Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:51
Hallo,

In mijn (internationale) organisatie werk ik in twee teams samen met informatie-/business analysten (intern/extern). Intern zijn we met 6 personen die elk hun eigen stuk van de organisatie kennen. In principe ondersteunen wij vooral onze mensen in de diverse laboratoria en degenen die beproevingen doen. Aangezien wij elk ons eigen gebied hebben zijn onze werkmethoden ook nogal verschillend. Hier wil mijn bazin verandering in brengen wat ik zeker ondersteun. Oftewel ik ben op zoek naar trainingen op dit gebied omdat ik formeel hier nog niets van weet.

Een Google opdracht levert mij diverse opties op van Exin tot een masters. Daarna ben ik vacatures door gaan spitten maar daar wordt eigenlijk zelden aangegeven wat relevant is.

Een collega heeft gekozen om een training te nemen die op BABOK gebaseerd is. Hier vraag ik me ook bij af of ik dit ook moet doen of juist een andere methodiek om daarna samen te kunnen beoordelen wat ons het best past. Wij werken overigens agile met onze ontwikkelteams.

Dus mijn vraag is wat is wijsheid in deze?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-06 21:57
Allereerst ga ik er vanuit dat jullie prima werk doen als analist per onderdeel met een gedegen opleiding en ervaring dus een master lijkt mij wat overdreven. De cursus BCS heb ik gedaan en BABOK ken ik vanuit mijn bedrijf. Als je de modellen en flows op Google zoekt heb je een aardig idee, hoe het werkt en welke stappen je moet doen om tot een goede analyse te komen. Die cursus (vooral procesmatig) kan je zeker volgen voor inzichten maar dat lost jullie probleem niet op.

Waar jullie vooral behoefte aan hebben is een standaard, borging van kwaliteit en afstemming van werk. Dat gaan die cursussen niet voor jullie doen maar dat moet je onderling afstemmen per onderdeel, template's, way of working etc. Uiteraard kan je de input van de modellen wel gebruiken om het voor nieuwkomers en buitenstanders makkelijk te laten begrijpen. Een goede manier hiervoor is een centrale groep met één of twee trekker(s): Centre of Excellence (CoE) voor ontwikkelingen, trends in je vakgebied of een vakgroep per rol (bijvoorbeeld vakgroep Business Analisten om de twee weken).

Overigens als goede analist(en) moet je de vraag achter de vraag eerst helder hebben. Waarom willen jullie allemaal hetzelfde werken (omdat je manager het wil is wel een hele slechte) en waarom hebben jullie dat nooit eerder gedaan? Was die behoefte er niet? en Waarom niet? En waarom nu wel? Wat ga je met elkaar bereiken en hoe zorg je ervoor dat het niet wegzakt na 1 ronde praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik sluit mij aan bij @wm1234, probeer eerst helder te krijgen waarom je dit wilt. Welk probleem gaat het oplossen? Nu lijkt het alsof het standaardiseren van werkmethoden een middel is, maar welk doel wil je er mee gaan bereiken?

Een aantal jaar geleden zat ik bij een bedrijf waar de methode van projectmanagement gestandaardiseerd moest worden. Alle afdelingen moesten op dezelfde manier hun projecten gaan runnen, met het idee dat het dan makkelijker werd om projecten over afdelingen te coordineren. En dat is een logische gedachte maar het werkte in de praktijk voor geen meter. Allerlei afdeling-specifieke zaken pasde niet in die gestandaardiseerde werkmethode. Net alsof iedereen schoenmaat 44 moest dragen: voor de een te groot, de ander te klein, en voor een selecte groep precies goed. Maar de prestaties over de linie namen enorm af. Het heeft niet lang geduurd voordat dit plan de prullenbak in ging.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:51
Bedankt voor het meedenken.

ik denk dat ik in mijn vraagstelling teveel de nadruk heb gelegd op wat wij als organisatie doen waar ik mijn vraag toch meer persoonlijk bedoel.
Als organisatie trekken we er tijd voor uit om ons werk te standaardiseren. Dat proces loopt en wordt door iedereen gedragen. Het is meer dat ik open sta voor nieuwe ideeën.
Dus heeft de training bcs toegevoegde waarde? Of toch beter een andere? Zijn er certificaten die voor een werkgever meerwaarde heeft.