[Java] welke layoutmanager

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D-RiSe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 19:37

D-RiSe

Kick the baby

Topicstarter
Welke layout manager kan ik gebruiken om gewoon wat spul recht onder elkaar te zetten (TextField's enzo)? op het moment gebruik ik een gridbaglayout maar dan veranderen de velden van hoogte en dat wil ik juist niet...

intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Grid layout?

kan zijn dat ik het mis heb.

Check hier even, dan zie je ze in actie..
http://www.collectorbob.com/layouts/layouts.html

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

Topicstarter
Nee die heeft hetzelfde effect... :-(

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

je zou ook de layout op null kunnen zetten en dan gewoon werken met het instellen van de posities.

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

Topicstarter
Op donderdag 09 augustus 2001 21:05 schreef Alarmnummer het volgende:
je zou ook de layout op null kunnen zetten en dan gewoon werken met het instellen van de posities.
56 invoervelden aangeven waar ze moeten staan? nee dankje :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

misschien is een for lus dan een oplossing :)

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

Topicstarter
Op donderdag 09 augustus 2001 21:08 schreef Alarmnummer het volgende:
misschien is een for lus dan een oplossing :)
hmmz... zou het ook lukken om zelf een layoutmanager te maken op basis daarvan?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op donderdag 09 augustus 2001 21:10 schreef D-RiSe het volgende:

[..]

hmmz... zou het ook lukken om zelf een layoutmanager te maken op basis daarvan?
Ik ben niet zo`n grote layoutman. Ik zou voor de forlus gaan. Denk dat je daarmee eerder klaar bent dan zelf een te bakken. Tenzij je er veel kaas van hebt gegeten.

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 21:05 schreef Alarmnummer het volgende:
hoe doe je dat?..dat is namelijk iets dat ik al heellang wil maar nog niet gelukt is. (al heb ik wel aardig wat resources bekeken maar heb het niet gevonden... ('k zal het wel weer net gemist hebben.. :( )

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op donderdag 09 augustus 2001 22:19 schreef webskipper het volgende:

[..]

hoe doe je dat?..dat is namelijk iets dat ik al heellang wil maar nog niet gelukt is. (al heb ik wel aardig wat resources bekeken maar heb het niet gevonden... ('k zal het wel weer net gemist hebben.. :( )
layout op null met..
setLayout(null)

en plaatsen van items
button.setBounds(10,10,100,24)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op donderdag 09 augustus 2001 22:44 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

layout op null met..
setLayout(null)

en plaatsen van items
button.setBounds(10,10,100,24)
Maar als je veel gui werk gaat doen moet je jbuilder ofzo ophalen. www.borland.com. Is erg fijn om gui`s mee te bouwen en hij maakt aardige code (voor de gui). Voor de rest werk ik er niet mee :+

Verwijderd

ok..bedankt..maar jbuilder heb ik inderdaad al, maar ik vindt het toch lekkerderf om gewoon met textpad te werken, maar als ik echt grote gui's moet gaan maken dan moet ik wel overstappen

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op donderdag 09 augustus 2001 22:51 schreef webskipper het volgende:
ok..bedankt..maar jbuilder heb ik inderdaad al, maar ik vindt het toch lekkerderf om gewoon met textpad te werken, maar als ik echt grote gui's moet gaan maken dan moet ik wel overstappen
Probeer eens met kawa of codeguide te werken. Je maakt het jezelf wel erg moeilijk met notepad of textpad.

www.allaire.com voor kawa (erg fijne editor voor de echte klopper)

en codeguide
www.omnicore.com is ook erg fijn (gebruik hem nu zelf.. fantastich die codecompletion en javadoc help).

Verwijderd

ok..ok..ik ga wel even kijken...nu.. :)

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

Topicstarter
Kawa is inderdaad verry fijn... op het werk werken me met JBuilder... ik snap nog steeds niet waarom :)

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

ik ken anders geen programma wat zo fijn werkt als jbuilder5. Werk nu met visualAge maar vind dat eigenlijk 3X niks

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Ik heb een StackLayout geschreven die precies doet wat jij wil. Alle componenten worden bovenop elkaar gestapeld in de preferred-size van de componenten.

Optioneel kan je ze naar de breedte laten uitvullen. Verder is hij geloof ik nog niet erg feature rijk, maar het werkt wel :) .

Als je interesse hebt kan ik hem wel even online zetten.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op vrijdag 10 augustus 2001 10:21 schreef mbravenboer het volgende:
Om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Ik heb een StackLayout geschreven die precies doet wat jij wil. Alle componenten worden bovenop elkaar gestapeld in de preferred-size van de componenten.

Optioneel kan je ze naar de breedte laten uitvullen. Verder is hij geloof ik nog niet erg feature rijk, maar het werkt wel :) .

