Betrouwbaar wifi in appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Anagorn
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-08-2025
Ik zoek een?
Oplossing voor een betrouwbare wifi oplossing in mijn appartement. Uitdaging lijkt de standleiding van het complex te zijn die signalen blokkeert.

Wat is je budget?
Afhankelijk van welk product ik nodig heb; maar ik schat rond de 100,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik lees veel goede verhalen over Ubiquiti. Dit zou iets zijn wat ik mee kan nemen als ik ga verhuizen. Maar heb verder geen voorkeuren

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
In mijn appartement (55m2) en een hemelsbrede afstand van 11 meter ontvang ik een sterk (5 uit 5) wifi signaal op zowel 2.4ghz als 5ghz in mijn werkkamer. Toch merk ik met video bellen dat deze verbinding niet sterk genoeg is, ik ben vaak diegene die vastloopt :9
Oorzaak lijkt de bouw van het appartement (jaren 60) die stralingen blokkeert. Stap ik in de naastgelegen keuken, ben ik mijn signaal volledig kwijt.
Daarnaast zit ik in een woonwijk met veel wifi verkeer en is momenteel een KPN Experiabox 10A (5mb up, 50mb down) geinstalleerd.
Ook heb ik al een goedkope TP-link wifi extender geprobeerd; dit is alleen heel instabiel (maar zorgde wel voor internet in de keuken ook)

Mogelijke oplossingen
- Kabel trekken naar de werkkamer/keuken en daar een AP (Ubiquiti AC Lite misschien?) plaatsen
- Experiabox vervangen door een router met sterker wifi signaal (https://tweakers.net/modems-en-routers/ misschien?)
- Betere wifi extender aanschaffen (Ubiquiti AmpliFi AFi-P-HD?)

Sidenote: ik ben niet volledig thuis in netwerken, dus alles wat ik gelezen heb over AP/mesh/router adviezen zorgde ervoor dat ik door de bomen het bos niet meer zag 8)7

Beste antwoord (via Anagorn op 16-09-2020 13:40)

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-12-2025
De "beste" oplossing voor zoiets blijft een kabel trekken, en access points plaatsen waar nodig. En natuurlijk zoveel mogelijk bekabeld aansluiten. Bij ons thuis hadden we vooral moeite met het signaal door het plafond naar boven te krijgen. Uiteindelijk een kabel naar het kantoor boven getrokken tijdens een verbouwing, mijn PC aangesloten met de kabel, en een AP opgehangen. Nu hebben we overal prima internet. Het nadeel bij zo'n oplossing is dat je eigenlijk wilt dat alle apparatuur samenwerkt. Een KPN modem/router met TP-Link extender en Ubiquiti AP zal niet allemaal vlekkeloos gaan werken. Vermoedelijk krijg je last van ruziende zenders die allemaal graag met je telefoon/laptop willen verbinden.

Mesh is leuk, maar eigenlijk is het vooral goed en efficient wanneer je routers een dedicated backhaul verbinding hebben (bekabeld of draadloos via dedicated antennes), en de meeste consumentenoplossingen hebben dat niet. Je zult dan een goede verbinding naar je AP hebben, maar de verbinding tussen APs is dan net zo slecht als eerst - of overbelast.

Mocht je voor een bekabelde AP oplossing gaan, dan laat ik het advies even over aan de andere experts hier. Ubiquiti is een veel gekozen oplossing. Ik heb zelf overal TP-Link EAP225 opgehangen, met een AP controller op mijn server. Werkt echt als een trein, maar is een wat duurdere (en eigenlijk zakelijke) oplossing. Het grote voordeel hiermee is dat de controller en de APs daadwerkelijk communiceren over welke AP het beste past bij het apparaat dat verbinding heeft - mits je device (telefoon/laptop) hier mee overweg kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Iv00w op 09-09-2020 12:41 ]

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een kabel trekken als optie ziet, waarom dan niet gewoon je systeem bekabeld aansluiten voor videobellen?
Mijn ervaring met iedereen die nu thuiswerkt, is dat hoe goed je WiFi ook is, het nog steeds zo is dat met WiFi mensen wegvallen en haperen.

Mijn ervaring is dat met die Ubiquiti's is wel goed, en dat je daar vrij goede WiFi mee hebt, maar dat hangt natuurlijk ook weer van veel dingen af (zit je in een flink appartementencomplex met heel veel apparatuur, dan is de kans op storing gewoon groter, als dat je op een hutje op de hei woont).

