Webcam om lessen mee te streamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:46
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Webcam om lessen mee te streamen. Ik heb momenteel leerlingen die, vanwege Corona, mijn lessen via Teams moeten volgen. Ik heb dit geprobeerd met de webcam van mijn Thinkpad en het delen van mijn scherm, maar dat is een drama wanneer je ook dit ook nog op het whiteboard wilt projecteren en tussen meerdere apps moet schakelen. Ik wil dus een webcam hebben die ik op het bord in de klas kan richten, zodat ik gewoon mijn ding kan doen en het bord duidelijk leesbaar in beeld komt voor de leerlingen. Volgens onze ICT afdeling kan dit niet, maar daar geloof ik dus niks van. Het apparaat zal wel, idealiter, een lange kabel of zelfs een draadloze verbinding met mijn laptop moeten hebben.

Wat is je budget?
Aangezien ik niet weet wat geschikt is, zou ik niet weten wat ik (of de school, bij voorkeur) hiervoor uit zou moeten geven. Budget is dus minder van belang, ik zoek kwaliteit

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een Thinkpad X1 Yoga met Windows 10 Education en MS Teams in een klaslokaal. Verder hebben we dus een 3-vlaks whiteboard voor in het lokaal hangen wat ik in beeld zou willen brengen. Daarop werk ik vooral met geprojecteerd materiaal (ik annoteer via mijn laptop) en dat moet goed leesbaar zijn voor de leerlingen.

Hopelijk heeft er iemand suggesties voor een apparaat dat goed zou kunnen werken, want lesgeven is op de huidige manier werkelijk een drama.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Alle reacties

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

nieuws: Sony brengt gratis software uit om systeemcamera's in te zetten als w...

nieuws: Canon komt met Windows-software om EOS-camera's in te zetten als webcam

Gelukkig mede vanwege Corona is er recent nieuws over geweest.

Zou zoiets kunnen werken? Gewoon een degelijke camera inzetten als een webcam? Dan weet je sowieso dat het beeld goed is. Dan is het alleen de vraag of zij die software willen installeren en of jij alles zo kan instellen dat het werkt.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
gewoon een goede USB webcam met 5meter USB kabel eraan?

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het grootste probleem is momenteel de beschikbaarheid en levertijd van webcams. Je zou eerst even moeten kijken wat er überhaupt nog leverbaar is en daaruit een selectie maken. Kijk bijvoorbeeld in de Pricewatch: https://tweakers.net/webcams/

Ik gebruik voor mijn onderwijs een (oudere) Logitech C920. Deze heeft een vrij grote kijkhoek, waardoor je een breed zicht hebt. Dat is gunstig als je bijvoorbeeld de camera relatief dicht op het whiteboard wilt zetten. Let daar dus op. De overige C92* en de C93* serie heeft dat volgens mij ook. Ik had ook nog gekeken naar de Brio, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb ook een Microsoft LifeCam, die heeft een veel smallere kijkhoek. Op zich geschikt voor 1-op-1 videobellen, maar minder voor onderwijs. En de kabel was van matige kwaliteit, waardoor hij helaas snel stuk ging.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-01 10:59
Ga je dit zelf betalen of kan je het declareren?

Als je het kan declareren, kan je het proberen. Dan is alleen nog de vraag of je het kan/mag installeren.

Mocht je het zelf betalen, escaleer het probleem naar je leidinggevende. Het is niet jouw probleem, je hebt geprobeerd bij de ICT afdeling.

• Kermit.de.Kikker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 00:33
Wat ik gedaan heb is in China wat van die goedkope hdmi capture usb sticks besteld (bv https://nl.aliexpress.com/item/4001249767982.html), dan kan eenvoudig een of meerdere
dslr of camcorder gebruiken als je camera geen usb opties heeft.Die HDMI kabel kan dan een paar meter zijn indien nodig.

• Aziraphale
@HuHu En is wat er op het whiteboard staat dan ook goed leesbaar voor de leerlingen?

@Lelletje Ik ben onderhand zo ver dat ik het zelf wel ga betalen, want mijn leidinggevende was een echo van ICT: Geprobeerd en dat was ook niet ideaal... Ik denk dan: Waarmee geprobeerd? Wat voor camera? Maar dat wist hij niet. Installeren is geen probleem, want mijn laptop is van mezelf (al heb ik hem kunnen declareren) en daar kan ik dus alles op gooien wat ik wil. Bijzonder, I know, but that's the way it is.

