit welke hoek het geluid komt.
het lijkt er op dat als het van links of rechts komt het 100%volume is en hoe meer naar achter of voor het geluid komt hoe zachter het word tot je vanaf recht voor of recht achter niets hoort.

ik heb dit zelf net opgenomen YouTube: probleem met directioneel geluid

als ik bijvoorbeeld bij een waterval sta en mijn camera draai gaat hij van hard naar zacht naar niks etc..

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, zo niet stel gerust vragen 8)7
heeft iemand een idee welke instellingen er verkeerd staan?? :? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Khaelos op 09-09-2020 17:01 ]

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:31
  • Hoe is de set aangesloten op de pc?
  • Staat de audio config in Windows wel op 5.1/surround in plaats van stereo?
  • Staan de audio instellingen in het spel wel op 5.1 ipv stereo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
de set zit vanaf de console met een kabel groen/zwart/geel naar de PC waar hij in het moederbord zit.
de

de audio config in windows staat inderdaad op 5.1
en in het spel staat hij ook op 5.1

en zoals ik al zei komt er met andere sources wel uit alle speakers geluid, dus blijkbaar zijn ze goed aangesloten lijkt me?

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:25
Andere bronnen zoals YT zijn waarschijnlijk stereosignaal dat je set naar 5.1 ‘kopieert’. Lijkt toch iets in je instellingen verkeerd waardoor de stemmen in het center kanaal niet op de centerspeaker komen en idem voor de achterkanalen, je hoort alleen L en R. Als je de jackkabels vanaf het moederbord juist hebt aangesloten zou de geluidstest in windows ook op elke speaker een geluid moeten afspelen. Zijn de uitgangen voor center en rear toevallig ook niet aan iets anders toegewezen, bijvoorbeeld een microfoon? Andere optie is dat de console van de speakerset op een verkeerde (upmix?) instelling staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Khaelos schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:32:
de set zit vanaf de console met een kabel groen/zwart/geel naar de PC waar hij in het moederbord zit.
Wat is 'de console'?

Wat me te binnen schiet zijn deze opties:
1. computer zendt uit in 5.1, maar de luidsprekerset staat ingesteld om alleen de 2.0 kanalen te gebruiken (instelling 'stereo' of 'stereo x2' of 'matrix surround' of 'fill') - wat gelukkie zegt
2. center en subwoofer verwisseld
3. volume van center en surrounds staat laag, kan zowel op pc als op luidsprekerset ingesteld worden

Simpel testje: trek één van de 3.5 mm jacks uit de computer. Raak (uitsluitend) de het puntje ervan aan met je vinger. Je hoort als het goed is gebrom uit één van de luidsprekers. Doe nu hetzelfde met de ring. Nu zou er gebrom uit een andere luidspreker moeten klinken. Stop de jack terug in de computer en herhaal met de andere jacks. Als de luidsprekerset goed ingesteld staat, zou je uit elke luidspreker afzonderlijk gebrom moeten hebben gehoord.

Andere test: trek alle jacks uit de computer. Steek de groene jack (front left en front right) terug in een verkeerde aansluiting. Als de bijbehorende luidsprekers zich nu gedragen als surrounds of als center, zendt de computer blijkbaar wél geluid uit voor de surrounds en center, dus zit het probleem hem in de luidsprekerset.

[ Voor 112% gewijzigd door TBTL op 09-09-2020 23:04 ]

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:25
Ik bedoelde de console dat bij de speakers zit, het kastje waarop je kun instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Dit:
als ik de geluidstest doe komt er alleen uit de front right en front left zo'n pling geluid en de rest niet
Doet sterk vermoeden dat gelukkie twee goede suggesties deed met
Zijn de uitgangen voor center en rear toevallig ook niet aan iets anders toegewezen, bijvoorbeeld een microfoon? Andere optie is dat de console van de speakerset op een verkeerde (upmix?) instelling staat.
Zijn de audio drivers / audio manager van de onboard geluidskaart geïnstalleerd en zijn in die audio manager de uitgangen goed geconfigureerd?

En staat op de console die switch rechts wel op 6-ch direct in plaats van 1-3 stereo?Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/3DqH2ln_Zb4JbqQcVHAqN4bvMQt5V7rh2kba4YaDtKxmuZA5ynTrjZqoP9rvEluOTD4BnfK2hlIfXwGkN0MwSiA-E_kY6zbq-t65my_md9IiIUmHOxM3YTdJiPH9HB92a9ECo4CTeS1yVNB6cRa50C497k2A1Ds4QInKPhw

• Khaelos
ik heb het een en ander gerommeld en hij lijkt het nu toch te doen!

eerst deed ie dit..https://youtu.be/45yXT6stk-M

en nu doet ie dit! YouTube: geluidstest 2

en in de MSI app doet hij het ook en zelfs in game :D

bedankt voor de tips, ik weet niet welke de doorslag heeft gegeven maar goed, ME IS HAPPY! _/-\o_ _/-\o_

• Propheticus
Da's ook onbevredigend :| Nu weten we nog niet wat het probleem was.
Niet toevallig aan die schakelaar achterop de console 'gerommeld'? :P

• Khaelos
Haha ja die schakelaar stond al op 6 channel maar heb de kabels achterin wel iets veranderd van 3 onder naast elkaar in het mobo.
naar de middelste onder en rechts onder en rechts boven en dan de corresponderende poort selecteren als in sub/mid front en rear.

https://www.google.com/am...ike_the_io_shield_anyway/

Dit dus die ronde zwart rode gaatjes..

Dus wellicht dat dat het toch was.

In ieder geval bedankt voor de snelle en uitgebreide hulp!

Dik tevreden met de medetwerkers :*)

[ Voor 19% gewijzigd door Khaelos op 10-09-2020 15:57 ]

Pagina: 1