Stabiele en snelle Wifi door het hele huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:32
Ik zoek een?
Manier om in ons huis een stabielere en vlotte wifi te krijgen in elke hoek van de woning. Uitdaging zit erin dat ik boven geen utp kabels kan krijgen.

Wat is je budget?
Hoe minder hoe beter maar zeg maximaal 500 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren. Als het maar stabiel werkt en een vlotte verbinding toe staat.

Huidige situatie
We hebben t snelste ziggo abonnement.
De box van ziggo staat in bridge modus
Beneden staat een asus rt-ac68u. Hierop zijn alle 4 de lan poorten in gebruik. (Synology nas, naar een switch voor de computers in de werkkamer beneden en 1 kabel welke door de trap naar boven loopt. Deze kabel gaat weg zodra we de trap opknappen en geeft weinig mogelijkheden om middels kabelgoten netjes weg te werken.
Boven op de 1e staat een asus rt-ac66u welke als accesspoint zou moeten zijn geconfigureerd. Dit heb ik zelf echter niet gedaan en ik kom met geen mogelijkheid in het admin panel van dit device. (Zelfde SSIDs maar wat me opvalt is dat devices die connecten op de ac66u in een andere IP range komen - 192.168.2.x terwijl beneden 192.168.1.x is)

Op de zolder en in 1 slaapkamer is wel signaal van de wifi verbinding en kan ik verbinden maar komt de snelheid niet boven 10KB/s. Super frustrerend en we willen dan graag investeren om overal stabiel en snel wifi te krijgen.
Elke verdieping is ongeveer 60m2 vloeroppervlak. 1 kamer is gescheiden van de rest van het huis middels een geïsoleerde dubbelsteens steunmuur.

Ik vermoed dat een mesh systeem de oplossing is vanwege het niet bedraad kunnen aansluiten, echter zie ik dat daar vrijwel geen bedraade aansluitingen mee mogelijk zijn, terwijl die wel gewenst zijn. Of kan je eventueel zo'n mesh systeem achter de ac68u hangen?
Een andere optie waar ik naar kijk is de combinatie van beide synology apparaten. Ik ben even de type nrs kwijt, maar die met antennes voor in de meterkast en de kleinere voor op de 1e en 2e verdieping en eventueel nog extra in de slaapkamer waar slecht bereik is wanneer nodig.

Waar doe ik goed aan?

edit: inmiddels wel kunnen connecten naar de 66u en deze bleek niet in ap modus te staan. Aangepast maar wifi dekking veranderd daarmee niet. Wel de problematiek tussen naadloos wisselen wanneer ik van boven naar beneden ga. Maar dit is nog niet de gewenste oplossing dus graag advies.

[ Voor 7% gewijzigd door MisterEagle op 08-09-2020 22:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Het is wel de bedoeling dat je zelf met een opzet komt, of in elk geval onderzoek doet naar apparaten die aan je eisen voldoen. Zie CAA beleid.
Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze. Niemand is geboren met die kennis; neem andere topics door, kijk naar de BBG en lees reviews. Zo leer je er zelf ook het meeste van.

Inhoudelijk, ik herken je problematiek en heb zelf veel geprobeerd om het op te lossen. Het enige wat uiteindelijk goed werkte voor mij was overstappen op een Ubiquity Unifi ecosysteem. Lees je daar eens op in zou ik zeggen. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 00:19
ik heb 2 Netgear R7000. Tweede staat op een slaapkamer als accesspoint. Op zolder ook prima wifi. Vloeroppervlak is hier iets groter, dus ik snap niet waarom het niet eerkt met de 2 asus routers. Misschien is een mesh systeem wel overbodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Kabels trekken is altijd het devies. Kan of wil je dat niet blijft het altijd gekloot, daar helpt een uitgebreide TS niet aan ;)

Vraag komt wekelijks voorbij, antwoord is altijd hetzelfde. Kabels trekken.

FreakNL in "Welk accesspoint?"

FreakNL in "Mesh v.s. Accesspoints"

Ik geloof best dat die mesh systemen ok zijn. Maar jij gaat niet voor ok, dus dan zal je toch kabels moeten trekken, al het andere blijft prutswerk.

En dan ben je ook voor veel minder dan 500 klaar, locatie is belangrijker dan superfancy spul. Een beetje AP van na 2012 kan al prima zijn.

Ik haal hier 100+ Mbit in de woonkamer en op zolder (daar staan de APs), 80+ op de 1 verdieping en rond de 20 helemaal achterin de tuin... Met APs uit 2012...

[ Voor 87% gewijzigd door FreakNL op 09-09-2020 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
Blaat schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:27:
Het is wel de bedoeling dat je zelf met een opzet komt, of in elk geval onderzoek doet naar apparaten die aan je eisen voldoen. Zie CAA beleid.

[...]

Inhoudelijk, ik herken je problematiek en heb zelf veel geprobeerd om het op te lossen. Het enige wat uiteindelijk goed werkte voor mij was overstappen op een Ubiquity Unifi ecosysteem. Lees je daar eens op in zou ik zeggen. :)
Excuus, ik had duidelijker kunnen zijn.
Qua wifi oplossing denk ik dat een mesh netwerk is wat ik zoek daar ik geen kabels mooi weggewerkt ga kunnen krijgen naar boven. Bij de meeste mesh systemen zijn echter de lan poorten beperkt terwijl ik er daar meer van nodig heb in de meterkast. Een simpele switch zou een oplossing kunnen zijn maar dan moet ik een extra stopcontact laten aanleggen in de meterkast en de elektricien die vorig jaar alles heeft vervangen heeft gezegd dat daar geen ruimte meer voor is. (Er zitten er ook al 4 die allen in gebruik zijn en ik wens niet met een verlengblok te werken i.v.m veiligheid)

Toen dacht ik, is het bijvoorbeeld mogelijk en functioneert dat, om een meshsysteem achter de ac68u te hangen? Of bestaan er mogelijkheden die ik nog niet gevonden heb.

Ik ga vandaag inlezen op de Ubiquity.

