Sony wh-1000xm3 waard in 2020?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Denken jullie dat de Sony wh-1000xm3 het waard is om nu te kopen? De XM4 is echt stukken duurder (eur. 220 vs. 380) terwijl het er op lijkt dat de verbeteringen de prijs niet rechtvaardigen. Audio lijkt praktisch het zelfde en noise cancelation ook XM4 nc is addaptive? Maar of je daar veel aan hebt... ?

Dan heb je natuurlijk nog de Bose QC 35 en de nieuwe Bose nc 700. Volgens Tweakers klinkt de Bose nc 700 beter maar de meeste reviews zeggen juist dat Sony duidelijk beter klinkt. En daar XM3 en XM4 nagenoeg even goed klinken... En, de QC 35 zou weer iets beter klinken dan de nc 700. Duidelijker wordt het er niet op.

Had de XM3 gisteren even op en vond het vrij brak klinken met veel bas inderdaad. Ga het nog een keer beproeven met mijn eigen muziek. Maar wat denken jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door Aviv1 op 10-09-2020 10:04 ]

Let me share my screen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10 18:48
Ik denk dat de XM3 het prima doet, voor het verschil in prijs zou ik zelf ook niet de XM4 nemen. Wel is het een voordeel dat de XM4 ondersteuning heeft voor multi-device verbinding via bluetooth en je dus niet steeds hoeft te wisselen van audiobron.
Als je gebruik maakt van meerdere audiobronnen zou dat wel een flinke verbetering zijn, maar dan zou het nog altijd een flinke meerprijs zijn voor 1 functie.

Do more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 17:28
Los van de luisterervaring waarvan je zelf moet bepalen of je het wat vind, is het nog steeds een goeie koptelefoon met redelijke featureset voor een prijs die vrij netjes is tegenover concurrenten. Reviews zijn altijd goed geweest. Het is niet alsof nu, met het nieuwe model, de XM3 ineens ruk is.

Dus ja, het lijkt mij nog steeds de moeite waard. Nog meer dan 2 jaar geleden, omdat 'ie nu een stuk goedkoper is dan toen.

Maar goed, als de koptelefoon doet wat je wilt, en het klinkt goed, dan maakt het toch niet uit? Als het prijsverschil nou eens 50 euro was, oké, maar met zo'n prijsverschil vind ik het niet de vergelijking waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
True that. De nc 700 gaat voor eur. 290 en de QC 35 rond de eur. 230 maar Sony schijnt beter te klinken, dus ik ga beide units straks even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Aviv1 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:10:

Had de XM3 gisteren even op en vond het vrij brak klinken met veel bas inderdaad. Ga het nog een keer beproeven met mijn eigen muziek. Maar wat denken jullie?
Ik heb de XM3 inmiddels een klein half jaar. Je moet echt met je eigen muziek gaan luisteren, met jouw eigen bekende muziek kun je veel beter focussen :)

In mijn zoektocht heb ik ook de Denon AH-GC30 geprobeerd, die is nu ook een stuk goedkoper en allicht een kanshebber.

Het geluid is minder bassheavy dan de XM3 en klinkt meer detailrijk.

https://www.hifiklubben.n...loze-headset/denahgc30bk/

in zwart 207 euro

De QCII vond ik heel erg lekker klinken, echt lekker door het Bose-karakter dat de sound krijgt, lekker eigenzinnig, dat is iets dat je moet horen wil je dat snappen, omschrijven kan ik het niet :P
Ik vond ze echter veel te licht klemmen en de NC was beduidend minder. Daar baalde ik van, want het geluid vond ik echt heerlijk.

De 700's vond ik waardeloos klinken, op de een of andere manier klonk alles erg onsamenhangend. Beviel me niks en de pasvorm was voor mij niet goed.

De reden dat ik voor de XM3 heb gekozen is het totaalplaatje, comfortabelste voor mijn pasvorm, een betere noise cancelling (ik werk in een zeer lawaaige kantoortuin) en nagenoeg de beste geluidskwaliteit. Juist het meer detailrijke geluid van de Denon daar was ik een beetje bang voor dat ik daar minder lang naar kan luisteren dan de Sony's.

Ik ervaarde de geluidkwalieit van de denon meer als een "ik ga thuis in een stoel naar mijn favo muziek luisteren" dan de Sony die ik meer zag als "ik ben onderweg of werk met lawaaige collega's" koptelefoon.

Ik ben dus meer dan tevreden en heb op sommige dagen de XM3's meer dan 6 uur lang op d:)b

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 09-09-2020 13:33 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Ok ik heb zojuist de XM3 aangekocht. Inderdaad met mijn eigen muziek geluisterd.

Ik ben verwend met full size studio headphones en Shure SE535 dus ik ben niet gauw onder de indruk van geluidskwaliteit. De XM3 klinken OK. De lage tonen zijn zeker wel wat aan de ruime kant voor mijn smaak, maar zo te zien kun je dit met de app fine-tunen.

