Ik snap het even niet meer... Ik denk erover een draagbare Ikea inductieplaat te kopen. Nominaal vermogen is 2000 Watt. Ze zeggen dat dit een ideaal ding is voor studentenkamers en zo. Maar... als bijvoorbeeld een medestudent ook zo'n plaatje koopt en we toevallig op dezelfde groep zitten, dan knalt de zekering er toch uit...? Ze doen alsof je dit plaatje ongestraft overal in het stopcontact kan steken maar dat kan toch niet? Of mis ik nou iets...?
Dat geldt toch voor elk apparaat? Ik snap het probleem eigenlijk niet.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Zo werkt dat met alles in huis, als je het in dezelfde groep plugt als een draaiende wasmachine heb je ook een probleem. Tevens is de 2000 watt piekvermogen dus als je hem niet op volle kracht gebruikt verbruikt hij een stuk minder.tup61 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:43:
Ik snap het even niet meer... Ik denk erover een draagbare Ikea inductieplaat te kopen. Nominaal vermogen is 2000 Watt. Ze zeggen dat dit een ideaal ding is voor studentenkamers en zo. Maar... als bijvoorbeeld een medestudent ook zo'n plaatje koopt en we toevallig op dezelfde groep zitten, dan knalt de zekering er toch uit...? Ze doen alsof je dit plaatje ongestraft overal in het stopcontact kan steken maar dat kan toch niet? Of mis ik nou iets...?
Bij een standaard 16A zekering en beide apparaten tegelijkertijd op piekvermogen: klopt!tup61 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:43:
Ik snap het even niet meer... Ik denk erover een draagbare Ikea inductieplaat te kopen. Nominaal vermogen is 2000 Watt. Ze zeggen dat dit een ideaal ding is voor studentenkamers en zo. Maar... als bijvoorbeeld een medestudent ook zo'n plaatje koopt en we toevallig op dezelfde groep zitten, dan knalt de zekering er toch uit...?
Dat doen zij niet.Ze doen alsof je dit plaatje ongestraft overal in het stopcontact kan steken maar dat kan toch niet? Of mis ik nou iets...?
In een ideale situatie heeft elke studentenkamer minstens zijn eigen groep. Anders moet je bijvoorbeeld ook rekening gaan houden met stofzuigen. Verder moet je je afvragen of je op je studentenkamer mag koken wanneer er geen gas is. Als dat mag, dan moet de elektriciteitsvoorziening daarop voorbereid zijn. Als dat niet mag dan is dit geen punt van discussie omdat het betreffende kookplaatje toch niet gebruikt mag worden, en is het waarschijnlijk de bedoeling dat je gebruik maakt van een gedeelde keuken.
zijn de risico's ook een stuk lager.
IKEA kan je niet vertellen wat wel en niet mag op een specifieke studentenkamer. Dat zal toch echt zelf uitgezocht moeten worden.
[edit]
Als student zou ik overigens eerder iets als een Crockpot Express overwegen (maximaal 1000 watt). Met een multicooker kan je naast gebruik als gewone pan veel meer doen, waaronder slowcooken, stomen, en hem als hogedrukpan gebruiken. En dat allemaal ook eventueel met timer, voor de extra luie student. Die is wat duurder (soms 80 EUR in de aanbieding, anders iets van 100 EUR), maar daar heb je zoveel meer plezier van tijdens je gehele studententijd en waarschijnlijk zelfs nog daarna. Met het maximaal 1000 watt verbruik is het risico op een klappende zekering ook een stuk lager.
[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 09-09-2020 10:02 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Lijkt mij niet heel anders dan een frituurpan. En een frituurpan is eigenlijk het enige wat een student nodig heeft.
Ik zou je willen aanraden om een plaat te kopen met 2 inductiepitten, dat is een stuk handiger dan proberen te koken met 1.tup61 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:43:
Die heeft dan wel meer vermogen, maar je kookt meestal op 400-800 watt per pit.
Bijvoorbeeld
https://www.blokker.nl/p/...t-2-pits-md-15324/2107470
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 09-09-2020 10:18 ]
Mwa, zal wel meevallen. 4000 watt is 17,4A, daar tript een 16A automaat waarschijnlijk niet van. Of het een goed idee is laat ik in het middenThe Zep Man schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:46:
[...]