Als je interesse hebt kan ik hem wel even online zetten.
Een layout erbij kan denk ik nooit geen kwaad :)

• mbravenboer
Ok hij staat online:

http://www.pandoramix.org/code/StackLayout.java

Ik heb hem weleens rare dingetjes zien doen maar die zijn al gefixed. Als je toch nog verkeerd gedrag tegenkomt, gewoon ff melden, dan fix ik het gelijk :) .

Als bonus heb ik ook maar de ProportionLayout erbij gezet. Deze gedraagt zich hetzelfde als layout null, maar staat resizing toe. Je geeft van elke component in percentages aan welk deel van de container bedekt moet worden:

0.0, 0.0, 1.0, 1.0 bedekt heel de container.
0.0, 0.0, 5.0, 5.0 bedekt 1/4 van de container in de bovenhoek
0.0, 0.0, 5.0, 1.0 bedenkt de linker helft van de container

Zie:
http://www.pandoramix.org/code/ProportionLayout.java
http://www.pandoramix.org/code/ProportionLocation.java

Licentie voorwaarde:
Laat alles in zijn originele package zitten :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op vrijdag 10 augustus 2001 10:36 schreef mbravenboer het volgende:
Ok hij staat online:

http://www.pandoramix.org/code/StackLayout.java

Ik heb hem weleens rare dingetjes zien doen maar die zijn al gefixed. Als je toch nog verkeerd gedrag tegenkomt, gewoon ff melden, dan fix ik het gelijk :) .

Als bonus heb ik ook maar de ProportianLayout erbij gezet. Deze gedraagd zich hetzelfde als layout null, maar staat resizing toe. Je geeft van elke component in percentages aan welk deel van de container bedekt moet worden:

0.0, 0.0, 1.0, 1.0 bedekt heel de container.
0.0, 0.0, 5.0, 5.0 bedekt 1/4 van de container in de bovenhoek
0.0, 0.0, 5.0, 1.0 bedenkt de linker helft van de container

Zie:
http://www.pandoramix.org/code/ProportionLayout.java
http://www.pandoramix.org/code/ProportionLocation.java

Licentie voorwaarde:
Laat alles in zijn originele package zitten :) .
ok.. bedankt..

• mbravenboer
Alarmnummer:
[..]
ok.. bedankt..
Je had beloofd meer te knippen bij het quoten ;) .

• mbravenboer
Ik had net zelf m'n StackLayout weereens nodig, maar miste iets... Ik wilde per component aangeven naar welke kant er uitgelijnd moet worden en ik wilde het per component mogelijk maken om al dan niet te stretchen.

Ik ga dit nu ff bakken, als het af is zal ik hem even hier neerzetten voor de geachte gebruiker(s).

• mbravenboer
Ok ik hem de StackLayout nogal aangepast (de implementatie was eerst echt heel erg slecht zag ik... ). Je wordt sterk aangeraden om die nieuwe te gebruiken, want er zaten nogal wat problemen in.

Nu kan je per component aangeven hoe je het wilt uitlijnen: StackLayout.CENTER, STRETCH, LEFT of RIGHT. Uiteraard kan je ook een default opgeven. Hij is te downloaden onder de oude url.

Klein stukje voorbeeldcode:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
super(new StackLayout(10));

add(ui.createJLabel(info.getTopic()));
add(new JSeparator(), StackLayout.STRETCH);

add(ui.createJLabel("Blaat1"));
add(ui.createJLabel("Blaat2"));

JPanel buttons = ui.createGridJPanel(1,2);
buttons.add(ui.createJButton(controller.getAction("org.pandoramix.exception.gui.MoreInfo")));
buttons.add(ui.createJButton(controller.getAction("org.pandoramix.exception.gui.MailException")));

add(buttons, StackLayout.RIGHT);

Edit: de bug die ik noemde is gefixed :) .

• mbravenboer
Hier is een screenshot van het resultaat van de code hierboven. Zoals je ziet is de Separator uitgerekt. De buttons zijn rechts uitgelijnd. Al het overige (de drie labels) zijn links uitgelijnd. Overigens horen de buttons daar eigenlijk niet, dus begin niet over de balans in de GUI te zeuren ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.pandoramix.org/code/ScreenshotStackLayout.gif

Oh ja, dit is dus Swing ;) .

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-07 09:56
Ziet er erg goed uit!

Die ga ik gebruiken voor m'n Java MSN-clientje, denk ik. Zit nogal te klooien met de GUI namelijk.

