Vervangen ventilatieschakelaar door afstandbedienbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 22:14

ikker

No Risk No Pain No Fun!!!

Topicstarter
Mijn vraag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBexSRSpDo1AyFAgAlCDROkEm_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2QthO4kIYqhsGham9JKEH7C.jpg?f=fotoalbum_large

Is het mogelijk om deze inbouwschakelaar voor de mechanische ventilatie te vervangen door een versie die kan worden geregeld via apple woning of in iedergeval app bediend? De mechanische ventilatie ververst het hele huis uiteraard maar kan geschakeld worden in de keuken. Nadeel is dat deze ventilatie vooral bediend wordt als je gaat douchen...op de eerste verdieping.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Apple woning, ikea tradfri, tp-link deco M9

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zal vast niet goed genoeg gespit hebben maar ik vindt niets op ventilatieschakelaar.

Mijn netwerkje

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Je zou ook kunnen googlen naar ventilatiebox + afstandsbediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Move naar DED.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Silver7 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:02:
Je zou ook kunnen googlen naar ventilatiebox + afstandsbediening
Kan hij doen en dan vindt hij alleen hoe hij zijn ventilatiebox kan vervangen maar niet hoe je een driestandenschakelaar integreert in je home automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56
Wat voor box hangt er? Hoe wordt deze nu vandaag de badkamer bediend? Moet het een out of the box oplossing zijn of mag zelfbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Wat voor schakelaar is het? Als het gewoon een domme schakelaar is die een paar draadjes met elkaar combineert kan je er van alles van maken. Als het wat anders is misschien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:14
één mogelijke oplossingsrichting als het een eenvoudige schakelaar betreft is een KaKu schakelaar. Ik heb de afstandsbediening gewoon in de badkamer liggen. Deze dus.

Deze is parallel geschakeld met de Perilex stekker van de afzuigunit. Dat betekent dus dat ik het wel vanuit de keuken aan kan zetten en vanuit de badkamer, maar als die in de keuken op stand 3 staat dan kan ik hem boven niet uitzetten natuurlijk.

Maar dat maakt voor mij niet uit, het is voldoende voor mij dat ik niet eerst naar beneden hoef voordat ik ga douchen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 22:14

ikker

No Risk No Pain No Fun!!!

Topicstarter
Rukapul schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:02:
Wat voor box hangt er? Hoe wordt deze nu vandaag de badkamer bediend? Moet het een out of the box oplossing zijn of mag zelfbouw?
Deze wordt nu helemaal niet bediend vanuit de badkamer. De schakelaar zit in de keuken zoals op de foto. Dus als je wilt douchen moet je eerst naar de keuken. Schakelaar op stand 3. Dan douchen boven in de badkamer. En ongeveer 30 min. na het douchen weer naar beneden lopen om hem terug op 1 te zetten. Dit is dus alles behalve handig.
maarud schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:09:
één mogelijke oplossingsrichting als het een eenvoudige schakelaar betreft is een KaKu schakelaar. Ik heb de afstandsbediening gewoon in de badkamer liggen. Deze dus.

Deze is parallel geschakeld met de Perilex stekker van de afzuigunit. Dat betekent dus dat ik het wel vanuit de keuken aan kan zetten en vanuit de badkamer, maar als die in de keuken op stand 3 staat dan kan ik hem boven niet uitzetten natuurlijk.

Maar dat maakt voor mij niet uit, het is voldoende voor mij dat ik niet eerst naar beneden hoef voordat ik ga douchen :+
Dat is al een betere oplossing. Nu hoop ik eigenlijk op zo'n soort inbouwdoos die ik via wifi kan aansturen en kan automatiseren. Dit zodat ik hem kan aangeven dat hij hoger moet(als ik ga douchen) en dat hij dan automatisch na een half uurtje weer naar stand 1 valt.

Mijn netwerkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@ikker Zie bijvoorbeeld het Shelly topic. Een variant met Tasmota (bijvoorbeeld een Blitzwolf of Moeshous) zou ook kunnen maar ook een Zigbee variant zou je ver mee moeten komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 09-09-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etienne1954
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-01-2023
Is er al een oplossing voor deze vraagstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:48

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Etienne1954, welke mechanische ventilatie heb je (merk / model) ?

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 09-08-2022 13:13 . Reden: niet gezien dat het een kick was... ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:23
Controleer vooraf of deze aanname juist is...

De ventilator heeft drie 220 volt ingangen.
1: De basis stroomvoorziening. Deze is in principe altijd aan.
2: Indien uit, lage stand; indien aan, middel stand.
3: Indien uit, lage stand; indien aan, hoge stand.

2 en 3 kunnen niet tegelijkertijd 'aan' zijn. Maar het kan geen kwaad als het wel zo is (bij mij).

Maak de draden van de schakelaar naar 2 en 3 los. Je gebruikt de schakelaar niet meer.

Op 2 en 3 kun je een dubbele Klik Aan Klik Uit schakelaar zetten of een equivalent.

Je kunt nu op gewenste plaatsen dubbele bedienings-schakelaars zetten om de twee schakelaars aan of uit te zetten, of alletwee uit.

Met home-automatisering kun je dit verder verfijnen, bijvoorbeeld 2-aan, dan 3-uit, of 3-aan, dan 2-uit. Ook kun je een tijdslimiet toepassen.

Ikzelf heb het ook gekoppeld aan het licht in de douche en het licht in de wc (drie minuten aan: hoge afzuig-stand). Zolang de douche hoge luchtvochtigheid heeft, minimaal stand 2.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
Een tijdje terug heb ik mijn MV unit vervangen door een Itho Daalderop CVE ECO RFT met afstandbediening.
De 3 standen schakelaar in de keuken werkt nog steeds, maar ik kan ook via de afstandbediening schakelen (die ligt in de badkamer).
Ik dacht dat de afstandbediening een eenvoudige 443MHz versie was, waarvoor er compatibiliteit is bij diverse SmartHome platforms.
Zover ben ik zelf nog niet gekomen, maar een MV unit dit standaard al een draadloos protocol accepteert maakt de dingen wel makkelijker

Edit:
Kennelijk was er vroeger een Itho Daalderop Gateway met een Spider App die compatible is met Homey Athom:
https://community.homey.a...rop-gateway-spiders/18287

[ Voor 15% gewijzigd door GarBaGe op 09-08-2022 14:26 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1