BeoLab 6000 op NADC368

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits l
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2022
Dag iedereen. Graag kijk ik altijd op deze forums maar meestal komen mijn vragen niet helemaal naar boven. Dit is mooi tijd jullie iets te vragen.

Ik heb een geweldige versterker van NAD waar ik mijn oude BeoLab 6000 heb aangesloten. Deze heb ik aangesloten op de preout van de versterker. Werkt perfect. Graag zou ik een Subwoofer willen aanschaffen voor een prijs minder als €500. Die heb je uiteraard niet van b&o. Hebben jullie suggesties en kan dit wel? Gezien 1. De preout op de NAD heb moeten instellen op full range ipv Subwoofer. 2. Dit in combinatie in lijn met mijn b&o speakers.

Ik hoor graag jullie ervaringen in deze.

>:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:15

FeaR

In GoT we trust

Om met de deur in huis te vallen, nee. Op GoT verwachten we enige vorm van eigen inzet. In dit geval dus het zelf uitzoeken van subwoofers en de short list hier plaatsen. Dat punt kwam ook naar voren in de template die je verwijderd hebt ;) Voor het aankoopadvies mag je een topic openen in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Houden we het hier op het hoe en wat qua aansluiten.
...en kan dit wel? Gezien 1. De preout op de NAD heb moeten instellen op full range ipv Subwoofer.
Afhankelijk van de subwoofer kan je veel kanten op. Er zijn subwoofers met een Line Level (Low Level) in- en uitgang, dan zet je de subwoofer letterlijk tussen de NAD en de B&O in. Anders kan je nog kijken om High Level aan te sluiten. Hoe dat precies gaat hangt van de subwoofer af maar de basis gaat met speakerdraad en aangezien je actieve speakers hebt zijn de terminals op de NAD niet in gebruik en kan je die pakken. Als andere optie kan je de Pre Out nog splitten.

Aanvullend:
Crossover regel je dan op de subwoofer. Dus wel een subwoofer nemen waar deze op te regelen is. Gros van de subwoofers heeft dat maar je zal blind kopen en er net één treffen die het niet heeft...

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 08-09-2020 22:29 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits l
Bedankt voor je uitgebreide info. Het is dus eigenlijk simpel. Ik kan mijn preout splitten. 1 voor mijn zuilen en 2 voor mijn nog aan te schaffen Subwoofer. Ik laat het dan op full range staan en zal middels crossover functie op de aub aanpassen. Zeg ik het goed? Ik zal mijn wensen tonen die goed binnen mijn ruimte passen. Zodra ik ze heb uitgezocht laat ik het weten, wel of niet via aankoopadvies topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien domme vraag maar waarom koop je een versterker als je alleen de pre-outs gebruikt. Dan had je toch beter een voorversterker kunnen kopen?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Fairy schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:18:
Misschien domme vraag maar waarom koop je een versterker als je alleen de pre-outs gebruikt. Dan had je toch beter een voorversterker kunnen kopen?
Prijs? De pre/pro is over het algemeen stukken duurder dan de receiver/versterker waar ze van af zijn geleid. Als je alleen Pre Out voor de Front Left en Right wilt kan je met een lagere klasse receiver het ook al redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nee, ik denk eerder omdat die B&O speakers die ie nu heeft actieve speakers zijn. En dan zijn pre-outs wel handig ;)

For the record: denk ik even handig als je meldt welke NAD je exact hebt.

Als jij idd je pre-out op full range in kunt stellen, en je hebt een pre-out links en rechts, dan zou ik een willekeurige sub kopen met een stereo line ingang. Dan weet je zeker dat je het volledige signaal naar je sub krijgt. Omdat het lijnniveau is gaat dat wel werken, en de cutoff frequency regel je dan op je sub zelf. Is wel even inregelen maar het werkt.

