Advies 'kapotte' auto verkopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05 14:13
Hallo,

Zoals de titel al aangeeft vraag ik jullie advies over het verkopen van een 'defecte' auto.
Sinds anderhalf jaar ben ik in bezit van een tweedehands auto, momenteel met 120.000km op de teller en uit bouwjaar 2007. Een volkswagen POLO.

Mij was bekend dat wanneer er enkele dagen niet met de auto gereden werd (en voornamelijk in de winter) deze auto moeite had met starten. Soms moest het enkele keren opnieuw, maar kwam het starten steeds een stukje verder (om het zo maar te zeggen), totdat deze het deed.

Nu heb ik sinds enkele weken een wagen van het werk en was ik van plan mijn eigen auto te verkopen aan een garage, of iemand bij wie ik wel eerlijk zou vertellen dan de auto soms moeite had met starten.

Nu ben ik een aantal dagen op vakantie geweest en zoals je raadt, start de auto nu helemaal niet meer.
Een vriend van mij heeft een tijd geleden (toen hetzelfde probleem ook al speelde) de auto gedeeltelijk uit elkaar gehaald, maar bij gebrek aan correct gereedschap, geen oorzaak gevonden. Wonderbaarlijk deed de auto het toen opeens wel weer. Dit probleem speelde op in ongeveer dezelfde situatie als nu, na enkele dagen stilstaan. Wanneer de auto elke dag of om de twee dagen rijdt, is er geen enkel probleem. Verder is het nog een goede auto.

Het is redelijk zeker dat het geen groot euvel is, mogelijk zelfs een vervuilde benzinetoevoer-leiding, luchtfilter of toch een probleem met de accu (wat ik eigenlijk niet verwacht omdat meerdere mensen hier naar gekeken hebben). Dit is een vermoeden van meerdere mensen.

Mijn vraag:
Hoe kan ik dit het beste aanpakken, dat ik de auto (zo snel mogelijk) kan verkopen, maar mijzelf niet laat 'afzetten' door een garage / koper met het feit dat er veel aan de auto moet gebeuren, dit geloof ik namelijk niet.

Ik kan de auto natuurlijk naar een garage (laten) brengen en deze hier laten nakijken, repareren, etc. En dan verkopen, echter ben ik dan de kosten kwijt voor transport, diagnose en reparatie.
Een verkoopprijs voor een correct werkende auto was 3500 - 4000 euro. Echter voor 3000 mocht deze van mij ook al weg, staat nu toch maar op de oprit te staan.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
  • Auto welke niet meer start
  • Auto welke verder helemaal goed is
  • Met zo min mogelijk kosten / gedoe, toch verkopen voor een aardig prijsje
Graag jullie advies.

Extra info defect
Auto heeft dit probleem alleen als hij langere tijd (3 a 4 dagen) niet gelopen heeft
Startmotor maakt wel geluid, krijgt alleen de motor 'net niet aan'
Geen lampjes, knipperende dingen, alarm-geluidjes etc
Benzinetoevoer (in ieder geval de pomp) draait ook
Accu lijkt helemaal in orde (meerdere mensen geven dit aan in ieder geval)
Er zit benzine in

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het is redelijk zeker
geloof ik namelijk niet

Dus een garage moet je jou op je blinde ogen geloven dat het maar een 'mankementje' is. Maar gelijktijdig wil je er rustig 500 op toegeven om een kapotte auto te verkopen, maar je wil niet betalen voor de reparatie, kan impliceren dat je dus zelf al ergens verwacht kosten boven de 500 euro te hebben (transport is een non, trekkabel kan prima).

Er zouden al meerdere mensen naar hebben gekeken, maar toch niemand die wat heeft gevonden, dat lijkt mij het toch niet zo'n simpel probleempje wat zo is opgelost. Een Polo is een generieke auto, 1 van velen, of je moet opeens een liefhebber vinden, of een dozenschuiver die op goed gelukt draait, maar dan zal je nooit in de buurt van die 3000 komen.

Wil je snel verkopen, dan geef je flink wat geld toe en verkoop je hem aan de eerste de beste die hem wil hebben. Wil je toch genoeg geld er voor krijgen? Laat hem dan gewoon fixen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 14:05

hilgo

Clear your mind of can't.

ANWB bellen en hun even laten kijken waarom hij niet start? Heb je in ieder geval een indicatie.

Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Of je maakt de auto en verkoopt hem voor de normale prijs, of je geeft dat risico aan iemand anders, en risico weggeven gaat je altijd grof geld kosten.

Als je er in deze, niet startende, staat, 2000 euro voor krijgt mag je blij zijn.

Als het echt zo'n klein probleem is als je zelf denkt en gelooft, laat hem zelf dan repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:12
Robotx777 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:15:

Startmotor maakt wel geluid, krijgt alleen de motor 'net niet aan'
Hoe bedoel je dat? Dat de motor heel langzaam ronddraaid als zijnde een bijna lege accu of gaat dit gewoon volop en slaat de motor niet aan?

In het eerste geval zou je kunnen testen door de minpool te ontkoppelen van de accu, paar dagen wachten, terugkoppelen en starten. Doet hij het dan wel goed heb je ergens lekstroom. Dat is meestal vrij eenvoudig op te lossen.
Of gewoon even doormeten als de auto uitstaat natuurlijk.
https://www.autoweetjes.c...klem%20geplaatst%20worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Ora et Labora op 09-09-2020 13:29 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:57

DataGhost

iPL dev

hilgo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:24:
ANWB bellen en hun even laten kijken waarom hij niet start? Heb je in ieder geval een indicatie.
"Hij start niet, je moet naar een garage" :z De wegenwacht is ervoor om je bij simpele problemen weer snel op weg te helpen (lege accu, lekke band), niet als gratis diagnose zodat je geen uurloon aan een garage hoeft te betalen 8)7

@Robotx777 Sleep je auto zelf naar een garage, laat ze een diagnose stellen, spreek daar een maximumbedrag voor af (met dus een klein risico op geen diagnose) en laat ze een offerte maken voor de reparatie zodat je zelf nog kan kiezen of je het wilt laten repareren, zelf wilt doen, elders wilt laten doen, of zoiets hebt van laat maar.

[ Voor 27% gewijzigd door DataGhost op 09-09-2020 13:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
De accu lijkt? in orde? Tja, als in: er hebben verschillende mensen naar de buitenkant gekeken en die ziet er nog hetzelfde uit? Of is het een nieuwe accu?

