Meer SSD ruimte nodig, meerdere opties, logische keuze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Ik heb meer SSD ruimte nodig, dus wil ik een SSD schijfje aanschaffen, maar ik zie door de bomen het bos niet helemaal meer.

Ik ben op zoek naar de meest logische optie, degene waarbij deze nieuwe SSD het best tot zijn recht zal komen.

Ik heb een H81m-e34 moederbord, waarop al 4 harde schijven aangesloten zitten.

- 1 120gb SSD op de sata 6 g/b aansluiting 1
- 1 250gb SSD op de sata 6 g/b aansluiting 2
- 1 250gb SSD op de PCI-E 2.0 x16 aansluiting via een adapter kaartje
- 1 HDD op de sata 3 g/b aansluiting 1

Wat heb ik nog over aan aansluitingen.

- 1 sata 3 g/b aansluiting
- Een interne USB 3.0 connector waar ik 2 USB 3.0 ports op kan aansluiten (al mijn overige USB 3.0 poorten zitten al vol)
- 2 x PCI-E 2.0 x1 poorten

Ik wil graag een SSD schijfje van 1 of 2 Terrabyte erbij. Wat kan ik nu het beste doen, zodat deze nieuwe schijf het beste tot zijn recht komt? De sata 3 g/b aansluiting valt natuurlijk af, die is te traag.

Is het een logisch idee om een externe SSD te kopen en die via de USB 3.0 aan te sluiten? Of kan ik iets met die PCI-E 2.0 x1 poorten? Ik kom er net achter dat deze poorten schijnbaar geschikt zijn voor een "expansion card" naar 16x, maar ik heb geen idee hoe dat zit eerlijk gezegd, en of ik daar iets mee kan in dit geval.

Een andere optie is nog om gewoon 1 van mijn andere SSD's te vervangen met een grotere. Als dit qua snelheid de beste optie is dan is dat ook het overwegen waard, maar levert natuurlijk wel uiteindelijk wat minder schijfruimte op.

Als iemand mij wijzer kan maken, dan graag! 8)7

Beste antwoord (via Rtje84 op 08-09-2020 18:12)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Rtje84 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:47:
[...]

Ok. Dat is inderdaad een optie, aangezien 120gb niet zoveel is. Maar enig idee hoe dat zit met de snelheid tegenover de andere opties zoals USB 3.0 en de kaart op de PCI-E 2.0 16x vervangen?

De SSD's op mijn SATA 6 g/b aansluiting en op mijn PCI-E 2.0 16x aansluiting zijn namelijk beide Samsung EVO's, maar de SSD op de PCI-E aansluiting werkt merkbaar wat sneller dan die op de SATA 6 g/b aansluiting.
PCI-e 2.0 16x kan 8GB per seconde aan
USB 3.0 kan 5Gbit/s of 625MBps. In theorie, op USB haal je altijd minder.
Sata 2 kan 3 Gbit of iets meer dan 300MBps.

PCI-e 2.0 16x is dus echt wel de snelste aansluiting.
[...]

Ik zie hier niets over staan in de handleiding van het moederbord. :/
Je moederbord is gebaseerd op H81 chipset, niet op Intel x299. 4 stuks samen op 1 PCI-e poort zal dus niet werken, maar 1 ssd wel. Je kan zelf een adaptor kopen met 4 slots (voor in de toekomst ooit, als je een nieuwe pc zou overwegen over enkele jaren). Ik heb er ook een steken met slechts 1 ssd in.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Uit mijn hoofd; je kan "redelijk betaalbaar" je x16 aansluiting voorzien van een ander adapter kaartje voor 4x een M.2 aansluiting. Kan je maximaal 4x 4TB SSD op kwijt. Klaar :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
Als je je huidige 120GB ssd vervangt voor een 2TB dan schiet je er qua opslag nauwelijks bij in. pricewatch: Samsung 870 QVO 2TB bijvoorbeeld

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

MAX3400 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:36:
Uit mijn hoofd; je kan "redelijk betaalbaar" je x16 aansluiting voorzien van een ander adapter kaartje voor 4x een M.2 aansluiting. Kan je maximaal 4x 4TB SSD op kwijt. Klaar :)
mits je moederbord expliciet vermeldt dat het PCI-express slot 4x4x4x4 bifurcation ondersteund. Normaliter voorbehouden aan intel's x299 of AMD threadripper CPU's (met wat high-end AM4 borden inbegrepen).

