Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagemen
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-04 10:21
Hallo,

Mijn vriendin en ik hebben onlangs een mooi huis gekocht in het zonovergoten Grootebroek (Noord-Holland). Wij hebben bovenop onze hypotheek een zogeheten verduurzaamheidshypotheek genomen van 9.000 euro.

Even wat feiten over het huis op een rijtje:

Oppervlakte: +/-130 m2
Isolatie
- 20 cm PIR, vloerisolatie
- 10 cm PIR, dak instalatie
- Volledige (spouw)muurisolatie
- vloerverwarming benedenverdieping en badkamer boven 10cm h/h. Is voorbereid op koelen en aardwarmte (?)
- Alle ramen zijn voorzien van dubbel glas.
- CV-ketel uit 2009

De hoeveelheden gas en energie die wij gaan gebruiken is ons nog onbekend. Dit is ook niet te vergelijken met de vorige bewoner, gezien de gezinssamenstelling anders is. Deze staan nu respectievelijk op 1100m3 gas en 2500 mWh aan energie.

Gezien wij allebei (vooralsnog) leken zijn op het gebied van verduurzamen/besparen op energie mijn vraag aan jullie; gelet op onderstaande feiten welke besparende maatregelen kunnen wij het beste nemen? De 9.000 is ietwat rekkelijk, mocht dit uitkomen op 12.000 euro is dit ook niet erg..

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een beetje een inkopper natuurlijk, met een ketel uit 2009 zeg ik een lucht/water warmtepomp en minimaal 1 dakvlak vol met pv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:04

JustDutch

was ambtenaar :)

Cagemen schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:03:
Hallo,

Oppervlakte: +/-130 m2
Isolatie
- 20 cm PIR, vloerisolatie
Wat voor woning is het dat je zo'n dikke vloerisolatie (nodig) hebt.
Is het echt PIR?

Forza Mucca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
HR++ glas, spouwmuurisolatie, warmtepomp lucht/water en zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:39
- Alle ramen zijn voorzien van dubbel glas.
Is het hr++ glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagemen
JustDutch schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:31:
[...]
Wat voor woning is het dat je zo'n dikke vloerisolatie (nodig) hebt.
Is het echt PIR?
Geen idee waarom er zo'n dikke vloerisolatie ligt. Heeft ooit een convectorput ingezeten, deze is eruitgehaald waarop de vorige bewoner en 20cm PIR heeft ingelegd. En ja, ik denk dat het echt PIR is. In het kruipluik kan ik de isolatie zien zitten, hier lijkt het PIR te zijn.
Dat zou ik na moeten gaan, ik heb de raamstickers ergens zien liggen. Zal vanavond even kijken.
Rol-Co schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:27:
Een beetje een inkopper natuurlijk, met een ketel uit 2009 zeg ik een lucht/water warmtepomp en minimaal 1 dakvlak vol met pv.
Sethro schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:33:
HR++ glas, spouwmuurisolatie, warmtepomp lucht/water en zonnepanelen
Hoezo kiezen jullie een warmtepomp lucht/water? En niet voor bijvoorbeeld een hybride warmtepomp? Of haal ik nu dingen door elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:10
Cagemen schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:13:
[...]

Geen idee waarom er zo'n dikke vloerisolatie ligt. Heeft ooit een convectorput ingezeten, deze is eruitgehaald waarop de vorige bewoner en 20cm PIR heeft ingelegd. En ja, ik denk dat het echt PIR is. In het kruipluik kan ik de isolatie zien zitten, hier lijkt het PIR te zijn.
[...]

Dat zou ik na moeten gaan, ik heb de raamstickers ergens zien liggen. Zal vanavond even kijken.

[...]

[...]

Hoezo kiezen jullie een warmtepomp lucht/water? En niet voor bijvoorbeeld een hybride warmtepomp? Of haal ik nu dingen door elkaar?
Met een hybride blijf je vastrecht betalen , gelijk doorgaan voor gasloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gasloos gaan kost als het goed is niets als je geen nieuw contract afsluit.
Vloerverarming is een pre bij een L/W wp en ook met brine (wat initieel onbetaalbaar is).
Kijk wel of je ruimte hebt voor een buffervat en/of boiler en of de vloer dat kan dragen.
Met slim shoppen kan je dat binnen je budget doen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:24
[...]

