Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-05 22:13
Hallo tweakers,

Ik ben van plan zonnepanelen op mijn dak te leggen en ben me aan het verdiepen in de wereld van de zonnepanelen. Ik heb al veel topics doorgelezen, maar bij deze maak ik toch een topic aan om een beroep te doen op julllie collectieve wijsheid. Mijn doel is om een investering van maximaal 2.500 zo snel mogelijk terug te verdienen. Verbruik is nu ongeveer 3.100 kWh. Ik ben van plan de installatie zelf te doen. Ik heb eerder ook de elektra van ons huis ook zelf aangelegd. Verder nog nooit een zonnepaneel van dichtbij gezien.

Mijn voornaamste vragen zijn: hoeveel panelen, welk legplan en of optimizers/microomvorers verstandig zijn in mijn situatie. Tips over welke panelen, omvormer, montagesysteem zijn uiteraard ook welkom.

Mijn situatie:

Plat dak van ongeveer 5 meter breed en 8 meter diep op de tweede verdieping. Op de zuidkant van mijn dak staat een gedeelde schoorsteen met de buren en de uitlaat van mijn CV. Aan de oostWestkant van mijn dak staat een boom 's middags schaduw werpt over mijn dak.

Onderstaand de instraling via zonatlas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUYx3IPlaO8-UC16oEIIIPlzZbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1FfxKh8meIeVTbXMKIkAQMAj.png?f=user_large

En een overzichtsfoto van mijn dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gNx67qiUsTVyZvD37eEUsfv9Q4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FOUwXr2zK1T52ydUQzJv9LPq.png?f=user_large

Mijn plan: Oost - Westopstelling met 12 panelen
12 x JA Solar 340 WP (12x112=EUR 1344)
montage op solarstell connect oost-west (EUR 574)
GoodWe 3000D-NS (2x MPPT/DC Switch), gemonteerd op het dak aan de schoorsteen, eventueel met DIY overkapping. Oost en west panelen in een eigen string. (EUR 535)
3x2,5mm2 VD door loze leiding afgezekerd op 16A.

sunnydesignweb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkbeQ48jHFAMW2KGZGmiCKiOtXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I5NwjwdQlAFO8DjxOTuUgvZu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWOCggrJ7leJAbFkttYif1ESdrk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f4YJ7agfFFnCE6lbQG4UgLWH.png?f=user_large

Alternatief: Zuidopstelling
Zelfde set, maar dan 11 (of 12) panelen op zuid aangesloten op één sting met een ruimte tussen de rijen van ca. 35 cm. Bij 12 panelen Zuid moet de omvormer dan waarschijnlijk één stapje groter.

sunnydesignweb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoyV5mhibJBZ4HZ95ndRqFk8gig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WjH1QU4sMGVzbZm6OGA2XdLx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDiIL6EGF-H4zjBDVK7DIwwxbPc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pbsFKkidsCawssjQEQPl0e4X.png?f=user_large

Mijn voorkeur gaat uit naar de oost-west opstelling. De zuidopstelling heeft een circa 10% hogere yield per wp, maar lijkt daarbij geen rekening te houden met de schaduw van de boom op de oostkant van het dak. Met de oost-west opstelling krijg ik meer panelen in het vlak dat in zonatlas de hoogste instraling heeft. Nadeel is wel dat er mogelijk meer panelen in de schaduw van de schoorsteen liggen met de korte kant.

