Aanschaf nieuwe iMac 21,5" juiste moment?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1450940

Topicstarter
Ik wil graag een nieuwe iMac 21,5" gaan aanschaffen aangezien mijn huidige gedateerd begint te raken (late 2013). Ik heb gewacht totdat ze SSD standaard inbouwen en dat doen ze nu sinds een paar maanden.

Echter zie ik dat de 27" 'Nieuw' is uitgebracht en de 21,5" niet. Nu twijfel ik of dit het juiste moment is om te kopen, of toch nog even te wachten tot er een nieuwere versie komt van 21,5".

Mijn vraag: Is dit een goed moment om te kopen of kan ik beter nog even wachten? En weet iemand wanneer die nieuwe versie van 21,5 komt?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07 15:23
Het blijft moeilijk maar Macrumors heeft een "buyers guide" en er gaan al langer geruchten dat er volgend jaar een vervanging van de 21,5 inch iMac komt, waarschijnlijk gaat een 24 inch de 21,5 inch vervangen. Maar let wel, ze schakelen binnenkort over van intel naar arm gebaseerde processoren en daar zitten haken en ogen aan. Als je nog een intel mac wilt -is nu het juiste moment, als je vooral Apple software gebruikt of software van grote spelers dan is het verstandig nog even te wachten. Het is onduidelijk of er nog een intel upgrade komt van de 21,5 inch voor die tijd. Als het kan lijkt het me sowieso verstandiger om nog even te wachten om te kijken wat de nieuwe iMac gaat doen.

Buyers guide: link
Arm/Apple Silicon macs: link

[ Voor 10% gewijzigd door Sluw op 09-09-2020 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maart1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-10-2024
Sluw schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:39:
Het blijft moeilijk maar Macrumors heeft een "buyers guide" en er gaan al langer geruchten dat er volgend jaar een vervanging van de 21,5 inch iMac komt, waarschijnlijk gaat een 24 inch de 21,5 inch vervangen. Maar let wel, ze schakelen binnenkort over van intel naar arm gebaseerde processoren en daar zitten haken en ogen aan. Als je nog een intel mac wilt -is nu het juiste moment, als je vooral Apple software gebruikt of software van grote spelers dan is het verstandig nog even te wachten. Het is onduidelijk of er nog een intel upgrade komt van de 21,5 inch voor die tijd. Als het kan lijkt het me sowieso verstandiger om nog even te wachten om te kijken wat de nieuwe iMac gaat doen.

Buyers guide: link
Arm/Apple Silicon macs: link
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Apple gaat de transitie maken van Intel naar ARM. Op de langer termijn zou een ARM iMac gunstiger zijn qua updates. Persoonlijk zou ik wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik weet niet hoe de upgrade van de RAM nu is, maar toen ik mijn iMac kocht kon je de 21' niet uitbreiden, en de 27' wel.
Ik kocht met 8GB, en dat bleek hopeloos te weinig, zelfs voor huis/tuin keuken toepassingen.
Dus nu heb ik dat uitgebreid.
Wat je ook doet, zorg voor genoeg RAM, of kies de 27'.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:34
De 21,5 inch is eigenlijk alleen nog interessant vanwege het formaat in combinatie met het 4K scherm. Als je specifiek iets zoekt in deze maat is er niet echt een alternatief. De Apple Silicon Macs worden toch wat andere machines heb ik het idee, maar dat blijft afwachten. Op een update van de 21,5 inch zou ik niet meer rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Vistajevski schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:08:
De 21,5 inch is eigenlijk alleen nog interessant vanwege het formaat in combinatie met het 4K scherm. Als je specifiek iets zoekt in deze maat is er niet echt een alternatief. De Apple Silicon Macs worden toch wat andere machines heb ik het idee, maar dat blijft afwachten. Op een update van de 21,5 inch zou ik niet meer rekenen.
Kans van niet maar ik zie een spec bump nog wel gebeuren. De 21,5 inch iMacs zijn nu al een hele tijd (±450 dagen) niet geüpgrade op SSD ipv HDD na. De nieuwe iMacs met ARM komen pas in de tweede helft van 2021 al zijn er geruchten dat de kleine iMac eerder gaat upgraden naar ARM, samen met de nieuwe MacBook (Air?) eind 2020. Het blijft natuurlijk glazen bol werk, 15 september is er dus wel een Apple event waar we meer zouden kunnen horen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sluw op 09-09-2020 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:34
Sluw schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:46:
[...]