Mijn onderbuik (hoewel ik geen monteur ben) zegt: het is de accu! Probeer hem eens met een nieuwe accu te starten. Heb je dan hetzelfde probleem?

De kans is groot dat als de accu er al sinds 2007 inzit, dat de capaciteit gewoon teruggelopen is. Als je de auto gebruikt hebt de afgelopen dagen, is de accu misschien vol genoeg, omdat de dynamo hem bijgeladen heeft. Misschien is er ergens een kleine lekstroom, en in combinatie met een oude accu, kan dit soort problemen veroorzaken.

Een nieuwe accu kost hooguit 80 euro, maar een auto verkopen die niet meer start, kost veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

DataGhost schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:28:
[...]

"Hij start niet, je moet naar een garage" :z De wegenwacht is ervoor om je bij simpele problemen weer snel op weg te helpen (lege accu, lekke band), niet als gratis diagnose zodat je geen uurloon aan een garage hoeft te betalen 8)7

@Robotx777 Sleep je auto zelf naar een garage, laat ze een diagnose stellen, spreek daar een maximumbedrag voor af (met dus een klein risico op geen diagnose) en laat ze een offerte maken voor de reparatie zodat je zelf nog kan kiezen of je het wilt laten repareren, zelf wilt doen, elders wilt laten doen, of zoiets hebt van laat maar.
Als ik voor mijn huis sta en ik wil graag naar mijn werk maar de auto start niet dan bel ik de ANWB, dit is mijns inziens een soortgelijk verhaal.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

hilgo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:37:
[...]

Als ik voor mijn huis sta en ik wil graag naar mijn werk maar de auto start niet dan bel ik de ANWB, dit is mijns inziens een soortgelijk verhaal.
Die gaan geen uitgebreide diagnose uitvoeren, die zeggen dat je auto niet start en dat 'ie naar een garage moet. Waarschijnlijk slepen ze hem daarheen voor je, als je de ANWB elk jaar genoeg betaalt krijg je misschien vervangend vervoer maar voor de rest mag je het met je eigen auto lekker uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:19
DataGhost schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:28:
[...]

Ik heb bij mijn vorige auto (old-timer) een aantal keer de ANWB gebeld als bv de auto niet wou starten. Tsja is enigzins "gratis" diagnose maar je kunt ook als een soort second opinie zien. Vaak weten ze ook redelijk wat trucjes e.d. om de auto tijdelijk weer aan de praat te krijgen zodat je rijdend naar de garage kan.

Verder heeft de wegenwacht ook niet voor niets woonplaats service in zijn assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

DataGhost schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:41:
[...]

Die gaan geen uitgebreide diagnose uitvoeren, die zeggen dat je auto niet start en dat 'ie naar een garage moet. Waarschijnlijk slepen ze hem daarheen voor je, als je de ANWB elk jaar genoeg betaalt krijg je misschien vervangend vervoer maar voor de rest mag je het met je eigen auto lekker uitzoeken.
Mijn ervaring is dat er toch meestal wel wordt gezegd dat het waarschijnlijk dit of dat is en daarna word ik inderdaad netjes naar de garage gesleept (indien ze hem niet aan de praat krijgen).
Ik snap dat ze geen uitgebreide diagnose uitvoeren, ze zijn er tenslotte om je binnen afzienbare tijd op weg te helpen. Maar voor de TS kan het, imho, helpen. Een nieuwe accu kost minder geld dan bijvoorbeeld een nieuwe startmotor inclusief monteren.

Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:11
Klinkt als een gare startmotor

Naar de sloop, vis daar een startmotor uit een andere polo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

kiefty14 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:43:
[...]

Ik heb bij mijn vorige auto (old-timer) een aantal keer de ANWB gebeld als bv de auto niet wou starten. Tsja is enigzins "gratis" diagnose maar je kunt ook als een soort second opinie zien. Vaak weten ze ook redelijk wat trucjes e.d. om de auto tijdelijk weer aan de praat te krijgen zodat je rijdend naar de garage kan.

Verder heeft de wegenwacht ook niet voor niets woonplaats service in zijn assortiment.
Precies. Als TS zijn auto elke keer uiteindelijk weer aan de gang weet te krijgen kan de ANWB dat ook, dus win je daar niks mee. Zodra de auto gestart is en rijdt gaan ze weer weg hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:51

-tom-562

Oliesjeik

DataGhost schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:41:
[...]

Een accu doormeten en evt. de OBD2 lezer er aan hangen is 5 minuten werk. Dat doet de ANWB wel weet ik uit ervaring. Vaak ben je dan al een heel stuk wijzer.
Ik heb ze 2 jaar geleden nodig gehad omdat mijn Toyota Avensis niet startte, startmotor ging rond, ik had een vonk en geen rare foutcodes (zelf uitgelezen). Bleek het ding gewoon ouderwets verzopen te zijn (motor met directe injectie 8)7) :? uiteindelijk gestart gekregen met een halve bus remmenreiniger :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
-tom-562 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:49:
[...]
Uiteindelijk gestart gekregen met een halve bus remmenreiniger :+ [/small]
Waarom? Dan geef je hem alleen maar meer brandstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Mja dat is allemaal waar hoor, maar ik reageer vanuit de context dat er al "meerdere mensen naar gekeken hebben" en iemand zelfs de auto gedeeltelijk uit elkaar heeft gehad en niks heeft kunnen vinden. Dan *lijkt mij* dat de accu al is doorgemeten en de codes zijn uitgelezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 22:46
1) Is de Accu idd doorgemeten?

2) TIk eens een keer met een hamer tegen de startmotor als hij niet start. Mocht dit werken, dan is het de startmotor die je moet vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Als koper geloof ik dit wel. Als het simpel was had je hem zelf al gemaakt ik verwijt je geen oneerlijkheid maar ik deel m'n gedachtengang als koper

Zo'n potentieel lastig probleem overnemen voor een korting van 500-1000 euro.. no way.

Het goedkoopste voor jou is om het gewoon te laten fixen en hem dan te verkopen. Alle andere alternatieven zullen tegen gaan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 15:17
Heel simpel, een defecte auto is nauwelijk iets waard dus ofwel verkoop je hem voor 2 keer niets ofwel laat je hem maken. Jij weet niet wat eraan is, ik weet niet wat eraan is maar als iemand een defecte auto verkoopt dan ga je als koper ervan uit, worst case conditie.

Je geeft wel aan dat meerdere mensen ernaar gekeken hebben maar ik mis basis diagnose, word er daadwerkelijk benzine in de motor ingespoten? Vonken de boegies daadwerkelijk? Compressie?

