Vraag

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-10 08:48
Ik zoek een?
Vervangende telefoon van mijn Huawei P20 Pro die merkbaar tegen het einde van zijn latijn is. De USB-C poort is nagenoeg defect, hij wordt trager en regelmatig moet ik een herstart uitvoeren om video's te kunnen bekijken. Daarbij kan ik mijn huidige abonnement al een aantal maanden verlengen, maar ik kom maar geen geschikte telefoon tegen.

Wat is je budget?
Maximaal € 600,-. Ik wil qua toestelbundel maximaal € 10,- p/m moeten betalen bij een 2-jarige verlenging en wil maximaal € 400,- bijleggen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Naast reguliere functies gebruik ik mijn telefoon als main-camera. Een goede camera is dus een vereiste. Daarnaast wil ik dual-sim kunnen blijven gebruiken zodat de simkaarten van mijn werk en van mijzelf in dezelfde telefoon kunnen. In beide voorzag de P20 Pro tot nog toe prima :) Wat ik echter ook wil gaan doen is draadloos laden omdat mijn nieuwe auto daarin voorziet. Verder hou ik van kleine bezels, dus een goede screen to body ratio is een pré. Evenals dat 5G een pré is ten aanzien van toekomst bestendigheid.Tot slot hou ik over het algemeen van simpele en schone software, vandaar dat ik met mijn huidige telefoon Nova Pro heb gebruikt zodat ik af was van het meeste van de Emui schil. Gebruik (moeten) maken van Nova heeft niet de voorkeur, het installeren van Custom ROM's al helemaal niet.

Wat heb je zelf al gevonden?
Met mijn budget en de eisen die ik heb lijkt er weinig wat écht perfect aansluit:
  • OnePlus 8 Pro - Voldoet volgens mij aan alle eisen, behalve qua budget. Telefoon lijkt me wat dat betreft overkill voor mijn eisen en wensen.
  • Pixel 4a - Voldoet volgens mij aan alle eisen, behalve het draadloos laden en 5G.
  • Xiaomi Mi 10 - Ziet er interessant uit, maar ik heb twijfels over de camera kwaliteit en de software (inclusief adds?).
  • Huawei P30 Pro (new edition) - Ziet er interessant uit, maar ik heb twijfels over het toekomstige update beleid van Huawei.
  • Pixel 4a 5G / Pixel 5 - Wachten op de release van deze? Lijken beide grotendeels te voldoen, onbekende hierin is nog de prijs die de Pixel 5 gaat krijgen en of deze telefoons beide (of een van hen) draadloos laden gaat krijgen.
Welke vragen heb je hier nog over?
Of zie ik echt nog iets over het hoofd?!

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Je ziet zeker iets over het hoofd, namelijk de Oneplus Nord. Zelfde main camera als in de 8 en zelfde OxygenOS software, maar een adviesprijs van 399 voor 8GB/128GB of 499 voor 12GB/256GB. Bij T-Mobile en Tele2 in abonnement verlenging is iets van 330 Euro bijleggen en 0 per maand betalen voor het toestel.
Nord heeft dual sim (2x4g) en heeft een update belooft naar 1x5g+1x4g in de toekomst. 2 x 5g gaat niet gebeuren i.v.m. de antenne setup. Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen enkel toestel op de markt die 2x5G kan bieden, die gaan mogelijk volgend jaar komen.
Je mist wel draadloos laden, maar met Warp Charge is de telefoon zo vol, en mensen hier op het forum doen er over het algemeen 2 dagen mee (screen on time tussen 5 en 7,5 uur).
Mijn mening over draadloos laden, alle telefoons remmen af naarmate je richting de 100 procent komt omdat de batterij dat niet aankan en veel merken laden 's nachts niet meer vol maar trekken dat sprintje pas in de ochtend, dus met elke keer in de auto de telefoon draadloos laden gaat ten koste van je accu.