Kans van niet maar ik zie een spec bump nog wel gebeuren. De 21,5 inch iMacs zijn nu al een hele tijd (±450 dagen) niet geüpgrade op SSD ipv HDD na. De nieuwe iMacs met ARM komen pas in de tweede helft van 2021 al zijn er geruchten dat de kleine iMac eerder gaat upgraden naar ARM, samen met de nieuwe MacBook (Air?) eind 2020. Het blijft natuurlijk glazen bol werk, 15 september is er dus wel een Apple event waar we meer zouden kunnen horen.
Wat valt er nog te specbumpen denk je? De tiende generatie Intel processoren hebben een andere socket dan de achtste generatie in de huidige 21,5 inch iMac (LGA 1200 i.p.v. LGA 1151). Andere upgrades hangen samen met de T2 chip. Het zou betekenen dat ook de 21,5 inch inwendig nog een makeover zou moeten krijgen en de recente specbump bij de opslag lijkt me nu juist een goede indicatie dat dit niet meer gaat gebeuren. Van de andere kant zijn de levertijden momenteel behoorlijk lang (2-3 weken), dus wie weet of het Apple event van volgende week misschien inderdaad nog wat nieuws brengt.

Overigens vind ik de i3 voor huis-tuin-en-keukengebruik wel een prima deal nu hij een ssd heeft en ik overweeg ook om er nog eentje aan te schaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Vistajevski op 10-09-2020 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo-nl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:18
Speelt ook mee ook 21,5 " ook qua formaat niet zo overdreven is als je hem in de woonkamer wilt neerzetten.

Ik heb zelf een iMac late 2009, maar zou me HK Soundsticks niet willen missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Vistajevski schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:35:
[...]

Wat valt er nog te specbumpen denk je? De tiende generatie Intel processoren hebben een andere socket dan de achtste generatie in de huidige 21,5 inch iMac (LGA 1200 i.p.v. LGA 1151). Andere upgrades hangen samen met de T2 chip. Het zou betekenen dat ook de 21,5 inch inwendig nog een makeover zou moeten krijgen en de recente specbump bij de opslag lijkt me nu juist een goede indicatie dat dit niet meer gaat gebeuren. Van de andere kant zijn de levertijden momenteel behoorlijk lang (2-3 weken), dus wie weet of het Apple event van volgende week misschien inderdaad nog wat nieuws brengt.

Overigens vind ik de i3 voor huis-tuin-en-keukengebruik wel een prima deal nu hij een ssd heeft en ik overweeg ook om er nog eentje aan te schaffen.
Het ligt helemaal aan hun strategie natuurlijk maar dan zou inderdaad ook het logic board vervangen worden. Mochten nieuwe (Apple Silicon) iMacs echt pas in de tweede helft van 2021 komen is dat het misschien waard maar ik weet niet in hoeverre dat een te grote investering is. Bij de 27" is dat op een gegeven moment natuurlijk ook gebeurd en wellicht is dat daarvan af te leiden. Ik weet het ook niet natuurlijk maar zou het vreemd vinden als de 21,5" dan bijna 2 jaar niet geüpdate gaat worden. Voor hetzelfde geld staat er eind dit jaar nog een Apple Silicon iMac in de winkels, de geruchten spreken elkaar een beetje tegen 8)7 Verder blijft het een koopje, prima computer met heel goed scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reactie zover! Zijn de meningen nog veranderd na het Apple Event?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-07 19:01
Ik sta momenteel voor hetzelfde dillema, maar blijkbaar zijn de huidige modellen de laatsten voordat de arm-modellen komen.
Zelf wil ik juist een intel-model vanwege Bootcamp, dus ik denk dat ik binnenkort toch maar tot aanschaf overga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bump