Andere systemen welke ik reeds heb onderzocht zijn de beide synology apparaten in combinatie met elkaar (rt2600ac en mr2200ac), tp m5 en m9, orbi. Heb ook op hwi de testreview gelezen van beste mesh systemen, geschreven eind vorig jaar. Maar ik kom er niet uit welk systeem geschikt is, zonder concessies te hoeven doen.

Nog een tweede vraag, hoe kan ik vinden op welke channels een router/ap kan broadcasten. Als ik daar op google bv in combinatie met de rt2600ac en de mr2200ac, beide van synology, kan ik dat niet terug vinden of het moet af te lezen zijn onder andere specs. (Of ik zoek verkeerd, ik zoek op channels, channel broadcast, channel reach + type apparatuur)

Reden van vragen is omdat ik vanuit een wifi analyzer zie dat deze op meer channels kan checken dan ik mijn huidige apparatuur kan instellen en onderling zit er ook verschil in. Op 2.4ghz kan ik 1 tot en met 13 kiezen. Maar wat me opvalt is dat ik de wifi van de buren sterker opvang dan mijn eigen signaal. (Onze huizen staan los van elkaar)
Op 5ghz kan ik niet hoger dan channel 48 instellen en hier wordt ik ook weggedrukt maar zie ik in wifi analyzer dat in de channels 100 tot 144 maar 1 signaal komt en 149 tot 165 helemaal geen andere signalen zijn. Deze kan ik echter op de huidige apparatuur dus niet instellen. (Firmware op beide up to date)

En als laatste nog een belangrijke toevoeging schiet me net te binnen. De bovenkant (plafond) van de meterkast bestaat uit 2 dikke en brede stalen H profielen, dat ik vanuit beneden naar boven geen (goed) signaal krijg is me dus niet heel vreemd.

[ Voor 5% gewijzigd door MisterEagle op 09-09-2020 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:24
MisterEagle schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:02:
[...]

Qua wifi oplossing denk ik dat een mesh netwerk is wat ik zoek daar ik geen kabels mooi weggewerkt ga kunnen krijgen naar boven. Bij de meeste mesh systemen zijn echter de lan poorten beperkt terwijl ik er daar meer van nodig heb in de meterkast. Een simpele switch zou een oplossing kunnen zijn maar dan moet ik een extra stopcontact laten aanleggen in de meterkast en de elektricien die vorig jaar alles heeft vervangen heeft gezegd dat daar geen ruimte meer voor is. (Er zitten er ook al 4 die allen in gebruik zijn en ik wens niet met een verlengblok te werken i.v.m veiligheid)

Toen dacht ik, is het bijvoorbeeld mogelijk en functioneert dat, om een meshsysteem achter de ac68u te hangen? Of bestaan er mogelijkheden die ik nog niet gevonden heb.

Andere systemen welke ik reeds heb onderzocht zijn de beide synology apparaten in combinatie met elkaar (rt2600ac en mr2200ac), tp m5 en m9, orbi. Heb ook op hwi de testreview gelezen van beste mesh systemen, geschreven eind vorig jaar. Maar ik kom er niet uit welk systeem geschikt is, zonder concessies te hoeven doen.

Nog een tweede vraag, hoe kan ik vinden op welke channels een router/ap kan broadcasten. Als ik daar op google bv in combinatie met de rt2600ac en de mr2200ac, beide van synology, kan ik dat niet terug vinden of het moet af te lezen zijn onder andere specs. (Of ik zoek verkeerd, ik zoek op channels, channel broadcast, channel reach + type apparatuur)

Reden van vragen is omdat ik vanuit een wifi analyzer zie dat deze op meer channels kan checken dan ik mijn huidige apparatuur kan instellen en onderling zit er ook verschil in. Op 2.4ghz kan ik 1 tot en met 13 kiezen. Maar wat me opvalt is dat ik de wifi van de buren sterker opvang dan mijn eigen signaal. (Onze huizen staan los van elkaar)
Op 5ghz kan ik niet hoger dan channel 48 instellen en hier wordt ik ook weggedrukt maar zie ik in wifi analyzer dat in de channels 100 tot 144 maar 1 signaal komt en 149 tot 165 helemaal geen andere signalen zijn. Deze kan ik echter op de huidige apparatuur dus niet instellen. (Firmware op beide up to date)

En als laatste nog een belangrijke toevoeging schiet me net te binnen. De bovenkant (plafond) van de meterkast bestaat uit 2 dikke en brede stalen H profielen, dat ik vanuit beneden naar boven geen (goed) signaal krijg is me dus niet heel vreemd.
toon volledige bericht
Mesh kan in AP mode achter de router.

Maar ook de node die achter je router hangt, zal je van stroom moeten voorzien.

Verder kan je inderdaad ook een switch achter je Mesh node hangen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Er zijn dus twee problemen: je hebt meer lan-poorten nodig en de wifi is schraal.

Loos je Asus AP's en hang een 8 poort router/switch terug, en hang hieraan een mesh-systeem. Als stroom een issue wordt: een PoE router/switch en uitzoeken of er een mesh-systeem is dat op PoE werkt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Je geeft me wel een thumbs-up maar je gaat niet op mijn post in..

De technische details van WiFi moet ik je schuldig blijven (je stelt een hoop vragen die ik eigenlijk niet zo relevant vind). @dion_b weet er veel van! En ik heb @Ben(V) ook al vaak zinnige dingen horen roepen in dit kader.

Ik blijf bij mijn eerste post...

En als jij in de meterkast 1 of andere stalen contructie/kooi van Faraday hebt gaat een Mesh je ook niet helpen.

Leg eens uit waarom er geen kabel naar boven kan? Dat die op te trap weggaat snappen we, maar er zijn toch ook alternatieve paden? Heb je nog een loze leiding? Of heb je nog een COAX/RJ11 die je niet meer gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 09-09-2020 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In geval van een kooi van Faraday: hang de eerste node onder de trap :) Vaak ook mooi centraal op de verdieping.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Thijsmans schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:34:
Er zijn dus twee problemen: je hebt meer lan-poorten nodig en de wifi is schraal.