• Joster
swhnld schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:43:
Je ziet zeker iets over het hoofd, namelijk de Oneplus Nord. Zelfde main camera als in de 8 en zelfde OxygenOS software, maar een adviesprijs van 399 voor 8GB/128GB of 499 voor 12GB/256GB. Bij T-Mobile en Tele2 in abonnement verlenging is iets van 330 Euro bijleggen en 0 per maand betalen voor het toestel.
De Nord heb ik ook in de gaten gehouden, maar de camera is toch niet van OP 8 Pro of Pixel 4a niveau? Prijs is zeker wel interessant ja. Met verlenging en een toestelbundel van € 10,- per maand kost hij me € 31,50 per maand (12 Gb 5G data + onbeperkt bellen & sms) met een bijbetaling van slechts € 67,-.
Nord heeft dual sim (2x4g) en heeft een update belooft naar 1x5g+1x4g in de toekomst. 2 x 5g gaat niet gebeuren i.v.m. de antenne setup. Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen enkel toestel op de markt die 2x5G kan bieden, die gaan mogelijk volgend jaar komen.
Huh, werkt 5G tot op heden nog niet? Of alleen niet als je 2 simkaarten gebruikt?
Je mist wel draadloos laden, maar met Warp Charge is de telefoon zo vol, en mensen hier op het forum doen er over het algemeen 2 dagen mee (screen on time tussen 5 en 7,5 uur).
Mijn mening over draadloos laden, alle telefoons remmen af naarmate je richting de 100 procent komt omdat de batterij dat niet aankan en veel merken laden 's nachts niet meer vol maar trekken dat sprintje pas in de ochtend, dus met elke keer in de auto de telefoon draadloos laden gaat ten koste van je accu.
Het lijkt me juist heerlijk om bij lange autoritten gewoon draadloos AA en draadloos laden te kunnen gebruiken, klaar met kabeltjes gebruiken :) Daarnaast gaan mijn micro-usb en usb-c poorten de laatste jaren altijd naar de haaien, waarschijnlijk omdat ik mijn telefoon vaak in m'n zak heb waardoor er vuiligheid in komt. Lijkt me fijn om daar niet meer afhankelijk van te zijn.

Los van draadloos laden hebben de volgende (niet zozeer essentiële) specs mij ook doen twijfelen; plastic behuizing, mono speaker en ontbreken van 3,5 mm jack (bij oortjes heb ik juist wel de voorkeur voor een draad ;) ). Daarnaast hebben diverse posts omtrent het reboot probleem (ook van na een update die het zou moeten verhelpen) en het scherm (maximale helderheid, verandering in helderheid / kleur bij wisselen tussen apps, paarse of groene gloed bij lage helderheid, grijstinten i.p.v. wit) mijn twijfel laten toenemen.

Tot slot is er nog iets dat me tegen staat aan OP en dat is het volgende: https://www.androidplanet...eplus-oxygenos-11-opinie/

Het is niet dat ik de Nord per definitie uitsluit, maar het zijn bij elkaar opgeteld toch nogal wat haken en ogen die me tot nog toe niet over de streep getrokken hebben :)

[ Voor 3% gewijzigd door Joster op 09-09-2020 17:05 ]

• swhnld
  • Nu online
Joster schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:46:
Huh, werkt 5G tot op heden nog niet? Of alleen niet als je 2 simkaarten gebruikt?

Daarnaast hebben diverse posts omtrent het reboot probleem (ook van na een update die het zou moeten verhelpen) en het scherm (maximale helderheid, verandering in helderheid / kleur bij wisselen tussen apps, paarse of groene gloed bij lage helderheid, grijstinten i.p.v. wit) mijn twijfel laten toenemen.

Tot slot is er nog iets dat me tegen staat aan OP en dat is het volgende: https://www.androidplanet...eplus-oxygenos-11-opinie/
5G werkt wel op de Nord, maar alleen single SIM. Gebruikers hebben er al screenshots van gepost in het Nord ervaringen topic.

Wat reboot problemen betreft, ik heb er geen last van, en de mensen die het hebben rapporteren/weten/begrijpen de oorzaak niet.
Paarse/groene gloed, is iets typisch bij Amoled schermen. Normaal mens ziet het niet want komt alleen bij bepaalde kleuren en extreem lage helderheid voor.

En het opinie stuk, dat is puur dat mensen standaard geen verandering willen. Wat Samsung in OneUI heeft gedaan is gezien de lengte van de schermen en mensen er niet over de hele lengte met 1 hand bij kunnen, bedieningselementen naar beneden gebracht die voorheen bovenaan waren, Oneplus doet dat nu ook in Oxygen OS. Ik had hiervoor een Samsung en maakte dezelfde overgang mee van oude Touchwizz naar nieuwe OneUI layout, was 2 dagen wennen en merkte het niet meer.