Bij een standaard 16A zekering en beide apparaten tegelijkertijd op piekvermogen: klopt!
Frituren is ook gelijk een realistischer voorbeeld dan stofzuigen.JunkieLimbo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:14:
Lijkt mij niet heel anders dan een frituurpan. En een frituurpan is eigenlijk het enige wat een student nodig heeft.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
en een waterkoker voor de ramen noodles dan?JunkieLimbo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:14:
Én een magnetron! Je wilt de left-overs van je pizza/frituur/etc/etc toch weer kunnen opwarmen.JunkieLimbo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:14:
En een frituurpan is eigenlijk het enige wat een student nodig heeft.
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
Ik denk dat hij ideaal voor studentenkamers is omdat inductie erg ongevaarlijk is, al helemaal ten opzichte van gas (vlam/vuur) en standaard elektrisch koken (zeer hete metalen plaat).
Bij inductie wordt de warmte in de bodem van de pan zelf gegenereerd.
Oh en ik had als student op m'n studentenkamer / studentenhuis geen frituurpan, en je kookt makkelijker voor 2 à 3 dagen, dus dan had je daar de volgende dag(en) de magnetron voor nodig ja
Bij inductie wordt de warmte in de bodem van de pan zelf gegenereerd.
Oh en ik had als student op m'n studentenkamer / studentenhuis geen frituurpan, en je kookt makkelijker voor 2 à 3 dagen, dus dan had je daar de volgende dag(en) de magnetron voor nodig ja
[ Voor 27% gewijzigd door DropjesLover op 09-09-2020 10:45 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
En zodra je water kookt of je eitje gebakken is zakt dat vermogen sterk.
Stopcontacten staan trouwens meestal op een zekering van 20A.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik weet niet waar jij woont, maar niet in Nederland.Tommie12 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:45:
Voorschrift is 16 Ampere en dat is ook wat je werkelijk overal vind.
En of het vermogen zakt wanneer je verder bent met koken ligt er maar helemaal aan of je regelt op temperatuur of op vermogen.
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
De regeling niet niet zo relevant natuurlijk. Dat ei is dan inmiddels wel zwart geblakerd als je de boel door blijft verhittenOmeJoyo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:49:
[...]
En of het vermogen zakt wanneer je verder bent met koken ligt er maar helemaal aan of je regelt op temperatuur of op vermogen.
Anoniem: 882605
Overleg het met je huurbaas? Voor de boel in de fik vliegt. Gemiddelde studentenkamer waar ik ben geweest is een verouderde aan elkaar gehackte teringbende op het gebied van stroomvoorziening
Dat kan allemaal gewoon weer in 't vet hoor.DarkKnight schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:42:
[...]
Én een magnetron! Je wilt de left-overs van je pizza/frituur/etc/etc toch weer kunnen opwarmen.
Pizza in je frituurpan?Tehh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:44:
[...]
Dat kan allemaal gewoon weer in 't vet hoor.

Zeker, geen probleem hoor. Wordt rondom mooi krokant.
't werd bij ons 'snackpot' genoemd. Gewoon alles tegelijk in de pan, dan kan ook iedereen tegelijk eten waar hij zin in heeft. De dellen, patatten en pizza
Niet-studenten raad ik overigens gewoon een oven aan.
Tehh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:49:
[...]
't werd bij ons 'snackpot' genoemd. Gewoon alles tegelijk in de pan, dan kan ook iedereen tegelijk eten waar hij zin in heeft. De dellen, patatten en pizza

Ieder zn ding, maar dat lijkt me toch wel echt heel smerig.
Ik denk dat ook niet iedereen in een studentenhuis op dezelfde groep zit? Het zal wel een beetje verdeeld zijn over een paar groepen zoals in een normaal huis?
Je hebt dat inderdaad met alles, stofzuigen, frietpan, magnetron, wasmachine.
Je kan ook op gas koken met zo'n kampeersetje van Campingaz. Die gaspatronen heb je ook goedkoop bij de Action.
Je hebt dat inderdaad met alles, stofzuigen, frietpan, magnetron, wasmachine.