Loos je Asus AP's en hang een 8 poort router/switch terug, en hang hieraan een mesh-systeem. Als stroom een issue wordt: een PoE router/switch en uitzoeken of er een mesh-systeem is dat op PoE werkt.
Áan 4 lan poorten in de meterkast heb ik genoeg, maar het moeten er niet minder worden inderdaad.
FreakNL schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:36:
Je geeft me wel een thumbs-up maar je gaat niet op mijn post in..

De technische details van WiFi moet ik je schuldig blijven (je stelt een hoop vragen die ik eigenlijk niet zo relevant vind). @dion_b weet er veel van! En ik heb @Ben(V) ook al vaak zinnige dingen horen roepen in dit kader.

Ik blijf bij mijn eerste post...

En als jij in de meterkast 1 of andere stalen contructie/kooi van Faraday hebt gaat een Mesh je ook niet helpen.

Leg eens uit waarom er geen kabel naar boven kan? Dat die op te trap weggaat snappen we, maar er zijn toch ook alternatieve paden? Heb je nog een loze leiding? Of heb je nog een COAX/RJ11 die je niet meer gebruikt?
thumbsup omdat ik sowieso elke reactie waardeer.
Inhoudelijk:
Recht boven de meterkast zitten dus twee stalen H profielen, de enige ruimte die hier langs loopt is gevuld met PVC voor alle elektra. Er is geen loze buis. Qua verdieping recht boven de meterkast zit de (inmiddels compleet vernieuwde) badkamer. Er was hoop dat we tijdens het renoveren een kabelgoot konden trekken echter verspringen de muren net iets waardoor dat, samen met de stalen draagconstructie, niet mogelijk was.
Dan zijn er twee alternatieven:
1, vanaf de meterkast oversteken via het plafond de gang in en ergens willekeurig een gat naar boven boren. Dit geniet geen voorkeur, het kan niet langs een wand gebeuren in de gang omdat de bovenverdieping iets verloopt.
2, toch over de trap. De trap is echter open en draait waardoor een goot niet mooi weggewerkt kan worden.

Beneden is reeds compleet gerenoveerd, boven nog niet volledig maar ik (en installateur) zien geen opties om de kabels, uit het zicht weggewerkt, naar boven te krijgen. (en ja, het is stom van me dat ik niet vorig jaar bij de beneden renovatie een gleuf in een muur heb gefreesd voordat alles glad gestuct is)

Qua technische vragen, dat is wel een beetje mijn probleem. Inhoudelijk lukt het me wel (met hulp en tutorials) om het te installeren maar ik heb er verder geen verstand van. Ik meen mij te herinneren ooit gehoord te hebben dat het kiezen van het juiste channel ook belangrijk is (en dat lees je ook bij tips om je wifi signaal beter te krijgen) alle channels die ik kan kiezen geven op wifi analyser 9 tot 15 andere wifinetwerken terug. Er zijn channels waar er slechts 1 of 0 zitten maar die kan ik in de huidige apparatuur dus niet instellen.

voor wat betreft COAX en telefonie aansluiting, deze zijn nooit naar boven getrokken. Deze gaan rechtstreeks via de achterkant van de meterkast de muur door. Aan de andere kant van de muur, in de woonkamer, staat de tv er direct voor.

[ Voor 18% gewijzigd door MisterEagle op 09-09-2020 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:59

Wvr

ik had het zelfde probleem ik wilde ook de asus rt-ac66u toevoegen aan met cisco linksys e3200, ik kon de asus niet inloggen maar wel pingen.

je moet de asus 66u ddirect aan de pc/laptop koppelen zonder switch
ik heb toen de asus terug gezet naar fabrieks instelling en met een laptop kon ik toen de asus toevoegen als AP in mijn netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

MisterEagle schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:46:
[...]

Áan 4 lan poorten in de meterkast heb ik genoeg, maar het moeten er niet minder worden inderdaad.
Bij de meeste mesh systemen zijn echter de lan poorten beperkt terwijl ik er daar meer van nodig heb in de meterkast. Een simpele switch zou een oplossing kunnen zijn maar dan moet ik een extra stopcontact laten aanleggen in de meterkast en de elektricien die vorig jaar alles heeft vervangen heeft gezegd dat daar geen ruimte meer voor is. (Er zitten er ook al 4 die allen in gebruik zijn en ik wens niet met een verlengblok te werken i.v.m veiligheid)
Misschien eerst eens duidelijk uittekenen wat je precies nodig hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Een losse stekkerdoos in de meterkast is trouwens niks mis mee hoor.. Dat heeft half Nederland, als het niet meer is...

Ik snap je verhaal hoor, maar het is wel zonde.. Kabels is echt altijd het beste..

Kun je vanuit de woonkamer ook niet naar boven? Want daar heb je al een kabel liggen blijkbaar? Je zou ook nog kunnen overwegen om in de meterkast niet naar boven te gaan maar naar beneden (kruipruimte), misschien kom je dan ergens uit waar je wel esthetisch naar boven kan...

[ Voor 56% gewijzigd door FreakNL op 09-09-2020 09:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MisterEagle schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:02:
[...]

"Mesh" is niets meer of minder dan draadloze backhaul, dus verbinding met de router via WiFi, oftewel een re-branding van repeaters.

Nu, dat is wat je zegt te willen. Simpelste variant is 'domme' repeaters te laten verbinden, maar performance en configuratie is dan een drama. Alternatief is iets wat met de AC68u wil samenwerken. Dan heb je welgeteld een optie, namelijk Asus' eigen AiMesh.

Dat gezegd, je grootste probleem hier is dat je wensen groter zijn dan je mogelijkheden, vooral omdat je blijkbaar totaal niet bij connectivity stilgestaan hebt bij renovatie en inrichting meterkast. Je wilt sowieso altijd minimaal een extra stopcontact in meterkast beschikbaar hebben voor werkzaamheden etc. (dat is oorspronkelijke doel van stopcontact aldaar :o ). Ik zou eigenlijk vooral aanraden om dit structureel aan te pakken in plaats van recht te proberen te breien van krom is, en kosten en moeite als leergeld voor de volgende keer ziet. Ik vermoed dat je met gemak iemand in kunt huren om een kabel weggewerkt naar boven te krijgen (en het weer onzichtbaar achter te laten) voor veel minder dan de helft van je budget. Idem met aansluitmogelijkheden in de meterkast.