Twee vragen:

Komt er nog mooie JavaDoc bij? :)

Kan je de souce geven van je twee frame's hier als voorbeeld? Je zegt hierboven dat ze voortkomen uit de source erboven, maar volgens mij klopt dat niet ;) (of wel? maar dan ben ik een fietsbel) :)

• mbravenboer
GREENSKiN: Ziet er erg goed uit!
Dankjewel :) . Er is nog 1 dingetje wat ik misschien zou willen verbeteren. Alle componenten worden nu in de preferredSize hoogte geplaatst. Op zich is dit in vrijwel alle gevallen uitstekend, maar als je het JPanel vergroot ontstaat er onderaan een leeg gebied. Misschien dat het daarom handig is als je aan kan geven dat 1 bepaald component wilt stretchen in de hoogte? Maar ja, dit kan je natuurlijk ook gewoon even met een BorderLayout oplossen.
Komt er nog mooie JavaDoc bij? :)
Ik zal even kijken wat ik kan doen :) . Misschien kan ik het vandaag nog even maken. Anders wordt het waarschijnlijk over een paar dagen, want ik ga ffies op vakantie.
Kan je de souce geven van je twee frame's hier als voorbeeld?
Dat kan ik wel doen, maar het is nogal vreemde code voor een gewone Java gebruiker. Ik gebruik namelijk een soort applicatie omgeving waarin ik erg snel dit soort GUIs met de hand kan schrijven. Ik ben de onderste nu nog even aan het aanpassen. Als die klaar is zal ik hem plaatsen. De boveste gebruikt alleen BorderLayouts en GridLayouts, maar ik vond hem wel leuk deruit zien, dus vandaar ;) . Je zou hem echter ook goed met de StackLayout kunnen schrijven.
Je zegt hierboven dat ze voortkomen uit de source erboven, maar volgens mij klopt dat niet ;)
Dat klopt, om het een beetje begrijpelijk te houden heb ik niet essentiele informatie eruit gehaald :) . Maar goed, ik zal ze later wel ff helemaal plaatsen.

• mbravenboer
Ok, de code staat online.

Het mail paneltje staat hier:
http://www.pandoramix.org/code/MailPanel.java

Deze is dus niet met de StackLayout gemaakt.

Het exception dialoogje staat hier:
http://www.pandoramix.org/code/ExceptionPanel.java

Er hoort nog veel meer code bij, maar dat kan ik nu niet allemaal plaatsen.

Ik heb de buttons in het ExceptionPanel verplaatst (zie pic hieronder) dus de StackLayout komt iets minder tot zijn recht, maar de layout die je nu ziet zou nog steeds minstens een geneste BorderLayouts kosten :) . Het bovenste label, de separator en de twee labels met html inhoud zitten in de StackLayout.

Afbeeldingslocatie: http://www.pandoramix.org/code/ScreenshotStackLayout2.gif

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

Topicstarter
mBravenboer,

Beetje laat maar hartstikke bedankt. :)

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 23:16

KompjoeFriek

Statsidioot

[ONZIN MODE]
Ziet er erg goed uit die schermen van jou mbravenboer
helemaal in Metal L&F :9~
[/ONZIN MODE]

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• mbravenboer
D-RiSe: Beetje laat maar hartstikke bedankt. :)
Graag gedaan :) . Ik was al verbaasd dat ie weer naar boven was gehaald...
Windoos-vernieler:
Ziet er erg goed uit die schermen van jou mbravenboer helemaal in Metal L&F
[/quote]
Thanks :) . Ik erger me over het algemeen mateloos aan de vele Java programmas die er niet uit zien. Veel mensen denken dat layout opeens niet meer belangrijk is geloof ik... Ik tracht buiten die groep te blijven :) .

Als ik tijd heb (vergeet dat dus maar) ga ik nog eens het een en ander uitbrengen... Als iemand docs voor me wil schrijven, mail me maar .... >:)

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

Topicstarter
He mBravenboer... even over dat verticaal stretchen, is toch wel iets wat ik op het moment wel leuk zou vinden... mag ik het zelf proberen te maken of wil je die eer aan jezelf houden?

ik heb het nu wel anders opgelost door gewoon van het te stretchen component de preferedsize te vergroten maar dat werkt niet echt lekker als je de boel resized.... plus is het niet echt netjes imho

• traviandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03-2025

traviandus

vague

Mooi werk mbravenboer!

Dit zocht ik ook net voor m'n java progje. :)

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

Topicstarter
* D-RiSe schopt topic omhoog :)

Verwijderd

Wat gebeurt er als je nou de dialog groter maakt tijdens het runnen van je programma? Wordt dan alles mee gestretcht?

• mbravenboer
D-RiSe: He mBravenboer... even over dat verticaal stretchen, is toch wel iets wat ik op het moment wel leuk zou vinden... mag ik het zelf proberen te maken of wil je die eer aan jezelf houden?
Hum, ik zal er even over nadenken hoe makkelijk dit in te bouwen is ok? Ik zal vanavond nog ff posten of ik het zelf zou kunnen maken. Als jij het doet is het natuurlijk ook prima. Het is niet voor niets open-source :) .
ik heb het nu wel anders opgelost door gewoon van het te stretchen component de preferedsize te vergroten maar dat werkt niet echt lekker als je de boel resized.... plus is het niet echt netjes imho
Mee eens :)
traviandus:Mooi werk mbravenboer!