Acties:
  • Beste antwoord

• Iv00w
De "beste" oplossing voor zoiets blijft een kabel trekken, en access points plaatsen waar nodig. En natuurlijk zoveel mogelijk bekabeld aansluiten. Bij ons thuis hadden we vooral moeite met het signaal door het plafond naar boven te krijgen. Uiteindelijk een kabel naar het kantoor boven getrokken tijdens een verbouwing, mijn PC aangesloten met de kabel, en een AP opgehangen. Nu hebben we overal prima internet. Het nadeel bij zo'n oplossing is dat je eigenlijk wilt dat alle apparatuur samenwerkt. Een KPN modem/router met TP-Link extender en Ubiquiti AP zal niet allemaal vlekkeloos gaan werken. Vermoedelijk krijg je last van ruziende zenders die allemaal graag met je telefoon/laptop willen verbinden.

Mesh is leuk, maar eigenlijk is het vooral goed en efficient wanneer je routers een dedicated backhaul verbinding hebben (bekabeld of draadloos via dedicated antennes), en de meeste consumentenoplossingen hebben dat niet. Je zult dan een goede verbinding naar je AP hebben, maar de verbinding tussen APs is dan net zo slecht als eerst - of overbelast.

Mocht je voor een bekabelde AP oplossing gaan, dan laat ik het advies even over aan de andere experts hier. Ubiquiti is een veel gekozen oplossing. Ik heb zelf overal TP-Link EAP225 opgehangen, met een AP controller op mijn server. Werkt echt als een trein, maar is een wat duurdere (en eigenlijk zakelijke) oplossing. Het grote voordeel hiermee is dat de controller en de APs daadwerkelijk communiceren over welke AP het beste past bij het apparaat dat verbinding heeft - mits je device (telefoon/laptop) hier mee overweg kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Iv00w op 09-09-2020 12:41 ]

• Anagorn
TERW_DAN schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:32:
Als je een kabel trekken als optie ziet, waarom dan niet gewoon je systeem bekabeld aansluiten voor videobellen?
Kabel trekken is wel echt een uiterst redmiddel, omdat ik de kabels niet onzichtbaar kan verwerken en ze dus altijd zichtbaar heb.
TERW_DAN schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:32:
(zit je in een flink appartementencomplex met heel veel apparatuur, dan is de kans op storing gewoon groter, als dat je op een hutje op de hei woont).
Zijn er specifieke routers/oplossingen die hier juist goed/beter mee om kunnen gaan?
Iv00w schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:39:
een dedicated backhaul verbinding hebben (bekabeld of draadloos via dedicated antennes), en de meeste consumentenoplossingen hebben dat niet. Je zult dan een goede verbinding naar je AP hebben, maar de verbinding tussen APs is dan net zo slecht als eerst - of overbelast.
Wat is een dedicated backhaul? Verbinding lijkt dus eigenlijk geen probleem, ik heb meestal goed ontvangst. Maar hij lijkt niet heel stabiel/sterk
Iv00w schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:39:
Mocht je voor een bekabelde AP oplossing gaan, dan laat ik het advies even over aan de andere experts hier.
Hoop op een reactie van anderen!

• Iv00w
Anagorn schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:31:

[...]

Wat is een dedicated backhaul? Verbinding lijkt dus eigenlijk geen probleem, ik heb meestal goed ontvangst. Maar hij lijkt niet heel stabiel/sterk
Een mesh systeem werkt op het principe dat een aantal APs draadloos in verbinding staan, om je bereik te vergoten, en ze zorgen er voor dat je altijd verbinding met het “beste” AP hebt.

Een goedkopere variant zal dit allemaal op 1 of 2 antennes doen: die moet communiceren met andere APs, de upload en download van alle devices op dat AP.

De betere varianten hebben een backhaul die in ieder geval de onderlinge communicatie op een aparte band laat lopen. Ideaal gezien heb je er een voor je up- en download tussen router/AP, een voor onderlinge communicatie, en een of meer voor je devices.

Een dedicated backhaul wil dus eigenlijk zeggen: hoe druk de upload, download of onderlinge communicatie is, daar merken je apparaten niets van. Als alles op 1 band zit, kan het zo zijn dat ofwel de communicatie verslechterd, of een aantal apparaten het gaan merken. Zie het als de “draadloze kabel” die je APs verbindt.

Ik ben verder geen expert, hopelijk klopt mijn uitleg!

• Anagorn
Ben uiteindelijk, na meer gelezen te hebben, voor een AP gegaan achter mijn router!
Pagina: 1