Schommel ophangen, krachten berekenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:22
Afgelopen zomer zijn we verhuisd naar een nieuwe woning. In een van de houten deurkozijnen binnen heeft de vorige bewoner haken gedraaid om een schommel voor zijn kind aan te hangen. Nu hebben we geen kinderen maar wel nichtjes, en het lijkt me leuk om daar weer een schommel te hangen. Alleen: houdt dat deurkozijn dat?

Jammer genoeg begrijp ik vrijwel niets van wis- en natuurkunde, althans, ik snap dat het mogelijk is om uit te rekenen welke kracht een kozijn nog kan hebben, en dus hoe zwaar de schommelaar maximaal mag zijn. Ik kan die berekening helaas zelf niet maken... was meer een alpha vroeger :)

Hoe dan ook, hoe bereken je zoiets? Het gaat dus om een houten kozijn, zes centimeter dik, zie ook foto. Het huis is 100 jaar oud, geen idee hoe oud het kozijn is of van welk soort hout. Het voelt solide.

Een soortgelijke vraag heb ik over de pergola, in een van de balken daarvan hangen ook schommelhaken. Die balk is 12x12 centimeter en 2,5 meter lang. Hoe zwaar mag ik worden zodat ik daar nog aan kan schommelen? :)

Ik heb geprobeerd te googlen maar ik vond vooral heel veel examenopgaven waarin scholieren precies deze berekening moeten maken... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwjyGeJKEUHyOvLqsyVIGM1gzO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZF3EQ9zTG9jVVonn8zGU9pc.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dat kozijn is een beetje een theoretische exercitie. Het gaat namelijk goed tot er iets stuk gaat een dat heeft weinig met dat balkje zelf te maken waarschijnlijk. Wij schopten vroeger tegen het plafond zonder dat de ophanging naar beneden kwam (, maar dat was wel een buiten deurpost).

Wat betreft buiten: ik heb 12x12 staander + ligger met een overspanning van bijna 5 meter een daar schommelen 2 kinderen of een volwassene flink op. Onder de grond heb ik echter wel een driehoek constructie en aan de andere kant zit het vast aan de schuur.

Rekenen aan een schommel is nog niet zo simpel door de dynamische krachten.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 08-09-2020 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Die haken die erop zitten kijken mij geen schommel haken? Heeft daar echt een (grote) schommel aan gehangen? Niet iets anders of een elastisch touw of iets dergelijks? Zo'n baby jumper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat kozijn ziet er uit als een standaard 'woningbouw' kozijn waar een glazen ruitje boven hoort te zitten.... Als je daar aan gaat 'schommelen' dan breekt die dwarsbalk uit en lig je met schommel en al een paar meter verder op >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:46
migchiell schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:19:
Hoe dan ook, hoe bereken je zoiets? Het gaat dus om een houten kozijn, zes centimeter dik, zie ook foto.
migchiell schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:19:
Het huis is 100 jaar oud, geen idee hoe oud het kozijn is of van welk soort hout. Het voelt solide.
Als je niet weet welk materiaal het is, hoe hij vast zit aan de muren en of die het uberhaupt gaan overleven kan je dat niet berekenen.

Ik heb wel een glazen bol en die zegt: Dit idee voelt niet solide. Dat is het meest precieze en ik denk ook het beste advies wat je gaat vinden in dit topic, al zeg ik het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:38
Iedereen gaat volgens mij om het gegeven, dat in de start genoemd wordt, voorbij dat de vorige bewoner het als een schommel voor zijn kind gebruikte. Misschien is het handig als je de vorige eigenaar op kunt sporen en vragen hoe die het gedaan heeft? Is maar een idee natuurljik

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:43

Illusion

(the art of)

Je zou maar een broertje hebben dat snel de deur dicht doet als je helemaal achteraan bent met je schommel.

Of je benen perongeluk net te wijd.

Zelfs als die balk het houdt, is de vraag of je het moet willen...