Even pragmatisch bekeken: de mesh-systemen kunnen draaien als router of als AP's. Jouw problemen met stopcontacten en UTP-poorten in de meterkast spelen alleen een rol als je ze als router wilt draaien (want dan moeten ze inderdaad als eerste op de internetverbinding aangesloten worden en moeten alle andere devices erachter). Als je ze als AP inzet is dat geen issue meer. Je houdt de AC68U als router, sluit de eerste mesh node aan in de woonkamer of andere plek met bedrade verbinding, en laat de overige nodes daarmee verbinden. Per default werken ze doorgaans als router, maar je kunt in de app AP-modus instellen.
[q]Nu, alles wat je daar noemt kan als repeater functioneren dus 'mesh' doen. Of je blij gaat worden van performance en stabiliteit in een huis zoals je hier omschrijft is een tweede. Ik denk van niet - maar dat is jouw keuze/afweging.

Verschil tussen die systemen is tweeledig:
1) dual-band vs tri-band
2) hoeveel je in kunt/moet stellen.

Dualband is simpel: AP werkt in 5GHz en 2.4GHz; via een van de twee verbindt het ook met de router/de vorige node. Helaas betekent dat dat je ook je bandbreedte deelt - bij repeaters moet elk pakket twee (of meer) keer door de lucht, dus je moet je capaciteit ook door minimaal twee delen.

O.a. de TP-Link M9 en duurdere Orbi, Velop etc systemen zijn tri-band. Zij hebben een tweede 5GHz-radio. Ene 5GHz radio wordt gebruikt voor clients, andere voor verbinding met router (of vorige node). Elk pakketje moet nog steeds twee keer door de lucht, maar dat gebeurt over verschillende kanalen, dus je capaciteit hoef je niet meer door twee te delen, althans zolang het lukt om de backhaul (verbinding met router) over 5GHz te doen.

Tri-band is sneller, maar je betaalt er wel fors meer voor. Bovendien helpt het dus alleen met throughput, niet met dekking: als de nodes zoveel demping tussen elkaar hebben dat ze terugvallen op 2.4GHz voor de backhaul is de meerwaarde nul en ga je een rotervaring hebben.

Dan 2-instellingen. Ene uiterste is TP-Link waar je werkelijk niets in kunt stellen qua WiFi (ook niet als de defaults minder optimaal zijn :/ ), andere uiterste is Ubiquiti waar je controller-software op een PC moet installeren en daarop vrijwel alle denkbare (en als leek: 1001 dingen waar je nooit aan gedacht zou hebben) instellingen kunt wijzigen. Op dit vlak is het vooral kwestie van persoonlijke voorkeur.

OK, dit is waar je je begeeft op wat gevorderdere vlak...

Eerst 2.4GHz: je kunt 13 kanalen (van 20MHz) instellen, maar die kanalen zitten maar 5MHz van elkaar, wat overlapt en stoort. De enige drie 'vrije' kanalen waarmee je jezelf (nog los van buren) niet stoort zijn 1, 6 en 11. Als je zegt dat je WiFi van buren harder ontvangt dan je eigen WiFi kan dat twee redenen hebben:
1) je vloeren en binnenmuren dempen meer dan je ramen, daken en buitenmuren. Klinkt gezien beschrijving vrij aannemelijk... Oplossing is AP dichterbij plek waar je werkt.
2) foute instellingen helpen ook niet. Als je 40MHz kanaalbreedte hebt gekozen in 2.4GHz is dat minder handig. Je smeert dan dezelfde hoeveelheid zendvermogen uit over twee keer de spectrum, wat betekent dat je je signaalsterkte ook halveert. Daarnaast vang je twee keer zoveel storing van andere bronnen, en kun je niet goed met 20MHz netwerken samenwerken om op elkaar te wachten ipv door elkaar heen te praten. Heb je 2.4GHz dus op 40MHz (of "20/40MHz") ingesteld, als de wiedeweer terug naar 20MHz. Dat gaat je gelijk een verdubbeling (dus 3dB RSSI) opleveren en sowieso sneller en stabieler zijn.

Dan 5GHz. De 5GHz band is in verschillende regio's verschillend ingericht. Wij wonen in de EU, dus gelden ETSI-regels:
- kanalen 36-48 zijn volledig vrij bruikbaar
- kanalen 52-140 zijn bruikbaar onder voorwaarden, mits AP gecertificeerd is voor DFS
- kanalen boven de 140 zijn niet toegestaan. Die zijn in andere regio's (VS...) wel te gebruiken.

Nu, wat is DFS? In kanalen 52-140 kunnen andere gebruikers van het spectrum, specifiek luchtvaart- en weerradars aanwezig zijn. Zij hebben voorrang. Regel is dus dat je AP eerst een tijdje moet luisteren voordat het mag zenden in die kanalen. Hoort het een radar? Dan mag het die kanalen niet gebruiken. Geen radar? Dan wel, maar het moet continu opletten voor radar en als het radar hoort, moet het gelijk terug naar non-DFS (36-48). Licht ingewikkelde techniek, maar na 17 jaar gesneden koek voor de meeste vendors. Waarom een uitdaging? omdat alleen dat doen niet genoeg is, je moet gecertificeerd zijn om het te mogen. Certificering kost ~EUR 25k per ontwerp. Aangezien geen hond dit kent, laten de meeste consumentenmerken na om dit op hun consumentenapparatuur te doen, want het is al gauw een paar EUR extra bovenop verkoopprijs (waar de consument WEL op let). Geen DFS = alleen 36-48 beschikbaar.