[...]
20 cm in convectorput is niet hetzelfde als 20cm onder gehele huis..?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Hybride is "het net niet" plus het zijn vaak niet de beste warmtepompen kwa vermogen.
Gezien je vvw beneden en badkamer ben je al een heel eind opweg voor een gasloos huis, mooi plekje zoeken voor de warmtepomp buiten unit, binnen unit kan op de plek van de cv.

Boilers voor sww kan op de vloer, maar ook prima aan de muur, een wpb maakt geluid, een daalderop 50liter niet. En met voldoende pv maakt het niets uit. Kan je een beetje pv kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat is het bouwjaar van je woning? Dat is ook een aardige indicatie wat er vanaf de bouw is gedaan.

Verder zelf controleren. In kruipruimte kijken naar isolatie en hoe vochtig het daar is, controle van je glas ( is het dubbelglas, HR, HR+ of HR++. Kijk of je iemand kan vinden met een warmtebeeldcamera of huur iemand in die zo'n ding heeft ( ondergetekende heeft er eentje ) en laat een goede warmtescan uitvoeren.

Een goede warmtescan doe je bij maximaal 5 graden buiten ( liefst kouder ), 20 graden of meer binnen, weinig wind, geen zon overdag geweest en alles moet droog zijn. Dan heb je ook een indicatie van je isolatie in je spouw, je dak en of er warmtelekken zijn die je makkelijk ( of minder makkelijk ) kan oplossen.

Met vloerverwarming is een L/W warmtepomp een hele goede oplossing, eventueel een hybride zoals een Techneco ELGA. Als je kan na-isoleren vooral doen!

Als je goedkoop/oud dubbelglas hebt ( 15 jaar of ouder ) vervangen voor HR++ glas, dat gaat je zoveel meer comfort opleveren.

Controleer verder je ventilatiebox, en mocht deze ouder zijn dan 10 a 15 jaar vervangen voor een ITHO gelijkstroom-unit, dat scheelt je een hoop elektriciteit.

Verder PV panelen op je dak wat een zeer goede investering is.

Ik heb zo'n traject doorlopen vanaf 2008, hier heel veel over geschreven maar ook een hele blog vol geschreven hier over :) ( familie-kleinman.nl/energie ).

Je bent hier in Lelystad ook welkom om te kijken wat we gedaan hebben.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagemen
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:16:
[...]
Met een hybride blijf je vastrecht betalen , gelijk doorgaan voor gasloos.
Duidelijk!
Cyriel85 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:54:
[...]
20 cm in convectorput is niet hetzelfde als 20cm onder gehele huis..?
Niet goed neergezet. Toen de convectorput eruit gehaald is, kon de oude bewoner onder de gehele vloer van de beneden verdieping komen. Deze is toen in zijn geheel aangelegd. Ook in de kruipruimte, is alles op deze manier geïsoleerd.
Rol-Co schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:05:
[...]
mooi plekje zoeken voor de warmtepomp buiten unit, binnen unit kan op de plek van de cv.
CV hangt nu op de zolderverdieping. En voor de buitenunit vinden we wel een mooi plekje.
Rol-Co schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:05:
[...]
Boilers voor sww kan op de vloer, maar ook prima aan de muur, een wpb maakt geluid, een daalderop 50liter niet. En met voldoende pv maakt het niets uit. Kan je een beetje pv kwijt?
Ja het gehele dak kan hiervoor gebruikt worden. Geen ramen of dakkapel op het dak. De dakorrientatie is oost/west. Wel veel bomen om het perceel heen, de woning grenst aan een park.
mkleinman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:06:
Wat is het bouwjaar van je woning? Dat is ook een aardige indicatie wat er vanaf de bouw is gedaan.
1974
Als je goedkoop/oud dubbelglas hebt ( 15 jaar of ouder ) vervangen voor HR++ glas, dat gaat je zoveel meer comfort opleveren.
Volgens mij zijn de ramen zowel boven als benden van 2009, dus nog niet heel oud.
Controleer verder je ventilatiebox, en mocht deze ouder zijn dan 10 a 15 jaar vervangen voor een ITHO gelijkstroom-unit, dat scheelt je een hoop elektriciteit.

Verder PV panelen op je dak wat een zeer goede investering is.

Ik heb zo'n traject doorlopen vanaf 2008, hier heel veel over geschreven maar ook een hele blog vol geschreven hier over :) ( familie-kleinman.nl/energie ).