@Kermit.de.Kikker Zeker een optie, maar duurt wel lang.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• HuHu
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:47:
@HuHu En is wat er op het whiteboard staat dan ook goed leesbaar voor de leerlingen?
Dat ligt meer aan de lichtinval en je handschrift ;) .

• Aziraphale
HuHu schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:13:
[...]

Dat ligt meer aan de lichtinval en je handschrift ;) .
Mijn handschrift zijn ze wel in getraind. :+ Het gaat me meer om zaken die ik projecteer, is dat dan ook te lezen voor de kids thuis?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:15:
Ik heb dit geprobeerd met de webcam van mijn Thinkpad en het delen van mijn scherm, maar dat is een drama wanneer je ook dit ook nog op het whiteboard wilt projecteren en tussen meerdere apps moet schakelen.
Kijk je manager of ICT afdeling eens lief aan en ga voor een BlackMagic ATEM Mini. Daar kun je fantastisch je lessen mee gaan streamen. Het ding wordt als camera gezien door Teams, heeft 4 ingangen voor verschillende camera's etc. Kun je doorgaans gewoon een DSLR op aansluiten die kan filmen. Hoef je eigenlijk niks meer in Teams zelf te wisselen met camera's, dus ben je van het gepruts af.

• HuHu
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:14:
[...]

Mijn handschrift zijn ze wel in getraind. :+ Het gaat me meer om zaken die ik projecteer, is dat dan ook te lezen voor de kids thuis?
Als je iets projecteert, dan kun je het digitale materiaal toch ook gewoon direct delen?

• Red_Head
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 20:28

Red_Head

Kleine moeite groot plezier !!

Heb je tijdens het geven van de lessen ook kids in de ruimte zelf zitten?

Ik heb toevallig laatst zelf een gast les gegeven in een omgeving waarin een deel v/d deelnemers via Teams mee keek en een man of 5 in de ruimte zelf zat. In de ruimte was een "vergader" camera van het merk OwlLabs. (https://www.owllabs.com/meeting-owl)

Dit werkte echt super, zeker omdat bij vragen uit de ruimte zelf de camera automatisch draait naar de persoon die spreekt. Qua budget zal een oplossing als deze zeker door de school aangeschaft moeten worden (hij is niet goedkoop). Maar oplossingen zoals dit ZEKER in educatie zijn met flinke kortingen te krijgen. Zeker als de organisatie even lief naar Microsoft kijkt, als ik zie wat de organisaties waar ik mee te maken heb tijdens het werk (in het onderwijs) hebben die soms spullen staan/gedoneerd gekregen waar je u tegen zegt.

Als je echt kijkt naar een goede webcam zou ik zeker de optie overwegen om met een systeem camera te werken, die middels een converter of software geschikt gemaakt wordt als webcam binnen teams.

Laatst kwam ik deze link tegen: YouTube: 6 Things EVERY NEW STREAMER NEEDS Before You Start Streaming!! die legt het goed uit hoe je goed kan streamen! :)

Succes!

• Stef012
  • Laatst online: 10:52
Zelf heb ik nu ook een tijdje online les gegeven. Aangezien ik hierbij een hoop moet uittekenen (besturingstechniek) was dit met de normale middelen niet eenvoudig.
Aangezien ik een laptop heb met een touch scherm, heb ik hier een pen voor gekocht. Dit is ideaal, scherm delen printscreen maken en op je scherm aantekeningen maken. Natuurlijk ook in powerpoint.

Misschien is dit voor jou ook een optie.

• Aziraphale
HuHu schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:21:
[...]

Als je iets projecteert, dan kun je het digitale materiaal toch ook gewoon direct delen?
Ja, dat kan inderdaad, maar daar zit dus net mijn (luxe) probleem. Ik switch nog al eens tussen verschillende apps met materiaal (ppt, acrobat, word enz) en dan moet ik iedere keer stoppen met delen en opnieuw delen. Dat is nogal een gedoe en bij iedere wissel heb je dus weer een onderbreking in het proces en leerlingen die zich heel vlot met andere dingen bezig gaan houden. Nu is er ook nog de mogelijkheid om met een uitgebreid bureaublad te werken en dan het tweede scherm te delen en daar de dingen naartoe te slepen, maar ik doe hetzelfde als @Stef012 en maak aantekeningen rechtstreeks op mijn scherm met mijn pen. Echt ideaal, maar dan heb ik het liefste een gedupliceerd scherm.