Dat er benzine inzit en de pomp draait, ja ok maar het zegt eigenlijk allemaal niet veel. Kan jij zeggen, zal wel ergens iets stom zijn, dat kan, kan ook zijn dat je compressie mist en de motor gaar is, kan zijn dat het de batterij is, kan zijn dat het de startmotor is, kan zijn dat de injectors lekken waardoor er na lang wachten een plas benzine in de motor zit waardoor hij verzuipt bij het starten, Dat lijstje kan nogal lang worden en zo te horen hebben de mensen die ernaar gekeken hebben veel vermoedens, we kunnen hier 10 pagina's vullen met verdere vermoedens maar het help je niet vooruit.

Dus ofwel zorg je op zijn minst voor een duidelijke diagnose ofwel verkoop je het ding met zwaar verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-04 22:27
lijkt mij een brandstof probleem, hoelanger hij still staat hoe langer het duurt voor hij start dan lijkt dat mij de brandstof pomp of leiding waardoor als hij een tijdje stilstaat het langer duurt om brandstof bij de injectors te krijgen.
trek de brandstof leiding eraf en kijk hoelang het duurt voor de brandstof er uitkomt en of deze genoeg druk geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Als je toch nog zo'n bedrag ervoor wilt hebben moet je hem gewoon op marktplaats zetten. En daar je verhaal en prijs bijzetten. Een garage heeft hier doorgaans weinig behoefte aan, en die gaan niet zomaar 3000 euro voor een polo uit 2007 leggen. Die zitten standaard al aardig onder de marktprijs.

Wel grappig hoe alle "kenners" gelijk aan de hand van 2 zinnetjes vertellen wat het probleem is. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door DoeEensGek op 09-09-2020 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

Als de marktprijs 3500 is geeft een garage op een goed werkende de helft als je mazzel hebt. Een niet werkende mag je in je handjes klappen als ze er 1000 voor geven, als ze het uberhaupt al aanwillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Het klinkt alsof de accu niet meer de capaciteit heeft om de benodigde stroom te leveren die nodig is om de boel aan te slingeren. Dat probleem zal in de winter erger zijn dan in de zomer, omdat een accu bij lagere temperaturen minder stroom kan leveren. Dat komt doordat er in de accu een electrochemische reactie plaatsvind, en dat proces gaat langzamer als het koud is.

Wat je eigenlijk wilt weten is wat de spanning van de accu doet als je de auto start. Normaal zal een accu iets van 13,6v leveren, maar als je de accu gaat belasten, mag de spanning niet tever inkakken. Doet ie dat wel, is dat een tegen dat de accu niet meer de capaciteit heeft die hij ooit had. Heb je een multimeter? Meet eens wat de spanning van je accu is als je de auto start.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:45
Accu is natuurlijk zo te testen. Vraag iemand anders met een auto hem ernaast te zetten en pak wat startkabels. Start ie dan wel is het je accu, zo niet is er iets anders aan de hand.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Waarom zet je er eigenlijk gewoon sowieso niet een nieuwe accu in? Dat is a) zeker als de huidige al wat ouder is sowieso een goed idee en b) het voelt misschien als mogelijke verspilling, maar als je er nuchter naar kijkt is het gewoon de goedkoopste mogelijke oplossing met een aardige succeskans.

Accu's kun je goedkoop online bestellen bij een bedrijf als 123accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

redwing schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:17:
Accu is natuurlijk zo te testen. Vraag iemand anders met een auto hem ernaast te zetten en pak wat startkabels. Start ie dan wel is het je accu, zo niet is er iets anders aan de hand.
Dit is nog beter. Het ging ook al door me heen maar omdat ik de indruk kreeg dat TS niet zo'n trek in zelf prutsen had streepte ik het mentaal door. Maar dan moet ik hem natuurlijk ook niet zelf adviseren zelf maar een accu te wisselen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robotx777
Yucon schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:19:
[...]

Dit is nog beter. Het ging ook al door me heen maar omdat ik de indruk kreeg dat TS niet zo'n trek in zelf prutsen had streepte ik het mentaal door. Maar dan moet ik hem natuurlijk ook niet zelf adviseren zelf maar een accu te wisselen. :+
Bedankt voor de reacties iedereen. Inderdaad startkabels wil ik zeker nog proberen en indien dit resultaat levert, zeker ook een nieuwe accu erin zetten.

Het probleem is niet dat ik perse een bepaalde bedrag voor wil hebben of de auto perse voor een zo hoog mogelijke prijs wil verkopen. Ik heb simpelweg weinig geen ervaring met het verkopen van auto's en ook niet met het prutsen/ knutselen of repareren van auto's. Er is simpelweg een probleem ontstaan en ik vroeg eigenlijk jullie advies.

Een aantal simpele dingen wil ik natuurlijk proberen. Maar als daar niks uitkomt en het advies hier is, sleep de auto naar de garage en laat deze nakijken en mogelijk repareren, dan is dat zo en zal ik dit simpelweg moeten doen.
Ik wist alleen niet of er nog andere slimme dingen waren om te proberen of ik dit probleem op een andere manier aan kon pakken.

In ieder geval alvast bedankt voor alle reacties tot dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Begin inderdaad maar eens met de startkabels of andere accu eraan... soms heb je mazzel ;) . Voor de rest is speculeren zinloos want ik kan wel roepen "slechte massa" of een ander "te weinig brandstof" maar daar heb je helemaal niks aan. Wellicht kun je nog droppen welke stad/dorp/gat je auto staat... soms zijn medetweakers heel dichtbij die even een startkabel o.i.d. kunnen aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Robotx777 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:28:
[...]
Ik heb simpelweg weinig geen ervaring met het verkopen van auto's en ook niet met het prutsen/ knutselen of repareren van auto's.
[...]
Zorg dat je een vriend/kennis/familie om hulp vraagt (bij reparatie/verkopen), want garages/kopers zien dit, krijgen eurotekens in hun ogen en zullen hier helaas misbruik van maken :o Zeker de autohandel is vaak een smerig wereldje.

Stap 1 is inderdaad even andere auto erbij, startkabels erop en kijken wat hij dan doet. Start hij als een zonnetje dan is het een easy fix: nieuwe accu erin en ben je voor 50-60 euro klaar.

Start hij nog steeds niet/zeer moeizaam dan is er meer aan de hand. Laat je door vriend/kennis/familie naar je lokale garage slepen en spreek met hun af dat ze er bijv. 2h mee aan de gang gaan á hun tarief van xx euro per uur. Je weet dan vooraf waar je aan toe bent.