Je kan ook op gas koken met zo'n kampeersetje van Campingaz. Die gaspatronen heb je ook goedkoop bij de Action.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ach.. wat koude alcoholische biertjes er bij en je merkt er weinig van hoor. Maar het heeft inderdaad een vrij groot gehalte "dit moet je eten zodat je later iets kan vertellen wat bijna niemand eerder heeft meegemaakt". Een beetje eten op niveau Johnny de Boer (Librije), het gaat om de sensatie van het bereide eten. Alleen dan anders ;-)mark-k schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:50:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
De Librije is Jonnie Boer. Ik vind gefrituurde pizza dan wel Johnny de Boer inderdaad.Tehh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:51:
[...]
Ach.. wat koude alcoholische biertjes er bij en je merkt er weinig van hoor. Maar het heeft inderdaad een vrij groot gehalte "dit moet je eten zodat je later iets kan vertellen wat bijna niemand eerder heeft meegemaakt". Een beetje eten op niveau Johnny de Boer (Librije), het gaat om de sensatie van het bereide eten. Alleen dan anders ;-)
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Durf te levenmark-k schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:50:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
https://www.sanpellegrino...-food-recipes/fried-pizza
Maar het is écht een pizza-soort
Juist omdat ik durf te leven doe ik dat soort zaken niet, spendeer nu al meer tijd op de wc dan de meeste mensen, laat staan als ik dat soort grapjes naar binnen ga werkenFreshMaker schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:01:
[...]
Durf te leven
https://www.sanpellegrino...-food-recipes/fried-pizza
Maar het is écht een pizza-soort

(de studenten frituurpizza dan he, niet eentje die ervoor bedoeld is zoals die van je linkje)
[ Voor 9% gewijzigd door mark-k op 09-09-2020 12:05 ]
Al die dingen kunnen in een airfryer, is eigenlijk ook een oven. Dat lijkt me dan beter als je als student maar een pan wilt kopen.Tehh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:49:
[...]
/▌
Terug naar de vraag van TS: Alles valt of staat met de deugdelijkheid van de elektrische installatie.
Is het pand echt gebouwd voor kamerbewoning, dan zal elke kamer zijn eigen groep hebben. Zodat een fuck-up (overbelasting, kortsluiting) van de ene bewoner niet de medebewoners op een andere kamer in het donker zet. In deze situatie is het geen enkel probleem om een kookplaatje, (combi)magnetron of waterkoker te gebruiken. Mits je natuurlijk niet zelf alles gelijktijdig aan zet.
Maar is het gewoon een woonhuis wat nu aan meerdere studenten verhuurd wordt, dan zitten er waarschijnlijk wel meerdere kamers op één groep. En dan moet je niet je kookplaatje gaan gebruiken, wanneer iemand in de kamer naast je net zijn waterkoker aan zet en de kamer tegenover je de magnetron staat te draaien. Dan kan de groep uitvallen
En dan zijn er nog de studentenhuizen in discutabele staat waarbij er serieus risico op brand is, wanneer de elektra zwaar belast wordt. Bijvoorbeeld omdat de elektra uit aan elkaar geknoopte verlengsnoeren en stekkerdozen bestaat. Of wanneer te dunne bedrading is gebruikt door eigenaar/beun de haas. Dan kan de boel bij zware belasting letterlijk in de fik staan, voordat de zekering wegens overbelasting uitvalt.
Is het pand echt gebouwd voor kamerbewoning, dan zal elke kamer zijn eigen groep hebben. Zodat een fuck-up (overbelasting, kortsluiting) van de ene bewoner niet de medebewoners op een andere kamer in het donker zet. In deze situatie is het geen enkel probleem om een kookplaatje, (combi)magnetron of waterkoker te gebruiken. Mits je natuurlijk niet zelf alles gelijktijdig aan zet.
Maar is het gewoon een woonhuis wat nu aan meerdere studenten verhuurd wordt, dan zitten er waarschijnlijk wel meerdere kamers op één groep. En dan moet je niet je kookplaatje gaan gebruiken, wanneer iemand in de kamer naast je net zijn waterkoker aan zet en de kamer tegenover je de magnetron staat te draaien. Dan kan de groep uitvallen
En dan zijn er nog de studentenhuizen in discutabele staat waarbij er serieus risico op brand is, wanneer de elektra zwaar belast wordt. Bijvoorbeeld omdat de elektra uit aan elkaar geknoopte verlengsnoeren en stekkerdozen bestaat. Of wanneer te dunne bedrading is gebruikt door eigenaar/beun de haas. Dan kan de boel bij zware belasting letterlijk in de fik staan, voordat de zekering wegens overbelasting uitvalt.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Er zijn ook heel huizen aangesloten op 1x 35A, met wasmachines, drogers, waterkokers, magnetrons, kookplaten en weet ik het nog meer, wat in theorie zo 100A kan trekken.