Daar loop je dus tegenaan. Alleen... dat verbaast me. De AC68U was juist een van de eerste consumentenrouters die wel DFS doet. Bij de AC66U hangt het af van revisie. Ik zou dus verwachten dat je de AC68U op alle kanalen kan instellen en alleen met de AC66U mogelijk vast zit op 36-48. Enige reden dat ik kan bedenken dat dit niet zo zou zijn is dat je stokoude (pre-2015) firmware op de AC68U draait. Kijk daar eens naar en draai een update.
Yep. Meterkast is in de regel slechtste plek in huis voor WiFi. Dat is een van de redenen dat ik mordicus tegen routers met ingebouwde WiFi ben: het klinkt makkelijk, maar je moet dan altijd compromissen sluiten tussen handige plek voor router (in moderne woningen altijd meterkast) en handige plek voor WiFi (verschilt per woning - in zicht in buurt van trapgat is meestal het beste - maar nagenoeg nooit in meterkast)

Mijn eigen oplossing is een goedkope maar goede bedrade router (van Mikrotik - zou ik afraden met jouw kennisniveau) in de meterkast en AP's in woonkamer en in een van de slaapkamers boven. Ondanks huis met overal beton (incl 50cm dikke draagmuur dwars door het midden ervan) dek ik met die twee AP's met specs vergelijkbaar met de AC66U het hele huis prima. Bij mij is meterkast trouwens uitpandig, om het nog leuker te maken.

Ik denk eerlijk gezegd dat dat bij jou ook zou moeten kunnen. Goedkoopste optie zou zijn een tweede AC68U 2e hands kopen (is al 6 jaar op de markt, dus volop te vinden) en die in de woonkamer of andere 'goede' plek beneden te plaatsen, dan die AC66U boven op orde krijgen. Goede kans dat je dan overal genoeg dekking hebt en goede handovers krijgt.

Alternatief is twee AP's uit een managed systeem (of dan nu UniFi, Deco, Orbi of wat dan ook is) op dezelfde plekken bedraad aansluiten. Dat levert niets op qua performance, maar maakt configuratie makkelijker (cq je hoeft/kunt zelf niets doen). Dekt dat nog onvoldoende, dan kun je een derde AP nemen die via 'mesh' met de tweede bedrade boven verbindt. Die zou bijvoorbeeld op zolder in het trapgat kunnen hangen - als je tenminste stopcontacten hebt daarvoor.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
Thijsmans schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:40:
In geval van een kooi van Faraday: hang de eerste node onder de trap :) Vaak ook mooi centraal op de verdieping.
Deze mogelijkheid ga ik onderzoeken, ik kan hem als ik net even snel kijk, wel uit de meterkast krijgen. (tegen t 'raam' (vervangen voor plaatwerk) boven de deur). Daarmee is die in elk geval onder het staal uit.
Wvr schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:53:
ik had het zelfde probleem ik wilde ook de asus rt-ac66u toevoegen aan met cisco linksys e3200, ik kon de asus niet inloggen maar wel pingen.

je moet de asus 66u ddirect aan de pc/laptop koppelen zonder switch
ik heb toen de asus terug gezet naar fabrieks instelling en met een laptop kon ik toen de asus toevoegen als AP in mijn netwerk.
Dit is inmiddels gelukt en deze stond inderdaad niet als AP. Nu wel en de IP range klopt ook meteen weer.
Thijsmans schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:58:
Misschien eerst eens duidelijk uittekenen wat je precies nodig hebt?
Nu ik met jullie antwoorden verder aan het denken ben gezet ga ik dit inderdaad eerst goed uittekenen.
FreakNL schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:03:
Een losse stekkerdoos in de meterkast is trouwens niks mis mee hoor.. Dat heeft half Nederland, als het niet meer is...

Ik snap je verhaal hoor, maar het is wel zonde.. Kabels is echt altijd het beste..

Kun je vanuit de woonkamer ook niet naar boven? Want daar heb je al een kabel liggen blijkbaar? Je zou ook nog kunnen overwegen om in de meterkast niet naar boven te gaan maar naar beneden (kruipruimte), misschien kom je dan ergens uit waar je wel esthetisch naar boven kan...
Losse stekkerdoos vind ik persoonlijk echt lastig. (oud brandweerman en tevens brand gehad in mijn vorige woning door sluiting/oververhitting) Ik heb reeds 6 vaste stopcontacten in de meterkast maar allen in gebruik dus.

En inderdaad zonde dat ik er niet initieel bij na heb gedacht, daar ben ik me heel bewust van :+ (en ongelukkig door)

De tip vanuit de woonkamer kan wel eens een winnaar zijn. Er ligt vanuit de meterkast 1 lege pvc naar de woonkamer. Deze goot is echter bedoelt voor de audiokabels van mijn boxen. Zou het elkaar storen als ik daar ook UTP langs trek? Vanuit die hoek van het huis zou ik wel naar boven kunnen waarschijnlijk.
De woning staat verder koud op het zand, ik heb dus geen kruipruimte. (wel een mini-keldertje en vanuit daar geprobeerd naar de meterkast te komen maar dus overal zand)
dion_b schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:59:
[...]

"Mesh" is niets meer of minder dan draadloze backhaul, dus verbinding met de router via WiFi, oftewel een re-branding van repeaters.

Nu, dat is wat je zegt te willen. Simpelste variant is 'domme' repeaters te laten verbinden, maar performance en configuratie is dan een drama. Alternatief is iets wat met de AC68u wil samenwerken. Dan heb je welgeteld een optie, namelijk Asus' eigen AiMesh.

