Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarethai
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-04 14:32
Hallo beste mede-tweakers,

Ik heb een tijd terug mijn huidige pc in elkaar gezet met daarin een 8700 (non-k) en RTX 2060 in een Phanteks P300 behuizing. Nog niet zo oud, maar achteraf heb ik spijt dat ik naar mijn idee toch iets te zuinig ben geweest met mijn budget en daarom vind ik het tijd voor een upgrade. Deze keer wil ik het wat grootser aanpakken met een RTX 3080 en een 4900x (of hoe de zen3 tegenhanger van de 3900x dan ook mag gaan heten).

Ik zou de case graag hergebruiken. Ik weet dat deze stock geen goede airflow heeft maar met een P300a mesh panel en 3 case fans is dat volgens mij nu wel op orde. Deze case heeft ruimte voor een GPU van maximaal 330mm en kan een 240mm AIO of 160mm tower cooler kwijt. De diepte van de AIO zou echter wel ten koste gaan van de GPU lengte.

Mijn eerste keuze was de Dark Rock Pro 4 maar deze valt af vanwege de hoogte (163mm). Het kleinere broertje (Dark Rock 4) past net maar ik weet niet of deze genoeg koelvermogen heeft.

Aan de AIO kant komt de Arctic Liquid Freezer II 240 goed uit reviews maar dit beperkt de GPU opties enorm. Als ik de fans buiten en de rad in de case monteer (op het oog denk ik dat dit wel zou passen onder de front-panel) zou dit nog steeds maar 292mm ruimte overlaten voor de GPU wat eigenlijk alles behalve de Founders Edition onmogelijk maakt.

Ik lees dat de 3900x nogal een heethoofd is en ga er voor nu bij gebrek aan informatie maar vanuit dat de 4900x niet veel anders zal zijn, dus ik wil hier graag het zekere voor het onzekere nemen.

TLDR; Is een 3900x/4900x koel te houden met een tower cooler van max. 160mm (zonder hels kabaal)? Of moet ik maar gewoon een grotere case kopen waar wel een Dark Rock Pro 4 in past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zen2 CPU'S zijn op zichzelf niet per sé heethoofden maar ze boosten zo hoog mogelijk met de beschikbare koeling. Ongeveer een 10MHz per 1°C. Het is een persoonlijke afweging of bijvoorbeeld een 50MHz extra allcore boost opweegt tegen de kosten van betere koeling. Een iets kleinere tower koeler zoals de Dark Rock 4 zal prima in staat zijn om de CPU zijn werk te laten doen. Over het algemeen ook vrij stil. De CPU regelt zelf verder de boost op temperatuur.

Het verschil tussen een Dark Rock Pro 4 of AIO(zit niet enorm veel verschil in koeling vs geluid) en een 360/420 custom loop waterkoeling is overigens een 6 tot 8°C. Dan heb je een beetje een idee.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:10
Misschien even wat reviews opzoeken?
https://nl.hardware.info/...stresultaten-luchtkoelers

Staat een hele rits aan CPu koelers, en hoe goed ze koelen bij 130w. De Dark Rock Pro 4 komt als beste uit de bus, maar er zitten al 3 koelers binnen 1 graden celcius....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarethai
Waah schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:31:
Misschien even wat reviews opzoeken?
https://nl.hardware.info/...stresultaten-luchtkoelers

Staat een hele rits aan CPu koelers, en hoe goed ze koelen bij 130w. De Dark Rock Pro 4 komt als beste uit de bus, maar er zitten al 3 koelers binnen 1 graden celcius....
Ah ja, dat artikel was ik eerder al eens tegengekomen maar daarna weer volledig vergeten, dank voor de herinnering!

De Dark Rock 4 staat daar ergens in de middenmoot. Voor nu even de Scythe Ninja 5 erbij gezet op mijn wenslijst. Die is iets goedkoper en presteert wat beter maar is esthetisch wat minder (persoonlijke mening natuurlijk).

Zojuist de aankondiging van de aankondiging van Zen 3 voorbij zien komen dus ik heb nog een maandje of 2 om erover na te denken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik denk dat waah gelijk heeft. Mijn ervaringen met mijn Ryzen 5 3600 zijn dat het boostgedrag verschikkelijk agressief is. Ik had er wat last mee want ik wilde een wat minder zenuwachtig fanprofiel in mijn SFF case, maar dat bleek daardoor lastig. De processor zal dus als een malle blijven boosten tot hij zo heet wordt dat dit niet meer kan en dan kalmeren. Het verschil in prestaties tussen hard boosten en op 95 graden sudderen is (in mijn geval) ongeveer 5% (grof gemeten met de stresstest van CPU-Z). Als ik jou was zou ik gewoon de grootste luchtkoeler die je kwijt kan monteren, het fanprofiel instellen dat je er niet zenuwachtig van wordt en de rest laten regelen door de processor.