In 2h tijd moeten ze wel een diagnose kunnen stellen lijkt mij en kun je vanuit daar verder kijken en geef je ze evt. opdracht om de defecte onderdelen te vervangen a xxx euro. Of hij is flink stuk en het geld wat de reparatie kost wil je er niet meer in steken: dan haal je hem weer op en kun je hem als defect verkopen.

Maar nogmaals, zorg dat je iemand bij je hebt met verstand van zaken, want ik heb in de familie ook wel eens gezien dat een auto economisch total-loss werd verklaard omdat reparatie (olielekkage aan de motor) erg duur zou zijn. Vervolgens zag ik de auto een paar weken laterweer rijden... garage is toen niet helemaal eerlijk geweest vermoed ik.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik denk dat je zwaar overschat wat zo'n polo uit 2007 doet. 4.5k, daar koop je toch betere auto's voor. Laat je dus niet te veel kosten op de hals halen, want werkend vind ik 2.5-3k al realistischer.

Belangrijkste stappenplan:
1. check lading op de batterij met een multimeter is dit 12v
2. Slaat de motor aan (hoor je hem draaien) bij het draaien van de sleutel
3. Hoor je luid frequent getik na het omdraaien van de sleutel? Kan zijn dat je massakabel niet goed vast zit (ongedierte!)
4. Ga naar de garage

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
Hebben jullie in NL ook van die bedrijven als ikwilvanmijnautoaf ?

In hun beginstadium gaven die nogal rare schattingen, en dan een veel lager bedrag, maar tegenwoordig zijn die redelijk goed.

Die auto's worden meestal nog een keer of 2 verhandeld of geexporteerd.
Gewoon auto aan de praat krijgen, er naar toe rijden, en dan kijken wat je krijgt. Meestal valt dat wel mee.

Ik verwacht eigenlijk met jouw auto geen groot probleem. Dat die na 2 dagen niet start lijkt me eerder op een brandstofleiding die lucht trekt. Dat zou een kleine herstelling kunnen zijn.

Maar als je daar geen goed gevoel bij krijgt, zoek dan een kleine onafhankelijke garade waar werkuren nog betaalbaar zijn. Kans is groot dat die voor een paar tientjes de zaak oplost, en jij bent wat geruster.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Test de accu eens als je aan het starten bent. Meten = weten. Als het voltage helemaal inkakt bij starten, dan moet er een nieuwe in. Check goed of er geen lampjes van de kofferbak, handschoenenvak of iets anders blijft branden. Dan is je accu ook met een paar dagen leeg.

Hoe krijg je hem aan de gang als je dagen niet gestart hebt?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, je kan hem altijd op marktplaats zetten voor 3000 euro en hopen dat een gek handig persoon het er voor geeft. Zolang je er eerlijk over bent zie ik er geen probleem in.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BriannNL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:17
Stel dat hij met startkabels gelijk start, dan zal het een probleem met je accu zijn (zoals reeds gezegd). Als de accu langzaam leeggetrokken wordt kan het best zijn dat hij na een aantal dagen slecht start. Nu na langer stilstaan is de accu wellicht helemaal leeg (en hoe vaker een accu bijna helemaal leeg is, hoe slechter hij wordt).

Toevallig een aftermarket radio, carkit of andere elektronica erin die van de radiovoeding is afgetapt? Als ik me goed herinner gebruikt VW de kleuren rood en oranje omgekeerd voor de geschakelde voeding en wordt dit dus regelmatig verkeerd aangesloten. Hierdoor kan een kleine lekstroom blijven lopen. Bij de Polo (2008, dus zelfde model) van een bekende was dit met een vergelijkbare probleemomschrijving de oorzaak, kabeltje omgezet en opgelost.

Die auto heeft later ook nog een probleem gehad met starten, meestal als het warmer was en nadat de auto net had gelopen. Komt dus niet overeen met jouw probleemomschrijving. Oorzaak was een defect onderdeel in de benzinetoevoer (ontluchting o.i.d.). Had de dealer in 15 min. gevonden aan de hand van een databank met bekende problemen, andere garage had dit waarschijnlijk pas na veel zoeken gevonden. Kan dus de moeite zijn om eens bij de dealer te informeren als je het niet gevonden krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Iedereen adviseerd de accu te controleren maar geen meetwaardes
Accu spanning normaal 12.1-12,6Volt
Tijdens starten mag hij niet onder de 9 volt komen.
Is het start toerental hoog genoeg en komt de bendix uit? Indien ja startmotor en accu uitgesloten.
Het elektrisch gedeelte van het contact slot gaan regelmatig kapot bij deze auto’s. Indien de auto niet start en bovenstaande goed is meet even de geschakelde plus op de startmotor(dunne kabel).
Indien deze ontbreekt is het in 99% van de gevallen het elektrisch gedeelte contactslot.
Is dit goed
Hoor je de brandstof pomp draaien? Kan zijn dat die zwaar gaat draaien na tijdje stil te hebben gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:49
Eerlijkheid duurt het langst in dit geval.

Garages kopen sowieso niet graag een auto van een particulier als het geen inruil is, al helemaal niet als je meldt dat ie een mankement met onbekende oorzaak heeft. En een particulier opzadelen met deze auto is ook niet echt tof. Jou vermoeden dat het vast iets kleins is, daar heeft de koper niks aan als de auto economisch total loss blijkt te zijn.

Gewoon eerlijk zijn en verkopen of fixen en dan verkopen

[ Voor 155% gewijzigd door FastFred op 09-09-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Als je lid bent van de ANWB komen ze gratis langs om de accu door te meten. Hebben ze een apart telefoonnummer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JaICTDronten schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:21:
Als je lid bent van de ANWB komen ze gratis langs om de accu door te meten. Hebben ze een apart telefoonnummer voor.
toch een probleem met de accu (wat ik eigenlijk niet verwacht omdat meerdere mensen hier naar gekeken hebben).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:56
dus:

1 Gaat de startmotor heel langzaam rond of lijkt die de normale snelheid te hebben maar slaat de auto niet aan, dat bepaalt het vervolgonderzoek.

2 Accuspanning meten, moet boven de 12 volt zijn en met een volle accu rond de 12.6 volt. tijdens het starten mag de spanning niet teveel inzakken. doet hij dit wel dan kan er een massaprobleem zijn (accupool los of kabel beschadigd) of accu slecht. Een multimeter kost 10 euro bij de action, niet super maar goed genoeg voor zo'n meting.