Zijn de meningen nog veranderd na het Apple Event?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-07 19:01
Anoniem: 1450940 schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:12:
Bump

Zijn de meningen nog veranderd na het Apple Event?
Ik heb na het event een 27" iMac gekocht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Ik zou de 27" kopen.
Al is het maar vanwege de betere webcam.
Zodat het er niet uitziet dat je tijdens een video-meeting met een aardappel zit te filmen.
Arm is leuk, maar nog te veel haken en ogen aan op dit moment.
Intel kan altijd nog windows draaien mocht je enigzins willen gamen ooit of specifieke software nodig hebben.
Let wel op: waarschijnlijk krijg je na een jaar of 5 geen updates meer, omdat Apple je dan wilt pushen naar ARM. Het is dus geen windows-pc die levenslang geupdated wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:17:
Het is dus geen windows-pc die levenslang geupdated wordt.
Hier durf ik toch dikke vraagtekens bij zetten.
Ik ken geen Windows machines die veel langer dan een jaar of 5-7 vlot blijven werken.
En ik denk dat één van de grote boosdoeners Google Chrome is dat enorm veel ressources vereist.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Tommie12 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:45:
[...]

Hier durf ik toch dikke vraagtekens bij zetten.
Ik ken geen Windows machines die veel langer dan een jaar of 5-7 vlot blijven werken.
En ik denk dat één van de grote boosdoeners Google Chrome is dat enorm veel ressources vereist.
Vlot werken is niet hetzelfde als niet meer geüpdatet worden.
Voor de prijs van een 2000-euro iMac 27" kan je een Window's PC kopen met zulke zware spec's dat deze net zo lang mee gaat.
Als je puur specs vergelijkt dan heb je uiteraard gelijk.
Het nadeel met Mac OS is dat je afhankelijk van Apple bent of jij je computer nog mag updaten en je die keuze niet zelf kan maken.
Ook al vind ik Mac OS superieur aan Windows.
Maar zeker nu met ARM zou Apple zomaar een rare sprong kunnen maken om hun ARM te pushen. Zeker als straks de verkoop tegenvalt (omdat er bijvoorbeeld nog niet genoeg software voor is).

Juist hierom twijfel ik ook of ik de iMac 27" ga kopen of niet.
Mede doordat Apple de laatste jaren steeds meer focust op winst i.p.v. gebruikerservaring.
Ik wil niet dat mijn iMac versneld uitgefaseerd wordt, omdat de ARM adoptie anders niet snel genoeg gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:27:
[...]

...
Voor de prijs van een 2000-euro iMac 27" kan je een Window's PC kopen met zulke zware spec's dat deze net zo lang mee gaat.
...
Behalve als je ook zo'n goed scherm wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
De nieuwe 27" iMac is een dijk van een machine en als ik nu een computer nodig zou hebben zou ik 'm zonder aarzelen aanschaffen.

De Intel Macs worden pas uitgefaseerd zodra er een Arm iMac komt. Het is koffiedik kijken maar ik verwacht deze pas over anderhalf jaar op z'n vroegst, na laptops. Wil je zo lang wachten om een "versie 1"-produkt van Apple te kopen?

Ondersteuning van Intel in macOS zal worden afgebouwd op het moment dat de laatste Mac ook over is. Dat zal de Mac Pro zijn. Ik denk dat die nog langer op zich zal laten wachten: Apple heeft nog geen 20-core CPU-monster met enkele dozijnen PCIe lanes uitgebracht. Dus als je nu een Intel iMac koopt verwacht ik dat 'ie nog jaren ondersteund wordt met OS releases en security updates, net als de Mac Pro.

Apple werkt als bedrijf inderdaad naar winstmaximalisatie maar ze weten maar al te goed dat roem kan vergaan. Ze proberen daarom op klanten op de lange termijn blij te houden en mikken niet louter op de kwartaalwinst.
Pagina: 1