Dat gezegd, je grootste probleem hier is dat je wensen groter zijn dan je mogelijkheden, vooral omdat je blijkbaar totaal niet bij connectivity stilgestaan hebt bij renovatie en inrichting meterkast. Je wilt sowieso altijd minimaal een extra stopcontact in meterkast beschikbaar hebben voor werkzaamheden etc. (dat is oorspronkelijke doel van stopcontact aldaar :o ). Ik zou eigenlijk vooral aanraden om dit structureel aan te pakken in plaats van recht te proberen te breien van krom is, en kosten en moeite als leergeld voor de volgende keer ziet. Ik vermoed dat je met gemak iemand in kunt huren om een kabel weggewerkt naar boven te krijgen (en het weer onzichtbaar achter te laten) voor veel minder dan de helft van je budget. Idem met aansluitmogelijkheden in de meterkast.
De installateur heeft aangegeven geen opties te zien waarbij de kabel visueel is weggewerkt. (Misschien kan ik nog een andere benaderen) Initieel lag de hoop dus op doorvoer naar boven via de badkamer. Aannemer heeft hier bij het renoveren van de badkamer helaas geen opties voor gevonden omdat de muren net iets verspringen en de stalen profielen in de weg zitten.
Even pragmatisch bekeken: de mesh-systemen kunnen draaien als router of als AP's. Jouw problemen met stopcontacten en UTP-poorten in de meterkast spelen alleen een rol als je ze als router wilt draaien (want dan moeten ze inderdaad als eerste op de internetverbinding aangesloten worden en moeten alle andere devices erachter). Als je ze als AP inzet is dat geen issue meer. Je houdt de AC68U als router, sluit de eerste mesh node aan in de woonkamer of andere plek met bedrade verbinding, en laat de overige nodes daarmee verbinden. Per default werken ze doorgaans als router, maar je kunt in de app AP-modus instellen.
[q]Nu, alles wat je daar noemt kan als repeater functioneren dus 'mesh' doen. Of je blij gaat worden van performance en stabiliteit in een huis zoals je hier omschrijft is een tweede. Ik denk van niet - maar dat is jouw keuze/afweging.

Verschil tussen die systemen is tweeledig:
1) dual-band vs tri-band
2) hoeveel je in kunt/moet stellen.

Dualband is simpel: AP werkt in 5GHz en 2.4GHz; via een van de twee verbindt het ook met de router/de vorige node. Helaas betekent dat dat je ook je bandbreedte deelt - bij repeaters moet elk pakket twee (of meer) keer door de lucht, dus je moet je capaciteit ook door minimaal twee delen.

O.a. de TP-Link M9 en duurdere Orbi, Velop etc systemen zijn tri-band. Zij hebben een tweede 5GHz-radio. Ene 5GHz radio wordt gebruikt voor clients, andere voor verbinding met router (of vorige node). Elk pakketje moet nog steeds twee keer door de lucht, maar dat gebeurt over verschillende kanalen, dus je capaciteit hoef je niet meer door twee te delen, althans zolang het lukt om de backhaul (verbinding met router) over 5GHz te doen.

Tri-band is sneller, maar je betaalt er wel fors meer voor. Bovendien helpt het dus alleen met throughput, niet met dekking: als de nodes zoveel demping tussen elkaar hebben dat ze terugvallen op 2.4GHz voor de backhaul is de meerwaarde nul en ga je een rotervaring hebben.

Dan 2-instellingen. Ene uiterste is TP-Link waar je werkelijk niets in kunt stellen qua WiFi (ook niet als de defaults minder optimaal zijn :/ ), andere uiterste is Ubiquiti waar je controller-software op een PC moet installeren en daarop vrijwel alle denkbare (en als leek: 1001 dingen waar je nooit aan gedacht zou hebben) instellingen kunt wijzigen. Op dit vlak is het vooral kwestie van persoonlijke voorkeur.
toon volledige bericht
Super bedankt voor deze duidelijke uitleg!
OK, dit is waar je je begeeft op wat gevorderdere vlak...

Eerst 2.4GHz: je kunt 13 kanalen (van 20MHz) instellen, maar die kanalen zitten maar 5MHz van elkaar, wat overlapt en stoort. De enige drie 'vrije' kanalen waarmee je jezelf (nog los van buren) niet stoort zijn 1, 6 en 11. Als je zegt dat je WiFi van buren harder ontvangt dan je eigen WiFi kan dat twee redenen hebben:
1) je vloeren en binnenmuren dempen meer dan je ramen, daken en buitenmuren. Klinkt gezien beschrijving vrij aannemelijk... Oplossing is AP dichterbij plek waar je werkt.
2) foute instellingen helpen ook niet. Als je 40MHz kanaalbreedte hebt gekozen in 2.4GHz is dat minder handig. Je smeert dan dezelfde hoeveelheid zendvermogen uit over twee keer de spectrum, wat betekent dat je je signaalsterkte ook halveert. Daarnaast vang je twee keer zoveel storing van andere bronnen, en kun je niet goed met 20MHz netwerken samenwerken om op elkaar te wachten ipv door elkaar heen te praten. Heb je 2.4GHz dus op 40MHz (of "20/40MHz") ingesteld, als de wiedeweer terug naar 20MHz. Dat gaat je gelijk een verdubbeling (dus 3dB RSSI) opleveren en sowieso sneller en stabieler zijn.

Dan 5GHz. De 5GHz band is in verschillende regio's verschillend ingericht. Wij wonen in de EU, dus gelden ETSI-regels:
- kanalen 36-48 zijn volledig vrij bruikbaar
- kanalen 52-140 zijn bruikbaar onder voorwaarden, mits AP gecertificeerd is voor DFS
- kanalen boven de 140 zijn niet toegestaan. Die zijn in andere regio's (VS...) wel te gebruiken.

Nu, wat is DFS? In kanalen 52-140 kunnen andere gebruikers van het spectrum, specifiek luchtvaart- en weerradars aanwezig zijn. Zij hebben voorrang. Regel is dus dat je AP eerst een tijdje moet luisteren voordat het mag zenden in die kanalen. Hoort het een radar? Dan mag het die kanalen niet gebruiken. Geen radar? Dan wel, maar het moet continu opletten voor radar en als het radar hoort, moet het gelijk terug naar non-DFS (36-48). Licht ingewikkelde techniek, maar na 17 jaar gesneden koek voor de meeste vendors. Waarom een uitdaging? omdat alleen dat doen niet genoeg is, je moet gecertificeerd zijn om het te mogen. Certificering kost ~EUR 25k per ontwerp. Aangezien geen hond dit kent, laten de meeste consumentenmerken na om dit op hun consumentenapparatuur te doen, want het is al gauw een paar EUR extra bovenop verkoopprijs (waar de consument WEL op let). Geen DFS = alleen 36-48 beschikbaar.