Als de spanning goed is maar de startmotor heel langzaam draait dan is er daar iets mee aan de hand, kan een kabel zijn of de startmotor zelf.

3. als de spanning goed is moet het probleem bijna in de brandstof zitten. Het is een injectiemotor dus er moet een brandstofpomp en filters tussenzitten. Als het filter verstopt of een pomp slechter wordt kan het langer duren voor e.e.a. start, zeker na langere tijd stilstaan. Als een injector lekt kan starten ook moeilijker worden

4 OBD uitlezen of er fouten in het systeem zitten, een generiek OBD lezertje en torque op je telefoon geeft inzage op je storingen of een kennis in de buurt zoeken die er wel een heeft.

Ik gok op iets in de injectoren of brandstofdruk/pomp/filter.

Benno

[ Voor 6% gewijzigd door Bvanham op 09-09-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 21:58
goed massakontact gecontroleerd bij accu
of aardsluiting van een onderdeel vanwege doorgesleten isolatie

als je met startkabel of oplader wel direct kan starten is de accu waarschijnlijk zwakke schakel, die gaan gemiddeld 5 jaar mee- de datum staat er soms op toen hij aangesloten werd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
sukkel 24 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:57:
goed massakontact gecontroleerd bij accu
of aardsluiting van een onderdeel vanwege doorgesleten isolatie

als je met startkabel of oplader wel direct kan starten is de accu waarschijnlijk zwakke schakel, die gaan gemiddeld 5 jaar mee- de datum staat er soms op toen hij aangesloten werd
Een accu kan na 1 winter al defect gaan als deze leeg loopt door een lekstroom, ik heb laatst de accu van mijn vag uit 2005 vervangen dat was de originele accu nog welke overigens nog prima starte, enkel de elektronica bokte bij het starten door een te groot spanningsval.

Kwa het niet starten als het een handbak is kan je hem wel in een duw aan duwen.

Een auto starten is vrij simpel je hebt nodig stroom om de startmotor aan te drijven.

Brandstof zuurstof vonk.

En de positie van krukas/nokkenas voor moment en zuigerbepaling.

Doe jezelf een lol en koop een obd2 reader kijk of er een storing op 1 van de sensors zit.

Tevens is een investering in een obd2 nooit verkeerd, afhankelijk van het type kan je meerdere merken uitlezen wat achteraf een stuk makkelijker is als je een auto naar een garage moet brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:12
Zoals ik het lees lijkt het mij dat de startmotor gewoon rondgaat, omdat hij hem uiteindelijk wel elke keer gestart krijgt.
Ook zou een slechte accu dan allang plat zijn en extern geladen moeten worden voor de volgende poging. Accu en startmotor lijken mij dus beide uitgesloten.

Heb je al eens met je reservesleutel proberen te starten? Om een brakke transponder uit te sluiten.
Laat je auto eens uitlezen bij een garage, of kijk in het het vcds topic of er misschien een tweaker in de buurt woont die bij je langs wil komen met zijn kabel tegen een kleine vergoeding.

Weet niet of de startonderbreker alleen de brandstoftoevoer afsluit, of dat hij de motor ook niet rond gooit, maar verwacht het laatste.

Controleer ook eens de relais en zekeringen eens, en dan voornamelijk van de brandstofpomp.
Als je een plakkend relais voor de brandstof pomp hebt zou je dit effect ook kunnen hebben, laat iemand anders de auto starten waarbij je wat tikken op de relais geeft.
Echt relais wordt meestal ook alleen maar slechter, kan verklaren waarom het steeds langer duurt voordat hij start.

Wat gebeurt er als je de auto uitzet als hij eenmaal loopt, en dan weer meteen probeert te starten? Start hij dan wel?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voordat je al die startkabel-theorien van de google-mechanika hier allemaal gelooft: 90% van de startkabels in omloop zijn te dun om een auto direct te starten en je zal de batterij eerst moeten laden (door de startkabels aangesloten te houden terwijl donor auto loopt)

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Ik schat de inkoopwaarde van een polo uit 2007 op € 2.000. Als hij het doet.
Defect op € 500, misschien ietsje meer. Dus je budget voor reparatie is max 1.000, liever nog wat minder.

Wanneer je hem op marktplaats zet krijg je handelaren over de vloer, net zoals bij ikwilvanmijnautoaf.nl. Hoog openingsbod over de telefoon, bij ophalen start de echte onderhandeling.

Ik zou hem laten repareren voor weinig en snel verpatsen. Met zulke lage bedragen telt verzekering en belasting zwaar.

• EMP
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Wat een hoop reacties! Het lijkt mij simpel.

Laat hem fixen bij een garage en verkoop hem daarna voor een goede prijs OF zet hem te koop en vertel er eerlijk bij (zonder de monteur/expert uit te gaan hangen) dat hij na een dag of 4 stilstaan vaak lastiger start, en verkoop hem met dat defect aan de hoogste bieder.

Of start (hernoem) een topic 'hoe fix ik mijn Polo uit 2007' en ga dieper op de analyse in... maar nu vliegt het topic alle kanten op :?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik ben wel een beetje benieuwd naar een update van de @Robotx777 Gewoon een startkabeltje aan een andere auto hangen hoeft niet zoveel tijd te kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Volgens mij zijn inmiddels alle thuisspecialisten inmiddels wel langs gekomen, heeft minimaal de helft van de gebruikers het topic verder niet gelezen (aangezien er meerdere keren exact dezelfde tips gegeven worden, ook al is daarover al gezegd dat dat niet uitmaakt) en is het geen antwoord op de gestelde vraag. Dus graag concrete tips over hoe de verkoop aangepakt kan worden, niet hoe er diagnose gesteld moet worden.

Dat gezegd hebbende, het verschil tussen de huidige waarde en marktwaarde zijn de kosten voor reparatie in het slechtste geval. Aangezien diagnose alles behalve duidelijk is en dit van alles zijn, zijn de theoretische reparatiekosten (en dus het risico voor de koper) hoog. Tel daar bij op dat een dergelijke situatie voor een handelaar reden is om op alle slakken zout te gaan leggen (banden van 5 jaar oud? die moeten vervangen worden. Airco minder sterk, moet ook gefixed worden, etc) en je handelswaarde keldert helemaal.

