Juiste netwerk opstelling met nieuwe glasvezelaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xl3ruise
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-07 14:52
Hallo allemaal,

Over een tijdje komen ze hier glasvezel aansluiten van Multifiber 1000MB (las helaas later pas de negatieve ervaringen op het forum over Multifiber, maar ik ben benieuwd!)
Nu is het op dit moment hier thuis een ramp qua internet verbinding en WiFi-bereik en zou dit dan ook graag aan willen pakken met de komst van glasvezel.

Bij Multifiber ontvangen we straks de de Fritzbox 5490 in de meterkast in de hoek van het huis. Op deze fritzbox zullen 3 ethernet kabels gebruikt worden voor de televisie (welke er ook al liggen). Omdat ik daarna nog maar 1 poort vrij heb dien ik dus een Switch aan te schaffen. Heeft iemand hier tips voor een goede switch met z'n 5 tot 8 extra aansluitingen. Ik heb bij tv 1 en 2 namelijk extra UTP kabels liggen voor in de TV zelf en Playstation.
Daarnaast wil ik ook het WiFi bereik binnen het huis verbeteren, ik heb al 1 UTP kabel liggen naar de andere kant van het huis, hier had ik een TP-link router op aangesloten welke verbinding maakte met mijn printer + pc. Daarnaast zend deze router ook een WiFi signaal uit... Iemand ervaring met een goede repeater die ik ipv deze opstelling kan gebruiken en die ik ook nog voor buiten aan kan schaffen. Ik zou dan graag alles onder 1 netwerk willen hebben.
Alle UTP kabels die er nu liggen zijn CAT 5e..

Ik weet dat dit geen goede opstelling is, maar daarom ben ik hier!

Onderstaand een kleine schets van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAYj7intsbukTxwC5UOoboUWzP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iKxoXEIkkyoIrJXP8aKP9lFK.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
xl3ruise schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:43:
Heeft iemand hier tips voor een goede switch met z'n 5 tot 8 extra aansluitingen. Ik heb bij tv 1 en 2 namelijk extra UTP kabels liggen voor in de TV zelf en Playstation.
Ik heb zelf switches van TP-Link:
- pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch
- pricewatch: TP-Link TL-SG108

Lekker goedkoop en doen gewoon wat ze moeten doen.
Iemand ervaring met een goede repeater die ik ipv deze opstelling kan gebruiken en die ik ook nog voor buiten aan kan schaffen. Ik zou dan graag alles onder 1 netwerk willen hebben.
Ik neem aan dat je het bedraad aan wilt sluiten? Dan ben je niet op zoek naar een repeater, maar naar een access point. Hier op het forum worden eigenlijk 'standaard' Access Points van Ubiquiti aangeraden. Bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack).

Dat gezegd hebbende. Op het forum verwachten we wel een klein beetje eigen inzet, voordat je een topic opent. Wat heb je dus zelf al gevonden en gedaan? Zou je dat willen toevoegen aan je openingspost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackiE1982
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Misschien een kleine waarschuwing. Ik heb al glasvezel via een andere provider, maar op de 'modem' kan ik alleen maar 2 televisie ontvangers aansluiten. 2 van de netwerkaansluitingen zijn bedoeld voor IPTV en 2 andere voor internet. Deze kan ik niet veranderen.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:08
Bijna elke switch is hiervoor te gebruiken dus ik zou zeggen kijk even op pricewatch.

Voor de wifi kun je beter eerst even kijken of die bestaande tp-link router voldoet en dat ding dus als accesspoint inzetten en niet als router.
Hoe je dat doet kun je hier vinden.
[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

De meeste accesspoints zijn bedoelt voor plafond montage en mijn gok is dat jouw netwerkkabel niet uit het plafond komt.
Tevens heb je op dat punt netwerkaansluitingen nodig voor je PC en printer, dus als je een standaard accesspoint zonder extra poorten neemt heb je daar ook nog een switch nodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.