Daar loop je dus tegenaan. Alleen... dat verbaast me. De AC68U was juist een van de eerste consumentenrouters die wel DFS doet. Bij de AC66U hangt het af van revisie. Ik zou dus verwachten dat je de AC68U op alle kanalen kan instellen en alleen met de AC66U mogelijk vast zit op 36-48. Enige reden dat ik kan bedenken dat dit niet zo zou zijn is dat je stokoude (pre-2015) firmware op de AC68U draait. Kijk daar eens naar en draai een update.
toon volledige bericht
Ook super bedankt voor deze uitleg. Huidige instellingen zijn 20/40 en 40. voor 2.4Ghz. Deze zijn ingesteld op 20 nu. Over het algemeen gebruik ik de 2.4Ghz verbinding omdat deze meer bereik geeft dan de 5Ghz.
Geldt voor 5Ghz ook dat het beter is een vaste bandbreedte in te stellen? Deze staan op 20/40/80.
[...]
Yep. Meterkast is in de regel slechtste plek in huis voor WiFi. Dat is een van de redenen dat ik mordicus tegen routers met ingebouwde WiFi ben: het klinkt makkelijk, maar je moet dan altijd compromissen sluiten tussen handige plek voor router (in moderne woningen altijd meterkast) en handige plek voor WiFi (verschilt per woning - in zicht in buurt van trapgat is meestal het beste - maar nagenoeg nooit in meterkast)

Mijn eigen oplossing is een goedkope maar goede bedrade router (van Mikrotik - zou ik afraden met jouw kennisniveau) in de meterkast en AP's in woonkamer en in een van de slaapkamers boven. Ondanks huis met overal beton (incl 50cm dikke draagmuur dwars door het midden ervan) dek ik met die twee AP's met specs vergelijkbaar met de AC66U het hele huis prima. Bij mij is meterkast trouwens uitpandig, om het nog leuker te maken.

Ik denk eerlijk gezegd dat dat bij jou ook zou moeten kunnen. Goedkoopste optie zou zijn een tweede AC68U 2e hands kopen (is al 6 jaar op de markt, dus volop te vinden) en die in de woonkamer of andere 'goede' plek beneden te plaatsen, dan die AC66U boven op orde krijgen. Goede kans dat je dan overal genoeg dekking hebt en goede handovers krijgt.

Alternatief is twee AP's uit een managed systeem (of dan nu UniFi, Deco, Orbi of wat dan ook is) op dezelfde plekken bedraad aansluiten. Dat levert niets op qua performance, maar maakt configuratie makkelijker (cq je hoeft/kunt zelf niets doen). Dekt dat nog onvoldoende, dan kun je een derde AP nemen die via 'mesh' met de tweede bedrade boven verbindt. Die zou bijvoorbeeld op zolder in het trapgat kunnen hangen - als je tenminste stopcontacten hebt daarvoor.
toon volledige bericht
Met de aanpassing van configuratie + vervangen van de AC66U door een AC68U zal ik eens kijken hoe het werkt + dat ik het apparaat uit de meterkast naar voren haal. Als ik het zo lees zit het probleem niet zozeer in de apparatuur maar in de plaatsing + configuratie.
Nogmaals super bedankt voor je uitgebreide reactie.

en allen die meedenken en helpen bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MisterEagle schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:30:
[...]

Deze mogelijkheid ga ik onderzoeken, ik kan hem als ik net even snel kijk, wel uit de meterkast krijgen. (tegen t 'raam' (vervangen voor plaatwerk) boven de deur). Daarmee is die in elk geval onder het staal uit.
Klopt, maar dan heb je wel gelijk alle kabels erachteraan bengelend... daarom beter losse AP beneden.
[...]

Dit is inmiddels gelukt en deze stond inderdaad niet als AP. Nu wel en de IP range klopt ook meteen weer.
Mooi. Dan zou eea moeten kunnen roamen tussen beneden en boven :)
[...]

Losse stekkerdoos vind ik persoonlijk echt lastig. (oud brandweerman en tevens brand gehad in mijn vorige woning door sluiting/oververhitting) Ik heb reeds 6 vaste stopcontacten in de meterkast maar allen in gebruik dus.
6 stuks? Teken ook even uit wat dat allemaal is. Mogelijk kun je daar slimmer mee omgaan (bijv een USB-gevoede apparaat van USB uitgang op modem/router voeden ipv met apart voedingsblokje).
En inderdaad zonde dat ik er niet initieel bij na heb gedacht, daar ben ik me heel bewust van :+ (en ongelukkig door)

De tip vanuit de woonkamer kan wel eens een winnaar zijn. Er ligt vanuit de meterkast 1 lege pvc naar de woonkamer. Deze goot is echter bedoelt voor de audiokabels van mijn boxen. Zou het elkaar storen als ik daar ook UTP langs trek?
Als het goed is niet, Ethernet werkt op 125MHz, wat ver boven hoogst hoorbare audiosignalen (~22kHz) zit.
[...]

Ook super bedankt voor deze uitleg. Huidige instellingen zijn 20/40 en 40. voor 2.4Ghz. Deze zijn ingesteld op 20 nu. Over het algemeen gebruik ik de 2.4Ghz verbinding omdat deze meer bereik geeft dan de 5Ghz.
Geldt voor 5Ghz ook dat het beter is een vaste bandbreedte in te stellen? Deze staan op 20/40/80.
In 5GHz heb je geen last van half overlappende kanalen en mag je sowieso harder zenden. Daardoor vervalt het bezwaar tegen 40 of 80MHz-kanalen. Meestal werkt 20/40/80 het best - maar je kunt dekking iets vergroten door dat tot 20/40 te beperken. IMHO zelden de moeite waard - 5GHz is redelijk alles/niets en het verschil van beperken tot 40MHz (3dB) zal nagenoeg nooit het verschil zijn tussen geen goede verbinding/wel goede verbinding. Als je geen dekking hebt, heb je een extra AP nodig.
[...]

