Toon posts:

Is 7200rpm een must 4 music?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het echt zo dat je perse een 7200 toeren hdd moet hebben om een audio cd goed te kunnen branden? Ik heb nu een IBM 13,6 gig 5400 toeren. Nooit echt problemen met branden maar ik meen me zo'n iets over 7200 toeren te herinneren. Die 5400 toeren hddtjes zijn natuurlijk wle wat gunstiger in prijs...

Who knows what...

Verwijderd

Nee, is helemaal niet nodig. Simpel.

Een beetje 5400 rpm drive haalt op z'n sloffen meer dan genoeg MB/sec transfer om de buffer van een CD-brander gevuld te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, kee, dat merk ik nu dus ook... maar iets specifieker: zal je eerder 10 of 12 speed audio burn halen met ene 7200 toerenschijf of is zit het daar niet echt in? Nero weigert bij mij nu bv. vaak 10 audio speed te branden. ..is eigenlijk nooit gelukt, meestal 8 x.

Verwijderd

Lijkt me sterk dat dat aan je HDD ligt. 7200 rpm is idd gewoon sneller. Zowel transferrate, en seek-time. Mits de datadichtheid hetzelfde is natuurlijk.

Ik zou eerder kijken of je een grotere RAM-buffer kunt gebruiken. En of DMA aanstaat.

En het kan zijn dat de CDR's die je gebruikt gewoon niet geschikt zijn voor 12x.

En als je on-the-fly kopieërt moet je natuurlijk zorgen dat je rippende drive ook minimaal die 12x ript, of 10x.

Ikzelf fik altijd op 12x. Maar ik gebruik dan ook een 256 MB RAMbuffer. Dus halverwege de CD wordt de HDD al niet eens meer aangesproken. Maar ook als de data van de HDD komt staat mijn buffer altijd 95+% vol. Maar dat lukt je met een 5400 rpm drive net zo goed. Ik zou het probleem ergens anders zoeken.

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 21:12 schreef HlpDsK het volgende:
Lijkt me sterk dat dat aan je HDD ligt.
idd, 12x branden komt neer op 12x150KB/s=1800KB/s en dat kan elke hd waar ook een hele cd op past makkelijk aan :) Zelfs die 13,7 gig van jou zal nog wel zo'n 20MB/s halen...

Verwijderd

is niet nodig maar het is wel 10x lekkerder met een 7200rp emmetje.
en vooral de seek time is veel minder inderdaad.
als je het eenmaal hebt wil je niet meer terug.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 09 augustus 2001 21:29 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Zelfs die 13,7 gig van jou zal nog wel zo'n 20MB/s halen...
Nou... :( als je met nero 5 een speedtest doet (ja ook na defragmentatie...) staat er wel eens een nummer tussen waarbij bij afzakt naar 800kb/sec... maar ik heb dus ook nog maar 2 gig vrij... erg waardeloze situatie...

HlpDsK; stupid kwestion waarschijnlijk... maar waar zie ik of DMA aan staat of niet... in mijn bios is er niks over te vinden... Phoenix Bios 4 Dell 4.0..?

Verwijderd

Hlpdsk met welke proggie brand jij je ceedeetjes?
(Ik wil ook een grotere RAM buffer instellen maar Nero slikt nie meer dan 80 mb, maar kan makkelijk 256 bufferen)

TIA

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 21:34 schreef RaViN het volgende:

[..]

Nou... :( als je met nero 5 een speedtest doet (ja ook na defragmentatie...) staat er wel eens een nummer tussen waarbij bij afzakt naar 800kb/sec... maar ik heb dus ook nog maar 2 gig vrij... erg waardeloze situatie...

HlpDsK; stupid kwestion waarschijnlijk... maar waar zie ik of DMA aan staat of niet... in mijn bios is er niks over te vinden... Phoenix Bios 4 Dell 4.0..?
klik, apparaatbeheer dan ga je ff naar eigenschappen van je harde schijf en dan vink je dma aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, gefunden.. maar:

"DMA is niet compatible met de controller, de vaste schijf of het cd-rom station... neem contact op met... blabla bla..."

??? Why not en aan welke ligt het dan?

Verwijderd

Topicstarter
FF opnieuw opgestart... WinMe laat DMA aanstaan... ben ik nou gek of is alles wat sneller geworden?!?! Tjiessus waarom wist ik dit niet.

Vroeg de sukkel. :)

AARRGGG:

Ff snelle Nero-speedtest:
voor DMA aan - 2,2Mb/s
na DMA aan - 6,0Mb/s

het zijn nog steeds geen superspeeds, maar toch!! ik ben heppie!!!
onwijs bedankt heren!!

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 21:48 schreef InSaNe400 het volgende:
Hlpdsk met welke proggie brand jij je ceedeetjes?
(Ik wil ook een grotere RAM buffer instellen maar Nero slikt nie meer dan 80 mb, maar kan makkelijk 256 bufferen)

TIA
Nero 5. Je kunthet gewoon handmatig instellen. Nahja .. tot een max van 384 Mb. Meerwil Nero echt niet doen.