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:38
Of je zou de deur er natuurlijk uit kunnen halen. Dan heb je daar in ieder geval geen last van. Is ook een beetje lastig een deur dicht doen als er twee haken in de bovenbalk zitten..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:22
Zonder direct met een concreet antwoord te komen. Je zou eens een stress test kunnen doen. Ga met een paar touwen zelf eens statisch (stil hangend) aan die haken hangen. Deel je gewicht door vier (arbitrair met denk ik een flinke veiligheidsmarge) en dat moet er zeker aan kunnen hangen.

Een kilo of 20 lijkt mij wel haalbaar.

Het balkje gaat het wel houden, die wordt op één kwart en driekwart belast, het moment in de balk zal wel loslopen. Of die schroeven/ogen er lekker in blijven zitten, dat is de grootste vraag wat mij betreft.

[ Voor 24% gewijzigd door storeman op 08-09-2020 21:33 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

storeman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:31:
Zonder direct met een concreet antwoord te komen. Je zou eens een stress test kunnen doen. Ga met een paar touwen zelf eens statisch (stil hangend) aan die haken hangen. Deel je gewicht door vier (arbitrair met denk ik een flinke veiligheidsmarge) en dat moet er zeker aan kunnen hangen.

Een kilo of 20 lijkt mij wel haalbaar.
Je wilt niet weten (berekenen) wát er aan (extra) kinetische energie toe gevoegd wordt door een 'kind' wat ineens 10 Kg. zwaarder is geworden in een paar maanden tijd :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:52

NMH

Moderator General Chat
Webgnome schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:26:
Is ook een beetje lastig een deur dicht doen als er twee haken in de bovenbalk zitten..
Als de haken in het deel van het kozijn zijn waar de deur niet onder komt is dat geen belemmering. :)

Verder lijkt me dit niet echt een veilig idee. Als ik kijk naar de kozijnen hier dan zit die bovenbalk tussen de verticale balken gemonteerd en die zal ongetwijfeld niet ontworpen zijn om grote verticale krachten te verwerken. Het verradelijke is ook dat het een tijdje goed kan gaan voor er iets krak zegt en je nichtje op de grond ligt (of in de scherven van de glazon salontafel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Lijkt me geschikt voor een babyschommeltje, niet voor kinderen van ouder dan 1 a 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:22
Bedankt voor alle reacties!

Het lijkt alsof de balk wel rust op de verticale balken van het kozijn, wat dat betreft zou het wel iets moeten kunnen hebben denk ik. Een babyschommel heb ik ook aan gedacht, dat zou ik er zeker wel aan durven hangen. Maar die nichtjes zijn bijna 4, en dus stukken zwaarder dan een baby, en ze zullen ook veel harder schommelen.

Beste aanpak is denk ik inderdaad aan de vorige bewoners vragen wat zij daar hadden hangen. Maar dat is wel de alpha-aanpak natuurlijk ;)

Voor iedereen die me waarschuwde: ook ik ben liever safe than sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
migchiell schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:09:
Bedankt voor alle reacties!

Het lijkt alsof de balk wel rust op de verticale balken van het kozijn, wat dat betreft zou het wel iets moeten kunnen hebben denk ik.
Je gaat eraan voorbij dat de horizontale krachten hier zeker ook belangrijk zijn. Zo'n kozijn is niet ontworpen op krachten in die richting.

Sowieso: een 4 jarige wil hard schommelen, niet een beetje heen en weer wiegen. Binnenshuis schommelen is gewoon geen verstandig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
En waar zit dat kozijn aan vast? Aan een paar los gipsblokken?

Statische belasting is niet zo interessant. Schommelen is een dynamische belasting en ook nog eens een wisselbelasting.
Rukapul schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:20:
[...]

Je gaat eraan voorbij dat de horizontale krachten hier zeker ook belangrijk zijn. Zo'n kozijn is niet ontworpen op krachten in die richting.

Sowieso: een 4 jarige wil hard schommelen, niet een beetje heen en weer wiegen. Binnenshuis schommelen is gewoon geen verstandig idee.
En die horizontale krachten zorgen ook nog voor een moment omdat het draaipunt (onderaan die haken) niet bepaald in het center van de balk ligt. De schommel waar ik als kleuter op zat kreeg na verloop van tijd ook last van een 'meedraaiende' liggende balk ondanks de inkamering in de poten.
Pagina: 1