Mijn advies, breng de auto naar garage voor diagnose en kostenindicatie voor reparatie. Is het minder dan €1000, dan loont het al snel om toch eerst de auto te laten repareren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Enkele checks van 0 euro:

Laat hem een paar dagen staan en start de auto met startkabels en een 2e auto -> starten -> accu niet goed of stroomlek

Laat hem een paar dagen staan, maar nu met accu losgekoppeld. Starten -> auto start prima -> vermoedelijk een stroomlek.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@deepbass909 Ik bied ongezien 3 knaken én een kratje bier (van de Lidl) voor die Polo ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 10-09-2020 18:21 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:29
Niet starten van de auto kan meerdere oorzaken hebben. Door de auto te starten met GOEDE(!!!) startkabels kan je eventueel uitsluiten dat het in de accu zit. Maar bij een gare accu moet je merken dat de startmotor slecht rond komt. Als die genoeg kracht heeft, dan zal die de auto gewoon moeten starten. Een beetje goede garage zal overigens zo een diagnose moeten kunnen stellen als het iets kleins is.

Als die vriend niet eens het juiste gereedschap heeft om een startmotor te kunnen controleren, dan zal die ook wel niet de ervaring hebben om een goede diagnose te stellen. Het kunnen 1001 dingen zijn, dus gewoon diagnose uitvoeren. Als het iets lulligs is, dan laten maken en dan kan je hem gewoon normaal verkopen. Kapot verkopen -zonder diagnose- is verkeerde zuinigheid.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
deepbass909 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:42:
[mbr]Volgens mij zijn inmiddels alle thuisspecialisten inmiddels wel langs gekomen, heeft minimaal de helft van de gebruikers het topic verder niet gelezen (aangezien er meerdere keren exact dezelfde tips gegeven worden, ook al is daarover al gezegd dat dat niet uitmaakt) en is het geen antwoord op de gestelde vraag. Dus graag concrete tips over hoe de verkoop aangepakt kan worden, niet hoe er diagnose gesteld moet worden.[/]

Dat gezegd hebbende, het verschil tussen de huidige waarde en marktwaarde zijn de kosten voor reparatie in het slechtste geval. Aangezien diagnose alles behalve duidelijk is en dit van alles zijn, zijn de theoretische reparatiekosten (en dus het risico voor de koper) hoog. Tel daar bij op dat een dergelijke situatie voor een handelaar reden is om op alle slakken zout te gaan leggen (banden van 5 jaar oud? die moeten vervangen worden. Airco minder sterk, moet ook gefixed worden, etc) en je handelswaarde keldert helemaal.

Mijn advies, breng de auto naar garage voor diagnose en kostenindicatie voor reparatie. Is het minder dan €1000, dan loont het al snel om toch eerst de auto te laten repareren.
Deze speculatieve post is ook geen antwoord op zijn vraag.
Hoe kom je erbij dat het verschil tussen de huidige waarde en de marktwaarde de reparatie kosten zijnde het slechtste geval?
Die kosten kunnen vele malen hoger zijn. Daarom paar simpele controles om dat uit te sluiten, als het een probleem is met de oliepomp en daarom de hydraulische klepstoters na langere tijd bijna niet op druk gezet worden zijn de kosten vele malen hoger als de marktwaarde van de auto.

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 21:05
Kijk ook eens naar de temperatuursensor. Ik heb ooit een zelfde generatie Polo gehad waarbij die kapot ging, daardoor geeft ‘ie af en aan bij het starten minus tig graden aan waardoor de motor extra brandstof inspuit en hij verzuipt. Dit kon zelfs na het parkeren bij de supermarkt optreden, en 3x opnieuw door moeten starten voordat hij eindelijk aansloeg.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Naar de garage toe, maar dan moet ie eerst starten? Indien ANEB olus woonplaatsservice: das echt de makkelijkste / snelste optie, en je hebt er gewoon voor betaald. Komen, stellen diagnose, helpen je op weg.
Is het simpel te fixen, bijv accu, kwikfit bellen en problem solved.
Is het lastig: te koop zetten met mededeling issue plus inschating kosten van je eigen garage. Die kosten kun je namelijk nooit helemaal terughalen, dus een ander laten doen is het makkelijkste en goedkoopste. Loop of sloop kan ook, maar dan ben je al bij voorbaat een stuk van de waarde kwijt dus das dom.

Tl,dr: anwb voor diagnose, easy fix uit laten voeren, hard fix mee te koop zetten en niet zelf doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelf heb ik mijn auto met schade en defecte dynamo verkocht via de anwb verkoopservice, en ik kreeg er daar toch een stuk meer voor dan bij inruil.
https://www.anwb.nl/auto/verkopen/verkoopservice
Ik heb thuis de accu een nachtje opgeladen en ben naar een inleverpunt in de buurt gereden.

• Robotx777
Iedereen bedankt voor de reacties.

In de tussentijd heb ik een nieuwe accu geplaatst, welke het probleem niet heeft opgelost helaas.
In het weekend probeer ik het met aanduwen om zodoende startmotor te 'overrulen' (tip die ik tevens ergens las) en mocht dat ook niet baten zit er weinig anders op dan de garage.

Ik woon in een zeer klein dorp waardoor ik ANWB excl woonplaatsservice heb. Echter de auto buiten de woonplaats duwen is een kwestie van minuten gelukkig. In het andere geval wordt het een sleepkabel, ik heb al contact gehad met de garage en het verhaal uitgelegd, natuurlijk zijn zij bereidt een diagnote te stellen (als ik maar betaal uiteraard).

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:36
Tip van de week: ververs de olie met de juiste olie en het allerbelangrijkste, een nieuw en JUIST oliefilter. Hier zit een terugslagklep in welke de terugloop van de olie voorkomt in de aanvoerleiding. Tevens even een goedje bij de olie in VOOR het verversen wat de troep goed losweekt zodat alle oliekanaaltjes weer goed vrij zijn en de meeste meuk eruit is.

Toelichting: het komt voor dat door de spanning op de kleppen de hydraulische klepstoters leeglopen na een paar dagen niet gebruiken. Tijdens het starten zal hij dan ook mogelijkerwijs anders klinken omdat er nauwelijks/geen compressie is. Door het starten bouwt hij weer oliedruk op en zullen de klepstoters uiteindelijk weer gevuld worden, maar dit kan een beste tijd duren. Zeker als de olie helemaal teruggelopen is uit de aanvoerkanalen.

Bron: meerdere keren zelf meegemaakt als (ex) automonteur zijnde.