In mijn specifieke situatie bleek dat ik een groot deel van het probleem kon oplossen door de boostspanning en -frequentie domweg te verlagen naar 1,2V/4,1GHz en dat scheelde 10W aan dissipatie en verhoogde mijn 'steady state' prestaties omdat de processor de frequentie niet meer begrensde bij lange lasten. Het regelmechanisme laat zich niet heel goed controleren, want volgens mij kloppen de waarden die ik via HWMonitor binnen krijg niet helemaal (hij blijft op 4,1GHz in rust, maar koelt wel helemaal af). Wat wel klopt is dat mijn computer beide onder load en in idle minder heet wordt en gewoon stabiel en snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarethai
Ik heb gisteren eens geëxperimenteerd met het monteren van de front-fans direct achter de front-panel en dus buiten de case, dat paste prima. Ik heb toen gelijk even een meetlint langs de kast gehouden en daarbij merkte ik dat de volledige breedte van de kast (en daarmee de maximale gpu lengte) ongeveer 355mm is in plaats van de 330mm die wordt aangegeven door Phanteks. Het lijkt erop dat Phanteks bij het bepalen van hun officieële max. gpu lengte wat ruimte heeft ingecalculeerd voor een case-fan.

De Arctic Liquid Freezer II 240 behoort daarmee weer tot de mogelijkheden. De max. gpu lengte is daarmee iets meer dan 315m en dat biedt aardig wat meer opties. Ik neig zelf richting deze koeler vanwege de goede reviews en looks (het oog wil immers ook wat). Wel jammer dat hardware.info deze niet mee heeft genomen in het eerder gelinkte onderzoek.

[ Voor 8% gewijzigd door sarethai op 11-09-2020 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
Persoonlijk vind ik de "looks" van een (zeker deze) AIO niet heel bijzonder buiten het effect dat het iets meer "clean" oogt. Ik denk dat je hier eerst prioriteiten moet stellen, want je systeem drijgt nu ongebalanceerd te raken door het gebruik van budget waterkoeling zonder de rest van het systeem daarmee in overeenstemming te brengen. Kies eerst wat de top prioriteit heeft (looks, performance geluid), want anders ren je zo weer dezelfde val in waar je eerder ook al in gevallen bent.

Hoe ben je trouwens van plan dit te gaan doen? De Zen3 processors zijn voorlopig nog niet uit, en als je de videokaart ook nog niet hebt weet je eigenlijk helemaal niet of het exemplaar waar jij aan gaat komen daadwerkelijk te lang is of niet. Als je wil upgraden zou ik één van de volgende opties kiezen:
  • Nu dingen kopen die beschikbaar zijn, maar niet nadenken over mogelijke toekomstige opties. Nu ben je afhankelijk van informatie over de toekomst om je build te plannen. Je kunt de videokaart en de CPU/moederbord/geheugencombinatie in principe apart van elkaar vervangen als je echt op hete kolen zit. Een i7-8700 is in de meeste gevallen snel zat voor een RTX 3080 als die een hi-res/refresh monitor aan moet sturen;
  • Wachten tot de 4000-serie Ryzen beschikbaar is (niet aangekondigd worden, het gaat wel langer duren dan dat). Dit heeft als bijkomend voordeel dat er partnermodellen van de videokaart die jij op het oog hebt beschikbaar zijn. Misschien zijn die kleiner of op een andere manier mooier en/of beter.
Overigens lijkt mij dat (afhankelijk van het moment dat je je huidige build bouwde) niet in het bijzonder zuinig bent geweest, het is geen low-end hardware. In de meeste gevallen is het helemaal geen schande om een beetje mid-range te blijven met de hardware die daardoor aangenaam betaalbaar blijft en het overgebleven geld gewoon steken in het gewoon een jaartje eerder te upgraden naar de contemporaine mid-range. Volgens mij is dat onder de streep minder duur.

