PC valt uit tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roccat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-03-2021
Mijn vraag
Mijn PC valt uit zodra hij te warm wordt (rond de 80 c)
Het is plotseling begonnen. Ik heb geen recente nieuwe hardware toegevoegd en hij deed het altijd prima.
Ik krijg een stopcode: WHEA_uncorrectable error. op windows 10.

Het enige wat ik redelijk recent heb veranderd zijn de beeldscherm instellingen. van 50 naar 144 hrz.
Deze heb ik ondertussen naar beneden gebracht naar 85.

Maar het blijft hetzelfde. (overigens valt hij niet uit tijdens het gamen als ik de kast helemaal openlaat staan, maar zodra ik de kast weer sluit schiet te temp. omhoog (aldus MSI Afterburner)
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10
Videokaart: Nvidia GeForce RTX 2060
Processor: Intel Core i7-4790 CPU 3.60 GHz
Voeding Coolermaster 750M
2x Asus Rog Beeldscherm
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Kabel aansluitingen zitten goed
Kast is stofvrij
Windows opnieuw geinstalleerd
Binnen apparaat beheer staat wel onder : Systeem apparaten: Verouderd Apparaat Device ACPI\INT0800\4&360f8b2a&0 was configured. van Intel.. geen idee wat dit is.

...

Beste antwoord (via Roccat op 08-09-2020 23:10)

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-05 10:17
Die kan wel een kleine schoonmaakbeurt gebruiken. Fans voorzichtig met een doekje. Koelribben inderdaad even doorblazen met zo'n busje lucht. Ook bij je grafische kaart. Lijkt erop dat daar bij de koelribben wel wat stof tussen zit.
Fans controleren of ze nog goed draaien is ook een optie.
Kan het op de foto niet heel goed zien, maar heeft je kast aan de voorkant ook 1 of 2 fans die lucht naar binnen blazen? Zorg dat die goed werken en schoon zijn.
Als airflow in je kast voldoende is, dan moet de temperatuur omlaag gaan.

Koelpasta controleren, zou ik mee wachten. Dat is niet voor iedereen weggelegd.

Oh, als je een 144hz scherm hebt, zou ik hem in de drivers gewoon weer daarop terugzetten. Daar gaat ie niet warmer van worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Pirelly op 08-09-2020 19:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:37
Roccat schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:12:
Mijn vraag
Mijn PC valt uit zodra hij te warm wordt (rond de 80 c)

Maar het blijft hetzelfde. (overigens valt hij niet uit tijdens het gamen als ik de kast helemaal openlaat staan, maar zodra ik de kast weer sluit schiet te temp. omhoog (aldus MSI Afterburner)
Het probleem is duidelijk toch? Welke oplossingen heb je al geprobeerd om de temperatuur naar beneden te brengen? Andere koeling, aangepaste airflow, meer fans, andere kast?

[ Voor 5% gewijzigd door mcsluis op 08-09-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roccat
Behalve de kast schoonmaken en de Hrz terug schroeven nog niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roccat
mcsluis schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:14:
[...]

Het probleem is duidelijk toch? Welke oplossingen heb je al geprobeerd om de temperatuur naar beneden te brengen? Andere koeling, aangepaste airflow, meer fans, andere kast?
Maar er is niets veranderd.. waarom gebeurd dit dan nu opeens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:25
Kijk of de koelpasta tussen CPU en koeler misschien hard is geworden, dat gebeurd over time. Als het hard is geleid het de warmte minder goed.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roccat
Hij schiet bij het gamen ook van 406 MHz naar 7000.. is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roccat
peize9 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:27:
Kijk of de koelpasta tussen CPU en koeler misschien hard is geworden, dat gebeurd over time. Als het hard is geleid het de warmte minder goed.
Ik ga kijken! Weet alleen nog niet hoe.. even googlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:25
Roccat schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:33:
[...]

