[Creditcard] Vreemde hoge afschrijvingen tanken in Noorwegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Afgelopen augustus zijn mijn vrouw en ik in Noorwegen op vakantie geweest. Nu kreeg ik de afrekening van mijn creditcard binnen en was nogal verbaas over een tweetal bedragen. Deze beide bedragen zijn afrekeningen van tankstations.
Aan de hand van de omschrijving kon ik precies achterhalen welke stations dit geweest moeten zijn. Ik herkende ze ook van Google maps/streetview.

Wat ik echter vreemd vind is dat de bedragen behoorlijk fors zijn. Er is een bedrag van €142 en een bedrag van €114 afgeschreven. Nu vielen mij de prijzen in Noorwegen qua tanken heel erg mee. Het verschilde nogal per locatie en wisselde tussen de €1,40 en €1,65. Waarbij ik zoals elke zuinige Hollander probeerde om elke keer die goedkope pomp te vinden natuurlijk.
Het omrekenen van € naar NOK is redelijk eenvoudig het is nagenoeg een factor 10. Dus in het voorbij rijden ging dat ook redelijk makkelijk.

Nu heeft mijn auto (Volvo C30) een brandstof tank van 60L. Als ik dan kijk naar de afname van de brandstof klopt er al iets niet. Als ik uit ga van een volle tank van 60L tegen een brandstof prijs van 15 NOK per L is dat een bedrag van 900 NOK. Grofweg dus €90 (eigenlijk zelfs minder, €83,94)
Zelfs als ik die keren bij een dure pomp zou hebben getankt klopt het nog niet. 60Lx165NOK=990NOK=€99(€92,33)

Als ik dus respectievelijk €142 en €114 heb uitgegeven, heb ik meer uitgegeven dan er in mijn tank past!

Wat nu?
Ik heb mails gestuurd naar de klantenservices van de betreffende pompstations. Echter heb ik geen bonnetje of exact tijdstip. Heb wel mijn kenteken doorgegeven, neem aan dat ze dat op camera wel kunnen achterhalen.

Daarnaast heb ik gekeken naar de mogelijkheden omtrent mijn creditcard bij de bank. Die zeggen echter dat er alleen bij een onterechte afschrijving er een geld terug service is. Het klopt echter wel dat ik daar getankt heb, ik vind alleen de bedragen zo vreemd hoog.

Wat kan ik nog meer doen?

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Beste antwoord (via Vae Victus op 08-09-2020 21:35)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zijn het reserveringen of afschrijvingen op je creditcard?

Vermoed dat het reserveringen zijn die gewoon vanzelf gaan verlopen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zijn het reserveringen of afschrijvingen op je creditcard?

Vermoed dat het reserveringen zijn die gewoon vanzelf gaan verlopen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dikke kans inderdaad dat het reserveringen zijn. Waren het self-service tankstations (zoals de meesten in Scandinavië)?

Dan wordt er X bedrag gereserveerd, en het restant wat je niet getankt hebt weer teruggestort. Gaat normaal redelijk vlot naar af en toe duurt het iets langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Op het afschrift zie je toch zeker ook wel het bedrag in de oorspronkelijke valuta?

Als dat mooie ronde bedragen zijn (1500NOK en 1250NOK?) dan denk ik inderdaad dat het reserveringen zijn.

Een reservering van bijvoorbeeld 1526,13NOK zou wel raar zijn. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Het lijken mij geen reserveringen aangezien het om exacte bedragen gaat. Dit kan echter zijn aangezien het in euro's staat aangegeven. Het staat er echter wel bij.
Ze zijn al van 20 augustus, hoe lang duurt zoiets dan om recht getrokken te worden?

Zie print screen van mijn bank afschrift.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lE2eJST8y4IipQlT61_BCXK49aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjyTIK0HqeXthWtXwFRFcoUB.jpg?f=fotoalbum_large

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 09:09

MJV

Er staat toch bij dat het om een Reservering gaat? En ze zijn ook beiden weer gecrediteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Die creditering betekend dat de creditcard afschrijvingen zijn betaald met mijn bankaccount. Tenminste, zo lees ik dat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Vae Victus schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:25:
Het lijken mij geen reserveringen aangezien het om exacte bedragen gaat. Dit kan echter zijn aangezien het in euro's staat aangegeven.
Lijkt me stug dat je nergens het daadwerkelijke bedrag in NOK kunt zien? :? Ook niet in die PDF ofzo? Bij mijn creditcardafschriften staat per transactie het bedrag in de oorspronkelijke valuta en de wisselkoers vermeld.
Zie print screen van mijn bank afschrift.
[Afbeelding]
Die 4 transacties tellen op tot €0 dus je hebt niets betaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Vae Victus schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:30:
Die creditering betekend dat de creditcard afschrijvingen zijn betaald met mijn bankaccount. Tenminste, zo lees ik dat.
Waarom zou je überhaupt betalen voor een reservering?