-_-

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Uszka schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:37:
Als je je huidige 120GB ssd vervangt voor een 2TB dan schiet je er qua opslag nauwelijks bij in. pricewatch: Samsung 870 QVO 2TB bijvoorbeeld
Dit. Ik snap hoedanook niet waarom je 4 drives in je systeem hebt met 720GB aan SSD ruimte verspreid over 3 drives. Gewoon die 3 weg doen, als het even kan die HDD ook en alles op één grote SSD gooien.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Rtje84
Uszka schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:37:
Ok. Dat is inderdaad een optie, aangezien 120gb niet zoveel is. Maar enig idee hoe dat zit met de snelheid tegenover de andere opties zoals USB 3.0 en de kaart op de PCI-E 2.0 16x vervangen?

De SSD's op mijn SATA 6 g/b aansluiting en op mijn PCI-E 2.0 16x aansluiting zijn namelijk beide Samsung EVO's, maar de SSD op de PCI-E aansluiting werkt merkbaar wat sneller dan die op de SATA 6 g/b aansluiting.
M2M schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:39:
[...]

mits je moederbord expliciet vermeldt dat het PCI-express slot 4x4x4x4 bifurcation ondersteund. Normaliter voorbehouden aan intel's x299 of AMD threadripper CPU's (met wat high-end AM4 borden inbegrepen).

• Uszka
Ligt eraan of je een sata M2 of pci-e M2 ssd in die adapter steekt. Een 2TB pci-e M2 ssd is een stuk duurder plus de prijs van de adapter. Een 2,5" sata heb je voor minder dan€200.

Acties:
  • Beste antwoord

• Malantur
  • Nu online
Rtje84 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:47:
[...]

PCI-e 2.0 16x kan 8GB per seconde aan
USB 3.0 kan 5Gbit/s of 625MBps. In theorie, op USB haal je altijd minder.
Sata 2 kan 3 Gbit of iets meer dan 300MBps.

PCI-e 2.0 16x is dus echt wel de snelste aansluiting.
[...]

Je moederbord is gebaseerd op H81 chipset, niet op Intel x299. 4 stuks samen op 1 PCI-e poort zal dus niet werken, maar 1 ssd wel. Je kan zelf een adaptor kopen met 4 slots (voor in de toekomst ooit, als je een nieuwe pc zou overwegen over enkele jaren). Ik heb er ook een steken met slechts 1 ssd in.

• Rtje84
Ik begrijp dat de PCI-E 2.0 x16 de snelste aansluiting is, daarna de SATA 3, en daarna USB 3.0

Ik denk dat ik maar gewoon die 120GB SSD op de SATA 3 aansluiting vervang door een grote SSD. Die 120gb SSD is ook nog een oude tragere SSD waar mijn windows op staat, en dan wordt dat ook gelijk wat vlotter, en kan ik die 250GB die nu op de PCI-E 2.0 x16 zit mooi laten zitten. Die kan ik dan altijd nog vervangen door een grotere mocht ik later nog meer ruimte nodig hebben.

Bedankt voor de antwoorden!

• Uszka
Ja LOL, Pci-e 2.0 x16 de snelste aansluiting alleen zijn er geen pci-e 2.0 x16 ssd's.

• Rtje84
Uszka schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:39:
Ja LOL, Pci-e 2.0 x16 de snelste aansluiting alleen zijn er geen pci-e 2.0 x16 ssd's.
Nee ok. Maar als ik zo kijk naar die M2 schijfjes dan zie ik een leessnelheid van zo'n 2200 mb p/s, die dan wel gehaald wordt op zo'n pci-e 2.0x 16 aansluiting denk ik? Dat is toch ruim 3x zo snel als zo'n 600 mb p/s op een Sata 3 aansluiting. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

• Malantur
  • Nu online
Uszka schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:39:
Ze bestaan wel hoor. Natuurlijk vooral 3.0 x4 of iets dergelijks (recentere aansluiting) maar alles van PCI-e is backwards compatible met de vorige versie.
Voorbeeldje:
GIGABYTE AORUS PCIe AIC NVMe SSD 1TB SSD

• Malantur
  • Nu online
Rtje84 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:50:
[...]