In beide gevallen zou ik eventueel zou ik de panelen die last hebben van de schaduw van de schoorsteen kunnen voorzien van een Tigo optimizer. Vanwege de schaduw zou ik ook de hele installatie kunnen voorzien van optimisers, of micro-omvormers kunnen gebruiken. Heeft dan in mijn geval zin? 3xAPS QS1 micro-omvormer zou dan volgens mij de meest voordelige keus zijn. Is dit net zo duurzaam als één grote omvormer

Beste antwoord (via ALRD op 12-09-2020 10:26)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 20:58
Met die harde schaduw van de schoorsteen kan een string omvormer ook wel omgaan. Met optimisers maak je het denk ik alleen maar duurder en minder betrouwbaar.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Met die harde schaduw van de schoorsteen kan een string omvormer ook wel omgaan. Met optimisers maak je het denk ik alleen maar duurder en minder betrouwbaar.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
@busscherski Dank voor je reactie! Mijn bedoeling is inderdaad om het niet complexer/duurder te maken dan nodig. Het gaat mij niet om de maximale opbrengst, maar om het maximale rendement. Een extra investering in duurdere hardware moet zich dan wel terugbetalen. Ik kan er makkelijk bij, dus het is niet te veel moeite om later alsnog een optimiser toe te voegen op de schaduwpanelen als dat nuttig lijkt.

Ik denk dat ik er nu wel uit ben qua installatie. Nog een vraagje: waar moet ik op letten als ik wil checken of een omvormer geschikt is voor de panelen die ik heb gekozen, of zie ik toch nog iets over het hoofd.
- Sunnydesignweb geeft aan dat ik een 3000W omvormer kan gebruiken voor de Oost - West installatie. Een onderdimenstionering van 30% klinkt logisch bij een Oost - West configuratie. Max van de omvormer is 3900W, maar dat zal ik met 4080 wp aan panelen in Oost West configuratie toch niet halen.
- De kortsluitstroom van de panelen (10,64A) blijft onder de maximale stroom van de omvormer (13,8A)
- 6 panelen in serie per MPPT is voldoende voor het opstartvoltage voor de omvormer.
- 6 panelen in serie geeft maximaal 6*41,36V, dat blijft onder de max van de omvormer (600V)

Goodwe spec sheet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFUKTCNjniTicTrcQzyEToZ5kjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x3720GekEGNMCP16g603idDB.png?f=user_large

JA Solar 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCqCWwGBmco5j_2L1N2iIm17Rng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V3vNoX5NxolbiWnMIeWxHBS2.png?f=fotoalbum_large

Dan kom ik dus uit op de volgende set:
Goodwe-3000d-ns €535,00
3x Solarstell connect 4 panelen oost-west 3 x €191,40 = €574,2
JA Solar 340WP 12 x €112,00 = €1.344,0
Totaal (incl. BTW) €2.453,2,

Ofwel €0,60 / WP inclusief BTW, exclusief kabel, automaat, een zwik stekkers en een dakdoorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja die 3 kW omvormer met 2 mppt's is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc1991
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:00
je moet zeker al voor 2 strings gaan. 1 string gaat je niets opleveren.
daarbij gaat de schoorsteen zeker schaduw opleveren. Wat als 1 paneel 30% minder doet ? dit moet je doortellen over het aantal panelen in de string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@luc1991

Ooit van diodes in de panelen gehoord?
Ik heb het ook zelf getest en het werkt echt, als ik mijn dakraam open zet en schaduw maak op een paneel gaaat alleen dat paneel gedeeltelijk uit.

Laat je toch niet bang maken door die SE marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc1991
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:00
@busscherski en waar zie je dat dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:54
Je kunt kijken naar wat je totaal aan vermogen binnen krijgt. Als dat met 30% van 1 paneel omlaag gaat werken de diodes, gaat je hele systeem 30% omlaag dan niet :)

De meeste panelen zijn tegenwoordig in een aantal delen gesplitst die met schaduwdetectie al dan niet overbrugt worden met een diode. Krijg je dus een stuk van het paneel in de schaduw dan schakelt dat deel uit. Hierdoor levert dat stuk weliswaar niets meer op, maar hebben alle andere panelen er geen last van en kunnen die dus op vol vermogen blijven leveren.