De Owl die wordt genoemd heb ik ook gezien, maar daar ga ik nooit budget vanuit ICT voor krijgen. Die hebben namelijk besloten dat we het maar met de camera in de laptop en het delen van schermen moeten doen omdat een externe camera volgens hen ook niet ideaal is. Ze hebben wel gezorgd voor een microfoon, maar dat heeft geresulteerd in een deskmicrofoontje dat aan een kabeltje uit het plafond bungelt en...

• HuHu
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:20:
[...]

Ja, dat kan inderdaad, maar daar zit dus net mijn (luxe) probleem. Ik switch nog al eens tussen verschillende apps met materiaal (ppt, acrobat, word enz) en dan moet ik iedere keer stoppen met delen en opnieuw delen. Dat is nogal een gedoe en bij iedere wissel heb je dus weer een onderbreking in het proces en leerlingen die zich heel vlot met andere dingen bezig gaan houden. Nu is er ook nog de mogelijkheid om met een uitgebreid bureaublad te werken en dan het tweede scherm te delen en daar de dingen naartoe te slepen, maar ik doe hetzelfde als @Stef012 en maak aantekeningen rechtstreeks op mijn scherm met mijn pen. Echt ideaal, maar dan heb ik het liefste een gedupliceerd scherm.

De Owl die wordt genoemd heb ik ook gezien, maar daar ga ik nooit budget vanuit ICT voor krijgen. Die hebben namelijk besloten dat we het maar met de camera in de laptop en het delen van schermen moeten doen omdat een externe camera volgens hen ook niet ideaal is. Ze hebben wel gezorgd voor een microfoon, maar dat heeft geresulteerd in een deskmicrofoontje dat aan een kabeltje uit het plafond bungelt en...
Je zou zoiets kunnen gebruiken: https://jamboard.google.com/ . Daar zet je dan je spul op, studenten thuis kunnen inloggen en meekijken, je projecteert het op de muur; en je gebruikt een tablet om er zelf op te tekenen. Dan heb je het zowel digitaal beschikbaar als in het klaslokaal via de projectie.

Als ik het goed begrijp projecteer je nu materiaal, waar je dan fysiek aantekeningen op maakt. Maar als je de aantekeningen ook digitaal maakt, dan is dat misschien eenvoudiger?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Aziraphale schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:20:
[...]

Maar als je nu al je hele desktop projecteerd, kan je dan in Teams ook niet gewoon heel je desktop delen in plaats van individuele apps?

Externe, goedkope webcams kunnen een beter resultaat geven dan de webcam in je laptop, maar daar zijn geen garanties voor. Daarnaast is het ook nog eens afhankelijk van wat voor monitor je leerlingen hebben om de les op te volgen. Als dat een oude laptop met 1366x768 scherm is gaat er ook veel detail verloren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Aziraphale
Vandaag eens geëxperimenteerd met een GoPro Hero8 als webcam en dat was geen succes, dus toch maar weer terug naar het 2e scherm delen. Ik had deze keer alleen een ppt nodig en dan werkt het prima omdat ik dan in presentatie modus aantekeningen op het scherm maken via het scherm dat ik op het 1e scherm heb staan (dat scherm waar je je notities bij hebt).

Ik vrees dat het dan toch het 1e scherm delen wordt als ik wat anders wil gebruiken en er aantekeningen op wil kunnen maken via mijn touchscreen. Een Owl gaat hem financieel namelijk echt niet worden en de school gaat niet in een C922 oid voorzien, nog even los van het feit dat ze niet of nauwelijks te vinden zijn op het moment.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Sethro schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:27:
gewoon een goede USB webcam met 5meter USB kabel eraan?
5m usb kabel gaat waarschijnlijk voor verstoring in je webcam signaal zorgen, zeker met hogere resoluties, dat is mijn ervaring tenminste.
Aziraphale schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:15:
Ik wil dus een webcam hebben die ik op het bord in de klas kan richten, zodat ik gewoon mijn ding kan doen en het bord duidelijk leesbaar in beeld komt voor de leerlingen.
Op de universiteit worden al jaren colleges opgenomen, maar dit gebeurt niet voor niets door een betaalde kracht die een zoomcamera met joystick controle heeft, want de meeste borden zijn gewoon veel te breed om leesbaar te zijn in een omvattend HD shot. Tenzij je een digibord hebt, is het veel makkelijker om bijvoorbeeld op een aparte tablet te schrijven en hiervan het scherm te delen als co-host.

Je kan ook kijken naar een van deze voorbeelden

https://www.unr.edu/tlt/i...zoom/document-camera-hack

https://www.asiaone.com/d...ls-diy-overhead-projector
Pagina: 1