Fwiw: bij mijn schoonvader heb ik een soort van gelijkwaardige setup staan. Die heeft ook een B&O headunit staan, met Beolab 8000 (pencil speakers) plus een losse sub. Daar hebben we ook gewoon de (preamp) speaker aansluitingen van de headunit afgetapt naar een stereo signaal via tulp en dat op een subje gehangen. Werkt perfect :)

Edit: overigens maakt B&O ook gewoon subwoofers. Alleen die hebben dan weer van die ellendige B&O propriatary aansluitingen ipv een simpel tulpstekkertje |:( En idd, zijn nieuw >>500 euro

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 10-09-2020 16:56 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:55:
Nee, ik denk eerder omdat die B&O speakers die ie nu heeft actieve speakers zijn. En dan zijn pre-outs wel handig ;)
Que? Een pre/pro is een voorversterker. Volgens mij was de vraag gebaseerd op het feit dat TS nu een NAD heeft waarvan het gehele eindversterkergedeelte niet wordt gebruilkt. Met een pre/pro of voorsterker heb je dat niet. Waarop ik dus antwoord dat prijs een aanzienlijke factor kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hij heeft een NAD waarbij ie alleen de pre uitgangen gebruikt. Klopt dat een amp met preouts duurder kan zijn, maar als je al actieve speakers hebt zoals hij of die in combintie koopt dan moet je meestal wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Frits l
De speakers had ik al en de NAD C368 is meer een luxe toevoeging. Zeker de Bluetooth functie is erg prettig. Ik had de speakers op de headphone tv aangesloten wat een omweg is om de speakers te kunnen afstellen, een beetje behelpen was het laten we maar zeggen. De eindversterker van de NAD wordt nu niet gebruikt idd, en ja ergens zonde. Ik wil de speakers niet weg doen omdat ze zo zuiver zijn bij een normale volume maar qua lage tonen zou ik graag wat willen toevoegen. Ook passen ze super in de ruimte. Misschien moet het ook niet te zwaar vermogen sub worden maar wel ik het zuiver. Ik zit wellicht dan ook te denken aan een instapmodel van het merk Dali of Klipsch. Is dat iets? Wellicht wil ik het aansluiten middels de preout splitten, of aansluiten op de sub en dat daar dan ook nog een uitgang op zit voor de speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kun je de speakers wel instellen, d.w.z. een highpass filter instellen?

In ervaring is namelijk dat als je een sub plaatst, maar je laat de frontspeakers helemaal fullrange spelen dat dit elkaar een beetje in de weg kan gaan zitten (o.a. qua fase).

Misschien een idee om er een minidsp tussen te zetten, dan kan je de sub en de fronts middels een crossover mooi van elkaar scheiden, daarna met REW een sweep te doen om te kijken of je ergens harde pieken hebt en deze er uit eq'en.

Eventueel zou je zelfs naar Dirac kunnen gaan, maar dat is wel weer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits l
De speakers zijn niet in te stellen. Ze zijn naar mijn mening standaard full range. De ingebouwde versterkers verdelen de frequenties. Ik begrijp dat het een beetje in de weg kan zitten, het verschil in fase of tijdvertraging. Van de andere kant zijn de lage tonen op de beolabs nietig lijkt me als er een nette Subwoofer wordt bijgeplaatst. Maar een minidisc of Dirac is voor mij denk ik iets te veel van het goede wil ik een beetje voor aanschaf van de sub onder de €500 blijven. Wellicht zou daar nog een alternatief voor zijn, houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=778
Die beolabs hebben een bereik van 55-20.000 hz. Das niet heel laag. Die profiteren echt wel van een sub :)
Als ik me niet vergis heb ik bij de beolabs 8000 van schoonvader de cross ergens op 75 hz staan, mogelijk zelfs iets hoger nog. Het zijn relatief smalle speakers, dus die gaan niet makkelijk het laag in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:18:
Kun je de speakers wel instellen, d.w.z. een highpass filter instellen?

