Verkeerslicht/stoplicht timer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIRIXDJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02-2023
Onlangs heb ik van een firma die verkeerslichten (je weet wel, Groen, Oranje, Rood) vervangt zo'n licht gekregen om te kunnen plaatsen op de school van mijn vrouw. Ze hebben een verkeersparcours en ik dacht dat dat wel een mooie aanvulling zou zijn.

Blijkbaar werkt het licht zeer eenvoudig, er loopt 220v door één gemeenschappelijke lead (ik vermoed de nuldraad), en dan per lamp die je wil aansturen moet er een fasedraad aangesloten worden.

Nu zou ik dit op een of andere manier geautomatiseerd willen laten werken, zodat de juffen het licht maar in het stopcontact moeten steken en de lampen op de x aantal seconden wisselen.

Mijn vraag is, hoe pak ik dit aan? Snelle Google brengt me bij een interval timer, maar ik ben niet zeker of dit the right way forward is.
Bovendien zou ik andere tijden willen kunnen instellen per kleur, bv: groen 30 sec, oranje 5 sec, rood 20 sec.

Beste antwoord (via DIRIXDJ op 12-09-2020 19:02)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:27

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt hier zat opties, een 2-tal intervalrelais kunnen, je kan ook gewone relais en een controller pakken (bijv een arduino/raspi/etc) en 'm met software bedienen.
Opties genoeg.

Als je voor interval relais/timers gaat zou ik ze zo aansluiten
Persoonlijk zou ik ze plaatsen op deze manier:
Timer 1 schakelt tussen 'rood' en 'anders' en staat dus op 20/35 sec.
Timer 2 schakelt tussen 'groen' en 'oranje' en staat op 30/<max> sec.
Timer 2 gaat lopen als hij ingeschakeld wordt, dus blijft het verloop kloppen.

Als je 3 losse timers neemt gaan ze van elkaar weglopen en staan ze op een gegeven moment alle 3 aan :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Arduino (of esp) met een relais bordje ? Je hebt aan 2 relais genoeg. Of desnoods een raspberry pi (zero) dat is misschien nog wat toegankelijker, dan kun je een vrij simpel scriptje geruiken om het te besturen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt hier zat opties, een 2-tal intervalrelais kunnen, je kan ook gewone relais en een controller pakken (bijv een arduino/raspi/etc) en 'm met software bedienen.
Opties genoeg.

Als je voor interval relais/timers gaat zou ik ze zo aansluiten
Persoonlijk zou ik ze plaatsen op deze manier:
Timer 1 schakelt tussen 'rood' en 'anders' en staat dus op 20/35 sec.
Timer 2 schakelt tussen 'groen' en 'oranje' en staat op 30/<max> sec.
Timer 2 gaat lopen als hij ingeschakeld wordt, dus blijft het verloop kloppen.

Als je 3 losse timers neemt gaan ze van elkaar weglopen en staan ze op een gegeven moment alle 3 aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIRIXDJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-02-2023
Toch nog een vraagje, kunnen jullie me in de juiste richting wijzen?
Ik vind bv de velleman PRL-MK111 maar die is maar geschikt voor 12v, niet voor 220v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:35
EASY-E4-AC-12RC1 is een optie volgens mij. 4 relaisuitgangen en vrij te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Je kunt een eaton easy plc gebruiken. Dit is een super simpel apparaatje wat komt met ingebouwde relais, dus kun je direct je lampen mee schakelen.

Voorbeeld: https://www.conrad.nl/p/e...c-starterkit-24-v-1954953

Kun je met de pc of het schermpje zo drie timers in zetten voor elke kleur. En als je nu zin hebt kun je er zelfs nog een knop bij doen.

Kost weinig en gaat eeuwen mee.

Bij dit voorbeeld moet alleen een 12/24v voeding bij, maar dat kost twee tientjes. Maar de startkit komt met kabel en software, wellicht makkelijker voor de eerste keer.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 14-09-2020 21:00 . Reden: Startkit uitleg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
De PRL-MK111 heeft een relais wat wel 230V aankan, alleen de isolatiespanning tussen de 12v en 230v is niet heel ruim.
Ik zou de 12v voeding samen met de mk111's in een mooi doosje duwen en 'm gewoon op 230v gebruiken en het geheel als netspanning beschouwen.

Je hebt ook de Conrad Components 191299 die kan wel volgens specificatie 230V aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Zoals SA007 zegt: opties zat, meerdere wegen leiden naar Rome. Alleen het idee van 3 losse timers wordt terecht afgeraden ivm synchronisatie, ze gaan uit de pas lopen tov elkaar. Je hebt iig een controller nodig, in welke vorm dan ook, en een output driver. Mogelijk vind je beide in 1. Iets kant-en-klaars wat precies doet wat je wilt zonder te programmeren ga je waarschijnlijk niet vinden, dat is veel te specifiek.

Mocht dit te hoog gegrepen zijn voor je, aangezien het voor kinderen is wil ik ook het idee opperen om het idee voor automatisering te laten vallen en het manueel te doen met een driewegschakelaar. Dan kunnen ze zelf aan de knoppen zitten en dat vinden kinderen fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Ik heb nog even gezocht, en er zit een VRI voorbeeld programma in het pakket bij eaton.
04.easyE4_Light_crossing_request_system_with_timing_relay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

De andere aangedragen oplossingen zijn uiteraard prima, maar je kan het vrij eenvoudig aanpakken met een Sonoff schakelaar: https://sonoff.tech/produ...rt-switches/4ch-r2-pro-r2

Kosten 20-25 euro en zijn mooie alles-in-1 oplossingen. Hun eigen software werkt opzich al maar je kan eventueel ook iets als Tasmota erop flashen: https://tasmota.github.io/docs/devices/Sonoff-4CH/

Als je de Pro neemt dan kan je eventueel met een standaard 433MHz afstandsbediening het ding besturen

Afbeeldingslocatie: https://ewelink.coolkit.cc/wp-content/uploads/2017/05/4CH_pro_.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ewelink.coolkit.cc/wp-content/uploads/2017/05/Sonoff_4CH_Pro_layout.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Wolfboy op 15-09-2020 09:30 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:26
Zitten daar niet dure lampen in? Kan me voorstellen dat die misschien redelijk rap stuk gaan als ze continu aan en uit gaan op die manier.

Vziw worden ze in het veld niet volledig afgeschakeld maar met veel of weinig stroom gevoed. "uit" is te weinig stroom om echt op te lichten, maar het gloeidraad blijft wel redelijk warm. Dit voorkomt grote startstromen en daarmee een hoop slijtage aan de lamp.
Pagina: 1