SE is dan ook alleen leuk als je regelmatig rare schaduwen hebt. Daarnaast maken optimizers de panelen iets efficienter, maar dat gaat om een paar procent waarmee je de extra kosten nooit terugverdient. Heb je dus een harde schaduw zoals hier voegen (SE)-optimizers weinig toe (behalve extra monitoring wat natuurlijk wel een reden kan zijn)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@luc1991

Op een moment met felle zon en geen dakraam die schaduw maakt heb ik bijvoorbeeld 2000 W opbrengst. (Live afgelezen van het schermpje van de omvormer)

Als ik het dakraam open zet zakt de opbrengst een fractie, 40 a 60 W. Alleen dat deel van het paneel gaat uit.

Er zijn uiteraard gevallen waar dit schaduw management met diodes niet goed werkt. Bijvoorbeeld met erg korte strings of een grote hoeveelheid schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALRD
Dit weekend al een heel eind gekomen met met de installatie. Vorig weekend de knoop doogehakt en de bestelling geplaatst bij Solar Outlet. Woensdag stonden er opeens twee pallets met materialen in de achtertuin. Toen ik alles zo bij elkaar zag staan zag ik er toch wel tegenop om alles het dak op te tillen...

Zaterdag begonnen met de montagematerialen (grotendeels tijdens de slaapjes van mijn dochter met de babyfoon in mijn zak :*) ). De montagematerialen omhoog tillen eigenlijk wel prima in mijn eentje en na een kleine drie uur sjouwen en bouwen lag het frame er.

Zondag samen met mijn zusje de panelen omhoog getild via het dak van de uitbouw. Ook dat viel me niet tegen. Uiteindelijk samen in krap drie uur de panelen en de balast naar boven getild en alles op zijn plaats gelegd. Van de achtertuin naar het dak van de uitbouw konden we de panelen gewoon aangeven. Van het dak van de uitbouw naar het dak van de eerste verdieping is het daarvoor te hoog. Gelukkig bood de geleende ladder van de buurvrouw uitkomst. Die was in drie delen te vouwen, en op de scharnierpunten zat een soort nok, waar we de zonnepanelen onderweg op konden later rusten. Ik trok de panelen omhoog, zij duwde van beneden. Of het ARBO-verantwoord was weet ik niet, maar het ging prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2q5zkGqfgxjEKVsGzWhc-Bw3iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cz2aOMmOwrPdGsXxff7NpF1i.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het even wachten op de bezorging van het klein materiaal om de klus af te maken. In de tussentijd kan ik een plan maken om de juiste manier aan elkaar te knopen. Om zo min mogelijk kabels te gebruiken kom ik op het onderstaande schema uit. Daarbij moet ik dus op 6 plaatsen één paneel overslaan. De kabel haalt het wel, maar niet via de kabelgoot aan de zijkant van de panelen. Moet ik dan een verklengstuk gebruiken, of kan ik de kabels gewoon onder het paneel laten bungelen. Iemand een idee hoe dat normaal gesproken gebeurd volgens de regels der kunst?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOOC2xphWYbi4jmz32sy4DZno-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/phY9X7cdQhOIe10RWtFyp79x.png?f=fotoalbum_large

In de gebruiksaanwijzing van de omvormer lees ik dat aangeraden wordt af te zekeren met een 25A automaat. Aangezien het maximum vermogen 3000 watt is, had ik verwacht dat 16A voldoende moet zijn. Omdat ik volgens Liander 1x25A heb, ga ik het eerst maar eens proberen met 16A. Mocht dit te licht zijn, dan ga ik een verzwaring naar 1x35A aanvagen. Verder ga ik toch maar voor 3x4mm2 i.p.v. 2,5mm2 richting de meterkast. De adviezen daarover verschillen van bron tot bron. Met 4mm2 zit ik dan toch aan de veilige kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-05 17:27
[Edit]

[ Voor 97% gewijzigd door WackoH op 21-09-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
@WackoH Het was in ieder geval mijn bedoeling één Oost en één West string te maken. Kris kras aansluiten is was zeker niet de bedoeling. Het was wel een heel gepuzzel om de kabels zo kort mogelijk te hoduen. Het schema is 90° gedraaid t.o.v. de werkelijke opstelling. Klopt het zo tochniet?