In ervaring is namelijk dat als je een sub plaatst, maar je laat de frontspeakers helemaal fullrange spelen dat dit elkaar een beetje in de weg kan gaan zitten (o.a. qua fase).
Op zich kunnen drie laagweergevers elkaar ook heel goed aanvullen en zelfs voor een beter laag zorgen (zoals bij multisub), maar voor het netjes optellen van het laag (dat is eigenlijk de echte zorg) rond de plek waar de speakers stoppen met weergeven en de subs waarschijnlijk al even bezig zijn, is alles netje kunnen instellen wel fijn. Een 'high pass' die een AV receiver kan instellen is daar bij lange na niet genoeg voor als je perfectie wilt. Maar lang niet iedereen zoekt die ultieme perfectie natuurlijk.

Overigens zijn er ook meer dan genoeg subs die een "high level input" hebben, daar kan je dan gewoon je speakeraansluitingen aan koppelen. Zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZqVVBM-YmSrzVDP5VXtnznfd_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o1yVtyCyrDk8mm32R18rGCQr.png?f=user_large

Dat werkt ook prima, enige nadeel daarvan is dat je er niet zo lekker een DSP tussen kan zetten. De optie van Pre-out > miniDSP > Biolabs & Subs is ook best wel goed, want dan splitst die dsp het signaal netjes EN kan je alles helemaal 100% netjes en ultragecontroleerd instellen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits l
Pff. Jullie maken me het niet gemakkelijk. Ik heb een zoektochtje over internet gestruind en ik kom op de volgende passende type.
Ze zijn dan wel iets over mijn budget maar niet onmogelijk.
Svs sb-1000
Paradigm Defiance V10

Met keuze van een van deze 2 opties lijkt het dat ik voldoe op jullie aandragen. Wat zou jullie voorkeur zijn?
Klipsch en Dali lijken de opties niet te hebben qua juiste aansluitmogelijkheden alhoewel ze iets prijsvriendelijker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Frits l schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:39:
Ga je ook met de Mini DSP aan de slag? Dan komt die er nog bij en ga je nog verder over budget. Mogelijk iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Frits l schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:39:
Pff. Jullie maken me het niet gemakkelijk. Ik heb een zoektochtje over internet gestruind en ik kom op de volgende passende type.
Svs sb-1000
Paradigm Defiance V10

Met keuze van een van deze 2 opties lijkt het dat ik voldoe op jullie aandragen. Wat zou jullie voorkeur zijn?
Klipsch en Dali lijken de opties niet te hebben qua juiste aansluitmogelijkheden alhoewel ze iets prijsvriendelijker zijn.
Wat mis je bij een Klipsch dan? Ik heb zelf een Klipsch Sub-10 staan (ook tweedehands nog wel te krijgen) en die heeft gewoon een links en rechts tulpaansluiting. Kun je dus gewoon met twee tulpstekkers aansluiten in jouw geval :) Ook zijn jonger broertje de KSW-10 heeft die mogelijkheid.

Als ik jou was zou ik gewoon beginnen met een kleine investering in een tweedehands sub. Veel meer kan altijd nog, zorg eerst maar eens dat je weet dat je het geluid te pakken hebt waar je naar zoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits l
Nee. Dat is dan niet de bedoeling gezien er voldoende opties op zitten om het ook passend te krijgen middels een app en de cross of fase te kunnen instellen. Of zit ik op het verkeerde pad te kijken, wat met alle keuzes zeker niet onmogelijk is ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat denk ik idd. Als jij een willekeurige sub pakt met stereo tulp ingang, een knop voor cross over en een voor gain ben je er volgens mij al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits l
Ok. Thnx. Ik ga op onderzoek uit. Voelt ook beter om eerst te starten met een leuk geprijsde sub.
Ik kom erop terug. Iedereen alvast bedankt voor alle input. Super en getalenteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mocht je geen DSP kopen, raad ik je in ieder geval aan om minimaal te investeren in bijv. een UMIK-1 meetmicrofoon. Dat werkt gewoon fantastisch als je de subwoofer een beetje wilt inpassen bij je bestaande speakers.