Wat voor budget heb je en hoeveel geduld heb je voor de upgrade? Ik hoor een zorgelijke combinatie van esthetische eisen, het willen vervangen van perfect capabele hardware en het willen besparen op een nieuwe behuizing en AIO. Ik ben bang dat geen enkel antwoord dat je hier gaat krijgen in al je behoeftes zal gaan voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:11
Heb een Be Quiet Dark Rock 4 cooler op mijn 3900X, gewoon in een Sharkoon TG4 (RGB) case. Temperaturen komen nooit echt boven de 62 graden, ook als ik een tijdje Folding@Home op de meest intensieve setting heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarethai
@TrafalgarLaw Dank voor de info, mooie case overigens!

@Involvement Je hebt gelijk over het stellen van prioriteiten. Die heb ik voor mezelf wel helder maar heb ik hier niet gepost, dus laat ik dat bij deze doen.

Prioriteiten:
- Geluid. Het hoeft zeker niet fluisterstil maar ik wil gewoon absoluut geen straaljager op mijn bureau.
- Performance / kosten. Deze staan wat mij betreft op een gedeelde tweede plaats. Ik zoek wat meer performance dan "beste prijs/kwaliteit" maar mijn bankrekening is helaas ook niet oneindig genoeg om een 3090 te kunnen verantwoorden. Vandaar mijn interesse in een 3080.
- Looks. Dit is het minst belangrijk, maar zoals ik al aangaf "het oog wil ook wat" en daar heb ik wel een paar tientjes voor over mits het niet ten koste gaat van geluid en performance.

Verder heb je gelijk dat rond de midrange blijven inderdaad op de lange termijn het goedkoopst is. Dit heb ik ook een tijd gedaan maar het mag nu wel ietsje meer zijn. Dat wil niet zeggen dat geld bij mij aan een boom groeit, vandaar dat ik mijn huidige kast zou willen behouden als dat praktisch is en dat ik de Arctic Liquid Freezer interessanter vind dan een NZXT Kraken. Die laatste vind ik persoonlijk nog net wat mooier (clean uiterlijk kan ik wel waarderen) maar die is ook dubbel zo duur en dat is het me ook niet waard.

Laat me nu even je andere vragen puntsgewijs beantwoorden.

Wat voor budget heb je en hoeveel geduld heb je voor de upgrade?
Max €1.500 als alles geupgrade wordt, maar dat is niet noodzakelijk het geval. (zie hieronder)

Ik hoor een zorgelijke combinatie van esthetische eisen, het willen vervangen van perfect capabele hardware en het willen besparen op een nieuwe behuizing en AIO.
"Perfect capable" hardware subjectief. Het draait inderdaad nog prima maar ik had gehoopt nog wat langer op Ultra/High te kunnen gamen. Ik wil niet beweren dat ik in algemene zin zuinig ben geweest maar enkel dat ik te zuinig was voor mijn verwachtingen.
Daarnaast heb ik aangegeven dat ik de case graag wil hergebruiken, maar dit zie ik niet als een eis. Als ik met minimale concessies mijn huidige case kan houden dan houdt ik die 100 euro inderdaad liever op mijn bankrekening.
Betreft de AIO, ik vind de clean look persoonlijk wel mooi en dat mag gerust een paar tientjes meer kosten, maar de 100 euro meerprijs voor een NZXT Kraken t.o.v een Scythe Ninja 5 is het mij niet waard. Als het kostenverschil zo hoog is voor vergelijkbare prestaties blijf ik met alle liefde bij luchtkoeling ook al vind ik dat minder mooi.

Wat betreft mijn planning, dat hangt af van performance.
Mijn idee was om eerst de gpu te vervangen aangezien dit waarschijnlijk een groter verschil gaat maken dan de cpu (bij gebruik met een 3440x1440 monitor op 60fps). Het zal inderdaad nog wel een maand of 2 duren voordat deze beschikbaar is voor een normale prijs dus heb ik nog alle tijd om reviews af te wachten.

Die gpu gaat dan eerst in mijn huidige setup om te kijken of mijn huidige cpu het nog bij kan benen. Zo ja dan is mijn upgrade voor nu klaar en wacht ik op Zen 4 met de nieuwe AMD socket in 2022. Zo nee, dan wordt het een eerdere upgrade naar Zen 3.

Omdat er dus mogelijk een Zen 3 upgrade achteraan gaat komen probeer ik daar nu al wel rekening mee te houden. De TDP zal vast niet ineens verdriedubbelen dus lijkt het me niet onverstandig om me vast te oriënteren op de koelmogelijkheden.

Ik ben bang dat geen enkel antwoord dat je hier gaat krijgen in al je behoeftes zal gaan voldoen.
Ik denk dat ik daar misschien wat onduidelijk ben geweest of wellicht heb je iets tussen de regels gelezen wat ik niet heb bedoeld, maar mijn verwachtingen zijn naar mijn idee best simpel.