De ACN werkt lekker, pas als je de unit uit zet hoor je wat je al die tijd aan had staan.

De AC 700 klinkt inderdaad niet geweldig. In eerste instantie dacht ik van wel, maar na 30sec vond ik het al gauw te schel. Qua design is de XM3 gewoon top. Het zit ook vrij lekker.

Zal eerdaags een uitgebreidere review plaatsen. Thanks..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Gebruik zelf ruim anderhalf jaar dagelijks vele uren de xm3. Helaas is de xm4 op codec gebied een flinke stap terug anders was het voor mij een no-brainer. Luister je enkel op een Apple dan is er geen reden om geen xm4 te kopen anders dan de prijs. Op Android en Windows wil je eigelijk aptx/HD/LL ondersteuning en dat biedt de xm4 niet. De xm3 wel muv LL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
eL_Jay schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:33:
Gebruik zelf ruim anderhalf jaar dagelijks vele uren de xm3. Helaas is de xm4 op codec gebied een flinke stap terug anders was het voor mij een no-brainer. Luister je enkel op een Apple dan is er geen reden om geen xm4 te kopen anders dan de prijs. Op Android en Windows wil je eigelijk aptx/HD/LL ondersteuning en dat biedt de xm4 niet. De xm3 wel muv LL.
Hoezo een no brainer? Vind je de xm4 zoveel beter dan?

en ik gebruik iPhone en Win laptop. Wat zou ik dan anders moet merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Aviv1 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:29:
Ok ik heb zojuist de XM3 aangekocht. Inderdaad met mijn eigen muziek geluisterd.

Ik ben verwend met full size studio headphones en Shure SE535 dus ik ben niet gauw onder de indruk van geluidskwaliteit. De XM3 klinken OK. De lage tonen zijn zeker wel wat aan de ruime kant voor mijn smaak, maar zo te zien kun je dit met de app fine-tunen.

De ACN werkt lekker, pas als je de unit uit zet hoor je wat je al die tijd aan had staan.

De AC 700 klinkt inderdaad niet geweldig. In eerste instantie dacht ik van wel, maar na 30sec vond ik het al gauw te schel. Qua design is de XM3 gewoon top. Het zit ook vrij lekker.

had je toevallig de Denon nog in mijn post gezien en geluisterd? Zeker als je aangeeft al aardig wat aan SQ gewend te zijn.

die XM3 is gewoon echt een fijne koptelefoon die een hele hoop mensen prima bevalt.

ik heb de EQ niet aan want ik begreep dat je dan een andere setting niet kunt gebruiken. Iets met de voorkeur aan de beste kwaliteit ipv de beste verbinding ofzo, weet het even niet uit mijn hoofd.

Veel ongestoord luisterplezier met je XM3's gewenst in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Op iPhone kun je alleen de AAC codec gebruiken dat geld voor de 3 en 4. Op Windows kan de 3 de sbc, aptX en aptX codec gebruiken. De laatste 2 zijn merkbaar beter dan AAC of SBC. De 4 ondersteund op Windows enkel SBC aangezien LDAC niet mogelijk is buiten Android of walkmans.

En ja 750x per seconde kunnen bijsturen in plaats van 250x ish bij de xm3. Maakt dat de ANC in theorie veel beter kan zijn. Daarnaast schijnt de mic van de xm4 bruikbaar te zijn ITT de xm3. Enige waar de xm4 slechter in is is codec support en prijs. Voor de rest is het in alles evengoed of beter.

Desondanks kan je je aan de xm3 geen buil vallen. Enige product dat aantoonbaar mijn kwaliteit van leven heeft verbeterd

[ Voor 43% gewijzigd door eL_Jay op 09-09-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
eL_Jay schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:51:
Op iPhone kun je alleen de AAC codec gebruiken dat geld voor de 3 en 4. Op Windows kan de 3 de sbc, aptX en aptX codec gebruiken. De laatste 2 zijn merkbaar beter dan AAC of SBC. De 4 ondersteund op Windows enkel SBC aangezien LDAC niet mogelijk is buiten Android of walkmans.

En ja 750x per seconde kunnen bijsturen in plaats van 250x ish bij de xm3. Maakt dat de ANC in theorie veel beter kan zijn. Daarnaast schijnt de mic van de xm4 bruikbaar te zijn ITT de xm3. Enige waar de xm4 slechter in is is codec support en prijs. Voor de rest is het in alles evengoed of beter.
Dus je bedoelt dat de XM3 gewoon beter werkt met Windows codecs wise?
Ik dacht dat AAC altijd wel een goede codec was, ik zette mijn flacs altijd om naar AAC omdat MP3 gewoon rommel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Fraggert schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:49:
[...]

had je toevallig de Denon nog in mijn post gezien en geluisterd? Zeker als je aangeeft al aardig wat aan SQ gewend te zijn.

die XM3 is gewoon echt een fijne koptelefoon die een hele hoop mensen prima bevalt.

ik heb de EQ niet aan want ik begreep dat je dan een andere setting niet kunt gebruiken. Iets met de voorkeur aan de beste kwaliteit ipv de beste verbinding ofzo, weet het even niet uit mijn hoofd.