• Frits l
Ok. Bedankt Fairy,
Ik heb keuze om 2 types te nemen dat ik voordelig kan aankopen.
Piega t-micro compact en iets voordeliger
Dali E-12 F iets duurder

Mag ik jullie vragen of beide mogelijk is deze aan te sluiten op mijn NAD C368 via full range omdat de beolab 6000 daarop moet worden Aangesloten en wat jullie voorkeur zou zijn

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die Dali heeft alleen line in, dus dat moet je gaan splitten. Kan gewoon.

Die Piega T-micro heeft een 7" woofer. Dat is geen subwoofer. Wat doe je niet voor de SVS SB1000 kiezen? Want beide opties zijn duurder of slechter...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Frits l
Welke is dan beter. Dali of SVS SB1000

• Frits l
[b]JvS in "BeoLab 6000 op NADC368"JvS schreef op woensdag Want beide opties zijn duurder of slechter...
Wat bedoel je met slechter 🤔

• The Eagle

The Eagle

De Piega is slechter dan de SVS, de Dali duurder dan de SVS. Ook al kun jij de Dali goedkoper krijgen, dan nog doet de SVS maar 500 euro.

In jouw geval zou ik sowieso voor de SVS gaan trouwens. Om de simpele reden dat dat ding zowel in- als uitgangen heeft voro een stereo lijnsignaal. Praktisch gezien kun je die dus gewoon tussen je NAD en je Beolabs in zetten / doorlussen. Zou out of the box moeten werken en ik ga er stiekem ook een beetje van uit dat je dan de crossover van de SVS gebruikt om te zorgen dat je beolabs niet het volledige signaal te verwerken krijgen. Da's reuze handig bij het afstellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
JvS schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:01:
Die Dali heeft alleen line in, dus dat moet je gaan splitten. Kan gewoon.

Die Piega T-micro heeft een 7" woofer. Dat is geen subwoofer. Wat doe je niet voor de SVS SB1000 kiezen? Want beide opties zijn duurder of slechter...
De Dali E-12 F heeft een line input links en rechts plus LFE. Welke ingang moet er nog meer op zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDH1uDYfxYGTc4yrqGL3ZWtVRRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YbwBkVX8ezCSUJJUDobYJPsx.png?f=fotoalbum_large

Heb er twee staan in een typische muziek opstelling links/rechts naast de dali opticon 6. De cross-over via de dali sub afgesteld enz..

Het is een basreflex bouw en de poort zit aan de onderkant.

Wat beter is kan ik niet beoordelen. Wel heb ik ze beluisterd naast een gesloten systeem maar vond het laag verder doorlopen t.o.v. een gesloten sub met een 10 inch woofer.

Luister veel jazz en vind vooral dat dan een contra bas of cello moet klinken als een contra bas - cello. ;)

Heb alles ingeregeld met audyssey multeq xt32 maar overweeg om er een MiniDSP 2x4 HD tussen te zetten omdat ik daar veel goeds over lees. Weet niet of het de instellingen nog verbeterd maar wil de gok wel wagen.

• Frits l
Spannend. Ik heb de svs sb-1000 wit pianolak aangeschaft. As dinsdag binnen. Ik heb dit toch de voorkeur gegeven omdat deze compact is en ook hele goede recensies heeft. Ben benieuwd hoe aan te sluiten en af te stellen. Ik probeer eerst even zonder minidsp, al moet ik het open houden aangezien er toch echt op gestuurd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-05 20:34
Frits l schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:35:
Spannend. Ik heb de svs sb-1000 wit pianolak aangeschaft. As dinsdag binnen. Ik heb dit toch de voorkeur gegeven omdat deze compact is en ook hele goede recensies heeft. Ben benieuwd hoe aan te sluiten en af te stellen. Ik probeer eerst even zonder minidsp, al moet ik het open houden aangezien er toch echt op gestuurd wordt.
Idee: verkoop je C368 en koop een C658. Dan heb je:
1. Een mooiere voorversterker
2. Met zowel preouts als sub-out.
3. Die ook nog gefilterd kunnen worden.
4. En netjes ingeregeld met DIRAC.
5. Een fijne streamer op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits l
Dag Christiaans, dat is idd een top voorstel, dan is alles opgelost. Helaas had ik eraan moeten denken toen ik de versterker kocht. Nu zal ik het toch moeten doen met wat ik nu heb. De investering is me nu te groot helaas. Eerst maar even afwachten als alles aangesloten is en zuiver geluid krijg afgesteld en daaropvolgend toch een mooi geheel krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:06
JvS schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:06:

Overigens zijn er ook meer dan genoeg subs die een "high level input" hebben, daar kan je dan gewoon je speakeraansluitingen aan koppelen. Zoals deze:

[Afbeelding]

Dat werkt ook prima, enige nadeel daarvan is dat je er niet zo lekker een DSP tussen kan zetten. De optie van Pre-out > miniDSP > Biolabs & Subs is ook best wel goed, want dan splitst die dsp het signaal netjes EN kan je alles helemaal 100% netjes en ultragecontroleerd instellen.
Datzelfde plaatje toont ook een line-level out. Ik geloof wel dat die subs schaarser zijn, maar dat lijkt me dan de praktischere oplossing of niet? Tenzij je de speakers ook volledig in het laag wil laten meespelen dan.

NAD -> tulp Sub -> tulp Beolab

De SVS heeft iig tulp in & uit

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 20-09-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits l
Hij is binnen. Man man. Wat een toevoeging, ben super blij met de keuze. Moet nog wat langere kabels halen maar er komt al goed geluid uit. Ik zal een periode gaan sleutelen aan de afstellingen. Genoeg opties iig. Iedereen bedankt ik voor zijn mening alhoewel het perfecte dmv toevoegen mini dsp nog even sparen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mooi :)
Iirc staat in de startpost van het subwoofertopic een link naar hoe je een sub handmatig af moet stellen. En zo niet moet die er in @LA-384 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:06
@The Eagle Ja, je hebt gelijk, maar het subwoofer topic is ontstaan uit mijn eigen voorbereiding voor de aankoop van een subwoofer. Het begon simpel en werd steeds uitgebreider, maar desondanks bij lange niet compleet.

M'n interesse in subwoofers is afgenomen na de aanschaf van m'n eerste BK. Nu heb ik eigenlijk niet meer de tijd noch de interesse me er verder in te verdiepen om het topic aan te vullen, althans niet alleen. Eigenlijk zou een versie 2.0 niet misstaan. Gemaakt door iemand die kennis en ervaring heeft, ipv iemand die enkel samenvat wat elders online geschreven staat. @Jag heeft destijds een zeer mooie bijdrage geleverd en is nog steeds actief met adviezen in dat topic, maar ik kan me voorstellen dat hij ook niet staat te trappelen om alles te herzien/aan te vullen. Wellicht als er wat meer gegadigden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

Jag

LA-384 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:35:
@The Eagle Ja, je hebt gelijk, maar het subwoofer topic is ontstaan uit mijn eigen voorbereiding voor de aankoop van een subwoofer. Het begon simpel en werd steeds uitgebreider, maar desondanks bij lange niet compleet.

M'n interesse in subwoofers is afgenomen na de aanschaf van m'n eerste BK. Nu heb ik eigenlijk niet meer de tijd noch de interesse me er verder in te verdiepen om het topic aan te vullen, althans niet alleen. Eigenlijk zou een versie 2.0 niet misstaan. Gemaakt door iemand die kennis en ervaring heeft, ipv iemand die enkel samenvat wat elders online geschreven staat. @Jag heeft destijds een zeer mooie bijdrage geleverd en is nog steeds actief met adviezen in dat topic, maar ik kan me voorstellen dat hij ook niet staat te trappelen om alles te herzien/aan te vullen. Wellicht als er wat meer gegadigden zijn?
Ja ik zou het zeker wel leuk vinden om dat nog eens te herschrijven. Maar zit niet zo ruim in de beschikbare tijd helaas, dus moet wel even wachten. December dit jaar zou wel eens kunnen, misschien ook wel als onderdeel van een herschreven FAQ.
Pagina: 1