[ Voor 27% gewijzigd door ALRD op 21-09-2020 22:48 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-05 17:27
Omdat je schema 90o was gedraaid tov de foto, en ik dacht dat het om 24 ipv 12 panelen ging, leek het niet goed.
Maar, daar overheen gekeken, zie ik geen probleem.
Heb je een multimeter? Dan kun je voordat je de strings op de omvormer aansluit nog nameten wat de nullastspaning is. Die moet dan overdag voor beide strings ongeveer gelijk zijn. Wel voorzichtig want er staat ~240 V gelijkspanning op. Vooral geen kortsluiting maken ;)
En je kunt checken dat de plus en min op de goede plek in de omvormer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
Goede tip, ga ik doen! Wel even checken of de multimeter op het V'tje staat dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[OCD]
Kan je ze meteen iets rechter leggen :P
[/OCD]

ziet er veder goed uit !

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 21-09-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
Als ik de laatste koppelstukken binnen heb dan leg ik alles aan elkaar. Ik zat al te grappen dat alleen piloten met OCD er last van zouden hebben als het niet recht ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 22:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik wil vrijwel hetzelfde doen als jij, maar dan 4x3 ipv 6x2. Ben je tijdens installatie nog iets tegengekomen wat lastiger was dan vooraf gedacht of was alles zo recht-toe-recht-aan als het lijkt bij die Solarstell montageset?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
@Termy Het is zo simpel als het lijkt. Op de site van Solarstell staat een montagehandleiding. Als je die volgt kan er niks mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:59:
@luc1991

Ooit van diodes in de panelen gehoord?
Ik heb het ook zelf getest en het werkt echt, als ik mijn dakraam open zet en schaduw maak op een paneel gaaat alleen dat paneel gedeeltelijk uit.

Laat je toch niet bang maken door die SE marketing.
Of koop één of meer tigo optimizers, die hoeven niet in heel de string, maar alleen op de panelen die schaduw hebben.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:58
Heb je ook aan verzwaring van de stellage gedacht? oftewel de ballastbakken gevuld, zodat de boel niet gaat vliegen als het een keer stormt.

• Termy

Termy

Hij zegt ballast naar boven te hebben getild dus ik gok van wel ;).

Ik heb nu grind op het dak liggen, net als TS zo te zien. Was dat niet bruikbaar?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALRD
@Termy Eerlijk gezegd was ik blij van de grindtegels in de tuin af te zijn, want die dingen wegbrengen naar de milieustraat is ook een gedoe. Ik heb de tegels eerst in stukken geslagen zodat ze makkelijker te tillen waren.

Het grind schijnt niet bruikbaar te zijn als balast voor de zonnepanelen, zie bijvoorbeeld https://www.nda.nl/zonnepanelen-plat-dak-ballast/. Wellicht kan het wel, als je het maar met beleid doet en genoeg overhoudt.

De dakdekker die toevallig op het dak van de buren bezig was raadde me wel aan om rubber tegeldragers onder de steunen te leggen om het dakleer te beschermen. Lijkt me geen slecht idee.

Ik heb hem gelijk gevraagd om de dakdoorvoer erop te branden. Was eigenlijk van plan zelf een poging te wagen, maar nu hij toch bezig was bij de buren was het wel zo makkelijk. Ben trouwens voor dit model gegaan: https://www.installand.nl...lakplaat-met-3-x-pp-bocht

Montagehandleiding van Solarstel staat overigens hier: https://solarstell.nl/wp-...agehandleiding-NL-DEF.pdf.

[ Voor 1% gewijzigd door ALRD op 23-09-2020 19:47 . Reden: Typo ]

• Termy

Termy

Ok, duidelijk verhaal. Grind blijft liggen en gewoon aparte ballast regelen. Het dak heeft gelukkig al een doorvoer ivm de huidige excuuspanelen.