Ik ga kijken! Weet alleen nog niet hoe.. even googlen
Gewoon de cpu koeler er af halen en kijken of het spul bros is. Daarna sws even vervangen. Kan geen kwaat. Eerst wat schoonmaak alcohol gebruiken om de cpu en koeler schoon te poetsen en dan nieuwe thermal paste.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:47
Roccat schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:29:
Je CPU gaat van 406 Mhz naar 7Ghz? Waar zie je dat precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlenderRender
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-04 00:26
Algemene aanpak:
In ieder geval de PC stress testen met zo weinig mogelijk componenten (minder RAM, geen eGPU etc).
Als de test goed gaat een component toevoegen en opnieuw proberen.

Andere mogelijke oorzaak dan CPU:
Als de lucht in je case opwarmt, veranderen materiaaleigenschappen van de componenten.
Sommige materialen worden bijvoorbeeld slapper. Andere zetten uit.

In principe zijn de onderdelen daarop voorzien, maar door gebruik kunnen sommige zaken zoals aansluitingen vervormen waarbij ze nog goed werken bij lage tempraturen, maar bij hoge temperaturen niet.

Uiteraard komt dit niet vaak voor, maar ik heb een dergelijk probleem een keer opgelost. In dat geval was het de ATX stekker die in een hete kast te los ging zitten en de PC uitviel. Met een tang toen de vervorming ongedaan gemaakt en het probleem was opgelost.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:37
Roccat schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:29:
Dat is waarschijnlijk de snelheid het geheugen van de GTX2060 (niets ernstigs aan de hand dus).

Wat voor behuizing heb je, en hoe is de airflow van je kast? Wellicht kan je een foto plaatsen en heeft er iemand een tip voor betere airflow.

[ Voor 26% gewijzigd door mcsluis op 09-09-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roccat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5n22r_OY8cAPC5oBOX7esOe-QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PruDCw8x8eviLVF02gFvlak.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:05

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Ik heb dit ook gehad. Tijdens het gamen... *poef* uit.
Uiteindelijk bleek de fan van mijn grafische kaart niet meer te draaien en werd deze te heet.

Dus controleer je Fans!, ook die van je grafische kaart.
Controleer de airflow in je kast en maakt alles eens schoon.
Ik zie namelijk aardig wat stof in je behuizing.
Dat zou ik er gewoon eens uit blazen, heb je speciale luchtbussen voor
(ook tussen je koelribben wegblazen etc...)

[ Voor 16% gewijzigd door Thasaidon op 08-09-2020 17:04 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Pirelly
Die kan wel een kleine schoonmaakbeurt gebruiken. Fans voorzichtig met een doekje. Koelribben inderdaad even doorblazen met zo'n busje lucht. Ook bij je grafische kaart. Lijkt erop dat daar bij de koelribben wel wat stof tussen zit.
Kan het op de foto niet heel goed zien, maar heeft je kast aan de voorkant ook 1 of 2 fans die lucht naar binnen blazen? Zorg dat die goed werken en schoon zijn.

Oh, als je een 144hz scherm hebt, zou ik hem in de drivers gewoon weer daarop terugzetten. Daar gaat ie niet warmer van worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Pirelly op 08-09-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roccat
Pirelly schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:21:

Hij is nu weer brandschoon. Ik heb een volgens mij een mooie airflow, want nadat hij is uitgevallen is hij binnen enkele seconden weer terug naar 40 graden.

Ik zal straks weer even de game aanzetten en nogmaals controleren of alle fans goed werken.
De hitte komt wel echt van de videokaart. En die gaat van 40 naar 80 graden binnen een paar minuten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCKFpoXq-UyaWlkDGNOZ3n__wGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5T9IjB6IIqH8HpbUhmFw0Lr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goosche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 23:41
MSI afterburner downloaden, en een fan profile aanmaken.

https://www.msi.com/page/afterburner

[ Voor 9% gewijzigd door goosche op 08-09-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roccat
Bijgevoegd een fan profile: alle fans doen het i. Elk geval. De fans lijken prima, ik zag echter ook een powerprofile met enorme pieken.. ik speel wel ARK maar toch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtpKaRizGTiFxrwVXYEcDnBzaKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFwWKzIxEdVoosRuA3N6vxOr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMkbnoj2zXeiZTAJKrNhooivvjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDL2QOOpzShENvPzsYp12TvC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goosche
Zet hem op de standaard MSI skin, met dat kan je alle temps zien wattage ectAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k04ZjGPvYcj9Zkn-mA5Dewc8y5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jB8Xw2uaG88zO5VMIOD0fCEr.jpg?f=fotoalbum_large