Nee ok. Maar als ik zo kijk naar die M2 schijfjes dan zie ik een leessnelheid van zo'n 2200 mb p/s, die dan wel gehaald wordt op zo'n pci-e 2.0x 16 aansluiting denk ik? Dat is toch ruim 3x zo snel als zo'n 600 mb p/s op een Sata 3 aansluiting. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Nee hoor, helemaal juist :)

• Rtje84
Ok, thanks!

Dat betekent dat het toch beter is om gewoon dat 250gb schijfje op die aansluiting te vervangen voor een 1 of 2 TB schijf. Praktisch net zo duur, en dus gewoon veel sneller.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
...Nou nee, niet helemaal juist - PCIe v2 x4 (want dat is de breedte van die m.2 SSD - die andere twaalf kanalen gebruik je gewoon niet) gaat net effe niet die genoemde 2200MB/sec halen - reken na overhead maar meer op iets van 1700-1800 MB/sec (zie ook PCIe v3 SSD's die in de praktijk op 3500-3600 MB/sec blijven steken - v3 is op de kop af twee keer zo snel als v2, dus dat mag je min of meer door twee delen).

Neemt overigens inderdaad niet weg dat je het beste af bent met een leuk-ish m.2 SSD'tje op die PCIe slot, en voor die paar tientjes meer dan een redelijke SATA SSD zou ik het ook wel weten - maar echt de volledig haalbare snelheid haal je zelfs van een budget-ish m.2 NVME SSD niet quite helemaal.

• Rtje84
iceheart schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:28:
[...]

...Nou nee, niet helemaal juist - PCIe v2 x4 (want dat is de breedte van die m.2 SSD - die andere twaalf kanalen gebruik je gewoon niet) gaat net effe niet die genoemde 2200MB/sec halen - reken na overhead maar meer op iets van 1700-1800 MB/sec (zie ook PCIe v3 SSD's die in de praktijk op 3500-3600 MB/sec blijven steken - v3 is op de kop af twee keer zo snel als v2, dus dat mag je min of meer door twee delen).

Neemt overigens inderdaad niet weg dat je het beste af bent met een leuk-ish m.2 SSD'tje op die PCIe slot, en voor die paar tientjes meer dan een redelijke SATA SSD zou ik het ook wel weten - maar echt de volledig haalbare snelheid haal je zelfs van een budget-ish m.2 NVME SSD niet quite helemaal.
Duidelijk! Bedankt.

Dat is alsnog zo'n 3x de snelheid van een sata 3 ssd'tje. Hoe zit dat in de praktijk? Is het dan ook echt 3x zo snel?

Ik heb nu dus 2 vergelijkbare samsung evo's op die pci-e 2.0 16x en op sata 3, de PCI is duidelijk sneller, maar 3x zo snel? denk 't niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Rtje84 op 08-09-2020 19:30 ]

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
Rtje84 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:28:
[...]

Ok, thanks!

Dat betekent dat het toch beter is om gewoon dat 250gb schijfje op die aansluiting te vervangen voor een 1 of 2 TB schijf. Praktisch net zo duur, en dus gewoon veel sneller.
...En uiteindelijk dus inderdaad wel dat, ja. :+

• Uszka
Rtje84 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:29:
[...]

Duidelijk! Bedankt.

Dat is alsnog zo'n 3x de snelheid van een sata 3 ssd'tje. Hoe zit dat in de praktijk? Is het dan ook echt 3x zo snel?

Ik heb nu dus 2 vergelijkbare samsung evo's op die pci-e 2.0 16x en op sata 3, de PCI is duidelijk sneller, maar 3x zo snel? denk 't niet.
Theoretisch zijn ze net zo snel. Misschien dat de toegangstijd van PCI-e iets korter is en dat het verschil maakt. Denk overigens dat het eerder een gevoel is dan een feit overigens. Je zou voor de gein eens een benchmark van Crystaldisk of ATTO op beide ssd's los kunnen laten om te zien of er verschil is.