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:22

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Zit je writer trouwens wel op een apart ide-kanaal? Is ook belangrijk :)

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Verwijderd

Das vaag, gebruik nero 5.535 en die geeft aan dat ie max 80 mb kan gebuiken (bij handmatig instellen) terwijl er in mijn systeem 576 mb RAM in zit. Brander is IDE 2 master en DVD is IDE 2 slave.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Effe terzijde:

Als je een audio-CD wilt kopieren (die je natuurlijk eerst hebt gekocht!) dan kun je het beste een ZO LAAG MOGELIJKE snelheid kiezen (1x of 2x). De kwaliteit van de kopie is dan beter. Dit komt omdat een Audio-CD geen mechanisme voor foutcorrectie bevat. Voor Data-CD's maakt het niks uit.

Specs? Zie ondertitel...

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:58

Allardie

AT..

Op vrijdag 10 augustus 2001 08:26 schreef DaDaJoker het volgende:
Effe terzijde:

Als je een audio-CD wilt kopieren (die je natuurlijk eerst hebt gekocht!) dan kun je het beste een ZO LAAG MOGELIJKE snelheid kiezen (1x of 2x). De kwaliteit van de kopie is dan beter. Dit komt omdat een Audio-CD geen mechanisme voor foutcorrectie bevat. Voor Data-CD's maakt het niks uit.
Hoe merk je dat?
ik heb gister om te testen even een 12x audio cd gemaakt met nero5 en liteon 12x10x32 bakker (5400 toeren seagate harddisk) en ik hoor geen enkele fout (tik ofzo) op die cd. Waar moet je op letten of de kwaliteit nog goed genoeg is?
Wat zijn de problemen bij te snel branden? Tikken??

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Effe terzijde:

Zucht.......
Is al zoooo vaak gezegd en mijn antwoord:
Onzin!

Misschien bij kopie van kopie van kopie van kopie.
Maar anders merk je er echt niks van.
Datw as vroeger bij de toen nieuwe 4 speeds heel ff het geval, tegenwoordig niet meer.

Verwijderd

Effe terzijde:

Pff .. met m'n Plextor hoor je echt geen verschil tussen origineel en kopie, en ik fik gewoon op 12x.

Daarbij fik ik nooit audio voor mezelf, dus al zou er verschil zijn .. dat boeit mij niet :D

Ik hoor iig van de mensen dat mijn CD's beter klinken .. sja. Dus zo slecht kan 't niet wezen.

Verwijderd

Of je het verschil hoort ligt natuurlijk ook aan het afspeel apparaat bij een gewoon setje zul je het minder horen dan bij high end.

Verwijderd

Een audio-CD bevat zeker wel foutcorrectiedate, alleen minder dan een gegevens-CD.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 22:28
Hehehehe, ik begon het al vreemd te vinden, mijn IDE Plextor 12 speed brand perfect in m'n p166 met 64 Mb ram en een oude Fujitsu 5,2 Gb HD. Gaat gewoon goed hoor, ik kan zelfs nog bestanden via netwerk op m'n hd zetten. :) (op volle 10 Mbit snelheid)
Leek me vreemd dat jouw hd te traag zou zijn.

Verwijderd

Misschien alleen als je op 16X of sneller gaat branden..

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 23:03 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Nero 5. Je kunthet gewoon handmatig instellen. Nahja .. tot een max van 384 Mb. Meerwil Nero echt niet doen.
TOch heb je ongelijk:
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.com/2223.jpg

Verwijderd

In het register kan je het wel zelf instellen :9~
350 mb buffertje

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Heb je eraan gedacht dat er misschien een goede reden is dat er staat "no more than 80MB"? :)

Niet dat ik die reden aan kan dragen, maar toch :+

Verwijderd

Op zaterdag 11 augustus 2001 20:14 schreef SickBastard het volgende:

[..]

TOch heb je ongelijk:
[afbeelding]
Ik heb wel degelijk gelijk. Ik heb hier een buffer van 256 mb, en die heb ik gewoon met Nero zelf ingesteld.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/umopepisdn/zooi/256.gif

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Ik denk dat het afhangt van welke versie je gebruikt (ik gebruik zelf 5.5.2.3, daar zit die limiet dus wel in), in eerdere versies zal ie wellicht niet aanwezig zijn.

Verwijderd

Ik heb allang duidelijk gezegd dat ik versie 5 draai. Niet 5.5

5.0.4.4 OEM om precies te zijn.

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Effe terzijde:

http://www.emedialive.com/EM2000/starrett5.html
Lees dit maar es na...

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 11:36 schreef Defectiv het volgende:

[..]

http://www.emedialive.com/EM2000/starrett5.html
Lees dit maar es na...
Juistem. Maakt dus geen reet uit :)
Pagina: 1