Veel ongestoord luisterplezier met je XM3's gewenst in elk geval :)
Ik heb die Denon niet gezien. Maar hoe scoort die dan op ACN? Want volgens mij zijn Sony en Bose toch wel de 2 leiders op dit gebied.

PS: Kun je nog ergens de sterkte van de ACN instellen voor de AC3???

[ Voor 4% gewijzigd door Aviv1 op 09-09-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Zodra je LDAC ⁹⁹⁰ of AptX HD gewend bent met een goede mastering is AAC en SBC trash. AptX non-HD volstaat ook wel, maar lager verpest bij mij het luistergenot.
LDAC biedt de beste kwaliteit maar is niet echt stabiel on the go (thuis prima)

[ Voor 19% gewijzigd door eL_Jay op 09-09-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
eL_Jay schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:02:
Zodra je LDAC ⁹⁹⁰ of AptX HD gewend bent met een goede mastering is AAC en SBC trash. AptX non-HD volstaat ook wel, maar lager verpest bij mij het luistergenot.
Ok dat geloof ik graag maar laten we eerlijk zijn, de XM3/4 is geen audiophile headphone en vraag mij of die cans dat verschil uberhaupt kunnen weergeven. Met een Sennheiser HD800S, ja... Maar dat is een heel ander niveautje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

eL_Jay schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:02:
Ik heb de XM3 ook zat op reizen gebruikt, LDAC werkt voor mij on the go ook goed. Maar ik heb een dedicated Sony MP3 speler met LDAC en Sony phones, dat maakt misschien een verschil.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
gambieter schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:11:
[...]

Ik heb de XM3 ook zat op reizen gebruikt, LDAC werkt voor mij on the go ook goed. Maar ik heb een dedicated Sony MP3 speler met LDAC en Sony phones, dat maakt misschien een verschil.
Ik kan me voorstellen dat dat scheelt ivm een S9. In de drukke stations is het niet te doen met LDAC/990 Weet je overigens zeker dat je een bandbreedte van 990 hebt? Bij lagere bandbreedtes klinkt aptx (HD) minstens zo goed.

Overigens vind ik de xm3 zeker wel hifi. Ja gekleurd en ja ANC heeft zeker een negatieve impact, maar hij doet niet onder voor mijn DT770 die ik ook als hifi zou omschrijven.
Ja het kan altijd beter, maar je hebt geen Orpheus nodig om hifi te ervaren imo.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Aviv1 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:57:
[...]

Ik heb die Denon niet gezien. Maar hoe scoort die dan op ACN? Want volgens mij zijn Sony en Bose toch wel de 2 leiders op dit gebied.
qua noisecanceling is die wel goed hoor, maar de XM3 is gewoon beter.

De reden dat ik je die Denon aanraade is dat je enerzijds niet aangaf hoe belangrijk ANC is, maar wel dat je belang hechtte aan goed geluid en de XM3's in het begin "vrij brak vond klinken met veel bas"

Ik herkende je opmerking over de bas en gekoppeld aan je ervaring met de Shure's en je studiokoptelefoon dacht ik meteen aan de AH-CG30's.

bij de meeste zaken (ik heb mijnes bij HifiKlubben in amersfoort gekocht) mag je ze 60 dagen proberen en omruilen.

Ik denk dat het jammer is dat je die Denon's niet hebt kunnen proefluisteren, maar allicht las je mijn tip te laat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Ik zag de XM4's bij Bol.com gisteren voor eur. 327 en de volgende dag was ie weer eur 379?

Hoezo doen ze dit? Oude batch lozen ofzo? Of teruggestuurde units herverkopen? En nu is ie bij BCC weer eur. 326.

https://www.bcc.nl/beeld-...ontent=000000000000287916

[ Voor 27% gewijzigd door Aviv1 op 01-10-2020 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

maar zo te zien kun je dit met de app fine-tunen.
Hou er rekening mee dat EQ aanpassen met de app resulteert in SBC codec gebruik. Is een groot nadeel :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
gambieter schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

Hou er rekening mee dat EQ aanpassen met de app resulteert in SBC codec gebruik. Is een groot nadeel :)
Thanks... gelijk uitgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

je hebt die XM3's gekocht toch, of wil je de XM4's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15

een beetje offtopic maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat je van die se535 vind en waarom je dan toch kiest voor de Sony?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-10 06:23
Tipje, nu met de Black Friday aanbiedingen pik je bij verschillende partijen de xm3 voor 199 op. Nog steeds een goede deal lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 00:00
O.a. bij de Mediamarkt (net gechecked).

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Pagina: 1