Je bent hier in Lelystad ook welkom om te kijken wat we gedaan hebben.
Ik ga je blog morgen eens goed doorlezen, ziet er goed en bovenal informatief uit! Plannetje maken, hier en daar wat offertes opvragen en wie weet kom ik de dijk wel even over om te kijken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wauw @mkleinman de topic titel. :X

@Cagemen
Oost-west is ideaal, lekker veel pv op relatief kleine omvormer, het klinkt allemaal best als ideaal.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:59:
Wauw @mkleinman de topic titel. :X

@Cagemen
Oost-west is ideaal, lekker veel pv op relatief kleine omvormer, het klinkt allemaal best als ideaal.
:)
@Rol-Co is dit geen oplossing voor de topic starter?

https://www.immotecshop24...l-Aquarea-LT-Generation-J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja is ook cool, heb alleen geen idee of dat aan de muur hangt of op de grond staat, 1m85 en 122kg is fors.

Als ie maar niet met een elga aan komt _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:08:
[...]

Ja is ook cool, heb alleen geen idee of dat aan de muur hangt of op de grond staat, 1m85 en 122kg is fors.

Als ie maar niet met een elga aan komt _O-
Die staat keurig op grond, met stelpootjes >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ik moet mij idd diep schamen, ik zag het later ook :X please forgive me :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:13:
[...]

ik moet mij idd diep schamen, ik zag het later ook :X please forgive me :P
Het is je vergeven, het stond er ook niet zo groot :) :+

@Ramon_1984

Pootjes is goed maar op een houten vloer misschien wat minder, moet er eerst weer een betontegel onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:31:
[...]

Het is je vergeven, het stond er ook niet zo groot :) :+

@Ramon_1984

Pootjes is goed maar op een houten vloer misschien wat minder, moet er eerst weer een betontegel onder.
Zwaluwplaatje met lichtgewicht beton, dat zijn de kosten niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagemen
Wij hebben voor nu de keus laten vallen op een hybride warmtepomp; Daikin verwarmen+koelen 8 kw/Intergas CW5, in combinatie met zonnepanelen. Wij hebben reeds een aantal offertes ontvangen, waarbij onze keuze op 1 van de aanbieders is gevallen.

Deze partij installeert de hybride warmtepomp alsmede de zonnepanelen (12 stuks, Solaredge omvormer icm optimizers). Echter sluiten wij niet uit dat we ons PV systeem in de toekomst, lees binnen 2 en 7 jaar) nog willen uitbreiden met +- 6 extra panelen. Dit gezien ons budget momenteel gewoon niet toereikend is.

Is het verstandig nu al een grotere omvormer te nemen om op deze uitbreiding of om om dit tegen die tijd te doen. Het laatste is namelijk het advies van de aanbieder.

Hetzelfde geldt voor de plaatsing van de zonnepanelen, nu alles op west en dan uitbreiden op oost. Of nu al verdelen op west een oost. In de toekomst willen we mogelijk een dakkapel plaatsen op 1 van de dakdelen. Hetzij op het oosten of westen, net wat uitkomt met de zonnepanelen..

Ik zelf denk dat het beter is de omvormer nu al voor te bereiden op de extra panelen, en de panelen voor nu op het westen te plaatsen . Waarop de toekomstige PV's op het oosten geplaatst gaan worden, dit gezien de nu nog geldende saldering en hetgeen hierin gaat veranderen.

Ik heb reeds een plaatje gemaakt qua planning op de panelen, mocht de dakkapel op het oosten geplaatst worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpiTqlmVKt-2NFZyEfm6ywnT3i0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d3ufS6Tsw1VdtvIw4ehO4H2V.png?f=user_large

Zit ik hiermee op een goed spoor of denken jullie dat het beter kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:33
Je gaat de fout in met hybride. Neem lekker een daikin altherma r22 warmtepomp met geïntegreerd 230l sww vat. Koop een inductie plaat en ga van het gas af.
Dan volgend jaar op 1 dakvlak zonnepanelen leggen, en pas als de dakkapel er op zit de andere kant doen.
Belangrijkste blijft of van het gas te gaan, hierin zit de grootste winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagemen
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:47:
Je gaat de fout in met hybride. Neem lekker een daikin altherma r22 warmtepomp met geïntegreerd 230l sww vat. Koop een inductie plaat en ga van het gas af.
Dan volgend jaar op 1 dakvlak zonnepanelen leggen, en pas als de dakkapel er op zit de andere kant doen.
Belangrijkste blijft of van het gas te gaan, hierin zit de grootste winst.
Daikin EHVH08S23D9W/ERGA08DV Lucht-water duo warmtepomp - single-split set - 7,5 kW

Zoals deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
@Cagemen

Hybride is inderdaad een fout.