Hoe doe je de aansluiting verder eigenlijk? Ga je dat ook zelf doen (of al gedaan) of komt daar een elektricien voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALRD
Ben van plan het zelf te doen. Heb vorig jaar de elektra van onze bovenverdieping geheel vervangen (stamde nog deels uit de jaren '30). De aansluiting op de meterkast heb ik toen laten doen door een elektricien, omdat de meterkast geen hoofdschakelaar had. Die heb ik toen ook laten plaatsen. Heb nu wel het vertrouwen dat ik er zelf een aardlekschakelaar bij kan plaatsen. In dit kennisdocument staat een schema hoe dat volgens de regels kan: https://www.google.com/ur...Vaw2eOvh6enCYWI1FNJdg4DxL
https://new.abb.com/low-v...aansluiten-van-pv-panelen

[ Voor 51% gewijzigd door ALRD op 24-09-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ben benieuwd hoe dat je af zal gaan.

Ik heb de wat lastige situatie (althans, voor mij, vast niet voor een elektricien) dat de huidige dakdoorvoer van de PV uitkomt in de muur van de zolder met daarin verwerkt een schakelaar om de PV uit te zetten. Ik kan dus niet heel makkelijk een omvormer aansluiten, daar moet ik (denk ik) de muur voor openbreken of minstens de schakelaar verplaatsen. Verder is de PV-groep al aanwezig in de meterkast dus daar zou ik niks hoeven doen, denk ik. Ik heb niet zo veel dakoppervlak dat ik naar een 3-fasenomvormer moet dus hopelijk is het alleen een kwestie van een omvormer ertussen zetten en klaar.

Het wordt pas interessant en moeilijk als ik de mogelijkheid onderzoek om de huidige panelen naar het platte dak van de 1e verdieping te verleggen en daar een aparte aansluiting voor moet maken op de meterkast..

Maar goed, ik maak als het goed is dit weekend een eigen topic aan, maar aangezien onze situaties zo vergelijkbaar lijken volg ik deze op de voet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
Ben benieuwd naar je situatie, want kan het na het lezen van je beschrijving niet helemaal voor de geest halen. Zou er achter de schakelaar "in de muur" niet gewoon een inbouw doos zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALRD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qdciX2yjpWrwYI2JNldo4wJ2BU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eavY96joizwSbWiV0sgc1clg.jpg?f=fotoalbum_large

Up and running. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Nice! Was niet zo'n probleem dus, gok ik?

Ik heb je getagged in mijn verse topic, dus daar kan je zien wat ik bedoelde :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
Het werkte allemaal perfect de eerste keer dat ik het aansloot. Geen grote problemen tegengekomen . Was nog wel wat gedoe, omdat ik één rij van 6 panelen andersom moest leggen. Ik had ze eerst neergelegd, zonder na te denken over de orientatie. De kabels (ongeveer 1 meter) waren wel wat aan de korte kant voor mijn legplan. Daarbij moest ik namelijk op een aantal plaatsen een rij van panelen overslaan, en dat paste maar net.

[ Voor 0% gewijzigd door ALRD op 07-10-2020 21:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ALRD
@busscherski je vroeg om een foto.

@twain4me de installatievoorschriften van SMA zijn gelijk aan de voorschriften van de Goodwe. Heb er met resthout een klein afdakje boven gemaakt. Ben nog niet helemaal tevreden zo. Als ik een keer tijd heb maak ik er een betere overkapping van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBbqQ3MiJFzrauUveRSXu6vatQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9OlqHzSnlDBAmHch8uWUHCp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ALRD schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:21:

@twain4me de installatievoorschriften van SMA zijn gelijk aan de voorschriften van de Goodwe. Heb er met resthout een klein afdakje boven gemaakt. Ben nog niet helemaal tevreden zo. Als ik een keer tijd heb maak ik er een betere overkapping van.