Met de aanpassing van configuratie + vervangen van de AC66U door een AC68U zal ik eens kijken hoe het werkt + dat ik het apparaat uit de meterkast naar voren haal. Als ik het zo lees zit het probleem niet zozeer in de apparatuur maar in de plaatsing + configuratie.
Bij WiFi geldt dat je vrijwel altijd beter af bent met een minimaal compentent apparaat op de juiste plek dan een fantastisch superapparaat op een minder handige (lees: meterkast). Ik zou sowieso met locatie spelen met huidige apparatuur voordat je ander apparatuur gaat kopen. Vervangen AC66U door AC68U zet trouwens ook nauwelijks zoden aan de dijk, enig verschil (naast soms DFS) is dat de 68U beam forming in 2.4GHz ondersteunt, wat meer een gimmick is dan iets anders. Zorg wel dat beide apparaten op nieuwste firmware draaien. Vertrouw daarbij niet op de firmware-upgrade functie in de GUI (als die te oud is werkt hij niet meer 8)7 ) maar download laatste firmware van Asus en installeer die handmatig. Voor de goede orde na firmware upgrade een factory reset geven is ook altijd een goed idee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

[b]dion_b schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:47:

[...]

Bij WiFi geldt dat je vrijwel altijd beter af bent met een minimaal compentent apparaat op de juiste plek dan een fantastisch superapparaat op een minder handige (lees: meterkast).
QFTW! Location location location...

Enne, jij hebt dus nergens stekkerdozen @MisterEagle? Een kwalitatief goeie stekkerdoos is echt geen brandgevaar, dat zit hem meer in de apparatuur die erop zit... Ja, als je je wasmachine op een Action stekkerdoosje van 2 euro zet ben je niet slim bezig...

Maar wat denk je dat er achter je WCD zit in de meterkast? Dat zijn ook gewoon koperdraadjes ;) Er is dus niks mis met een kwaliteit goeie stekkerdoos om je routertje en modem en switch en wat er nog meer in je meterkast zit te voeden... Je bent daarin echt te paranoia...

Zware overkill voor je meterkast, maar voor jouw gemoedsrust:
https://goedlichtengeluid...dig-15-m-kabel-3x2-5-mm2/

Of deze
https://www.bax-shop.nl/2...-voudige-stekkerdoos-1-5m

Ik weet niet wat het is de laatste tijd maar er stond hier vandeweek ook al een topic van iemand die zijn simpele PCtje niet op een stekkerblok wilde aansluiten maar rechtstreeks op de WCD.. Er is echt niks mis met stekkerdozen, als je ze maar juist gebruikt. En liever niet daisy-chainen, maar zelfs dat kan prima als het om een lampje ofzo gaat. Grootverbruikers, zowel vast als los (denk aan een waterkoker of stofzuiger) uiteraard altijd rechtstreeks in de WCD of met een goed verlengsnoer (2.5mm aders).

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 09-09-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
FreakNL schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:19:
[...]

QFTW! Location location location...

Enne, jij hebt dus nergens stekkerdozen @MisterEagle? Een kwalitatief goeie stekkerdoos is echt geen brandgevaar, dat zit hem meer in de apparatuur die erop zit... Ja, als je je wasmachine op een Action stekkerdoosje van 2 euro zet ben je niet slim bezig...

Maar wat denk je dat er achter je WCD zit in de meterkast? Dat zijn ook gewoon koperdraadjes ;) Er is dus niks mis met een kwaliteit goeie stekkerdoos om je routertje en modem en switch en wat er nog meer in je meterkast zit te voeden... Je bent daarin echt te paranoia...
zeker ben ik er waarschijnlijk te voorzichtig in, maar na zelf 64k schade te hebben gehad is het lastig om daar weer wat vertrouwen in te krijgen. (komt te voet, gaat te paard zeg maar)

Overigens heb ik op twee plekken wel een verlengsnoer, maar deze zitten beide als enige aansluiting op een eigen groep in de meterkast. (En zijn verlengsnoeren met overspanningsbeveiliging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien niemand het nog genoemd heeft: is MoCa een optie? Daarmee stuur je Gbit ethernet over een coax kabel. Werkt goed heb ik me laten vertellen :)
Als jij al een kabelinstallatie in huis hebt liggen dan is dat een optie om een fatsoelijk AP naar boven te trekken.

De suggestie van een Ubiquiti ecosysteem deel ik. Ik had een frankenstein setup met wat routers in AP modus en dat was altijd gelazer. Over naar Ubiquiti, retestabiel en overal volle snelheden - het gebruikte device is nu de bottleneck.
Ik heb simpelweg op iedere verdieping een AP neer gehangen, maar soms kun je met strategische plaatsing ook met minder af.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Volgens mij vertelde de TS al dat hij geen COAX had liggen. Anders was het inderdaad een prima suggestie.

De tip om in 1 ecosysteem te gaat zitten is natuurlijk sowieso een goeie. Bij mij is dat trouwens Apple. Ze zijn er allang mee gestopt, maar ik heb een combinatie van Airport Extreme (huiskamer, ook lan-poorten nodig) en Airport Express (open trapgat bij zolder, puur als AP (en airplay voor badkamer inbouw speakers) en dat gaat al meer dan 6 jaar (2014 opgezet) prima. De tweaker in mij zou wel naar Ubiquiti willen gaan maar het is domweg nog niet nodig blijkbaar (nooit gezeik met WiFi)... Plus dat ik dan iets moet verzinnen voor de speakers in de badkamer.. BT werkt natuurlijk ook maar dat is lang niet zo seamless als Airplay...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:12
Ik gebruik de "Superwifi" van KPN. Super tevreden over.
Bedrade unit op de begane grond, rechstreeks op de router.
1 op de eerste verdieping, draadloos.
1 op de tweede verdieping, draadloos.

Bedraad op de router haal ik maximaal 100 mbps, draadloos op de 2e verdieping nog zo'n 80 mbps, dikke prima dus.

Laatst bij familie de standaard van Ziggo, TP-Link Deco M4, met mogelijkheid bedraad aan te sluiten.
Zelfde situatie met 3 stuks, op de bovenste etage nog 100 mbps van de 250 mbps over en stabiel, ook met kabel. Prima dus.

Gewoon een goed verlengblok in de meterkast gebruiken, kan niks mee gebeuren, en daar een switch op aansluiten. Gaat prima en je hoeft je echt geen zorgen te maken over brand als je goed spul gebruikt.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Pagina: 1