In de praktijk:

Daarom: Probeer het gewoon, zou ik zeggen.
In de praktijk:
- De kans dat veel dingen tegelijk aan gaat is klein
- Als ze al tegelijk aan staan, gebruiken ze vaak niet het volle vermogen op dat specifieke moment
- Zekeringen gaan er niet gelijk uit bij 16A, bijvoorbeeld 17A laten ze vrijwel permanent toe en daarna gaat het steeds sneller. 18A kan bijvoorbeeld voor een uur, minimaal. Maar zelfs 24A kan nog voor ~1 - 5 minuten. Een kookplaat, die aan en uit schakelt, heeft een schakelperiode van minder.

Daarom: Probeer het gewoon, zou ik zeggen.
[ Voor 13% gewijzigd door marcop23 op 09-09-2020 13:09 ]
Van simpele vraag naar culinaire frituur-tips en diepgaande hulp over hoe zekeringen werken.
Oh t.net
Oh t.net
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Hou je ook meer tijd over om met een vriendje billig een paar bakkies te doen in de kroeg en daarna een hertje te cheffen.JunkieLimbo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:14:
Als je gaat koken is het ook belangrijk om een goede afzuigkap aan te schaffen. Bij het koken ontstaat heel veel fijnstof die nog uren in je kamer blijft hangen. Gebeurt trouwens ook al bij het bakken van een tosti. Op een kamer waar je ook slaapt wil je dat gewoon niet hebben.
Of je gebruikt een hogedrukpan. Buiten het beetje stoom dat even in het begin naar buiten komt is dat hermetisch afgesloten tijdens het koken. Na het koken even het stoom eruit (met raam open, uiteraard) en smakelijk eten.hoi1234 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:22:
Als je gaat koken is het ook belangrijk om een goede afzuigkap aan te schaffen.
De eerder gemaakte grap van een frituurpan op een studentenkamer zou ik al helemaal niet overwegen.
[edit]
Sommige studentenkamers hebben een aparte badkamer met afzuiging. Verlengsnoertje erbij, en tijdens het douchen kan je friet/patat gewoon omschudden! Ik zie niet wat er fout kan gaan.
[ Voor 26% gewijzigd door The Zep Man op 09-09-2020 15:32 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Met kleine voetnoot dat als zo'n wankel pitje omvalt er vloeibaar gas uitloopt = grote horizontale steekvlam.Marzman schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:50:
Kun je maar beter de brandweer onder speeddial hebben als je dat binnen gaat doen.
Zelfde reden dat daarmee koken in een tentje een tamelijk onzalig plan is.
KerelTehh schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:49:
Als het maar wel pizza met artisjokkenhartjes is.
Passen toch ook gewoon in de frituur? #ziehetprobleemniet....garriej schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:41:
[...]
en een waterkoker voor de ramen noodles dan?
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Als je allebei die plaat op maximum vermogen tegelijk gebruikt is dat op wat langere termijn correct. Daarom verslijten de B16's ook nog wel eens in studentenhuizen. Dan krijg je vanzelf dat hij steeds eerder gaattup61 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:43:
20A voor Schuko wcd's is Belgische rariteit.Tommie12 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:45:
[ Voor 6% gewijzigd door o1o92o2o op 09-09-2020 17:38 ]
Als een medestudent ook zo'n plaat koopt kun je pasta met een lekker sausje maken ipv alleen droge pasta.tup61 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:43:
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Kan ik dit topic nomineren als 'topic van de maand'?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Hahaha ik zou bijna denken dat het vrijdagavond is.
Maar TS stap één lijkt mij inderdaad eerst je huisbaas vragen of contract doorspitten voor of je wel mag koken op je kamer.