Die zijn normaal alleen van invloed op de bestedingsruimte. Betalen doe je pas als de transactie definitief is.

Maar als jij dat zo opvat, dan heb je vast ook al wel gecontroleerd dat de bedragen daadwerkelijk van je betaalrekening zijn afgeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Het waren inderdaad reserveringen. Ik was in de veronderstelling dat de + bedragen mijn betalingen waren zodat de creditcard weer in balans was.

Bedankt voor het meedenken.

De afrekening vanaf mijn betaal rekening is in een keer gegaan, dit is verder niet gespecificeerd op mijn betaalrekening zelf.

[ Voor 24% gewijzigd door Vae Victus op 08-09-2020 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:00

g0tanks

Moderator CSA
Vae Victus schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:30:
Dat kan je dan toch zien op je bankrekening? Ik weet niet hoe jouw creditcard werkt, maar in de meeste gevallen is het zo dat aan het einde van maand het hele bedrag in één keer wordt gecrediteerd en van je bankrekening wordt afgechreven. Zulke losse positieve bedragen zijn gewoon terugboekingen van de reservering.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Vae Victus schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:33:
Bedankt voor de antwoorden. Het waren inderdaad reserveringen. Ik was in de veronderstelling dat de + bedragen mijn betalingen waren zodat de creditcard weer in balans was.

Bedankt voor het meedenken.
Je hebt dan ook twee transacties van de betreffende tankstations met het daadwerkelijke bedrag neem ik aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Klopt, die stonden een stuk verder naar onderen. Daar moest ik even naar zoeken! Overigens ook in €, niet verder gespecificeerd in NOK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:54
Zo te zien heb je een creditcard bij de ING. De augustus uitgaven zijn gisteren (7 sept) afgeschreven van je bankrekening. Zie je niet de daadwerkelijke bedragen staan? Ja dus.

[ Voor 4% gewijzigd door nadroJ op 08-09-2020 21:38 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
De afschrijving van mijn creditcard is inderdaad geweest, dit is echter op mijn betaalrekening niet verder gespecificeerd. Vandaar dat ik ben gaan zoeken naar die specificatie op de creditcard zelf, daar is mijn vraag vandaan gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:54
offtopic:
Overigens schrok ik me de eerste keer helemaal kapot toen ik bij zo'n self service station in Italië met m'n creditcard ging tanken en ik real time de ING app erbij hield. Wist ik veel dat ze meteen een reservering maakte en dan het getankte bedrag verrekenen. Gelukkig was er een Italiaan die in barbaars Engels het heeft uitgelegd

[ Voor 3% gewijzigd door nadroJ op 08-09-2020 21:42 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Vae Victus schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:37:
Overigens ook in €, niet verder gespecificeerd in NOK.
Dit zou voor mij reden zijn om een andere kaart te nemen.

Stel je had wel netjes alle bonnetjes bewaard, dan kun je nog niet controleren of het klopt? (Ja... ongeveer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Xander schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:45:
[...]

Dit zou voor mij reden zijn om een andere kaart te nemen.

Stel je had wel netjes alle bonnetjes bewaard, dan kun je nog niet controleren of het klopt? (Ja... ongeveer)
Ik heb ook een ING credit card en die laat netjes in de omschrijving de wisselkoers en het bedrag in de originele valuta zien.
Lijkt me dat TS niet goed genoeg gezocht heeft.

EDIT: ik zie dat het op de website inderdaad niet te vinden is, alleen in de App. Vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fPS7SepyguM8ibBJP6E6QNpvdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZSnRRXMFeSeZQfxejgmw3aU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door JackBol op 08-09-2020 22:50 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:36
Vae Victus schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:37:
Overigens ook in €, niet verder gespecificeerd in NOK.
Dan heb je bij het afrekenen gekozen om in euro's te betalen ipv de lokale valuta. Meestal is dat minder handig omdat de creditcardmaatschappij vaak een gunstigere wisselkoers hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:36
hcQd schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:52:
[...]