Dit zocht ik ook net voor m'n java progje. :)
Mooi zo, zonde als iedereen alles dubbel gaat proggen :) .
vicz: Wat gebeurt er als je nou de dialog groter maakt tijdens het runnen van je programma? Wordt dan alles mee gestretcht?
Als je de breedte groter maakt, veranderen de componenten die op stretch staan mee. Omdat de hoogte verdeling een probleem apart is staat in de huidige implementatie alles op de preferred height. In de meeste applicaties werkt dit prima. De lege ruimte wordt echter niet opgevuld en dat is precies waar D-Rise om vroeg.
* D-RiSe schopt topic omhoog
Sorry, ik internet niet meer overdag :) .

• mbravenboer
Misschien is het een leuk idee om bij elk component op te geven welk percentage van de 'overige' ruimte het op zou willen eten. Zo kan je zelfs meerdere componenten stretchen of allemaal (of geeneen :) ).

Goed idee of zelf betere gedachten?

Ik weet nog niet echt een mooie oplossing voor het kleiner dan de preferred hoogte probleem....

Verwijderd

FOX C++ GUI Toolkit heeft layoutwidgets. Ok... het is geschreven in C++ en behoorlijk ingebouwd in fox. Misschien nog wat ideeen:

http://www.cfdrc.com/FOX/layout.html

• mbravenboer
Je bent wel gecharmeerd van de FOX tookit he? :) Ik hoor je er regelmatig over...

Wat ik heb gemaakt is trouwens niet een geheel nieuw layout concept (uit je link maakte ik op dat je dat misschien vermoedde), maar just another LayoutManager, die je kan combineren met de al bestaande LayoutManagers zoals de BorderLayout, FlowLayout, GridLayout etcx...

Verwijderd

Op woensdag 05 september 2001 20:21 schreef mbravenboer het volgende:
Je bent wel gecharmeerd van de FOX tookit he? :) Ik hoor je er regelmatig over...
Ach... af en toe reclame maken zodat meer mensen het gaan gebruiken heb ik er graag voor over.
Wat ik heb gemaakt is trouwens niet een geheel nieuw layout concept (uit je link maakte ik op dat je dat misschien vermoedde), maar just another LayoutManager, die je kan combineren met de al bestaande LayoutManagers zoals de BorderLayout, FlowLayout, GridLayout etcx...
Ik werk niet met Java, dus ik heb dus ook geen idee wat voor layoutmanagers er voor zijn. Daarom dat ik die link er effe in de discussie gooide... misschien zat er nog iets bij wat nog niet in Java bestaat...

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

Topicstarter
Hmmz.... 'kzit mezelf beetje in de nesten te werken :) ben nu iets aan het maken waarin het te stretchen component niet steeds dezelfde is... oftwel, het ene moment is het die en dan die andere :)... pruts pruts pruts... dit schiet voor geen kut op... kzal denk ik iets aan het component moeten meegeven waardoor de StackLayout doorkrijgt dat DEZE moet stretchen... op het moment zit ik te denken aan setPreferedSize(null).. maar daar ben ik niet echt tevreden mee... iemand heldere ideeen?

• mbravenboer
D-RiSe: ben nu iets aan het maken waarin het te stretchen component niet steeds dezelfde is... oftwel, het ene moment is het die en dan die andere :)
Dat klinkt erg ingewikkeld :) .
kzal denk ik iets aan het component moeten meegeven waardoor de StackLayout doorkrijgt dat DEZE moet stretchen...
In principe is het wel makkelijk op te lossen, je kan gewoon alle constraints van de LayoutManager aanpassen volgens mij.

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

Topicstarter
Op donderdag 06 september 2001 19:57 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Dat klinkt erg ingewikkeld :) .
'kheb er ok al hoofdpijn van :)
[..]
In principe is het wel makkelijk op te lossen, je kan gewoon alle constraints van de LayoutManager aanpassen volgens mij.
In principe of echt? :)
ik pruts in het weekend wel even verder...

• mbravenboer
D-RiSe: In principe of echt? :)
ik pruts in het weekend wel even verder...
Echt :) . Gewoon aanpassen en even de layout van de container ongeldig verklaren.

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

Topicstarter
Op vrijdag 07 september 2001 19:41 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Echt :) . Gewoon aanpassen en even de layout van de container ongeldig verklaren.
"moe je gewoon zo doen"

mooie uitspraak altijd.. kom er in dit geval alleen vor geen kut uit dus.. :(

Pagina: 1