Voor de isolatiemaatregelen zat je al op `slechts` 1100 m3 gas. En je krijgt vloerverwarming.
Met de Koevlaas formule kom je bijvoorbeeld met 900 m3 op 900*8.8/1650=4.8 kW (bij -7 graden buitentemperatuur)

De EHVH08S23D9W/ERGA08DV haalt zoals ik zo snel zie 8 kW bij -10 graden. Is nog vrij ruim dan.
Als het een Daikin wordt zou je kunnen kijken bij de 6 kW versie, dat is genoeg.

Je hebt er nog wel een buffervat bij nodig idd.

Verder zou ik nooit SolarEdge nemen als je geen schaduw hebt. (zoek in dit forum naar SolarEdge om alle argumenten er tegen te vinden)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagemen
busscherski schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:28:
@Cagemen
Verder zou ik nooit SolarEdge nemen als je geen schaduw hebt. (zoek in dit forum naar SolarEdge om alle argumenten er tegen te vinden)
De woning grenst aan een park met nog al wat bomen. Hier heb ik over nagedacht, maar thanks!

En de EHVH08S23D9W/ERGA08DV heeft een geïntegreerd buffervat van 230L voor sww.

Nu heb ik op google even gezocht naar een formule om te berekenen hoe groot een sww buffer 'moet' zijn, echter word ik hier niet veel wijzer van. Maar wij wonen nu dus met z'n tweeën, in de toekomst hopen we ons gezin uit te breiden. Maar hoe groot moet zo'n buffervat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
O, ik had Ctrl-F schaduw gedaan, vandaar dat ik dat zei over SolarEdge.

Ik heb geen specifieke kennis van Daikin (heb zelf een Panasonic geinstalleerd)

SWW vat wordt vaak rond 200 liter gekozen voor een woning met 1 douche. Als je denkt dat je bovengemiddeld veel warm water nodig hebt zou je net iets meer kunnen nemen, of net iets minder.
Het hangt er ook vanaf of je een douche WTW neemt, dan heb je weer een wat kleiner SWW vat nodig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 18:35
Cagemen schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:54:
[...]

De woning grenst aan een park met nog al wat bomen. Hier heb ik over nagedacht, maar thanks!

En de EHVH08S23D9W/ERGA08DV heeft een geïntegreerd buffervat van 230L voor sww.

Nu heb ik op google even gezocht naar een formule om te berekenen hoe groot een sww buffer 'moet' zijn, echter word ik hier niet veel wijzer van. Maar wij wonen nu dus met z'n tweeën, in de toekomst hopen we ons gezin uit te breiden. Maar hoe groot moet zo'n buffervat zijn?
Ik heb hier een 270 Liter hangen die ik op 62 graden stook (ja, lagere COP) om er nog wat extra capaciteit uit te krijgen. Die capaciteit is hard nodig i.c.m. een zeer groot bad en 2 jonge kinderen tussen 1 en 4 jaar oud.

Zonder het bad, als we alleen douchen is die 270L ruim genoeg nu ook op de gewone 52 graden van het vat. Persoonlijk zou ik, als het vat binnen je verwarmde schil staat, altijd voor een zo groot mogelijk vat gaan. In de winter is het extra warmteverlies door de oppervlakte van het vat totaal geen verloren energie met doorgaans nog steeds een COP van 3. In de zomer wil je de warmte niet, maar krijg je die ook praktisch gratis. De meerkosten zijn beperkt, vervangen later is duurder.

Bij ons staat het vat in een bewust onverwarmde bijkeuken (er liggen wel leidingen). Het vat zelf, plus de wasmachine, droger en extra koelkast houden die ruimte prima een stukje warmer dan buiten.

Ik heb overigens een hoekwoning uit 1968, kom van ~1250m3 gas af en heb een paar maanden geleden een panasonic monobloc 5kw geplaatst voor de verwarming. Geen gas meer nodig nu.

Qua isolatie, ons huis staat op het zuiden met de achtergevel. De voorgevel is dus zuiver noord. Daar komt dus echt nooit zon door het raam en daar hebben wij dus het meest isolerende triple glas in de planning staan. Omdat huizen uit deze periode doorgaans grote ramen hebben schiet dat best op qua extra isolatie. Verder kierdichting, en eventueel WTW ventilatie. Die laatste is voor gezonde lucht en comfort, de investering verdien je veel kans pas over een zeer lange tijd terug.

[ Voor 19% gewijzigd door Tasma op 06-11-2020 23:43 ]

Pagina: 1