Maar terugkomende op jou verhaal, zou je geen Samsung S20 nemen? Jou auto zal geen proprietary snellaadtechnieken ondersteunen als Warp Charge of SuperVooc, dus kom je op de officiele standaarden uit, en dan is Samsung wel sterk en heeft alles net iets beter geregeld en doorontwikkeld dan de Chinese merken. Ook de foto camera is zeer goed. Bloatware is minder dan vroeger. En de software is enorm stabiel.

• Joster
swhnld schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:34:
[...]

5G werkt wel op de Nord, maar alleen single SIM. Gebruikers hebben er al screenshots van gepost in het Nord ervaringen topic.
Helder.
Wat reboot problemen betreft, ik heb er geen last van, en de mensen die het hebben rapporteren/weten/begrijpen de oorzaak niet.
Paarse/groene gloed, is iets typisch bij Amoled schermen. Normaal mens ziet het niet want komt alleen bij bepaalde kleuren en extreem lage helderheid voor.
Vind dat je over beide toch wel makkelijk heen stapt. Beide hoort gewoon niet en is voor velen onverklaarbaar. Dat er bij sommigen wel en bij sommigen geen gloed is geeft ook aan dat er iets mis is. Dat de oorzaak onbekend is en dat er een gloed aanwezig kan zijn betekent niet dat het hoort imo.
En het opinie stuk, dat is puur dat mensen standaard geen verandering willen. Wat Samsung in OneUI heeft gedaan is gezien de lengte van de schermen en mensen er niet over de hele lengte met 1 hand bij kunnen, bedieningselementen naar beneden gebracht die voorheen bovenaan waren, Oneplus doet dat nu ook in Oxygen OS. Ik had hiervoor een Samsung en maakte dezelfde overgang mee van oude Touchwizz naar nieuwe OneUI layout, was 2 dagen wennen en merkte het niet meer.

Maar terugkomende op jou verhaal, zou je geen Samsung S20 nemen? Jou auto zal geen proprietary snellaadtechnieken ondersteunen als Warp Charge of SuperVooc, dus kom je op de officiele standaarden uit, en dan is Samsung wel sterk en heeft alles net iets beter geregeld en doorontwikkeld dan de Chinese merken. Ook de foto camera is zeer goed. Bloatware is minder dan vroeger. En de software is enorm stabiel.
Mja, ik heb gewoon echt helemaal niets met Samsung, en ook niet met OneUI anders had ik al wel een Samsung telefoon gehad. Dat is vast niet rationeel en vrij bekrompen maar Samsung staat qua merk en software gewoon verder van me af (net als b.v. Franse auto's). Dan is een OP die erg neigt naar OneUI qua software niet iets dat ik graag wil.

Je draadloos laden argumenten (en een auto die vast geen hoogwaardige snellaadtechnieken heeft idd) hebben me wel aan het denken gezet. Dus dat ga ik nog wel meenemen in mijn overweging.

• swhnld
  • Nu online
Ja, begrijp ik, maar dan moet je Amoled schermen laten zitten en voor LCD gaan, dus kom je bij de Xiaomi uit op je lijstje. Ben je wel in een keer klaar.
Problem solved 😉

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Als je LCD wilt, kan je ook kijken bij de Realme X3 SuperZoom en (binnenkort) Xiaomi Mi 10T Pro. Veel telefoons met een goede camera hebben een OLED paneel, dus je keuze wordt wel een stuk kleiner als je alleen maar LCD's wilt.

• Joster
Potenscia schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:00:
Als je LCD wilt, kan je ook kijken bij de Realme X3 SuperZoom en (binnenkort) Xiaomi Mi 10T Pro. Veel telefoons met een goede camera hebben een OLED paneel, dus je keuze wordt wel een stuk kleiner als je alleen maar LCD's wilt.
Oh maar nee, het is niet dat ik anti OLED paneel ben en daardoor LCD wil. Het viel me bij de Nord gewoon op dat er grote verschillen aanwezig zijn, dan is er met sommige panelen / de calibratie toch iets mis?

Kyhfin in "[OnePlus Nord] Ervaringen & Discussie"

Oekol in "[OnePlus Nord] Ervaringen & Discussie"

stin00 in "[OnePlus Nord] Ervaringen & Discussie"
Pagina: 1