Hier heb ik erg veel onderzoek naar gedaan. Het is allemaal 1 pot nat en komt uit dezelfde fabrieken. Ze plakken er een ander merk op, geven het een hippe naam, 't heeft net iets andere eigenschappen met een hoes wat een iets andere textuur heeft, en voila: een matras van 600 euro bij een budgetmerk is stiekem bijna exact hetzelfde matras als het luxematras van 1600 euro van dat dure merk.
Leen Bakker is een budgetmerk. Dat betekent over het algemeen dat ze hun zaken goedkoper inkopen of hun winkels goedkoper runnen en minder marge pakken. Dat zegt niks over de kwaliteit: ze ontwerpen helemaal niks zelf, er zit geen R&D in, geen tests. Hooguit kleine aanpassingen in de settings van de fabrieksmachines.
Kijk gewoon waar jij (en je eventuele partner) prettig op ligt en laat je informeren over hoe ademend iets is. Meer ademend is altijd beter, want schimmelvorming door lichaamsvocht. Veel van die schuimmatrassen ademen voor geen meter, pocketvering wel. Let ook op je gewicht en wat je doet met het bed.
Als je samen slaapt met iemand en je wil 2 losse matrassen, zorg er dan wel voor dat ze goed samenblijven door een bedframe. Anders schuift 't uit elkaar als je bezig gaat met elkaar
En veel boxsprings hebben een anti-slip laag waarop matrassen prima blijven liggen. Een topper d'r bovenop zorgt voor erg veel bedruimte. Dit hoeft geen probleem te zijn als je een partner hebt die als een stuiterbal ligt te slapen. Maar ook dat moet je uittesten in de winkel.
Ga naar een woonboulevard en ga onderhandelen tussen de bedrijven daar. Bij Beter Bed heb ik een boxspring van 180x200cm meegekregen voor in totaal 1200 euro, terwijl de originele totaalprijs uitkwam op ruim 2400 euro. En dan maken ze nog steeds flink winst. Gewoon blijven onderhandelen totdat ze op het allerlaagste uitkomen loont vaak wel
Daar had ik dus 2x boxsprings, 2x matrassen, 1x topper, 1x 4-seizoenen dons-dekbed, 2x hoeslakens, 2x overtrekken, en 2x hoofdkussens voor.
Vraag ook naar schowroommodellen. Of naar modellen waar ze vanaf moeten. In mijn geval hadden ze iets teveel besteld en konden ze het niet kwijt in hun magazijn en ook niet in de winkel, dus daar kreeg ik al 30% korting op. Dat heb ik omhoog geluld naar 70% korting + daar bovenop nog een heleboel korting voor al die andere producten.
De beddenindustrie maakt grofweg 80% winst op alles wat ze je verkopen, als het niet meer is. Daarom zitten d'r vaak 4 of meer bij elkaar en zijn die zaken altijd leeg, want men hoeft ongeveer eens in de 10 jaar een nieuw matras te kopen. Dus de marges liggen extreem hoog.