• Malantur
  • Nu online
iceheart schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:28:
[...]

Oke, slecht voorbeeld van mij inderdaad. Het ging me meer dan PCI-e ssd wel bestaan en dat was een voorbeeld met een x4 aansluiting. Ik zou ze niet meteen kopen want ze zijn duur per GB, maar ze bestaan wel :)
Ik heb zelf een pricewatch: Kingston A2000 1TB in een pricewatch: Asus HYPER M.2 X16 CARD V2 en ik haal gewoon 2,2GB/s read en write (beter dan geadverteerd), maar ik heb ook wel PCI-e 3.0

• Rtje84
Uszka schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:07:
[...]

Theoretisch zijn ze net zo snel. Misschien dat de toegangstijd van PCI-e iets korter is en dat het verschil maakt. Denk overigens dat het eerder een gevoel is dan een feit overigens. Je zou voor de gein eens een benchmark van Crystaldisk of ATTO op beide ssd's los kunnen laten om te zien of er verschil is.
Goed idee. Zijn die programma's gratis te downloaden?

Maar hoezo zijn ze theoretisch net zo snel? Ik dacht dat we hierboven net tot de conclusie waren gekomen dat de sdd op de pci-e theoretisch juist veel sneller is?

• Uszka
Dacht te lezen dat je een sata M2 ssd in die adapter hebt zitten maar staat er niet bij. Welk merk en type ssd's heb je exact?

• Rtje84
Nou, ik heb even ATTO en Crystaldisk gedownload, maar het wordt er niet makkelijker op.

De schijven zijn een Samsung 860 evo dus op de SATA 3, en een Samsung 960 evo NVME op de PCI-E 2.0 x16

De 860 evo heeft via de samsung software een "rapid mode" functie. Die had ik dus aanstaan, en de benchmark levert daarmee megaresultaten op. Na het uitzetten van rapid mode is het meer wat je ervan verwacht.

De linker grafiek is dus de 860 zonder "rapid mode", de middelste grafiek is de 860 met "rapid mode", en de rechter grafiek is de 960.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFK4VztbYWaujxzGqIjfE7TT2WM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2P8wp4CEm4fbDdiktUJwr0Zq.png?f=fotoalbum_large

Crystaldisk geeft vergelijkebare resultaten.

Wat moet ik nou geloven? Is die schijf echt zo snel met rapid mode, of is samsung gewoon goed in benchmarks faken met die "rapid mode"? Als dit werkelijk zo snel zou zijn zou iedereen alleen nog maar samsungs kopen met rapid mode toch? Dus dat is moeilijk te geloven, aan de andere kant, de benchmarks meten die snelheid wel.. die zouden het opzich goed moeten hebben?

Ik had net een 1TB NVME schijfje besteld om die 960 te vervangen, maar nu weet ik het niet zeker meer! :?

Het lijkt erop dat de 960 grofweg 30% sneller is dan de 860, maar de 860 met rapid mode ingeschakeld is volgens de benchmarks opeens zo'n 5x zo snel als de 960. 8)7 Wat moet ik nu geloven?

[ Voor 18% gewijzigd door Rtje84 op 08-09-2020 21:58 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:50
Rtje84 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:45:
Nou, ik heb even ATTO en Crystaldisk gedownload, maar het wordt er niet makkelijker op.

De schijven zijn een Samsung 860 evo dus op de SATA 3, en een Samsung 960 evo NVME op de PCI-E 2.0 x16

De 860 evo heeft via de samsung software een "rapid mode" functie. Die had ik dus aanstaan, en de benchmark levert daarmee megaresultaten op. Na het uitzetten van rapid mode is het meer wat je ervan verwacht.

De linker grafiek is dus de 860 zonder "rapid mode", de middelste grafiek is de 860 met "rapid mode", en de rechter grafiek is de 960.

[Afbeelding]

Crystaldisk geeft vergelijkebare resultaten.