Ik wil enkel weten wat voor koeling een moderne high-end cpu met hoge TDP - zoals theoretisch een 4900x - nodig heeft. Daarmee kan ik kijken of/hoe dat in mijn huidige case past, en wat voor limieten dat zou betekenen bij de aanschaf van een nieuwe gpu.
Mijn doel is om te voorkomen dat ik nu zorgeloos een mooie nieuwe gpu aanschaf om er een maand later achter te komen dat ik een prima case moet vervangen omdat ik niet voor de 2cm kortere gpu heb gekozen.

Simpelweg een kwestie van 2x meten, 1x zagen/kopen dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door sarethai op 11-09-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Ok, dat is al een stuk concretere informatie. Je gaat nog steeds vast lopen op de gedeelde tweede plek van prijs en performance, want die zijn wel tegenstrijdig, maar deze ranglijst+budget beperkt hetgeen je kan kiezen al wel op een wijze dat je geen tientallen opties meer hebt.

Ik denk nu het volgende:
  • Je huidige CPU is best snel, en ik denk niet dat je een CPU gaat vinden die een duidelijk merkbaar (>25%) verschil gaat maken, en dan is een upgrade alleen zonde van het geld. Denk er ook aan dat spellen nauwelijks baat hebben bij meer dan 6C/12T, dus het equivalent van een Ryzen 5 4600 gaat waarschijnlijk voldoende zijn, een 12 core is zeker niet nodig;
  • Met een hoge resolutie monitor als deze loop je snel tegen bottlenecking in je videokaart aan, maar meten wat de framerate is waar je last van hebt en op wat voor belasting je CPU en GPU dan lopen kan je zeker helpen in het kiezen;
  • AMD gaat eind oktober een keynote geven over Ryzen en Radeon, en voor mij is dat een signaal dat ze mikken op een release zodat de verkopen en voorraden zo tegen de kerst op gang zijn. Dat zijn de typische dagen dat er kortingen komen en daar stemmen de fabrikanten op af. Als het maar enigszins kan zou ik daar op wachten, want ook bestaande hardware wordt daar vaak goedkoper van. Ik reken er op dat de beschikbaarheid van nieuwe componenten voor die tijd matig zal zijn;
  • Wat betreft het esthetische blijft het natuurlijk een kwestie van smaak, en ik zou de keuze pas maken tegen de tijd dat je voor je mobo/CPU/geheugen gaat shoppen. De 'looks' schalen wat mij betreft nogal met consistentie, en dan zijn hypothetische componenten lastig. Zelf neig ik naar luchtkoeling, waterkoeling is functioneel zelfs voor de zwaarste hardware niet nodig (een 3900x gebruikt niet meer dan 140W) en een mooie luchtkoeler is niet per definitie lelijk. De meeste builds vind ik beter ogen in een ruime kast, zeker als de componenten zelf ook groot zijn. Een nieuwe kast is op je budget niet heel duur, zeker als je de oude nog kan verkopen.
Bij het nalezen voel ik me wel een beetje een zeur om eerlijk te zijn, dat was niet de bedoeling. :) Het is alleen dat ik denk dat als je het enigszins vol kan houden wachten tot rond december je meer informatie hebt zodat je niet meer met hypothetische componenten hoeft te redeneren en gewoon over het algemeen beter uit bent. Er is nog wel wat in de pijplijn en ik weet er te weinig van om er echt wat zinnigs over te zeggen. Als je niet kan wachten zou ik de "Best buy guide - September" eens doornemen, maar ik betwijfel of je er verbetering van gaat voelen buiten de nieuwere videokaart.

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-05 10:17
TrafalgarLaw schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:12:
Heb een Be Quiet Dark Rock 4 cooler op mijn 3900X, gewoon in een Sharkoon TG4 (RGB) case. Temperaturen komen nooit echt boven de 62 graden, ook als ik een tijdje Folding@Home op de meest intensieve setting heb gebruikt.
Dat is wel een erg mooi resultaat. Staan dan alle cores/threads aan in f@h?
Ik heb mijn 3900X gekoeld met een Arctic freezer 360. Hij is overklokt (all core) naar 4.3Ghz op zo'n 1.29V. Met f@h vol draaiend kom ik meestal rond 73 graden uit. Dit check ik met hwinfo. Als ik hem op standaard clocks laat staan, verschilt het niet erg veel qua temperatuur.