In veel studenten huizen is de huisbaas daar namelijk niet zo blij mee.
Maar TS stap één lijkt mij inderdaad eerst je huisbaas vragen of contract doorspitten voor of je wel mag koken op je kamer.
In veel studenten huizen is de huisbaas daar namelijk niet zo blij mee.
In een tentje heb je ook geen vlakke ondergrond. Maar ik bedoel die kofferdingen, daar mag je alleen niet te grote pannen op zetten (omdat het gaspatroon dan te warm kan worden), maar dat zal als student niet echt een probleem zijn.Wilke schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:24:
[...]
Met kleine voetnoot dat als zo'n wankel pitje omvalt er vloeibaar gas uitloopt = grote horizontale steekvlam.
Kun je maar beter de brandweer onder speeddial hebben als je dat binnen gaat doen.
Zelfde reden dat daarmee koken in een tentje een tamelijk onzalig plan is.
Gaspatronen zullen iets duurder zijn dan grote flessen gas (maar dat is voor een student ook niet te doen), en bij de Action kosten ze maar iets meer dan een euro. Wij gebruiken die dingen voor gourmetten.
/▌
Als je nog een derde hebt kan er ook iemand de groente koken. Ja dat is wel een beetje het probleem uit de vraag van de OP opzoekenSport_Life schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:49:
[...]
Als een medestudent ook zo'n plaat koopt kun je pasta met een lekker sausje maken ipv alleen droge pasta.
/▌
Zeker gelet op de staat van de electra in het gemiddeldenstudentenhuisBrZ schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:35:
[...]
Mwa, zal wel meevallen. 4000 watt is 17,4A, daar tript een 16A automaat waarschijnlijk niet van. Of het een goed idee is laat ik in het midden
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Alleen wel een quatro stagioni he.Wilke schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:24:
Kerel![]()
![]()
Als het maar wel pizza met artisjokkenhartjes is.
En doe even een TNO-getest helmpje op.
[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 11-09-2020 23:25 ]
Daar denken ze in de bakermat van de pizza, Napels, dan toch echt anders over: Neapolitan fried pizza: history and tradition of a Neapolitan recipe.mark-k schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:50:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik weet haast wel zeker dat die 2000W inductieplaat nooit de 2000W gaat halen bij 230V.
Om die reden zal ook met 2 stuks op een 16A groep niks geks gebeuren.
Om die reden zal ook met 2 stuks op een 16A groep niks geks gebeuren.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik was vanochtend op 2 (van de 5) inductiekookplaat pitten pannenkoeken aan het maken.
Domoticz zegt dat we rond de 1,2kWh verbruiken.
Ter referentie
Ter referentie
BThGvNeOA
kWh is geen vermogen dus dat zegt niets. Bedoel je 1,2 kW?DropjesLover schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:45:
Ik was vanochtend op 2 (van de 5) inductiekookplaat pitten pannenkoeken aan het maken.
Ter referentie
Mijn kookplaat kan tot 11 kW volgens mij, maar heb hem nog nooit boven de 4 kW zien gaan.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 12-09-2020 10:41 ]
Helaas, helaas gooit Domoticz Wh uit in plaats van Watt. Voor de zonnepanelen is het wel in Wattde Peer schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:16:
[...]
kWh is geen vermogen dus dat zegt niets. Bedoel je 1,2 kW?
Mijn kookplaat kan tot 11 kW volgens mij, maar heb hem nog nooit boven de 4 kW zien gaan.

BThGvNeOA
Ja maar dan kijk je naar staafjes in de grafiek. Dus elke 'Wh' is van toepassing op een bepaald interval. Als dat intervallen van 1 uur zijn, is 1,2 Wh gewoon gemiddeld 1200W gedurende een uur.DropjesLover schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:49:
[...]
Helaas, helaas gooit Domoticz Wh uit in plaats van Watt. Voor de zonnepanelen is het wel in Watt
Dus zolang jij het interval er niet bij vermeldt, zegt 1,2 Wh niets. Domoticz doet het gewoon goed. Je moet het alleen even goed aflezen
Sowieso ben je in dit geval geïnteresseerd in de pieken (qua vermogen) en niet het verbruik over een lang interval.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 12-09-2020 15:07 ]
Pagina: 1