Wat moet ik nou geloven? Is die schijf echt zo snel met rapid mode, of is samsung gewoon goed in benchmarks faken met die "rapid mode"? Als dit werkelijk zo snel zou zijn zou iedereen alleen nog maar samsungs kopen met rapid mode toch? Dus dat is moeilijk te geloven, aan de andere kant, de benchmarks meten die snelheid wel.. die zouden het opzich goed moeten hebben?

Ik had net een 1TB NVME schijfje besteld om die 960 te vervangen, maar nu weet ik het niet zeker meer! :?

Het lijkt erop dat de 960 grofweg 30% sneller is dan de 860, maar de 860 met rapid mode ingeschakeld is volgens de benchmarks opeens zo'n 5x zo snel als de 960. 8)7 Wat moet ik nu geloven?
Misschien even opzoeken wat die RAPID mode werkelijk doet?

https://superuser.com/que...samsung-solid-state-drive
The RAPID technology analyzes system traffic and leverages spare system resources (DRAM and CPU) to deliver read acceleration through intelligent caching of hot data and write optimization through tight coordination with the SSD.
Dat betekent voornamelijk dat de Samsung Magician software je RAM gaat gebruiken als een buffer. Het voordeel is dat RAM véél sneller is dan zelfs de snelste PCIe SSD.

Maar de nadelen zijn:
- Minder RAM beschikbaar voor andere zaken. Ik denk niet dat je heel veel geheugen hebt nu, want je moederbord heeft 2 DDR3 slots, dus dan heb je 8 of 16GB RAM, waar RAPID mode minimaal 2GB van gebruikt.
- RAM is vluchtig, dus dit moet elke boot opnieuw opgebouwd worden. Je PC zal hier dus helemaal niet sneller door starten. Een game zal ook pas de tweede keer nadat je je pc opgestart hebt, sneller laden.
- Ik heb grote vraagtekens bij hoe veilig dit is voor schrijfacties bij stroomverlies. Volgens mij kun je hier wel eens data door verliezen als de RAM buffer nog niet weggeschreven is naar de SSD wanneer de pc uit valt. Of het werkt alleen voor lees acites maar je benchmarks tonen ook winst bij schrijven dus dat moet daar ook wel bij gebruikt worden.

Het voordeel in de echte wereld is heel beperkt (zie link), die RAPID mode zal net geschreven bestanden wel cachen. Voor benchmarks werkt dit wel fantastisch zoals je al gemerkt hebt, maar in de echte wereld kun je 0-25% prestatiewinst verwachten.

Een PCIe SSD geeft een veel consistentere winst. Kun je bovendien RAPID mode ook niet inschakelen voor die 960 EVO, moest je dit toch willen gebruiken? Maar ik zou het afraden.

En verder, persoonlijke mening, is die PCIe SSD die je nu al hebt ook écht sneller bij gebruik of zie je het alleen als je naar de cijfertjes kijkt? Met hardware van die ouderdom zou ik een grote SATA600 SSD nemen, je systeem gaat toch nooit het maximum uit de PCIe SSD halen.

[ Voor 4% gewijzigd door MacPoedel op 09-09-2020 10:18 ]

• Rtje84
MacPoedel schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:15:
[...]

En verder, persoonlijke mening, is die PCIe SSD die je nu al hebt ook écht sneller bij gebruik of zie je het alleen als je naar de cijfertjes kijkt? Met hardware van die ouderdom zou ik een grote SATA600 SSD nemen, je systeem gaat toch nooit het maximum uit de PCIe SSD halen.
De PCIe ssd is wel merkbaar wat sneller, maar verder heb je wel gelijk inderdaad.

Ik ga uiteindelijk inderdaad toch maar voor een 2TB SSD SATA600 erbij. Ik ben er namelijk ook nog achter gekomen dat die 120GB schijf waar windows op geinstalleerd is, en nu op een SATA600 aansluiting zit, een hele trage SSD is, dus dan kan ik die mooi vervangen, dan wordt het opstarten ook weer iets sneller, en die trage SSD kan ik zelfs nog gebruiken op de SATA 2 aansluiting.

(y) d:)b
Pagina: 1