Dan heb je bij het afrekenen gekozen om in euro's te betalen ipv de lokale valuta. Meestal is dat minder handig omdat de creditcardmaatschappij vaak een gunstigere wisselkoers hanteert.
Ook handig om een prepaid credit/debitcard te overwegen die géén koersopslag rekent.

Traditionele creditcardmaatschappijen rekenen immers ook aardig ongunstige wisselkoersen. Ze maken het enkel niet zo bont als een willekeurige betaalterminal of geldautomaat (soms bijna crimineel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
JackBol schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:44:
[...]

Ik heb ook een ING credit card en die laat netjes in de omschrijving de wisselkoers en het bedrag in de originele valuta zien.
Lijkt me dat TS niet goed genoeg gezocht heeft.

EDIT: ik zie dat het op de website inderdaad niet te vinden is, alleen in de App. Vreemd.
hcQd schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:52:
[...]

Even gecontroleerd en op de website is het inderdaad niet te zien, alleen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:22
Vae Victus schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:58:

Daarnaast heb ik gekeken naar de mogelijkheden omtrent mijn creditcard bij de bank. Die zeggen echter dat er alleen bij een onterechte afschrijving er een geld terug service is. Het klopt echter wel dat ik daar getankt heb, ik vind alleen de bedragen zo vreemd hoog.
Als de bedragen niet kloppen, dan is het toch een onterechte afschrijving?
Die zou gewoon teruggedraaid moeten worden of tenminste gecorrigeerd indien het een fout betreft van de andere kant zonder opzet.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:36
JohanNL schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:25:
Als de bedragen niet kloppen, dan is het toch een onterechte afschrijving?

Die zou gewoon teruggedraaid moeten worden of tenminste gecorrigeerd indien het een fout betreft van de andere kant zonder opzet.
Nee, want het betrof een reservering, die weliswaar hoger was dan het uiteindelijk getankte bedrag, maar niet onterecht. Dat zal de klantenservice van je creditcard je ook vertellen.

Dat is nu eenmaal hoe het systeem werkt. Benzinestations pakken een reservering zodat je nooit meer kunt tanken dan je kunt betalen; hotels doen het soms vanwege borg.

Iets om rekening mee te houden qua bestedingsruimte; als het een keer tegenzit blijft een borgreservering twee weken staan en heb je opeens een stuk minder speelruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Thralas schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:01:
[...]

Ook handig om een prepaid credit/debitcard te overwegen die géén koersopslag rekent.

Traditionele creditcardmaatschappijen rekenen immers ook aardig ongunstige wisselkoersen. Ze maken het enkel niet zo bont als een willekeurige betaalterminal of geldautomaat (soms bijna crimineel).
Daarbij, de wisselkoers bestaat niet. Voorbeeld:

100 USD in euro op 1 sept 2020

Volgens de ECB is dat 83,75 euro
Bij ICS is dat 84.68 euro, inclusief koersopslag 86.37 euro. (betaling met ICS Gold card)
Bij Amex is dat 84,17 euro, inclusief koersopslag 86.27 euro. (betaling met amex plat)
Bij Rabo is dat 83.85 euro, inclusief kosten 84.85 euro (bij betaling met betaalpas).
Bij Rabo is dat 83,85 euro, inclusief kosten 88.35 euro (bij contante opname met een basispakket)
Bij Rabo is dat 83,85 euro, inclusief kosten 85.52 euro (bij betaling met je mastercard cc)
Bij Rabo is dat 84,68 euro, inclusief kosten 86.37 euro (bij betaling met je visa cc)
Bij ABN is dat 84,24 euro (plus kosten)

De Belastingdienst (Douane) rekent met 83,80 euro voor 100 USD.

Met andere woorden, zelfs voor kosten is het begrip wisselkoers nog best fluïde.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ING zet voor een buitenlandbetaling altijd netjes erbij welke wisselkoers gebruikt is.

Als ik bv in USD naar China betaal staat er netjes 1,1789 oid achter.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:36
Nou ja, netjes. Voor de Japanse Yen krijg je maar één significant cijfer: 1 YPN = 0,008 EUR. Misschien handiger om dat per duizend te doen.
Pagina: 1