Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Boiten
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-02 12:11
Hallo allemaal,

Ik ben bezig een budget pc te bouwen op basis van een HP ProDesk 400 G1 (de desk variant NIET de mini-tower).
Hieronder de basis specs:
Intel core i5 4570
Intel HD graphics 4600
4gb RAM

Inmiddels heb ik de computer uitgebreid met een Crucial CT250MX500 SSD waar Windows 10 Pro op draait.
Vandaag kwamen mijn (2 sets) gebruikte geheugen bankjes binnen:
Set 1 - Corsair Vengeance Pro Series 2x8GB 1600MHz
Set 2 - Kingston ValueRAM 2x8GB 1600MHz

Vanwege de reputatie heb ik natuurlijk eerst de set van Corsair geïnstalleerd. Tot mijn grote verbazing draait deze set slechts op 1333MHz. Vervolgens heb ik de set Kingston geheugen geïnstalleerd. Deze draait wel netjes op de beloofde 1600MHz.

Ik heb de snelheden (en specs van de geheugenbankjes) gecontroleerd in Windows taakbeheer en in CPU-Z 1.93.0.x64.

Weet iemand waarom mijn Corsair geheugen niet op 1600MHz draait?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:16

Nemesizz

Untouchable

In het tabje van CPU-z bij SPD staat misschien wel bij waarom.

Geheugen draait op een default snelheid (SPD), soms heb je meerdere profielen voor verschillende snelheden en timings. Veel 'gamer' geheugen behaald de geadverteerde snelheid alleen bij XMP profielen, en veel van die OEM machines (HP/Dell, enz) ondersteunen geen XMP alleen SPD.

Dus als je Kingston setje wel een gewoon (niet-XMP) profiel heeft van 1600Mt/s en dat Corsair setje alleen 1600Mt/s haalt met een XMP profiel heb je mogelijk je antwoord al te pakken :P .

Soms kunnen ook dingen als de opbouw van een module (type chips, 'ranks' enz) ook van invloed zijn, maar dat speelt meestal pas een rol bij meer dan 2 modules waardoor de geheugencontroller niet op een hogere snelheid kan bij het gebruik van x-aantal modules van een bepaald type chip.

• Bob Boiten
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-02 12:11
Bedankt voor je snelle reactie Nemesizz. Dit moederbord ondersteunt inderdaad geen XMP. In het genoemde scherm zie ik dat de Corsair set inderdaad vraagt om XMP 1.3.

In dat geval leg ik de Corsair set op de plank voor een volgend project.