Disclaimer: van toepassing op de 1.4 16v motoren. Heb niets over de motorisering gezien in dit topic, dus dit is aan aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
TFDev schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:34:
Tip van de week: ververs de olie met de juiste olie en het allerbelangrijkste, een nieuw en JUIST oliefilter. Hier zit een terugslagklep in welke de terugloop van de olie voorkomt in de aanvoerleiding. Tevens even een goedje bij de olie in VOOR het verversen wat de troep goed losweekt zodat alle oliekanaaltjes weer goed vrij zijn en de meeste meuk eruit is.

Toelichting: het komt voor dat door de spanning op de kleppen de hydraulische klepstoters leeglopen na een paar dagen niet gebruiken. Tijdens het starten zal hij dan ook mogelijkerwijs anders klinken omdat er nauwelijks/geen compressie is. Door het starten bouwt hij weer oliedruk op en zullen de klepstoters uiteindelijk weer gevuld worden, maar dit kan een beste tijd duren. Zeker als de olie helemaal teruggelopen is uit de aanvoerkanalen.

Disclaimer: van toepassing op de 1.4 16v motoren. Heb niets over de motorisering gezien in dit topic, dus dit is aan aanname.
1.4L inderdaad, of het 16V is weet ik niet.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:20
TFDev schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:34:

Als de klepstoters leeglopen gaan de kleppen gewoon niet helemaal open, dus te weinig compressie kan het dan niet zijn.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:36
Peenutzz schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:15:
[...]

Als de klepstoters leeglopen gaan de kleppen gewoon niet helemaal open, dus te weinig compressie kan het dan niet zijn.
Jawel, want doordat de kleppen niet helemaal opengaan komt er ook minder (veel te weinig) lucht binnen wat niet voldoende gecomprimeerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Robotx777 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:58:
[...]

1.4L inderdaad, of het 16V is weet ik niet.
Je zal toch ook even moeten uitleggen, of een videootje maken, wat er precies gebeurd als hij niet start.

Als je denkt aan de accu/startmotor, dan betekend dat dat je motor dus niet goed "rond" gaat als je probeert te starten.

Als je zoals hierboven wordt geopperd denkt dat het aan de olie/filter/klepstoters/compressie ligt dan zou de motor gewoon net zo soepel rond gaan als hij NIET start als wanneer hij WEL start.

Dit is toch iets dat iemand met maar een minimale hoeveelheid auto-kennis binnen 10 seconden kan horen. Ik weet 99% zeker dat je uitstel van het opzoeken van een garage voor diagnose je meer kost (zowel in geld als tijd/moeite) dan gewoon die garagist betalen voor een degelijke diagnose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Laatst online: 24-05 20:27
Zo 3500-4000 euro. Daar reken je je toch wel enorm rijk mee. Wij hebben vorig jaar onze polo uit 2007 (1.4 16v, automaat, 116.000 km) ook te koop gezet ivm nieuwe wagen, maar uiteindelijk bij inruil €1900 voor gekregen. Auto was technisch in orde, maar had wel vrij veel krassen en banden waren aan vervanging toe. Vrij nette prijs vond ikzelf, want op autoscout zag ik ze voor max 3500 te koop staan bij garages met 1 jaar garantie en een onderhoud.

Baseer jij je misschien op prijzen die garages er nog voor vragen? Hou er rekening mee dat zij ook nog eens btw op hun marge moeten afdragen, een jaar garantie moeten geven, de auto keuren voor verkoop en dus ook in orde moeten zetten. Dit in België. En ze moeten er dan uiteraard ook nog iets op kunnen verdienen.

Laat die auto toch gewoon gaan voor max 1000 euro aan een garage en steek er geen tijd meer in. Zeg hen eerlijk de problemen en je kan met een goeie gemoedsrust hem achterlaten. Gewoon genieten dat je vanaf nu geen kosten meer hebt aan een auto met die bedrijfswagen

[ Voor 18% gewijzigd door skelleniels op 20-09-2020 14:28 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

skelleniels schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:24:
Zo 3500-4000 euro. Daar reken je je toch wel enorm rijk mee. Wij hebben vorig jaar onze polo uit 2007 (1.4 16v, automaat, 116.000 km) ook te koop gezet ivm nieuwe wagen, maar uiteindelijk bij inruil €1900 voor gekregen. Auto was technisch in orde, maar had wel vrij veel krassen en banden waren aan vervanging toe. Vrij nette prijs vond ikzelf, want op autoscout zag ik ze voor max 3500 te koop staan bij garages met 1 jaar garantie en een onderhoud.

Baseer jij je misschien op prijzen die garages er nog voor vragen? Hou er rekening mee dat zij ook nog eens btw op hun marge moeten afdragen, een jaar garantie moeten geven, de auto keuren voor verkoop en dus ook in orde moeten zetten. Dit in België. En ze moeten er dan uiteraard ook nog iets op kunnen verdienen.

Laat die auto toch gewoon gaan voor max 1000 euro aan een garage en steek er geen tijd meer in. Zeg hen eerlijk de problemen en je kan met een goeie gemoedsrust hem achterlaten. Gewoon genieten dat je vanaf nu geen kosten meer hebt aan een auto met die bedrijfswagen
Op een auto van 2007 krijg je nooit 1jaar garantie. en de besproken Polo, zit tussen de €3000-4000,- met deze km-stand. Dan heb jij je met inruil mooi in de vingers gesneden. want automaat is bij vrouwen en ouderen(doelgroep) meer gewild dan schakel, en dus wat meer waard. zonder inruil, had je kunnen onderhandelen op totaalprijs, en je Polo zelf kunnen verkopen.

aanschaf €8.900
met inruil €7000,-
zonder inruil €8000,-.....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Hackus schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:43:
[...]

Op een auto van 2007 krijg je nooit 1jaar garantie. en de besproken Polo, zit tussen de €3000-4000,- met deze km-stand. Dan heb jij je met inruil mooi in de vingers gesneden. want automaat is bij vrouwen en ouderen(doelgroep) meer gewild dan schakel, en dus wat meer waard. zonder inruil, had je kunnen onderhandelen op totaalprijs, en je Polo zelf kunnen verkopen.

aanschaf €8.900
met inruil €7000,-
zonder inruil €8000,-.....
Had je gezien dat ik België had vermeld? Handelaars moeten hier altijd 1 jaar garantie geven, al kost die auto maar 1 euro. Zorgt er hier ook voor dat particuliere verkoop veel minder interessant is. Ook had ik geen zin om voor een paar 100 euro de ene na de andere opdringerige handelaar aan de deur te krijgen die continu zou afdingen.