Ga naar ventilator in options en maak dit profiel aan. probeer dan eens te gamen. En hopelijk valt je pc dan niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roccat
goosche schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:09:
Zet hem op de standaard MSI skin, met dat kan je alle temps zien wattage ect[Afbeelding]

Ga naar ventilator in options en maak dit profiel aan. probeer dan eens te gamen. En hopelijk valt je pc dan niet uit.
Hij is nog steeds niet vastgelopen. Zo stoffig was ie nou ook weer niet..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEv8GUvOwJ3uJ5EzYFKeGOqSNvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBbZbtds28UuC9cq7KhfW7XV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pirelly
Kan niet zien hoe warm ie nu wordt. Wat is je hoogst gemeten temperatuur tijdens gamen?

Mijn rtx2080 wordt met een overclock van +100 en +1050 niet warmer dan zo'n 63 graden. En dan draaien de fans nog lang niet op 100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goosche
Mooi *O* maar als ik jou was koop ik een nieuwe case want deze case is niet zo best met de airflow. PC cases kan je lang mee doen hoor koop een goeie mooie van fractal of bequit ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roccat
Pirelly schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:56:
Kan niet zien hoe warm ie nu wordt. Wat is je hoogst gemeten temperatuur tijdens gamen?

Mijn rtx2080 wordt met een overclock van +100 en +1050 niet warmer dan zo'n 63 graden. En dan draaien de fans nog lang niet op 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7GPviVWRHRtSjOaA97Wo7K5O0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1luAnl66ft3Okq3Qjy6QsKq.jpg?f=fotoalbum_large

Hij lijkt onder de 65 te blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ja, dat is je cpu. Met de temperaturen van de verschillende cores.
65 is prima.

Maar kijk eens bij je gpu temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosche
71 was de gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Volgens mij was dat fanspeed in %
Of ik heb fout gekeken...

Nou ja, zolang ie het maar weer doet.
Zou wel proberen die temperaturen laag te houden. Desnoods met een ander fan profiel, waarbij ze eerder wat harder draaien. Of door meer airflow in je case te krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door Pirelly op 08-09-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roccat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2496nHcRFS3Kk9ULhJQeJxzfMFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7IsAEvTm0wU4ayUdwCrfAXr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ja, kijk, dat is hem
Max 74 graden bij 100% gebruik.
Dat moet goed genoeg zijn, nu.
En je cpu temperatuur valt ook mee.
Kan altijd beter, met een goede airflow, maar daarvoor heb je misschien wel een andere kast nodig.
Misschien kun je deze kast wel iets aanpassen, als je een beetje handig bent. Beetje Google en op YouTube kijken, wat je kunt doen.
Ik kan ook niet zien of er een fan aan de voorkant zit, boven de onderste. Mocht er daar 1 zitten, dan zou ik de 2.5 inch drive bay weghalen. Die gebruik je toch niet en blokkeert de airflow. Zit daar geen fan, maar kan er wel een, dan zou ik daar een mooie stille 12 of 14cm plaatsen (als dat past). Die blaast dan direct richting je grafische kaart.
Of zet je kast op (iets hogere) voetjes, zodat de onderkant meer vrij komt van de grond, en plaats een fan op de lege plek net voor je voeding. Werk dan wel netjes dat kabeltje weg, dat daar nog ligt. Deze fan kan dan direct recht omhoog daar je grafische kaart blazen.

Wat ik zelf nog wel eens deed, is de pci brackets onder de grafische kaart weghalen. Dit kan een wat betere flow geven.
Als je dit doet, daarna wel even temperatuur checken, want het kan ook averechts werken.

Veel plezier met gamen!

[ Voor 34% gewijzigd door Pirelly op 09-09-2020 04:16 ]

Pagina: 1