Zou jij misschien tijd hebben om eens te kijken hoe jouw 3900x boost en met welke temp (Tctl/Tdie) in hwinfo, tijdens het draaien van f@h? Een screenshot van hwinfo zou top zijn, daar kun je mooi je max zien en de load op de verschillende cores.
Als je inderdaad zulke lage temperaturen hebt, zal ik misschien eens naar mijn setup moeten kijken.

Hier een screenshot van mijn hwinfo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDBdh5kkLbu-l5OpV6h10c6hsIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oj37JT2GusXUZYzt53T24Z5b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Pirelly op 12-09-2020 09:48 ]

• TrafalgarLaw
62 klopt niet helemaal, verkeerd onthouden waarschijnlijk. In BF1 schommelt mijn temps tussen 62 en 75. Ik zou indd F@H moeten draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2--TVDVdrZgKEpGGxfI-Ftx7jgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xxtslBo33OGTZT4ZppWCv1sS.png?f=fotoalbum_large
Dit is na ongeveer 12 minuten.

Hoe krijg jij een all-core boost van 4.3 Ghz?

[ Voor 142% gewijzigd door TrafalgarLaw op 12-09-2020 16:06 ]

• Pirelly
Ah, dat is inderdaad wat anders.
Bedankt voor je screenshot! .
Hoe krijg jij een all-core boost van 4.3 Ghz?
Dit is geen boost, maar een overclock.
Hij staat op een multiplier van 43. Dat betekent ook dat ie single core niet hoger boost dan 4.3, maar dat neem ik voor lief, aangezien ik bijna niets single core draai.

[ Voor 66% gewijzigd door Pirelly op 12-09-2020 16:15 ]

• TrafalgarLaw
Hmm. Zie je dan ook een merkbaar verschil in games als je de multiplyer op 43 zet?

• Pirelly
Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet vergeleken. Denk dat het verschil niet groot zal zijn. Wat voor mij belangrijk is, is 4K h264 en h265 encoding. En dat doet ie op een all core overclock van 4.3GHz veel beter, dan dat ik hem laat boosten. Want dan haal ik die 4.3 nooit.

Cinebench haal ik zo ook een hogere score (rond 7500), terwijl ik op stock settings net boven 6900 kwam.
3DMark geeft ook een betere score met deze overclock, dan op default settings.
Stock: https://www.3dmark.com/spy/10671150
Overclock (cpu en gpu) : https://www.3dmark.com/spy/13706529

Hier met elkaar vergeleken. Geeft dik 4% verbetering op cpu score (maar dat is effectief maar 1fps meer):
https://www.3dmark.com/compare/spy/13706529/spy/10671150

[ Voor 47% gewijzigd door Pirelly op 12-09-2020 16:41 ]

• TrafalgarLaw
Ik krijg op stock 7081 op CineBench R20. Heb zelf geen settings gewijzigd in de UEFI/bios.

• Pirelly
Heb hem even teruggekeken en screenshot gemaakt.
Stock 6929, 4.3GHz overclock: 7535

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pRs254yI0gpsgx0JVIYMrKmliA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5yTwNtkqvUt9gJTIGfwxe5eG.jpg?f=user_large

• TrafalgarLaw
Die kan direct naar de wall of fame heh

• Pirelly
Net nog even een single core run gedaan met cinebench. Dan kom ik op 496. Heb er nooit een stock score mee gedraaid, maar ik denk dat die hoger uitvalt door hogere single core boost. Heb jij er toevallig 1 om te vergelijken?

Nu is overigens wel goed het verschil tussen een aio of luchtkoeker te zien (om weer even on topic te gaan). Ik max rond 70 graden met aio, en bij jou al snel 82 graden, terwijl niet alle cores 100% draaien.

• TrafalgarLaw
Heb stock single threaded een score van 514.

• Pirelly
Bedankt, dat scheelt dus maar heel weinig.

• TrafalgarLaw
Het is maar wat je acceptabel vindt qua temperaturen, met mijn case en setup zijn deze temps logisch. Mijn 3900X zal bij lange na niet op zulke temperaturen draaien en ook niet voor zo lang. Voor een volgende GPU zou dan juist wel weer een AIO overwegen omdat mijn GPU al snel de 82 C bereikt.

• Pirelly
Ik ben vorige week op deze arctic liquid freezer 360 overgestapt. Ik kom van een noctua NH-D15 chromax.black.
Omdat ik daar ook temperaturen van in de 80 graden zag tijdens exporteren van 4K films (en f@h), heb ik besloten deze te vervangen.
En nu met maar rond de 73 graden, alle cores 100% op 4.3GHz, ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Ook is hij iets stiller.
Pagina: 1