Over de waarde: wijzelf hebben indertijd (06/2015) de polo bij een handelaar gekocht voor €5000 met 86.000 km! Dit met 1 jaar garantie. Voor 3000 euro afschrijving in 4 jaar geen slechte deal lijkt me. 5 jaar later krijg je particulier daar echt geen €3000-€4000 meer voor. Dan ook nog rekening houdende het feit dat de onze automaat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

skelleniels schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:45:
[...]

Had je gezien dat ik België had vermeld? Handelaars moeten hier altijd 1 jaar garantie geven, al kost die auto maar 1 euro. Zorgt er hier ook voor dat particuliere verkoop veel minder interessant is. Ook had ik geen zin om voor een paar 100 euro de ene na de andere opdringerige handelaar aan de deur te krijgen die continu zou afdingen.

Over de waarde: wijzelf hebben indertijd (06/2015) de polo bij een handelaar gekocht voor €5000 met 86.000 km! Dit met 1 jaar garantie. Voor 3000 euro afschrijving in 4 jaar geen slechte deal lijkt me. 5 jaar later krijg je particulier daar echt geen €3000-€4000 meer voor. Dan ook nog rekening houdende het feit dat de onze automaat was.
Is TS ook in België wonend ?
Jij reageert op iemand die zich zgn enorm rijk rekent op jou ervaring in B

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:20
TFDev schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 23:42:
[...]

Jawel, want doordat de kleppen niet helemaal opengaan komt er ook minder (veel te weinig) lucht binnen wat niet voldoende gecomprimeerd kan worden.
Hoeveel speling geeft een lege klepstoter bij een Polo? Lijkt me niet dat dat verschil zo groot is dat de motor niet aanslaat, diverse vvti/vtec/noem maar op-systemen werken met minder lift bij lagere toeren, de VFR800 gebruikt zelfs maar 1 klep tot 6400 toeren en mijn Swift loopt ook gewoon met lege klepstoters. En dat laatste hoor je ook nog eens erg goed :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

skelleniels schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:24:

Autoprijzen NL en BE zijn niet 1 op 1 te vergelijken dus tenzij TS in België woont, waar geen aanwijzing voor is, is dit loze info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Hackus schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:58:
[...]

Is TS ook in België wonend ?
Jij reageert op iemand die zich zgn enorm rijk rekent op jou ervaring in B
Ik wist dat prijzen in NL iets hoger lagen, en na een snelle blik op tweedehands sites zie ik dat dealers inderdaad 3500-4000 vragen voor 1 die in orde staat en met APK. Het lijkt me dus nog steeds sterk dat TS dat er ooit voor zou kunnen krijgen. Of het zou moeten zijn dat prijzen in NL in die prijsklasse tussen particulierverkoop en handelaarverkoop bijna niet verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

skelleniels schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:30:
[...]

Ik wist dat prijzen in NL iets hoger lagen, en na een snelle blik op tweedehands sites zie ik dat dealers inderdaad 3500-4000 vragen voor 1 die in orde staat en met APK. Het lijkt me dus nog steeds sterk dat TS dat er ooit voor zou kunnen krijgen. Of het zou moeten zijn dat prijzen in NL in die prijsklasse tussen particulierverkoop en handelaarverkoop bijna niet verschillen?
Met defect niet. gerepareerd kan TS dat best vragen. tussen vragen en krijgen zit de onderhandeling.
btw; hier recente vraagprijzen in België https://www.autoscout24.d...m=2007&atype=C&fc=3&qry=&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
Hackus schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:35:
[...]

Met defect niet. gerepareerd kan TS dat best vragen. tussen vragen en krijgen zit de onderhandeling.
btw; hier recente vraagprijzen in België https://www.autoscout24.d...m=2007&atype=C&fc=3&qry=&
Dat is Duitsland! Juist ook eens gezien en het draait hier ook rond de 3500 bij handelaars.

En tuurlijk kan hij dat vragen, maar dat is niet hetzelfde als krijgen. Waarom zou iemand particulier 3500 geven als je voor dezelfde prijs bij een handelaar terecht kunt, meeste mensen geven toch daar de voorkeur aan. Maar goed elk zijn mening :)

[ Voor 12% gewijzigd door skelleniels op 20-09-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

skelleniels schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:37:
[...]

Dat is Duitsland! Juist ook eens gezien en het draait hier ook rond de 3500 bij handelaars.

En tuurlijk kan hij dat vragen, maar dat is niet hetzelfde als krijgen.
Zwevegem in Duitsland ?
https://www.autoscout24.d...ldtidx=2&cldtsrc=listPage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Ohja je linkte naar de .de site.

Edit: verkeerde auto

[ Voor 11% gewijzigd door skelleniels op 20-09-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

skelleniels schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:43:
[...]

Ohja je linkte naar de .de site... En inderdaad 3500 euro bij een handelaar met garantie.
€4250,- met 1j garantie in België. dat TS er 3.3.5k voor kan vragen is niet raar(gerepareerd)
vergeleken met jou inruil op 1.9k, ben je dus wel een dat dat erg weinig was. vaak krijg je meer bij inruil om een koper over de streep te trekken. (denk aan standaard €900,- korting zonder inruil, te onderhandelen)
Fijne zondag :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Hackus schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:46:
[...]

€4250,- met 1j garantie in België. dat TS er 3.3.5k voor kan vragen is niet raar(gerepareerd)
vergeleken met jou inruil op 1.9k, ben je dus wel een dat dat erg weinig was. vaak krijg je meer bij inruil om een koper over de streep te trekken. (denk aan standaard €900,- korting zonder inruil, te onderhandelen)
Fijne zondag :w
Misschien wel, wel vreemd dan dat andere reacties ook aangeven dat dit een behoorlijk hoge prijs is, maar je zal wel gelijk hebben. Benzines zijn ook wel weer stuk in waarde gestegen tov vorig jaar. Stonden vorig jaar toch een stuk goedkoper. Hij kan het wel proberen inderdaad.

Mij maakt het niet dat het voor ons weinig zou zijn. We hebben zelf de auto zeer goedkoop kunnen aankopen(5k in 2015 voor automaat), naar mijn gevoel heeft die niet veel afgeschreven in die 4 jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door skelleniels op 20-09-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je CCA van de accu te laag geworden door de leeftijd van de accu?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 21:37

JT

VETAK y0

SMSfreakie schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:22:
je CCA van de accu te laag geworden door de leeftijd van de accu?
Even topic of minstens de reacties van de topic starter lezen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1