Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-08 12:05
Beste Tweakers,

tijdens het overclocken van mijn GPU vandaag kwam ik er achter dat mijn temperaturen nogal ver uit elkaar liggen. Tijdens de benchmark (Heaven) zat ik tussen 45-55 graden op de Core temp, maar mijn Junction temp lag op de 110 graden. Nou weet ik dat deze meestal hoger is, maar dit verschil deed mij toch wel schrikken. Het gaat hier om een XFX Reference model 5700XT met een EK Quantum Vector blok en Thermal Grizzly Hydronaut pasta.

Is de applicatie van mijn pasta compleet ruk geweest? Ik heb een manual spread gedaan die naar mijn idee toch wel redelijk prima was. Of kan dit grote verschil in temperaturen ergens anders aan liggen?

Alvast bedankt voor enige hulp!

- Jared

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
Weet je zeker dat dat de actuele temperatuur is? En niet de "max" temp wat je CPU aan kan. 110gr lijkt me namelijk wel heel erg hoog. Hoe heb je de temperatuur uitgelezen?

edit:
hier zeggen ze dat het normaal is:
https://www.extremetech.c...-amds-radeon-5700-5700-xt

[ Voor 30% gewijzigd door Mattie112 op 09-09-2020 11:39 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
Mattie112 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:38:
Weet je zeker dat dat de actuele temperatuur is? En niet de "max" temp wat je CPU aan kan. 110gr lijkt me namelijk wel heel erg hoog. Hoe heb je de temperatuur uitgelezen?

edit:
hier zeggen ze dat het normaal is:
https://www.extremetech.c...-amds-radeon-5700-5700-xt
Hi, thanks voor je reactie.

110 is de max die hij mag hebben en ook volledig normaal voor deze kaart, maar wat me zorgen baart is het feit dat er een verschil van 60-70 graden zit tussen de standaardtemperatuur en de junction temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-09 19:56
TJunction is toch de temperatuur waarbij er gethrottled gaat worden? niet een daadwerkelijke temperatuur?

EDIT: Excuus, ik zit met Intel CPU TJunction in mijn hoofd, daarbij is het de temperatuurgrens waar er gethrottled word, voor AMD GPUs begrijp ik dat het wel een daadwerkelijke temperatuur is.

[ Voor 48% gewijzigd door omgwtfbbq op 09-09-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
omgwtfbbq schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:37:
TJunction is toch de temperatuur waarbij er gethrottled gaat worden? niet een daadwerkelijke temperatuur?

EDIT: Excuus, ik zit met Intel CPU TJunction in mijn hoofd, daarbij is het de temperatuurgrens waar er gethrottled word, voor AMD GPUs begrijp ik dat het wel een daadwerkelijke temperatuur is.
Precies dat probleem ha dik in eerste instantie ooi :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

JH34D schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:32:
[...]

Hi, thanks voor je reactie.

110 is de max die hij mag hebben en ook volledig normaal voor deze kaart, maar wat me zorgen baart is het feit dat er een verschil van 60-70 graden zit tussen de standaardtemperatuur en de junction temperatuur.
Tjunction is feitelijk de temperatuur van je transistor op het silicium, dus middenin je oven. Vanaf daar moet de warmte nog naar 'buiten' toe. Dan is het niet zo gek dat deze als heel hoog gemeten wordt tov je core. Meestal negeer ik Tjunction metingen. Je core meting is een meting op de chip na een aantal lagen boven je transistor. Als de warmte overbracht hiertussen fout zou zijn, dan zou je chip uberhaupt niet werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Fordox op 09-09-2020 16:53 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
Fordox schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:50:
[...]

Tjunction is feitelijk de temperatuur van je transistor op het silicium, dus middenin je oven. Vanaf daar moet de warmte nog naar 'buiten' toe. Dan is het niet zo gek dat deze als heel hoog gemeten wordt tov je core. Meestal negeer ik Tjunction metingen. Je core meting is een meting op de chip na een aantal lagen boven je transistor. Als de warmte overbracht hiertussen fout zou zijn, dan zou je chip uberhaupt niet werken.
Duidelijk verhaal! Een beetje jammer dan dat de GPU niet meer af kan voeren, maar dan weet ik waar de limiet zit!
Pagina: 1