[Afbeelding]
Ah, dus die mag je ook tijdens brand in huis niet plaatsen _O- erg leuke oplossing (y)

edit: check even de onderste voeg van je schoorsteen, die heeft zijn beste tijd alweer gehad. de keer dat er gevoegd is (hoop niet dat je daar voor betaald heb) is op zijn zachts gezegd niet heel netjes gedaan, er is niet voldoende diep uitgehaald en/of het lood zit niet goed vast waardoor er teveel spanning op de voeg komt

sorry ik ben daarin een beetje raar, ik heb tijdens mijn studie gevels gerenoveerd :+

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 07-10-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ALRD schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:21:

[Afbeelding]
Ik denk dat je de voorschriften voor ventilatieruimte aan de bovenkant niet hebt opgevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:25:
[...]

Ik denk dat je de voorschriften voor ventilatieruimte aan de bovenkant niet hebt opgevolgd.
Oja, dat zal best zo zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ALRD
Denk inderdaad dat het wat krap is. Dat was ook de reden dat ik er een wat ruimere overkapping voor ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
@twain4me Je hebt gelijk, die voeg is niet briljant. Als dat het enige was dat er aan mijn huis mankeert had ik er misschien wat aan gedaan. Nu staat hij onderaan mijn lijstje. Zo lang het niet lekt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ALRD
Ik heb eens geprobeerd om de productie van de zonnepanelen en mijn energieverbruik in kaart te brengen in home assistant. Vond het nogal een gepriegel om variabelen aan te maken en e.e.a. overzichtelijk te presenteren, maar het is wel gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-weNpFnCfqVAleQ8tmB3R1aSvUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQUGMleOhTY1bkxV2NGuOmyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjXfYtfGdT5mHN_1JDBYFJqz1Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6fQwi0pl7nKMwaWNp8H2Jg3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Met home assistant, bedoel je daar Google mee? Hoe heb je dit gedaan?

Daarnaast een vraag over het montagemateriaal. Ik zie dat je Solarstell connect gebruikt. Hoeveel ruimte zit er tussen de rijen (en met welk koppelstuk)? En tussen de panelen van een O/W (/\)? Op je foto lijkt er best veel ruimte tussen te zitten.

[ Voor 64% gewijzigd door Termy op 11-10-2020 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALRD
Met home assistant bedoel ik https://www.home-assistant.io/. Die heb ik op een raspberry pi in de meterkast draaien. Vanuit daar lees ik de meterstanden via de p1 poort van de slimme meter en scrape ik de data van de zonnepanelen van Sems-portal (de portal van Goodwe). Ik heb er ook mijn slimme thermostanten en een CO2 meter op aangesloten. Dat is verder niet heel zinvol, maar wel een hoop geknutsel. Er zijn vast out of the box oplossingen voor.

Ik heb het 19 cm koppelstuk gebruikt om de rijen aan elkaar te koppelen. De Solarstell pakketten waren bij solar outlet het goedkoopst, maar die leverden de koppelstukken niet, dus die heb ik elders besteld. Er zit inderdaad nog behoorlijk wat ruimte tussen de panelen. Denk dat je de specificaties en de rijafstand wel ergens online kunt vinden. Mocht dat niet zo zijn dan kan ik het voor je opmeten. Moet het wel even droog zijn. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Het is nogal lastig om de maten echt te vinden, helaas. Ik vind nu hart-op-hart 2300 mm voor O/W opstelling maar geen idee of dat met allemaal 19 cm koppelstukken is (tussen zowel tussen rijen als tussen panelen dat stuk, toch?). Als je dit zou kunnen bevestigen zou dat heel fijn zijn :D.

Die Solarstell Project zou ideaal zijn, maar die kan ik nergens te koop vinden. In zo'n filmpje noemen ze het ook voor commerciële daken dus zal wel niet particulier te vinden zijn :/.

[ Voor 24% gewijzigd door Termy op 11-10-2020 11:13 ]

Pagina: 1